دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نقش بلبرینگ چرخ خودرو در کاهش هزینه خودروهای چینی

بلبرینگ چرخ خودرو چیست ؟

بلبرینگ چرخ خودرو به چرخش چرخ های شما در امتداد محور وسیله نقلیه شما با اصطکاک بسیار کم کمک می کند. این بلبرینگ‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام رانندگی در جاده، چرخ شما آزادانه و بدون زحمت بچرخد. اما وقتی آنها خراب می شوند چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است متوجه صدای خراشیدن شوید یا حتی چرخ شما به کلی از چرخش باز بماند. در آن مرحله، احتمالاً می خواهید بدانید که هزینه تعویض بلبرینگ چرخ خودروهای چینی چقدر است. ما تمام جزئیات مربوط به هزینه های تعویض بلبرینگ چرخ را در اختیار شما قرار می دهیم و اطلاعات بیشتری در مورد اینکه بلبرینگ چرخ چیست و چگونه کار می کنند به شما می دهیم.

هزینه تعویض بلبرینگ چرخ خودروهای چینی


میانگین هزینه تعویض بلبرینگ چرخ در اکثر خودروها برای هر دو طرف حدود 300هزار تومان است. هزینه قطعات برای بلبرینگ چرخ معمولاً حدود 300 تا 500 هزار تومان است، در حالی که هزینه های تراش کار 200 هزار تومن دیگر به کار اضافه می کند. از آنجایی که این کار مستلزم برداشتن چرخ و کل مجموعه توپی است، یک مکانیک با تجربه چند ساعت طول می کشد تا کار را کامل کند. علاوه بر این، برخی از ابزارهای تخصصی برای تکمیل کار مورد نیاز است. اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید تا در هزینه های تعمیر صرفه جویی کنید، به خواندن ادامه دهید. در پایان این مقاله، نحوه تعویض بلبرینگ چرخ به تنهایی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

ساخت و مدل خاص وسیله نقلیه شما نیز به طور قابل توجهی بر هزینه کار تأثیر می گذارد. خودروهای مدل بالاتر به قطعات گران‌تر و معمولاً نیروی کار بیشتر برای تکمیل کار نیازمند است که منجر به هزینه بیشتر می شود. در حالی که ممکن است بتوانید بلبرینگ چرخ را در یک پراید قدیمی با قیمت 300 هزارتومان تعویض کنید، ممکن در خودروهای چینی یا اروپایی این هزینه 10 برابر باشد. علاوه بر این، برخی از خودروها دارای توپی چرخ بلبرینگ پرسی هستند و بلبرینگ قابل تعویض نیست. در این شرایط، کل توپی چرخ باید تعویض شود، که ممکن است 2 تا 23 میلیون برای شما هزینه داشته باشد. توپی چرخ ام وی ام 530 و جک j5 از این نمونه ها می باشد.همچنین انواع مختلفی از بلبرینگ چرخ وجود دارد و برخی از آنها گرانتر از بقیه هستند. در بخش بعدی این مطلب در مورد هر نوع با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بلبرینگ چرخ

توپی و بلبرینگ چرخ چیست؟


شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بلبرینگ چرخ دقیقا چیست. بلبرینگ چرخ مجموعه ای از توپ ها یا غلتک های فولادی در داخل یک حلقه فلزی است. این روکش حلقه دایره ای شکل و دارای سوراخی در وسط است. اینجا جایی است که محور ماشین شما قرار می گیرد. بلبرینگ چرخ روی محور قرار می گیرد و مجموعه توپی چرخ به آن متصل است. بلبرینگ به توپی چرخ و در نتیجه چرخ و لاستیک اجازه می دهد تا با حداقل اصطکاک روی محور بچرخند.

نشانه خرابی بلبرینگ چرخ در خودروهای چینی

بلبرینگ چرخ خراب شروع به افزایش اصطکاک می کند. حتی ممکن است با شروع از کار افتادن بلبرینگ شروع به شنیدن صدای ساییدن یا سایر صداهای عجیب و غریب کنید. هنگامی که یک بلبرینگ خراب می شود، می توانید به سرعت متوجه شوید. این زمانی است که باید برای تعویض بلبرینگ چرخ سریع اقدام کنید. افزایش اصطکاک نیز منجر به افزایش گرما می شود. این امر همچنین به سایر قسمت های وسیله نقلیه شما از جمله سیلندر ترمز و روغن ترمز آسیب می رساند. در مطلب دیگری به طور کامل در رابطه با دلیل خرابی و نشانه خرابی بلبرینگ چرخ خودرو صحبت می کنیم.

انواع بلبرینگ چرخ


انواع مختلفی از بلبرینگ چرخ وجود دارد که در وسایل نقلیه خواهید یافت. با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان راه‌های بهتری برای ساخت بلبرینگ چرخ‌ها پیدا کرده‌اند و این پیشرفت‌ها منجر به تولید انواع جدیدی از یاتاقان‌های چرخ شده که حتی بهتر از نمونه‌های قدیمی‌تر عمل می‌کنند. در اینجا متداول ترین انواع بلبرینگ چرخ که با آن ها مواجه خواهید شد، آورده شده است.

بلبرینگ استاندارد


این نوع بلبرینگ احتمالاً رایج ترین نوع است که می توانید پیدا کنید. در همه چیز از اتومبیل گرفته تا اسکیت غلتکی استفاده می شود. این به سادگی شامل یک سری توپ فولادی در داخل یاتاقان است که به چرخش یاتاقان کمک می کند. این بلبرینگ ها بسیار متنوع هستند و می توانند هم بارهای شعاعی و هم در پیچ ها را به خوبی تحمل کنند.

بلبرینگ دقیق


این بلبرینگ ها از همان مفهوم بلبرینگ استاندارد استفاده می کنند. با این حال، گوی های داخل بلبرینگ ها با دقت بیشتری ساخته می شوند و سرعت چرخش آنها بسیار بالاتر است. این به آنها اجازه می دهد تا اصطکاک را نسبت به بلبرینگ های استاندارد به میزان قابل توجهی کاهش دهند و اصطکاک کمتر منجر به تولید گرمای کمتری نیز می شود.

از آنجایی که این بلبرینگ ها گرمای کمتری تولید می کنند، می توانند بار بیشتری را تحمل کنند و توانایی چرخش بهتری دارند. به همین دلیل، آنها اغلب در برنامه های کاربردی مانند اتومبیل های مسابقه ای استفاده می شوند. در شرایط عادی رانندگی، بلبرینگ دقیق معمولاً الزامی نیست. بسته به نوع خودرو و مدل خودروی شما، ممکن است مجهز به بلبرینگ های دقیق باشد.

بلبرینگ غلتکی


بلبرینگ های غلتکی به جای توپ های فولادی از مجموعه ای از غلتک های فولادی در داخل حلقه فلزی استفاده می کنند. این غلتک ها شبیه به کنده های کوچک کوچک هستند که هنگام چرخش یاتاقان می چرخند. به دلیل شکل این یاتاقان ها، آنها قادر به تحمل بارهای گوشه ای با موفقیت نیستند. به همین دلیل، به ندرت می توانید آنها را در داخل خودرو برنامه های کاربردی پیدا کنید. آنها اغلب در برنامه های بسیار کم سرعت با حداقل بار پیچ ها استفاده می شوند. این ممکن است شامل کاربردهای صنعتی مانند کامیون های دستی یا سایر تجهیزات با چرخ هایی باشد که عمدتاً مستقیم حرکت می کنند.

بلبرینگ های غلتکی مخروطی


رولبرینگ های مخروطی سعی می کنند بهترین های هر دو مدل را ترکیب کنند. از آنجایی که آنها رولبرینگ هستند، می توانند بار شعاعی سنگینی را تحمل کنند. علاوه بر این، بلبرینگ ها به جای صاف، مخروطی هستند. غلتک‌ها به جای کنده‌ها به شکل مخروط‌های کوچک هستند و توانایی آن‌ها را برای تحمل بارهای پیچی افزایش می‌دهند. به این دلایل، بیشتر از رولبرینگ‌های استاندارد در کاربردهای خودرویی استفاده می‌شوند.

بلبرینگ چرخ

هر چند وقت بار باید بلبرینگ چرخ خودرو را تعویض کنم؟


بلبرینگ چرخ ها در اکثر خودروها به گونه ای طراحی شده است که 30 هزار کیلومتر بیشتر دوام می آورد. طول عمر مفید بلبرینگ همین است! بیشترین دلیل خرابی به عواملی چون، برخورد ماشین شما با چاله رخ می دهد. تا زمانی که بلبرینگ چرخ خودرو ها خراب نشوند، نیاز به تعویض ندارد. بر خلاف برخی از قطعات مانند فیلتر هوا که نیاز به تعویض منظم دارند، بلبرینگ چرخ ها به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تعویض نمی شوند. هنگامی که وسیله نقلیه شما به حدود 30 هزار کیلومت رسید، باید از یک مکانیک حرفه ای بخواهید که بلبرینگ چرخ شما را چک کند. اگر ماشین شما شروع به خرابی بلبرینگ چرخ کرد، می توانید زودترجلوی آن را بگیرید و قبل از اینکه آسیب بیشتری وارد شود بلبرینگ جدید را جایگزین کنند. بیشتر گارانتی های خودرو مدت ها قبل از اینکه بلبرینگ چرخ نیاز به تعویض داشته باشد منقضی می شود.

خرید بلبرینگ و توپی چرخ اصلی برای خودروهای چینی

ما در مطالب فنی خود در سایت فنی کارکیتس همیشه بر خرید قطعه اصلی تاکید داریم. این امر برای کاهش هزینه های ناشی از نصب قطعه نا مرقوب است. دو مطلب اصلی در هنگام رفع خرابی خودرو باید مورد توجه قرار بگیرد. اول خرید قطعه اصلی و دوم انجام کار توسط مکانیک ماهر و با تجربه. این دو به یک اندازه مهم است.پس باید بعد از خرید قطعه با مکانیک معتبر مراجعه کنید. برای خرید بلبرینگ چرخ و توپی چرخ اصلی خودروهای چینی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه کنید. در صورتی که قطعه مورد نظر خود را در سایت پیدا نکردید می توانید در ساعات کاری با فروشگاه تماس بگیرید.


سوالات متداول

آیا می توانید با بلبرینگ چرخ بد رانندگی کنید؟

در بیشتر مواقع می‌توانید ماشین خود را با بلبرینگ چرخ‌ها در مسافت کوتاهی برانید. ممکن است متوجه صدای خراش یا لرزش در فرمان شوید. اگر بلبرینگ آنقدر خراب شده است که می توانید صدای سنگ زنی را بشنوید، نباید به رانندگی خودرو ادامه دهید. بلبرینگ ممکن است از کار بیفتد و قفل شود. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است چرخ شما نخواهد بچرخد. این می تواند فاجعه بار باشد اگر در حین رانندگی اتفاق بیفتد.

آیا می توانید فقط بلبرینگ یک چرخ را تعویض کنید؟

بله، شما می توانید بلبرینگ ها را فقط روی یک چرخ تعویض کنید. شما هم یک یاتاقان داخلی و هم یک یاتاقان بیرونی روی آن چرخ خواهید داشت. بهتر است که هر دو را به طور همزمان جایگزین کنید، اگرچه اگر مطمئن هستید که کدام یک بد است، می توانید یکی را جایگزین کنید.

رانندگی با بلبرینگ چرخ خراب چه عواقبی دارد؟

اگر بلبرینگ چرخ خراب را نادیده بگیرید، فقط بدتر می شود. اصطکاک اضافی در توپی باعث تولید گرمای اضافی می شود که می تواند به سایر قطعات آسیب برساند. اگر بلبرینگ به اندازه کافی خراب شود، ممکن است توپی نچرخد. این می تواند باعث شود چرخ و لاستیک شما قفل کند و ممکن است هنگام رانندگی برای وسیله نقلیه شما مضر باشد. این می تواند برای سرنشین ها خطرناک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *