نقش قرقری فرمان در خودروهای چینی چیست ؟
قرقری فرمان قطعه ای است که جعبه فرمان اتومبیل شما را به طبق روی چرخ جلو متصل می کند. سیبک فرمان و قرقری فرمان به هم متصل است، که از یک سمت به چرخ وصل شده. هنگامی که فرمان خود را می چرخانید، کل این مجموعه حرکت می کند. این میله ها چرخ را می کشند یا فشار می دهند و آن را به طرفین به چرخش در می آورند. از آنجایی که اگر نتوانید فرمان را بچرخانید، رانندگی با وسیله نقلیه خود عملاً غیرممکن است، مدت زیادی طول نمی کشد تا متوجه شوید که سلامت قرقری فرمان چقدر می تواند حیاتی باشد. در این مطلب در رابطه با زمان تعویض قرقری فرمان خودروهای چینی و و نشانه های خرابی آن بحث می کنیم.اجزای مهم قرقری فرمان عبارتند از:
ناحیه گرد که حاوی چندین یاتاقان است که توانایی هدایت را برای شما فراهم می کند حتی زمانی که وسیله نقلیه خود را در زمین های ناهموار حرکت می دهید. بدنه شفت که هنگام رانندگی حرکات را به توپی چرخ منتقل می کند. اکثرآن ها دارای یک اتصال گریس هستند تا بلبرینگ ها بتوانند به راحتی بچرخند. قرقری دارای بوش برای محافظت از دستگاه های داخلی در برابر گرد و خاک و شن است. بدنه به سیبک فرمان متصل می شود، که همه در یک گردگیر لاستیکی محصور شده است. کل این مجموعه به طبق خودرو متصل ست و چرخ جلو را به چپ و راست می چرخاند.
تشخیص خرابی قرقری فرمان
سیبک فرمان و قرقری فرمان هماهنگ عمل می کنند و وظیفه مانور کلی خودرو را بر عهده دارند. قرقری فرمان هنگام نصب یا تعویض روی انتهای آن چرب می شود. گریس آن را روان می کند زیرا در مفاصل و بست های زیربندی خودرو قرار می گیرد. با کاهش گریس یا با افزایش مصرف و مسافت پیموده شده خودرو، قرقری فرمان در خطر شکسته شدن و خارج شدن خودرو از حالت تعادل را دارند. خودروی خود را روشن کنید. ماشین را در حالت رانندگی قرار دهید و به یک منطقه باز و وسیع مانند پارکینگ ببرید. به آرامی به جلو برانید و چرخ را به سمت چپ بچرخانید. به صدای “تقه” گوش دهید. این روند را با چرخاندن فرمان خودرو به سمت راست تکرار کنید. ماشین را روشن و در پارک نگه دارید و فرمان را به چپ و راست بچرخانید و به همان صدا گوش دهید. صدای “تقه” نشانگر اصلی خرابی قرقری فرمان است. بردن خودرو به داخل پارکینگ به شما این امکان را می دهد که با سرعت آهسته رانندگی کنید تا آسیب قرقری فرمان را بررسی کنید. خودرو را در حالت پارک قرار دهید. از ماشین خارج شوید انتهای ماشین را که صدای «تقه» را شنیدید، چند بار محکم فشار دهید. اگر صدای “تقه” را در خودرو شنیدید، اکنون باید آن را واضح تر بشنوید. صدای “تقه” نشان دهنده اتصال نادرست قرقری فرمان و سیبک فرمان به اتصال توپی چرخ است. هنگامی که چند سرنشین در خودرو می باشد,برگردید داخل ماشین و برانید. ماشین را به راست و چپ هدایت کنید. به شل بودن یا سفت بودن فرمان توجه کنید. شل بودن فرمان نشانگر بارز خرابی قرقری فرمان است. صدای “تقه” نیز ممکن است با این مشکل مرتبط باشد. با این حال، شل بودن فرمان و صدای “تقه” در کنار هم معمولاً نشان دهنده قرقری فرمان است که روغن کاری مناسبی ندارد.زمان تعویض قرقری فرمان
چه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد زمان تعویض قرقری فرمان رسیده؟ ابتدا مراقب ساییدگی و پارگی لاستیک های خود باشید. اگر به نظر میرسد آج چرخهای جلوی شما سریعتر از بقیه آج شما فرسوده میشود، این میتواند به این معنی باشد که جلوبندی خودرو به مشکل خورده. یکی دیگر از نشانههای خرابی قرقری فرمان این است که وقتی چرخ را میچرخانید، چرخ شما صدای جیرجیر یا جیغ در جلو ایجاد میکند. صدا بلند است به راحتی قابل شنیدن است. در حالی که سر و صدا به طور بالقوه می تواند ناشی از توپی چرخ یا بلبرینگ چرخ خراب باشد. اما شاید زمان تعویض قرقری فرمان باشد. اگر قرقری فرمان وسیله نقلیه شما به طور کلی از کار بیفتد، ممکن است کنترل فرمان خود را به طور کلی از دست بدهید. هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمال تصادف یک خطر ناگهانی است، به همین دلیل است که شرکت هایی مانند جنرال موتورز فراخوانی برای رفع ایراد خودروهای خود دادند. به همین ترتیب، اگر متوجه شدید که کنترل فرمان شما ضعیف یا متزلزل به نظر میرسد، مانند از دست دادن کنترل بین چرخاندن فرمان و حرکت لاستیکها، این یکی دیگر از نشانههای حیاتی است که زمان تعویض قرقری فرمان رسیده.