دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آسان ترین راه تست خرابی واتر پمپ خودرو

آسیب واتر پمپ خراب به خودرو

واتر پمپ از قطعات موتوری حساس می باشد.این قطعه دلیل اصلی خنک کردن موتور است.از آنجایی که مستقیم با تسمه تایم سروکار دارد باید جک شود.چک نکردن و اطلاع نداشتن از سالم بودن این قطعه,باعث صدمه شدید و داغ شدن سر سیلندر و صدمه زدن به موتور می شود. در ادامه به علائم خرابی و تست واتر پمپ خودرو و زمان تعویض واتر پمپ اشاره می کنیم. 

نقش واتر پمپ در خودرو چیست؟

واتر پمپ خودرو یا پمپ آب یکی از قطعات مهم می باشد. کار آن به جریان در آوردن مایع خنک شونده یا همان آب و ضد یخ است. با خراب شدن و از کار افتادن این قطعه باعث داغ شدن و جوش آوردن موتور خودرو می شود. نحوه کار این قطعه به این طورت است که آب را با پره هایی که روی واتر پمپ وجود دارد,با فشار به مجاری لوله های آب و خنک کننده,و از آنجا به رادیاتور هدایت می کند.باعث گردش سیال در خودرو می شود.حرکت سیال در خودرو باعث خنک شدن موتور خودرو می شود. که جلو گیری از جوش آوردن خودرو می کند. این قطعه جلو گیری از داغ شدن شدید خودرو میکند.

تست خرابی واتر پمپ خودرو چگونه است؟

در این قسمت به چند مورد از علائم خرابی و تست واتر پمپ اشاره می کنیم.تست واتر پمپ خودروهای 405 و پراید و تمام خودروها هم به همین صورت است.شما این کار را بدون نیاز به دستگاه تست واتر پمپ هم می توانید انجام دهید.روش و نحوه تست واتر پمپ خودروهای پژو 405 و پراید و تمام خودروها به همین صورت است. 1-برای چک کردن سالم بودن این قطعه باید خودرو را در محلی که زیر آن خشک باشد پارک شود و در طی چند ساعت زیر خودرو چک شود. اگر زیر ماشین خیس شود معلوم می شود که پمپ نشتی دارد. این نشتی می تواند از واشر واتر پمپ باشد. یا از خود واتر پمپ باشد که در این صورت باید تعویض گردد. 2-از راه های دیگر برای چک کردن واتر پمپ این است که خودرو را روشن کرده و به صدای موتور گوش دهید.  اگر از موتور صدای خشک و صدای ساییدگی ضعیف آمد معلوم می شود که واتر پمپ خودرو شما به مشکل خورده است. 3-خنک کردن کولر خودرو هم تا حدودی به واتر پمپ بستگی دارد اگر کولر شما خنک کنندگی آن کم شده میتواد ازواتر پمپ باشد.تست خرابی واتر پمپ خودروهایی مانند پژو 206 یا 405 یا پراید یا سمند یا پیکان هم به همین صورت است.

دلیل خرابی واتر پمپ خودرو چیست؟

همان طور که می دانید واتر پمپ دائم در حال حرکت است.از وقتی شما به خودرو استارت می زنید واتر پمپ شروع به حرکت می کند.در نتیجه استهلاک این قطعه بالاست.طبیعی است که پس از مدتی اجزای این قطعه خراب شود.اما شما با رعایت نکاتی می توانید عمر واتر پمپ را زیاد کنید.از دلایل خرابی واتر پمپ 405 و پراید و پیکان و تمام خودروها می توان به نصب بد و کیفیت پایین قطعه اشاره کرد.البته عدم سرویس دوره ای هم تاثیر زیادی در خرابی واتر پمپ دارد.شما همیشه باید آب و روغن را چک کنید.اگر آب در خودرو کم باشد واتر پمپ فورا خراب می شود.

خرابی واتر پمپ در خودرو دو دلیل اصلی دارد. دلیل اول اینکه این قطعه دائم در حال حرکت است. برای همین مصرفی است. بعد از مدتی دچار فرسودگی می شود و باید عوض شود.دلیل دوم استفاده از واتر پمپ بی کیفیت است. قطعات بی کیفیت طول عمر کمی دارد.احتمال اینکه سایر قطعات را خراب کند هست.تسمه تایم به دو غربیلک واتر پمپ می افتد و واتر پمپ را به حرکت در می آورد.اگر واتر پمپ بی کیفیت باشد و ناگهان قفل کند امکان پارگی تسمه تایم هم هست.پس از اهمیت استفاده از قطعه با کیفیت در خودرو غافل نشوید.

تست واتر پمپ

زمان تعویض واتر پمپ

گفتنی است زمان تعویض واتر پمپ مشخص نیست و کار کرد آن بسته به نوع مصرف بین 100 هزار تا 150 هزار کیلومتراست. در صورت رسیدگی این طول عمر میتواند بیشتر باشد. واتر پمپ های چینی از محصولات بازرگانی نادری می باشد. توسط فروشگاه اینترنتی کارکیتس به فروش اینترنتی می رسد. همچنین شما میتوانید با خرید این کالا از فروشگاه خودتان ضمن اطمینان از اصالت و دقیق بودن کالا و گارانتی شدن آن خرید سریع و آسانی راهمراه با قیمت مناسب تجربه کنید.

اجرت تعمیر واتر پمپ خراب چقدر است؟

در برخی خودروها واتر پمپ خیلی بزرگ است.واتر پمپ این خودرو ها خیلی دیر خراب می شود.اما باید بررسی شود چون امکان دارد به سرویس نیاز داشته باشد.هزینه تعمیر واتر پمپ در خودروهای چینی متفاوت است.البته بستگی دارد خرابی واتر پمپ در چه حدی باشد.اگر به موقع مشکل را بفهمید امکان دارد با تعویض واشر و آبندی کردن آن با چسب مشکل حل شود.اما اگر توربین یا چرخدنده آسیب ببیند باید آن را عوض کنید.به دلیل نصب شدن واتر پمپ روی موتور و دسترسی سخت به آن اجرت باز و بست آن بالا می باشد.تعمیر واتر پمپ خودروهای ایرانی مانند پژو 206 یا 405 یا زانتیا یا پراید و پیکان هم به همین شکل است.

اجرت تعویض واتر پمپ چقدر است؟

در بیشتر خودروهای ایرانی و چینی در صورت خرابی قطعات تعویض می شود.در حال حاضر کیفیت قطعات پایین است و نمی شود آن را تعمیر کرد.واتر پمپ هم به این صورت است.اما سوال بسیاری این است که اجرت تعویض واتر پمپ چقدر است؟اجرت تعویض واتر پمپ در خودروهای ایرانی و چینی متفاوت است.در حقیقت به محل قرار گرفتن واتر پمپ در خودرو دارد.اجرت تعویض واتر پمپ پژو 206 یا پراید یا 405 به طور تقریبی یک سوم قیمت خود واتر پمپ است.اما در خودروهای چینی کار سخت تر است.اجرت تعویض واتر پمپ لیفان ایکس 60 620 520 و ام وی ام 110 یا 315 یا ایکس 22 یا آریزو 5 بیشتر است.تقریبا نصف قیمت قطعه هزینه اجرت است.

خرابی واتر پمپ در خودرو

در هر خودرویی واتر پمپ از قطعات مصرفی می باشد. این قطعه چون با آب سر و کار دارد دچار پوسیدگی یا نشتی می شود. خرابی واتر پمپ دلایل مختلفی دارد. بارعایت نکاتی می توانید عمر این قطعه را زیاد کنید. در این مطلب قصد داریم در رابطه با قیمت خرید واتر پمپ با کیفیت و نکاتی که در هنگام خرید واتر پمپ باید رعایت کنید صحبت کنیم. اما قبل آن باید در رابطه با نشانه خرابی واتر پمپ و سرویس های واتر پمپ اطلاعاتی داشته باشید. در مطالب دیگری در رابطه با نقش واتر پمپ در خودرو کاملا توضیح دادیم.

 

تست واتر پمپ

نشانه خرابی واتر پمپ

وقتی واتر پمپ خراب می شود نشانه هایی مشاهده می کنید.در صورت مشاهده حتما باید فوری به تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.خرابی واتر پمپ دو نشانه اصلی دارد.اول اینکه صدای ساییدگی شدیدی از داخل موتور به گوش می رسد.خودرو نیز آب کم می کند.قبل از حرکت خودرو در زیر ماشین آب جمع می شود.پس قبل از حرکت به این موضوع دقت کنید.نشتی آب در موتور روشن هم از نشانه های خرابی واتر پمپ می باشد.

واتر پمپ چه نقشی دارد

واتر پمپ خودرو از جمله قطعات اصلی موتوری می باشد.این قطعه به دلیل اینکه دائم در حال استفاده می باشد خیلی زود مستهلک می شود.واتر پمپ وظیفه چرخاندن آب در رادیات و در اطراف موتور می باشد.خنک شدن موتور وابستگی زیادی به واتر پمپ دارد.واتر پمپ از اجزای مختلفی تشکیل شده.این اجزا هر کدام خراب شود باید واتر پمپ را تعویض کنید.تعویض واتر پمپ کمی دشوار است.چون این قطعه روی موتور نصب می شود.برای همین هزینه و اجرت تعویض واتر پمپ کمی بالا می باشد.زمان تعویض واتر پمپ نسته به میزان خرابی آن دارد.گاهی با تعویض یک واشر مشکل واتر پمپ حل می شود.

دلیل تعویض واتر پمپ لیفان 520

واتر پمپ از قطعاتی است که خیلی زود از بین می رود.واتر پمپ روی موتور نصب شده.تسمه تایم روی غربیلک شیار دار آن قرار می گیرد.با روشن شدن موتور این قطعه هم شروع به حرکت می کند.اما تنها دلیل تعویض واتر پمپ خرابی در این قطعه می باشد.نشانه های خرابی واتر پمپ بسیار واضح است.اگر وقتی خودرو روشن است و از داخل موتور صدای ساییدگی به گوش می رسد حاتمال زیاد از واتر پمپ است.گاهی هم واتر پمپ نستی آب دارد که در زیر خودرو مشاهده می شود.در صورت مشاهده این علائم فورا به تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.

زمان تعویض واتر پمپ خودروی 315 و سایر خودروها

گاهی خرابی واتر پمپ خیلی راحت قابل حل است.مثلا شما وقتی برای سرویس های دوره ای به تعمیرگاه مراجعه می کنید باید واتر پمپ را چک کنید.امکان دارد واشر آب بندی واتر پمپ فرسوده شده باشد.در این صورت نشتی آب دارد.خیلی ساده و با تعویض واشر واتر پمپ و آب بندی با چسب می توان از بروز مشکل جلوگیری کند.با این سرویس ها می توانید عمر واتر پمپ را نیز افزایش دهید.اما اگر توربین داخلی و یا غربیلک بیرونی هرز شده باشد زمان تعویض واتر پمپ می باشد.

کدام اجزای واتر پمپ لیفان ایکس 60 قابل تعویض است؟

همانطور که گفتیم واتر پمپ از اجزای مختلفی تشکیل شده.این اجزا شامل بدنه اصلی توربین داخلی و غربیلک شایردار بیرونی و واشر می باشد.تنها قطعه قابل تعویض در واتر پمپ قبل از خرابی کامل فقط واشر واتر پمپ می باشد.بقیه اجزا در صورت خرابی قابل تعمیر نیست و باید کامل عوض شود.به دلیل بالا بودن اجرت و هزینه تعویض واتر پمپ بهتر است قطعه ای با کیفیت استفاده نمایید.برای خرید واتر پمپ با کیفیت باید از فروشگاه معتبر خریداری کنید.

نکاتی در هنگام تعویض واتر پمپ جک جی 5

در هنگام تعویض واتر پمپ باید به نکاتی دقت کنید.این نکات باعث جلوگیری از بروز هزینه های بیهوده می شود.مثلا تصور کنید قطعه ای بی کیفیت خریداری کردید و مکانیک با کلی زحمت آن را عوض می کند.بعد از نصب متوجه می شود قطعه به درستی کار نمیکند.باز باید قطعه باز شود.و شما یک قطعه دیگر بخرید.چون هیچ فروشنده ای قطعه ای که نصب شده را مرجوع نمی کند.برای همین نکته اصلی در خرید واتر پمپ اصلی و با کیفیت می باشد.نکته بعدی در هنگام نصب است.برای نصب حتما باید به مکانیکی معتبر مراجعه نمایید.بسیار مشاهده شده مکانیک بی تجربه قطعه اصلی را اشتباه نصب کرده.همین امر موجب خرابی واتر پمپ شده.حتا موقع خرید واتر پمپ را با واشر تهیه کنید.چون مجموعه کامل است.باید واشر با وتر پمپ هردو نو عوض شود.

خرید واتر پمپ با کیفیت ام وی ام 110 و سایر خودروهای چینی

یکی از مهمترین نکات خرید واتر پمپ اصلی می باشد.واتر پمپ اصلی دارای ظاهری سالم می باشد.داخل جعبه واتر پمپ واشر هم قرار دارد.بسته بندی باید سالم باشد.کیفیت قطعه باید مشخص باشد.حتما باید ز فروشگاه معتبر خرید کنید.ما در فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس تمام این نکات را برای مشتری چک می کنیم.سپس اقدام به فروش قطعه می کنیم.قطعات بی کیفیت برای فروشنده معتبر فقط ضرر دارد و سودی ندارد.برای همین برای صرفه جویی در وقت و هزینه مشتری سعی داریم بهترین کیفیت را ارسال کنیم.

نکاتی در هنگام خرید واتر پمپ

وقتی واتر پمپ خراب می شود باید دو نکته اساسی را رعایت کنید.اول اینکه باید به تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید.برای تعویض واتر پمپ روی موتور چند قطعه دیگر باید باز شود.حتما باید مکانیک متخصص این کار را انجام دهد.در غیر این صورت احتمال خرابی در سایر قطعات وجود دارد.دوم خرید واتر پمپ با کیفیت می باشد که در ادامه به توضیحات کامل در این باره می پردازیم.

خرید واتر پمپ با کیفیت

واتر پمپ با کیفیت نشانه هایی دارد.این نشانه ها کمک می کند تا بتوانید واتر پمپ با کیفیت بخرید.کیفیت واتر پمپ در بازار به سه دسته تقسیم می شود.دسته اول وتر پمپ شرکتی اصلی می شود.این قطعه همان کیفیتی است که از اول روی خودرو بوده.دسته بعدی وارداتی درجه یک می باشد.کیفیت وارداتی درجه یک در واقع همان کیفیت اصلی می باشد.اما به دلیل قوانین گمرکی بسته بندی اصلی ندارد.دسته سوم وارداتی درجه دو می باشد.کیفیت این واتر پمپ خیلی پایین است و به احتمال زیاد درست کار نمی کند.قیمت خرید واتر پمپ با توجه به کیفیت آن متفاوت اسنت.

دلیل خرید واتر پمپ اصلی

ما در مطالب همیشه توصیه به خرید قطعات اصلی داریم.قطعات با کیفیت و اصلی عمر بیشتری دارد.البته اگر مکانیک بی تجربه خودرو را تعمیر کند امکان دارد قطعه صلی را هم خراب کند.برای همین شما حتما باید به مکانیک متخصص مراجعه نمایید.در مورد واتر پمپ هم همین است.اگرچه واتر پمپ مکانیزم پیچیده ای ندارد.اما اگر همین قطعه ساده درست نصب نشود حتما به موتور آسیب می زند.به دلیل اینکه پمپ آب به وسیله تسمه تایم به حرکت در می آید امکان پاره شدن تسمه تایم هم هست.در ضمن این قطعه در جای سختی بسته می شود که دسترسی به آن زیاد ساده نیست.برای همین توصیه اکید داریم هم از فروشگاه معتبر خرید کنید هم به مکانیک معتبر برای تعمیر مراجعه کنید.

نحوه خرید واتر پمپ اصلی

دغدغه اصلی بیشتر صاحبان خودرو تهیه قطعات اصلی می باشد.برای همین ما در این فروشگاه قصد داریم تا با ارائه قطعات با کیفیت این دغدغه را برطرف کنیم.تمامی قطعاتی که ما در فر.شگاه لوازم یدکی کارکیتس ارائه می دهیم صالی شرکی و یا وارداتی درجه یک می باشد.البته قیمت این دو کیفیت متفاوت است.تمامی سفارشات با همان کیفیت که مشتری درخواست کرده ارسال می شود.بدین معنی که قطعات تماما دارای ضمانت اصالت می باشد.برای خرید واتر پمپ اصلی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه کنید.اگر در قسمت فروشگاه نتوانستید قطعه را پیدا کنید می توانید در ساعات کاری با ما تماس بگیرید.در ضمن می توانید از طریق چت آنلاین در هر ساعت با ما در تماس باشید.

کیفیت واتر پمپ موجود در فروشگاه کارکیتس

ما در فروشگاه کارکیتس تاکید زیادی بر کیفیت قطعات داریم.برای همین امر توضیحات کاملی به مشتری در رابطه با کیفیت می دهیم.بنا به درخواست مشتری قطعه با همان کیفیت درخواستی به مشتری عرضه می شود.باید بدانید قطعات وارداتی درجه دو و بی کیفیت در این فروشگاه وجود ندارد.تمامی قطعات موجود یا شرکتی اصلی و یا وارداتی درجه یک مشابه اصلی می باشد.تمامای واتر پمپ های خودروهای چینی موجود در کارکیتس با کیفیت اصلی به فروش می سد.برای خرید واتر پمپ می توانید در فروشگاه قطعه مورد نظر را جستجو کنید.در صورتی که موفق به یافتن قطعه نشدید می توانید رد ساعات کاری به فروشگاه مراجعه کنید. می توانید در ساعات کاری با همکاران ما در تماس باشید.همچنین از طریق چت آنلاین هم می توانید استعلا قیمت و موجودی قطعه را بگیرید.

مراحل تعویض واتر پمپ خودرو

مراحل تعویض واتر پمپ در همه خودروها یکسان است.در ادامه به مراحل تعویض واتر خودرو اشاره می کنیم.البته دقت کنید قبل از شروع باید تمامی ابزارهای مورد نیاز را داشته باشید.همچنین باید مقداری دانش فنی داشته باشید.تجربه کافی هم از ملزومات است.اما ما به شما این آموزش را می دهیم تا در جریان مراحل باشید.

پمپ آب مناسب و در صورت لزوم یک فن کلاچ برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید. همچنین یک واشر پمپ آب، مقداری درزگیر واشر و ضد یخ تهیه کنید. برای قطعات خاصی که نیاز دارید، با فروشگاه قطعات خودرو NAPA محلی خود تماس بگیرید.تمام ابزار لازم را با هم جمع کنید.بگذارید موتور خنک شود.زمین باتری را جدا کنید.

دینام و سایر لوازم جانبی براکت های تنظیم را شل کنید و تسمه های محرک را بردارید.
فن، قرقره و روکش رادیاتور (در صورت مجهز بودن) را بردارید. اگر می خواهید درایو فن سیال را جدا کنید، آن را با فلنج رو به بالا کنار بگذارید تا از تخلیه مایع به بلبرینگ ها جلوگیری کنید.هر گونه براکت یا لوازم جانبی که در برداشتن پمپ آب اختلال ایجاد می کند را بردارید.تمام شیلنگ های متصل به پمپ آب را بردارید.
پیچ های نگهدارنده و سپس پمپ آب را بردارید.سطح نصب روی موتور را تمیز کنید.

بین پمپ آب و سرویس نصب موتور یک واشر و واشر جدید نصب کنید و پمپ را نصب کنید.
همه شیلنگ‌ها را دوباره به پمپ آب وصل کنید و هر براکت یا لوازم جانبی را که قبلاً برداشته‌اید، تعویض کنید.
فن، قرقره، روکش رادیاتور (در صورت مجهز بودن) و تسمه های محرک را تعویض کنید.
تمام تسمه ها را روی کشش مناسب تنظیم کنید و سیستم را با مخلوط ضد یخ/آب 50/50 پر کنید.
کابل زمین باتری را دوباره وصل کنید، خودرو را روشن کنید و نشتی را بررسی کنید.

قبل از تعویض واتر پمپ باید بدانید

این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. قبل از شروع بخوانید و مطمئن شوید که آنها را درک کرده اید.
قبل از شروع، تمام ابزار و لوازم خود را جمع آوری کنید.
زمان زیادی برای انجام کار بگذارید تا نیازی به عجله نداشته باشید.
به یاد داشته باشید که اینها دستورالعمل های کلی هستند. برای دستورالعمل‌های دقیق‌تر در مورد خودروی خاص خود، به دفترچه راهنمای تعمیر مناسب مراجعه کنید.
هر زمان که در اطراف ماشین آلات کار می کنید، ایمنی مهم است. مراقب اجسام داغ، ابزار تیز و مواد خطرناک باشید.
ابزارها را جایگزین نکنید مگر اینکه مطمئن باشید ایمنی یا عملکرد وسیله نقلیه خود را به خطر نمی اندازید.

در ادامه کلیپ آموزش تعویض واتر پمپ برای شما به نمایش در آمده.باید بدانید تعویض واتر پمپ خودروهای ایرانی مانند 405 206 زانتیا پراید و پیکان و همه خودروهای چینی به همین شکل است.

[aparat id=’SUBbE’]

نوشته های مشابه

7 دیدگاه در “آسان ترین راه تست خرابی واتر پمپ خودرو

  1. امیر گفت:

    سلام خاموش شدن ماشین ممکنه به خاطر خرابی واترپمپ باشه؟

  2. امیر گفت:

    سلام خاموش شدن ماشین ممکنه به خاطر خرابی واترپمپ باشه؟

    1. alinaderi گفت:

      مشکل در واتر پمپ بیشتر با جوش آوردن موتور خودش رو نشون می ده.خاموش شدن خودرو بیشتر دلیل برقی داره یا ایراد در سوخت رسانی

  3. علی گفت:

    چرا ترومستاد بر میدارم بازم آمپر آب بالا هست امکان خرابی واتر پمپ هست

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      منظورتون رو متوجه نمی شم لطفا سوالتون رو دقیق بپرسید اما دلایل بالا بودن آمپر آب چند دلیل دارد.دو دلیل می تواند به خاطر ترموستات یا واتر پمپ باشد.فشنگی آب و فن ها هم باید چک شود.همچنین رادیاتور آب و شلنگ ها هم می تواند مشکل ساز شود.

  4. محسن گفت:

    سلام ماشین ۲۰۶ دارم تیپ ۵
    در حالت درجا آمپر بالا میره از وسط رد میشه فن دور تند شروع به کار میکنه ولی نمیتونه آمپر پایین بیاره.گاز که میدم آمپر میاد پایین.تو سربالایی و دنده عقب هم آمپر بالا میره .ترموستات عوض کردم.درست نشد.اب هم کم نمیکنه.

    1. alinaderi گفت:

      سلام احتمالا کی از سنسور های مربوط به فن آب یا فشنگی آب خراب شده . در کل باید دیاگ بزنید تا مشکل مشخص بشه. بدی 206 اینه اگر مشکلی پیش میاد باید حدس بزنید مشکل از کجاست شاید مجبور شید چنتا سنسور رو باهم تعویض کنید تا مشکل رفع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *