دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

پنج نشانه خرابی بلبرینگ چرخ در خودروهای چینی که نباید نادیده بگیرید

تشخیص کیفیت لنت ترمز خودرو

نشانه خرابی بلبرینگ چرخ

برخی از آزاردهنده ترین صداهایی که می تواند از ناحیه چرخ یک وسیله نقلیه به گوش برسد، از توپی چرخ خراب است. صدای سنگ زنی فلز روی فلز می تواند کاملاً آزار دهنده باشد. نشانه خرابی بلبرینگ چرخ رایج عبارتند از صدای غرش از ناحیه لاستیک ها، لرزش فرمان، بازی در قسمت لاستیک/چرخ و صدای تقه و کوبش از سمت چرخ ها. ما در این مطلب علائم را بررسی می کنیم. هم چنین در مطالب دیگر در رابطه با مکانیزم بلبرینگ و توپی چرخ و نحوه تعویض بلرینگ و توپی چرخ صحبت می کنیم.

مکانیزم توپی چرخ خودرو

خودروهای مدرن امروزی و آنهایی که پس از سال 1997 تولید می شوند، مجهز به یک بلبرینگ و مجموعه توپی هستند که به هر چرخ و لاستیک خودرو متصل می شود. مجموعه توپی چرخ شامل ناودانی های چرخ است که چرخ های وسیله نقلیه را به خودرو متصل می کند و به فرمان و سیستم تعلیق در قسمت جلو و محور عقب در انتهای عقب نصب می شود. در تئوری، این مجموعه توپی چرخ باید دائم سالم باشد. برای همین، مانند هر وسیله مکانیکی دیگری، در معرض ساییدگی و فشار است و می تواند زودتر از موعد خراب یا فرسوده شود.

توپی چرخ یا بلبرینگ چرخ یک تکیه گاه دیسکی است که در آن پیچ و مهره چرخ ثابت می شود. توپی چرخ برای اتصال پلوس به چرخ برای انتقال نیرو طراحی شده. از این رو، تعمیر و سرویس توپی چرخ نه تنها هزینه های جانبی را حذف می کند، بلکه ایمنی سرنشین را تضمین می کند و از حوادث جلوگیری می کند. با این حال، ما لیستی از علائم خرابی بلبرینگ توپی چرخ را جمع آوری کرده‌ایم تا بتوانید قبل ازبروز مشکل جلوی آن را بگیرید.

نشانه خرابی بلبرینگ چرخ

نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ


چگونه متوجه می شوید که بلبرینگ چرخ شما خراب است؟ چند علامت برای فهمیدن خرابی بلبرینگ چرخ وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، باید خودروی خود را در اسرع وقت برای تشخیص به تعمیرگاه ببرید.

لرزش فرمان


وقتی بلبرینگ‌های شما به درستی کار می‌کنند، فوق‌العاده صاف هستند. وقتی بلبرینگ خراب می شود، اصطکاک آن افزایش می یابد. این افزایش اصطکاک ممکن است به صورت لرزش در فرمان شما ظاهر شود، به خصوص اگر بلبرینگ چرخ جلو از داخل خرد شود. کمترین میزان اصطکاک را می توان از طریق بند انگشت فرمان به فرمان منتقل کرد و چرخ ها را چرخانید. بلبرینگ های چرخ عقب نیز ممکن است خراب شوند، اما اغلب با علائم دیگری ظاهر می شوند.

ساییدگی در لاستیک ها


یک بلبرینگ چرخ خراب اغلب منجر به ساییدگی لاستیک می شود، شبیه بالانس نبودن چرخ ها. در حالی که بالانس نبودن چرخ به طور کلی منجر به سایش ناهموار هر چهار لاستیک می شود، ولی اگر یک لاستیک سریعتر از بقیه ساییده شود می تواند نشان دهنده خرابی بلبرینگ چرخ باشد. همچنین ممکن است ایراد از نصب توپی باشد، اما یک مکانیک می تواند دقیقاً به شما بگوید که مشکل چیست.

لرزش بیش از حد در چرخ ها


بلبرینگ باید خیلی محکم داخل مجموعه بلبرینگ چرخ قرار گیرد. این بدان معنی است که باید همانطور که در نظر گرفته شده غلت بخورد، اما نباید از یک طرف به سمت دیگر تکان بخورد. این آزمایشی است که بسیاری از تعمیرگاه‌های خودرو انجام می‌دهند تا تشخیص دهند که آیا بلبرینگ شما خراب است یا خیر. با برداشتن چرخ از روی زمین، می توانید سعی کنید چرخ را به پهلو و جلو به عقب تکان دهید. اگر در آنجا بازی یا تحرک بیش از حد وجود داشته باشد، احتمالاً بلبرینگ چرخ خراب است.

ماشین به یک طرف می کشد


اگر وسیله نقلیه شما در حین رانندگی به یک سمت کشیده می شود، ممکن است به بلبرینگ های چرخ جدید نیاز داشته باشید. در حالی که ممکن است یک ناهماهنگی ساده باشد، ممکن است مشکلات بزرگتری مانند بلبرینگ توپی یا بلبرینگ چرخ داشته باشید. حرکت و بازی بیش از حد ناشی از بلبرینگ سست باعث می شود چرخ شما در هنگام رانندگی کمی بچرخد یا کج شود و این باعث می شود ماشین به آن سمت کشیده شود.

صدای سنگ زنی


این یکی از نشانه های بارز خرابی بلبرینگ چرخ خودرو است. صدای چرخ ها تقریباً همیشه نشانه خرابی بلبرینگ چرخ است زیرا باید در حین چرخش تقریباً بی صدا باشند. اگر هنگام حرکت ماشین صدای خراشیدن از ناحیه چرخ خود می شنوید، احتمالاً بلبرینگ شما خرد شده است. این به این معنی است که روانکاری در بلبرینگ شما از بین رفته است و گوی های ریز یا غلتک های فلزی مستقیماً روی حلقه پوشش فلزی می مالند. این باعث افزایش اصطکاک و گرما می شود و اگر به زودی اصلاح نشود می تواند منجر به آسیب های اضافی شود.

نشانه خرابی بلبرینگ چرخ

سایر علائم خرابی توپی چرخ و بلبرینگ چرخ

علائم خرابی توپی چرخ نیز می تواند در طول سرویس دوره ای شناسایی شود. اغلب اوقات، هنگام چرخاندن چرخ ها در حین سرویس ترمز، چرخش لاستیک یا حتی در تعویض روغن که خودرو معلق است، این علائم توسط یک مکانیک خبره شناسایی می شود.

هنگامی که وسیله نقلیه در جک تهمیرگاه است و چرخ هنوز محکم به توپی چرخ متصل است، مجموعه چرخ هنگام کشیده شدن به طرفین یا بالا و پایین می چرخد. این نشانه شکستگی توپی چرخ است و باید فوراً تعویض شود. باز هم، مجموعه های توپی چرخ شکسته باید به صورت جفت در همان محور تعویض شوند.

سفت کردن نادرست پیچ‌هایی که چرخ را به توپی متصل می‌کنند نیز می‌تواند باعث خم شدن یا شل شدن چرخ شود و منجر به تصادف شود. از این رو، مهم است که در خرید توپی چرخ مناسب برای وسیله نقلیه در حال سرویس دقت کنید. اگر به دنبال خرید یک خودروی دست دوم در ایران هستید، قبل از بیرون آوردن آن در جاده، حتما بلبرینگ چرخ آن را بررسی کنید.

خرید بلبرینگ چرخ اصلی

ما در مطالب خود در سایت کارکیتس همیشه روی انجام سرویس های دوره ای منظم تاکید داریم. این سرویس ها برای خودروهای چینی اهمیت ویژه ای دارد. طول عمر این خودروها رابطه مستقیم با انجام سرویس ها دارد. اما باید به دو نکته اساسی دقت کنید. اول خرید بلبرینگ چرخ و توپی چرخ اصلی از فروشگاه معتبر و دوم انجام کار در تعمیرگاه مجاز توسط مکانیک مجرب. این دو نکته به یک اندازه مهم است. ما همیشه به مشتری این دو نکته را تاکید می کنیم. می توانید برای خرید قطعات اصلی و با کیفیت به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید. اگر قطعه مورد نظر در فروشگاه نبود می توانید در ساعات کاری با ما تماس بگیرید. خرید از فروشگاه کارکیتس به صورت حضوری و تلفنی و اینترنتی انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *