نحوه تست تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو
6 ایده جالب برای تشخیص و تست خرابی سیبک فرمان خودرو. احتمالاً از خود میپرسید که چگونه میتوانید بفهمید که سیبک فرمان خراب شده است؟ خوب، چندین علامت بسیار قابل توجه وجود دارد که میتوانید مراقب آنها باشید. برای خودروهای مختلفی مانند ام وی ام 110، 315، 530، 550، x33 و تیگوهای مختلف از جمله تیگو 5، x22، تیگو 7 و تیگو 8 پرو، همچنین آریزوها و مدلهای کی ام سی j7 و k7 تا جیلیهاچ بک و جیلی شاسیبلندها مانند جیلی gc6 و آزکارا نیز این نشانهها کاربرد دارند.
نحوه تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو یکی از راحتترین کارها است. خود راننده با داشتن مقداری اطلاعات میتواند آن را عیبیابی کرده و آن را برطرف کند. نکته اصلی در تشخیص به موقع این ایرادات این است که اگر شما بتوانید فوراً این نقص را برطرف کنید، از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوبندی جلوگیری کردهاید.
در زیر برخی از علائم رایج معیوب بودن سیبک فرمان آورده شده است: صدای غیرعادی هنگام چرخاندن فرمان، احساس لرزش در فرمان یا عدم پاسخگویی مناسب هنگام هدایت خودرو. در این مطلب قصد داریم تا به شما تست سیبک فرمان را آموزش دهیم. همچنین میتوانید آموزش تعویض سیبک فرمان را در همین مطلب بخوانید تا با خیال راحتتر به رانندگی بپردازید.
مکانیزم سیبک فرمان چگونه است؟
مکانیزم سیبک فرمان خودرو یکی از اجزای حیاتی برای رانندگی دقیق و مطمئن در تمامی وسایل نقلیه است. این سیستم به ویژه در خودروهایی مانند ام وی ام 110، 315، 530، 550، x33، تیگو 5، x22، تیگو 7 و تیگو 8 پرو اهمیت زیادی دارد. سیبک فرمان به سیستم تعلیق و فرمان متصل میشود و چندین اتصال به چرخهای جلو ایجاد میکند تا چرخها با چرخش فرمان به طور دقیق بچرخند.
این مکانیزم اجازه میدهد که راننده با حداقل نیرو وسیله نقلیه را هدایت کند. اما باید توجه داشت که مانند هر قطعهای در یک وسیله نقلیه، سیبک فرمان نیز با گذشت زمان فرسوده میشود. شرایطی مانند رانندگی مکرر از روی دستاندازها یا جادههای ناهموار میتواند سایش و آسیب سریعتری را به همراه داشته باشد.
در خودروهایی نظیر آریزو 5، آریزو 6، آریزو 8، کی ام سی j7 و k7 یا حتی جیلیهاچ بک و جیلی شاسیبلندها نیز این موضوع صادق است. نشانههای خرابی سیبک فرمان ممکن است خود را به طرق مختلفی نشان دهد؛ از جمله افزایش سختی در چرخاندن فرمان یا صدای غیرعادی هنگام حرکت.
بنابراین مهم است که رانندگان نسبت به وضعیت سیبک فرمان خودروی خود حساس باشند تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند و تجربهای ایمن از رانندگی داشته باشند.
نشانه خرابی سیبک فرمان خودرو
تست خرابی سیبک فرمان خودرو یکی از مراحل حیاتی در نگهداری و ایمنی وسیله نقلیه است. سیبک فرمان، که از میلههای داخلی و میلههای اتصال بیرونی تشکیل شده، نقش کلیدی در اتصال چرخهای جلو به فرمان ایفا میکند. این قطعه با مفاصل توپی گریسکاری شده در انتها طراحی شده است تا نیروهای چرخشی را بهطور مؤثر منتقل کند. اما باید بدانید که با گذشت زمان، ممکن است این قطعه دچار آسیب شود.
یکی از نشانههای رایج خرابی سیبک فرمان، صدای غیرطبیعی هنگام چرخاندن فرمان است. اگر احساس کردید که هنگام پیچیدن یا تغییر مسیر صدای جیرجیر یا ضربهای وجود دارد، ممکن است زمان بررسی سیبکها رسیده باشد. همچنین، اگر خودرو به سمت راست یا چپ تمایل پیدا کند و نیاز به تنظیم مداوم داشته باشید، این نیز میتواند نشانهای از خرابی باشد.
علاوه بر این، لرزش در فرمان هنگام حرکت یکی دیگر از علائم هشداردهنده است. اگر احساس کردید که فرمان شما لرزش دارد یا کنترل آن دشوار شده است، بهتر است هرچه سریعتر اقدام کنید. همچنین کاهش عملکرد سیستم تعلیق و ناپایداری خودرو در سرعتهای بالا نیز نشاندهنده مشکلاتی در سیبک فرمان هستند.
بنابراین برای مدلهایی مانند ام وی ام 110, 315, 530, 550, x33, تیگو 5, x22, تیگو 7, تیگو 8 پرو و همچنین آریزو 5, آریزو 6, آریزو 8 و سایر مدلها مانند کی ام سی J7,K7,KMC X5,KMC T8,KMC T9,KMC SR3,JAC J5,S5,S5 New,J3,J4,S3 ، لیفان620,X60,X50,X70 ،520 ،Geely امگرند7 ،جیلی هاچ بک ،جیلی شاسی ،جیلی GC6 ،آزکارا بسیار مهم است که به سلامت سیبکها توجه کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.
شماره 1 – لرزش فرمان در حین رانندگی
لرزش فرمان در حین رانندگی یکی از مشکلات شایع و نگرانکنندهای است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند. این لرزش میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، اما یکی از اصلیترین دلایل آن به وضعیت میله اتصال اجزای سیستم تعلیق برمیگردد. میله اتصال وظیفه دارد اجزای سیستم تعلیق را محکم و محکم نگه دارد و در صورتی که انتهای این میله خراب شود و شل گردد، سایر قطعات سیستم تعلیق نیز تحت تأثیر قرار گرفته و شل خواهند شد.
این وضعیت باعث ایجاد لرزش و ارتعاشاتی میشود که به وضوح در هنگام حرکت خودرو در فرمان احساس میشود. بنابراین، اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو هستید، بهتر است هر چه سریعتر به بررسی وضعیت سیستم تعلیق خود بپردازید. عدم توجه به این مشکل ممکن است منجر به آسیبهای جدیتر شده و ایمنی شما را در جاده تهدید کند. با دقت بیشتر به جزئیات فنی خودرویتان، نه تنها تجربه رانندگی خود را بهتر خواهید کرد بلکه ایمنی خود و دیگران را نیز تضمین خواهید نمود.
شماره 2 – گیج بودن خودرو در هنگام رانندگی
گیج بودن خودرو در هنگام رانندگی یکی از مشکلات رایج است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند. یکی از عوامل کلیدی در حفظ تراز جلوی خودرو، میله کراوات است. این میله به تثبیت و حفظ تراز جلو کمک میکند و هرگونه آسیب یا فرسودگی در انتهای آن میتواند منجر به شل شدن قطعات شود. این شل شدن باعث ایجاد ناهماهنگی در قسمت جلویی خودرو شده و ردیابی ضعیفی را به دنبال دارد.
این ناهماهنگی به وضوح هنگام رانندگی قابل مشاهده است. زمانی که خودرو به سمت جلو حرکت میکند، ممکن است شروع به انحراف به چپ یا راست کند. اگر شما دستان خود را پس از هدایت مستقیم فرمان روی فرمان جدا کنید، متوجه خواهید شد که خودرو بدون کنترل مناسب حرکت میکند. یک وسیله نقلیه که به درستی تراز شده باشد باید توانایی حفظ مسیر مستقیم را داشته باشد و این امر اهمیت بررسی منظم سیستم تعلیق و اجزای مرتبط با آن را نشان میدهد. بنابراین، توجه به وضعیت میله کراوات و اجزای دیگر حایز اهمیت است تا تجربهای ایمن و راحت از رانندگی داشته باشید.
شماره 3 – احساس شل بودن فرمان خودرو
احساس شل بودن فرمان خودرو یکی از نشانههای جدی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. بد بودن انتهای میله بند نیز میتواند باعث شود که فرمان شل شود یا بازی بیش از حد داشته باشد. این یک وضعیت خطرناک است، زیرا میتواند منجر به فقدان کامل فرمان شود و کنترل خودرو را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. اگر متوجه شل شدن فرمان شدید، فوراً خودرو را به فروشگاه خودرو ببرید تا کارشناسان بتوانند مشکل را بررسی و رفع کنند. نادیده گرفتن این علامت ممکن است عواقب جبرانناپذیری داشته باشد، بنابراین ایمنی خود و سرنشینان را در اولویت قرار دهید و هرچه سریعتر اقدام کنید.
شماره 4 – شنیدن صدای غیر طبیعی از جلوبندی
هر گونه صدای جیرجیر یا جیغ در حین حرکت خودرو میتواند نشاندهنده تماس نامطلوب فلز با فلز باشد. این صداها نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه میتوانند نشانهای از مشکلات جدیتر در سیستم جلوبندی خودرو باشند. به عنوان مثال، صدای جیر جیر بلند هنگام رانندگی، بهویژه در اطراف گوشهها، ممکن است نشاندهنده چکمه لاستیکی انتهای میله باشد که ترک خورده و باعث از بین رفتن روغنکاری شده است.
علاوه بر این، از قسمت جلویی خودرو نیز ممکن است صدای تق تق یا تق تق شنیده شود که باید به آن توجه کرد. اگرچه صداهای عجیب و غریب به طور خودکار به معنی خرابی انتهای میله اتصال نیستند، اما باید بررسی کنید که آیا علائم دیگری در این صفحه وجود دارد یا خیر. این نکته اهمیت دارد که هرگونه تغییر ناگهانی در صدای خودرو را جدی بگیرید و برای بررسی دقیقتر به یک مکانیک مراجعه کنید تا از سلامت سیستم جلوبندی اطمینان حاصل کنید.
شماره 5 – ساییدگی غیر طبیعی تایر خودرو
سایش تایر یک اتفاق عادی است و باید در هر دو طرف یکنواخت باشد. اما وقتی که سایش ناهموار یک یا چند لاستیک را مشاهده میکنید، این میتواند نشانهای از وجود مشکل باشد که نباید نادیده گرفته شود. یکی از دلایل رایج سایش غیرطبیعی، خرابی سیبک فرمان است. در این حالت، لبههای داخلی یا خارجی تایر سریعتر از بقیه لاستیک فرسوده میشوند.
برای بررسی سایش غیرعادی لاستیکها، کافیست در جلوی خودرو ایستاده و به لبههای داخلی و خارجی لاستیکهای جلو نگاه کنید. اگر متوجه شدید که یکی از لبهها بیشتر فرسوده شده است، زمان آن رسیده که اقدام کنید.
علاوه بر سیبک فرمان خراب، ساییدگی ناهموار لاستیک میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ مانند بالانس نبودن چرخها، فشار نامناسب باد لاستیک یا نامتعادل بودن لاستیکها. بنابراین ایده خوبی است که به جلوبندی ساز خوب مراجعه کنید تا مشکل را شناسایی کرده و راهحل مناسب را ارائه دهد. حفظ سلامت تایرها نه تنها امنیت شما را تضمین میکند بلکه عمر مفید خودرو را نیز افزایش خواهد داد.
شماره 6 – لرزیدن خودرو در حال حرکت
لرزیدن خودرو در حال حرکت یکی از مشکلاتی است که میتواند به سرعت رانندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که تایرها شروع به فرسودگی نامنظم میکنند، کل وسیله نقلیه میتواند شروع به لرزیدن کند. این ارتعاشات با شتاب تشدید میشوند و رانندگی راحت را دشوار میکنند.
لرزش خودرو همچنین ممکن است ناشی از خرابی هر قسمت جلوبندی باشد که وضعیت بسیار خطرناکی است. در این حالت، لاستیکها به خودی خود لق شده و ممکن است لرزشهای شدیدی را ایجاد کنند، که این امر میتواند منجر به از دست دادن کنترل خودرو شود. بنابراین، اگر متوجه لرزشی غیرعادی شدید، حتماً باید خودرو را فورا تعمیر کنید تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید و ایمنی خود و دیگران را تضمین نمایید.
چرا سیبک فرمان در خودرو خراب می شود؟
شاید این موضوع را زیاد شنیده باشید که خودرویی مثل پژو 206 خرج بالایی دارد. این خودرو جلوبندی ضعیفی دارد و با توجه به وضعیت بد راههای کشور، جلو بندی این خودرو با مشکل مواجه میشود. اما اگر شما از رانندگان این خودرو بپرسید که سرویس خودروی خود را چگونه انجام میدهند، پاسخ مناسبی نخواهید شنید. زیرا معمولاً این افراد تنها زمانی به تعمیرگاه مراجعه میکنند که خودرو دیگر روشن نشود.
خودروهای چینی هم به همین صورت هستند و برای خیابانهای ناهموار ایران طراحی نشدهاند. در نتیجه، بسیاری از افراد با این خودروها دچار مشکلات جدی میشوند. سیبک فرمان یکی از اجزای کلیدی در سیستم جلوبندی است که در شرایط نامناسب جادهها بیشتر آسیب میبیند. عدم توجه به نگهداری و سرویس منظم، باعث فرسایش زودهنگام سیبک فرمان شده و هزینههای سنگینی را برای رانندگان ایجاد میکند.
بنابراین، توصیه ما به رانندگان این است که بیشتر بر روی نگهداری منظم خودرو تمرکز کنند تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند و هزینههای غیرضروری را کاهش دهند.
فرهنگ رانندگی درست!
فرهنگ رانندگی درست یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به طور مستقیم بر هزینههای نگهداری و تعمیر خودرو تأثیر بگذارد. شاید بسیاری از ما تصور کنیم که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تنها به معنای عدم بوق زدن در مقابل بیمارستانهاست، اما واقعیت فراتر از اینهاست. اگر فرهنگ درست رانندگی را داشته باشیم، میتوانیم هزینههای لوازم مصرفی و تعمیرات جانبی را تا حد زیادی کاهش دهیم.
به عنوان مثال، فرض کنید در یک مسیر با سرعت مجاز 60 کیلومتر حرکت میکنید، اما جاده ناهموار است. در این شرایط، بهتر است با سرعتی کمتر از حد مجاز حرکت کنید تا آسیبی به خودرو وارد نشود. این نوع تصمیمگیریها نشاندهندهی فرهنگ صحیح رانندگی است و نه تنها به حفظ سلامت خودرو کمک میکند بلکه ایمنی شما و دیگران را نیز تضمین مینماید.
اگر ادعا میکنید که جزو افرادی هستید که فرهنگ رانندگی دارید، پیشنهاد میکنم برای یک هفته رفتارهای خود را زیر نظر داشته باشید. آیا در شرایط مختلف به نحوی رفتار میکنید که سلامت خودرو و ایمنی خودتان را در اولویت قرار دهید؟ با تغییر نگرش نسبت به رانندگی، نه تنها هزینههای خود را کاهش خواهید داد بلکه تجربهای لذتبخشتر از سفرهایتان خواهید داشت.
نقش سیبک فرمان خودرو در سیستم تعلیق
نقش سیبک فرمان خودرو در سیستم تعلیق یکی از موضوعات حیاتی در طراحی و عملکرد خودروهاست. سیبک فرمان، قطعهای در جلوبندی خودرو میباشد که در تمامی خودروها قرار دارد و شکل ظاهری آن تقریباً در همهی خودروها یکسان است، به همین دلیل به راحتی میتوانید آن را تشخیص دهید. این قطعه معمولاً در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارد.
وظیفه سیبک فرمان، انتقال فرمان چرخش به چرخها است که این امر موجب کنترل بهتر و دقیقتر خودرو میشود. از طرف دیگر، وظیفه سیبک سیستم تعلیق فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار است. این ویژگی باعث افزایش راحتی سرنشینان و پایداری بیشتر خودرو میشود.
با توجه به اهمیت بالای این قطعه، توصیه میشود برای آشنایی کامل با نقش سیبک فرمان در عملکرد کلی خودرو، مطلب مرتبط با آن را در همین سایت مطالعه کنید. شناخت دقیقتر از این قطعه نه تنها به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بفهمید چگونه یک خودروی ایمن و راحت داشته باشید، بلکه اطلاعات ارزشمندی برای نگهداری صحیح خودروی شما نیز فراهم خواهد کرد.
چگونگی تست سیبک فرمان خودرو
برای تست سیبک فرمان خودرو، باید به صدای جلوبندی دقت کنید. اگر صدای غیر طبیعی از جلوبندی به گوش میرسد یا تایرهای جلو به صورت غیر طبیعی ساییده میشوند، این میتواند نشانهای از مشکل در سیبک فرمان باشد. همچنین اگر فرمان پذیری خودرو خوب نیست و خودرو از مسیر منحرف میشود، این نیز یک علامت هشدار دهنده است.
در هنگام دور زدن، اگر فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی لرزش داشته باشد یا به یک سمت کشیده شود، باید جدیتر به این موضوع توجه کنید. اصطلاحاً اگر فرمان خلاصی دارد و سگ دستها به صدا میافتند، احتمالاً سیبکهای فرمان دچار مشکل شدهاند.
در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، ایده خوبی است که خودرو را توسط مکانیک بررسی کنید. با این حال، شما میتوانید ابتدا با گرفتن چرخ جلو در طرفین و فشار دادن همزمان با یک دست و کشیدن با دست دیگر بررسی کنید که آیا سیبکها شل شدهاند یا خیر. همچنین میتوانید سیبک فرمان را گرفته و تکان دهید تا سستی آن را بررسی کنید؛ تحرک بیش از حد غیر طبیعی است و بلافاصله نیازمند تعمیرات خواهد بود.
این مشکلات ممکن است برای انواع مختلف خودروها مانند ام وی ام 110, 315, 530, 550, x33, تیگو 5, x22, تیگو 7, تیگو 8 پرو، آریزو 5, آریزو 6, آریزو 8، کی ام سی j7, k7, kmc x5, kmc t8 , kmc t9 , kmc sr3 ، jac j5 ، s5 ، s5 new ، j3 ، j4 ، s3 ، لیفان 620 , x60 , x50 , x70 , 520 و جیلی هاچ بک نیز پیش بیاید. بنابراین همیشه بهتر است مراقبتهای لازم را انجام دهید تا ایمنی خودروی خود را حفظ کنید.
هزینه تعویض سیبک فرمان خودرو چقدر است؟
هزینه تعویض سیبک فرمان خودرو به طور متوسط بین 500 تا 700 هزار تومان است که این مبلغ بسته به وسیله نقلیه، کیفیت قطعات استفاده شده و میزان سختی رسیدن به سیبک متغیر میباشد. برای هزینه قطعات، سیبک فرمان میتواند بین 150 تا 300 هزار تومان هزینه داشته باشد، البته با کیفیت ایرانی. نصب سیبک فرمان نسبتاً ساده است و معمولاً انتظار میرود حدود 100 تا 200 هزار تومان برای اجرت پرداخت کنید، زیرا اکثر مکانیکها حداقل یک ساعت زمان صرف میکنند.
این هزینه در نمایندگیها بسیار بالاتر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد میشود که به یک جلوبندی ساز ماهر مراجعه کنید. البته باید سعی کنید یک مکانیک مجرب و معتبر پیدا کنید؛ این کار چندان سخت نیست و با کمی تحقیق میتوانید اعتبار مکانیکی را بسنجید. برخی مکانیکها تجربه کافی ندارند و تمام کارهای خودرو را انجام میدهند. لذا برای تعمیر هر قسمت از خودرو بهتر است به متخصص مربوطه مراجعه کنید؛ مثلاً برای تعمیر سیبک فرمان باید به جلوبندی ساز مراجعه نمایید.
در مورد خودروهای چینی مانند ام وی ام (110,315,530,550,x33) یا تیگو (5,x22,7,8 پرو) و همچنین آریزو (5,6,8) یا جیلی (امگرند 7، هاچ بک، شاسی)، توجه داشته باشید که هر کدام ممکن است نیازمند توجه خاصی باشند که در انتخاب مکانیک مناسب تأثیرگذار است.
خرید سیبک فرمان با کیفیت اصلی
خرید سیبک فرمان با کیفیت اصلی یکی از مهمترین مراحل برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه خودرو است. با مشاهدهی چند نکته میتوانید از تست سیبک فرمان را انجام دهید. جنس سیبکها نکتهی بسیار مهمی میباشد که حتماً باید مد نظر قرار بگیرد. اما نکتهی مهمتر از آن، که قبلاً هم به آن اشاره شد، نحوهی صحیح رانندگی است. هنگام خرید سیبک، به جای جوش محل اتصال کلگی سیبک به میلهی آن توجه کنید؛ چرا که این موضوع تأثیر زیادی بر دوام و کارایی محصول خواهد داشت.
جنس آلیاژ نیز اهمیت زیادی دارد و گردگیر سیبک باید سالم باشد تا در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم باشد. فروشگاه کارکیتس با ارائهی محصولات با کیفیت قصد دارد تا رضایت مشتریان را جلب کند. در ادامه به تعدادی از سیبکهای موجود اشاره میکنیم.
شما میتوانید برای مشاهده سایر کلیپهای آموزشی و فنی سایت کارکیتس در سایت آپارات عضو شوید همچنین میتوانید در فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام carkits.ir عضو شوید. ما انواع مختلفی از سیبکها را برای خودروهای ام وی ام 110, 315, 530, 550, x33, تیگو 5, x22, تیگو 7, تیگو 8 پرو، آریزو 5، آریزو 6، آریزو 8، کی ام سی j7، k7، kmc x5، kmc t8، kmc t9، kmc sr3، jac j5 ، s5 ، s5 new ، j3 ، j4 ، s3 ، لیفان 620 ، x60 ، x50 ، x70 ،520 و geely امگرند 7 ارائه میدهیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.