۱۱ دلیل صدای تق تق در هنگام شتاب گرفتن خودرو های چینی و نحوه رفع آن

دلیل صدای تق تق خودرو

صدای تق تق که از ماشین شما می آید می تواند نشانه ای از مشکلات جدی باشد که می تواند خسارات پرهزینه ای ایجاد کند. دانستن دلیل صدای تق تق می تواند به شما کمک کند تا به سرعت تشخیص دهید که مشکل چقدر جدی است. برخی از رایج ترین مشکلات عبارتند از ۱-مبدل کاتالیزورخراب یا شل ۲-سینی زیر موتور ۳-شل بودن اگزوز ۴-میل لنگ خراب ۵-کوبش پیستون ۶-زنجیره تایم ۷-لوازم جانبی موتور ۸-دسته موتور خراب ۹-اجزای داخلی شل ۱۰-اقلام شل در صندوق عقب ۱۱-اجزای موجود در جا لیوانی. در این مطلب، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه صدای تق تق در هنگام شتاب گیری خودروهای چینی را تشخیص دهید و نحوه صدای هر یک از این مشکلات و نحوه رفع آنها را تجزیه کنید.

نحوه تشخیص صدای تق تق هنگام شتاب

رانندگی با ماشین باید لذت بخش و راحت باشد، نه پر سر و صدا و ناخوشایند. وقتی هنگام شتاب گیری متوجه صدای تق تق می شوید، هر سفری که می کنید می تواند به یک رانندگی پر استرس تبدیل شود. دیدن صدای تق تق در هنگام شتاب گیری نسبتاً آسان است، اما تشخیص این مشکل می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر هیچ علامت دیگری در همان زمان ظاهر نشود. برای تجزیه و تحلیل علل احتمالی صدای تق تق هنگام شتاب گیری خودروهای چینی، باید منشاء صدا را پیدا کنید. پیدا کردن دلیل ممکن است چالش برانگیز باشد، زیرا برای شنیدن صدای تق تق باید رانندگی کنید، اما می‌توانید چند کار برای کمک به آن انجام دهید.

مراحل تشخیص

یکی از راه‌های تشخیص صدای تق تق در هنگام شتاب گرفتن خودروهای چینی این است که دوستی را برای سواری بیاورید و او را در صندلی سرنشین و سپس روی صندلی‌های عقب بنشینید. ببینید آیا می‌توانند منشأ صدای تق تق را مشخص کنند. اگر دوستی ندارید که به شما کمک کند، می توانید با پایین آوردن شیشه های خود و رانندگی در یک خیابان ساکت، سعی کنید منبع صدا را شناسایی کنید. اگر صدا از زیر خودرو، محل موتور یا فضای داخلی خودرو می آید، انجام این کار می تواند به کاهش صدا کمک کند.

دلیل صدای تق تق خودرو

بررسی دلیل صدای تق تق از زیر خودرو به گوش می رسد

صداهای تق تق که از قسمت زیرین خودرو شما می آید مانند صدای زنگ فلز است و می تواند منعکس شود. ممکن است بتوانید این صداها را از زیر کف پایی بشنوید و ممکن است لرزش خفیفی را در نزدیکی پاهای خود احساس کنید. این صدا معمولا با پایین بودن پنجره ها بلندتر خواهد بود.

شماره ۱٫ مبدل کاتالیزوری خراب است

اولین مشکلی که باعث ایجاد صدای تق تق در زیر خودرو شما می شود مبدل کاتالیزور خراب است. مبدل کاتالیزوری خودروی شما در راستای سیستم اگزوز شما قرار دارد و آلاینده های مضر اگزوز را فیلتر می کند. در داخل کاتالیزور ساختارهای لانه زنبوری شکل وجود دارد که به فیلتر کردن گازهای سمی اگزوز کمک می کند. هنگامی که این ساختارها تخریب می شوند و از هم می پاشند، در مبدل کاتالیزوری به دام می افتند و در هنگام شتاب گیری صدای تق تق ایجاد می کنند. در برخی موارد، قطعات مبدل می تواند شکسته شود و از طریق لوله اگزوز شما شلیک کند و حتی صدای بیشتری ایجاد کند. تعویض مبدل کاتالیزوری می تواند پرهزینه باشد، بنابراین تمیز نگه داشتن آن با تمیزکننده کاتالیزور می تواند به حفظ آن در وضعیت کارکرد کمک کند.

دلیل صدای تق تق خودرو

شماره ۲٫ سینی زیر موتور شل شده

اکثر خودروها دارای سینی زیر موتور هستند که قطعات مختلف سیستم اگزوز شما را احاطه کرده است. این سینی زیر موتورمانند سپرهای فلزی هستند که برای محافظت از اجزای حساس وسیله نقلیه شما در برابر گرمای شدید ناشی از سیستم اگزوز خودرو شما طراحی شده اند. سینی روی منیفولدهای اگزوز، قسمت زیرین خودرو و اجزای مختلف اگزوز یافت می شوند. با گذشت زمان، سینی ها ممکن است به دلیل دست اندهز جاده، آسیب دیده یا زنگ زده شوند. سینی آسیب دیده منجر به صدای تق تق در فلز می شود زیرا سینی راه خود را شل می کند و با اگزوز یا بدنه خودرو تماس پیدا می کند. بستن مجدد سینی می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دلیل صدای تق تق خودرو

شماره ۳٫ منبع اگزوز شل یا سوراخ شده

مانند سینی زیر موتور، اگزوز یا صدا خفه کن وسیله نقلیه شما می تواند به مرور زمان شل شود. برای مناطقی که نمک جاده اغلب استفاده می شود، اگزوزهای بسیاری از وسایل نقلیه زنگ زده و شروع به پوسیدن می کنند. یک سیستم اگزوز آسیب دیده می تواند هم هنگام دور آرام و هم هنگام شتاب گیری صدا ایجاد کند. یک اگزوز شل می تواند ازمحل بست شکسته، و منجر به ایجاد صدا شود. هنگام شتاب گیری، هوای بیشتری در سیستم اگزوز شما جریان دارد و باعث لرزش و لرزش بیشتر می شود. شل بودن اگزوز یا صدا خفه کن می تواند باعث مشکلات آلایندگی شود، بنابراین ممکن است متوجه چراغ چک موتور نیز شوید. این نوع صدای تق تق، بسته به محل شل بودن قطعه، از قسمت موتور، زیر خودرو و نزدیک عقب خودرو می آید.

دلیل صدای کوبش که از داخل موتور می آید چیست؟

با تعداد زیاد قطعات موجود در محفظه موتور شما، بسیاری از اقلام می توانند در طول زمان شروع به لرزیدن کنند – این می تواند از بلبرینگ شل تسمه تا صدای ضربه ناشی از سیبک فرمان خراب یا جلوبندی یا بالابرها متغیر باشد. بیایید نگاهی به برخی از مشکلات رایج‌تری که باعث ایجاد صداهای تق تق از داخل محفظه موتور شما می‌شوند، بیاندازیم.

شماره ۱٫ صدای تقه شاتون

اگر متوجه شدید که صدای تق تق از محل موتور شما می آید که با شتاب گرفتن، صدای آن افزایش می یابد، ممکن است با کوبش میل لنگ مواجه شده باشید. ضربه میله به این دلیل است که یاتاقان های شاتون شما دارای فاصله بیش از حد هستند که باعث می شود آنها به اطراف حرکت کنند و به میل لنگ برخورد کنند. با افزایش سرعت موتور، اجزای داخلی موتور شما سریع‌تر می‌چرخند و باعث می‌شود که صدای تق تق سریع‌تر افزایش یابد. اگر مشکوک هستید که موتور شما دچار کوبش میل لنگ شده است، برای تشخیص بیشتر باید وسیله نقلیه خود را توسط یک تعمیرگاه حرفه ای خودرو بررسی کنید.

شماره ۲٫ ضربه پیستون به میل لنگ

کوبش پیستون یکی دیگر از مشکلات داخلی موتور است که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق یا صدای تق تق از محفظه موتور خودرو شما شود. کوبش پیستون به معنای ضربه زدن پیستون به دیواره سیلندر زمانی است که فاصله زیادی بین پیستون و دیواره سیلندر وجود دارد. در یک موتور سالم، پیستون‌های شما بالا و پایین می‌روند تا میل لنگ موتور را بچرخانند – علائم رایج مانند کهولت سن، کمبود روغن موتور، سطح پایین مایعات، و یاتاقان‌های فرسوده می‌تواند باعث شود که پیستون کمی به جلو و عقب حرکت کند و باعث سیلی پیستون شود. .

شماره ۳٫ صدای زنجیر تایم خودرو

اگر متوجه شدید که صدایی شبیه صدای تق تق یا صدای سیلی که از جلو یا کنار موتور شما می آید، زنجیر تایم یا تسمه تایم شما ممکن است مقصر باشد. مانند تسمه محرک لوازم جانبی شما، میل بادامک موتور شما از یک زنجیر برای چرخش همگام با میل لنگ شما استفاده می کند. با گذشت سالها، معمولاً پس از۲۰۰ هزار کیلومتر، زنجیر تایم ممکن است فرسوده یا کمی کشیده شود. این می تواند باعث شلی زنجیر شود و زنجیر شروع به تماس با پوشش زنجیر تایم کند. اگر فکر می‌کنید زنجیره زمان‌بندی شما ممکن است مقصر باشد، آن را توسط یک متخصص بررسی کنید تا مشکل را تأیید کند.

شماره ۴٫ قطعات مربوط موتور

یکی دیگر از منابع لرزش در محفظه موتور شما، خرابی لوازم جانبی موتور شما است. در جلوی موتور خود، بلبرینگ تسمه های مختلفی خواهید داشت که به میل لنگ، دینام، پمپ آب، پمپ فرمان برقی و کمپرسور تهویه مطبوع متصل می شوند. این بلبرینگ ها می توانند با گذشت زمان شروع به فرسودگی کنند، جیر جیر کنند یا باعث لیز خوردن تسمه شما شوند. اگر صدای تق تق از یکی از بلبرینگ های خود را تجربه می کنید، باید دریابید که آیا می توانید خود بلبرینگ را تعویض کنید یا اینکه نیاز به تعویض کل قطعات جانبی دارید.

شماره ۵٫ خرابی دسته موتور ها

دسته موتور یکی دیگر از دلایل متداول صدا در وسایل نقلیه پرمسیر هستند. دسته موتور، پایه‌های فلزی با بوش‌های لاستیکی هستند که تنها هدفشان جذب ارتعاشات ناشی از فرآیند احتراق داخلی موتور شماست. برخی از دسته موتورها حتی به تحمل وزن موتور خودروی شما کمک می‌کنند. هنگامی که این بوش تحلیل می رود، موتور شما شروع به لرزش بیشتر می کند، به خصوص در سرعت های بالاتر. شما معمولاً می‌توانید با چرخاندن دور موتور در حین پارک کردن و جستجوی تکان‌های بیش از حد موتور، پایه موتور آسیب دیده را تشخیص دهید. یک دسته موتور خراب را می توان با تعویض با دسته موتور جدید برطرف کرد.

دلیل صداهای کوبش که از داخل خودرو می آید چیست ؟

در نهایت، صداهای تق تق می تواند از اجزای مختلف داخل خودرو شما باشد. اینها معمولاً ساده ترین مسائلی هستند که باید حل شوند و در نهایت چیزی هستند که می توانید خودتان آن را حل کنید.

شماره ۱٫ شل شدن تزئینات داخلی

اگر تا به حال تزئینات داخلی خودرو شما برای تعمیر یا نصب لوازم جانبی خارج شده باشد، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که دوباره به درستی نصب نشده باشد. تزئینات داخلی شل یا آسیب دیده مانند پانل درها، صفحات خراشیده درها، و پوشش بلندگوها می توانند در هنگام شتاب گیری یا زمانی که خودرو به سرعت معینی می رسد، صدا کند. اگر صدای جیر جیر از داخل می آمد، مطمئن شوید که در شرایط اجزای داخلی درست است و به درستی نصب شده است. شما ممکن است با یک راه حل ساده برای مشکلات تلق خود خوش شانس باشید.

شماره ۲٫ صندوق عقب خود را بررسی کنید

با کمال تعجب، بسیاری از شکایات ناشی از سر و صدا در نهایت به یک قطعه ای تبدیل می‌شوند که شخصی آن را در صندوق عقب خود فراموش کرده است. اگر صدای جیر جیر از تنه می آید، بررسی کنید که هیچ چیز به آرامی به اطراف نمی چرخد. حتماً محفظه لاستیک زاپاس خود را بررسی کنید، زیرا ممکن است اقلام کوچک داخل این محفظه بیفتند و در مقابل بدنه فلزی خودرو به صدا درآیند.

شماره ۳٫ وجود یک شی در جا لیوانی یا جا سکه ای

ساده ترین راه حل که ممکن است پس از فهمیدن آن کمی احساس حماقت در شما ایجاد کند، سکه های موجود در جا لیوانی است. از میزان صدایی که برخی از تغییرات یدکی می توانند در جا لیوانی شما ایجاد کنند، شگفت زده خواهید شد. یک قوطی خالی یا یک آیتم فلزی دیگر را در مخلوط بیندازید و این مزاحمت جزئی می تواند به مانند هلی کوپتر پر سر و صدا تبدیل شود.

دلیل صدای تق تق خودرو

تعمیر صدای تلق تلق در خودروهای چینی

فرض کنید حتی پس از تلاش برای راه‌حل‌های ذکر شده در بالا، همچنان صدای تق تق را تجربه می‌کنید. در این صورت، به احتمال زیاد به کمک یک مکانیک مورد اعتماد برای رفع مشکل نیاز خواهید داشت. اگر صدای موتور را تجربه می کنید، باید هر چه سریعتر وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید. مشکلات موتور مانند انفجار، شل شدن سوپاپ‌های موتور، پمپ هیدرولیک خراب و زمان‌بندی ضعیف احتراق می‌تواند باعث آسیب فاجعه‌بار به موتور شما شود. هرگونه تماس غیرضروری فلزی می‌تواند براده‌های فلزی را به داخل روغن موتور شما بفرستد و باعث می‌شود سیستم روغن کاری شما مانند کاغذ سنباده در برابر نواحی حساس موتور شما عمل کند.

هنگامی که صدای تق تق خود را برای مکانیک خود توضیح می دهید، تا حد امکان جزئیات را ارائه دهید. اگر مشکوک هستید که صدای تق تق در موتور، تعلیق، صدای داخل خودرو، یا صدای زیر شاسی بلند است، به آنها اطلاع دهید. این به آنها کمک می کند تا مشکل را بهتر تشخیص دهند و بدانند کجا باید جستجو کنند. توضیح اینکه چه نوع صدایی می شنوید نیز مفید خواهد بود. شما می توانید صداهای روزمره را به صورت صدای جغجغه، جیغ، جیرجیر یا صدای تیک تیک توصیف کنید. با مشخص بودن تا حد امکان، می توانید به سرعت بخشیدن به روند تعمیر کمک کنید.

تعمیر صدای تق تق در هنگام شتاب گیری چقدر هزینه دارد؟

هزینه تعمیر وسیله نقلیه ای که هنگام شتاب گیری صدای تق تق می دهد بسته به اینکه کدام قطعه باعث ایجاد مشکل می شود متفاوت است. برای مشکلات ساده ای مانند یک سینی زیر موتور شل است، می توانید انتظار پرداخت حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان را داشته باشید. اگر پرونده شما گسترده تر است، مانند خرابی میل لنگ یا پیستون یا سوپاپ، می توانید انتظار داشته باشید که بیش از ۵ میلیون بپردازید. بهترین راه برای دریافت قیمت دقیق این است که به مکانیک مجاز محلی خود مراجعه کنید و از آنها بخواهید مشکل را به درستی تشخیص دهند. آنها تعیین می کنند که چه چیزی باید جایگزین شود و چه مدت طول می کشد و به شما اطلاع می دهد که دقیقاً چه چیزی باید بپردازید.

آیا می توانم ماشینی را با صدای تق تق رانندگی کنم ؟

اینکه آیا می‌توانید خودرویی با صدای تق تق را رانندگی کنید یا نه، در نهایت به آنچه که صدای تق تق در آن ایجاد می‌شود، بستگی دارد. شما باید برای موارد کوچکتری که می‌دانید روی قابلیت رانندگی خودرو تأثیر نمی‌گذارند یا مشکلات مهم‌تری ایجاد نمی‌کنند، خوب رانندگی کنید. اگر صدا نگران کننده است یا از قسمت موتور می آید، باید رانندگی وسیله نقلیه را متوقف کنید و به یک متخصص تشخیص دهید.

اگر صدا در خودرو را برطرف نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک قطعه را تعمیر نکنید، ممکن است بعداً به مشکلات مهمتری منجر شود. این می تواند از افتادن سینی زیر موتور و منفجر شدن لاستیک تا بدتر شدن ضربه موتور و تخریب موتور شما متغیر باشد. به عنوان یک قاعده کلی، همیشه باید خودروی خود را در اسرع وقت پس از تجربه صدای تق تق بررسی کنید تا مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما تا حد امکان برای خود و سایر رانندگان جاده ایمن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *