دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آشنایی با تمام نقش توربو شارژر در موتور خودرو

جلوبندی

نقش توربو شارژر در موتور خودرو

با توجه به اینکه در اکثر خودرو های جدید از توربو شارژر استفاده شده, امروز مطلبی درباره ی این قطعه برای شما منتشر می کنیم. در بیشتر پیشرانه های جدید حتی خودروهای چینی از سیستم توربو شارژر استفاده می شود. اما باید بدانیم توربو شارژر چیست. علت خرابی توربو چیست.نشانه های خراب شدن توربو شارژر چیست. ما در ادامه به طور کامل درباره نقش توربو شارژر در موتور خودرو صحبت می کنیم.همچنین می توانید دو مطلب “چند اشتباه رایج در خرید توربو شارژ جک s5” و “11 اصل مهم در هنگام نصب توربو شارژ جک s5” را در این سایت مطالعه نمایید.

توربو شارژر چیست ؟

توربو شارژ برای اولین بار در موتور هواپیماهای جنگنده استفاده شده. دلیل این امر تامین غلظت اکسیژن مورد نیاز برای احتراق در ارتفاع های بالا بود. این نوآوری به حدی موثر بو که تا به امروز در بسیاری از موتور های احتراقی استفاده می شود. اجزای سازنده توربو شارژر را در تصویر مشاهده می کنید.این قطعه از یک دهانه ی ورودی یک توربین و موتور و یک دهانه ی خروجی ساخته شده. دهانه ی ورودی به خروجی دود موتور متصل است. از سوی دیگر به دهانه ی هوای ورودی به موتور متصل است. دود خروجی از موتور توربین را حرکت داده و سرد می شود و با فشار زیاد و متراکم شده وارد موتور می شود. برای اینکه اکسیژن بیشتری وارد موتور شود این هوای ورودی متراکم و سرد می شود. این کار باعث بهبود عملکرد احتراق در موتور خودرو می شود.

نقش توربو شارژ در موتور خودرو

نقش توربو شارژر در موتور خودرو

برای درک بهتر عملکرد توربو در موتور خودرو یک مثال ساده برای شما می زنیم. هنگامی که برای پختن کباب از منقل استفاده می کنید, برای بیشتر گداخته شدن زغالها آنها را باد می زنید. این باد زدن باعث گداخته شدن زغال می شود. همین اتفاق در موتور خودرو توسط توربو اتفاق می افتد.

علت و نشانه خرابی توربو شارژر در خودرو

همانطور که گفتیم,توربو دود خروجی از موتور را گرفته و با توربین متراکم کرده و به موتور وارد می کند.مشکل توربو ها بر اساس رسوب گرفتگی اجزای داخلی توربین,شکستن پره ی توربین و کثیف بودن روغن توربین اتفاق می افتد.مسائل دیگری مانند از کار افتادن موتور توربین و بد نصب شدن توربین توسط تعمیر کار نیز در خرابی و کار نکردن توربین موثر است.در زیر فرسودگی پره ی توربین بر اثر دوده گرفتگی را نشان می دهد.

برای کمک به تشخیص خرابی توربو در خودرو به این علائم توجه کنید:

دانستن این 6 علامت می تواند شما در تشخیص به موقع خرابی توربو کمک کند. اما این علائم دلیل بر خرابی حتمی نیست. در کل باید یک مکانیک متخصص در این رابطه نظر بدهد.

کاهش قدرت و شتاب خودرو –

توربوشارژر طوری طراحی شده است که ماشین شما را سریعتر به حداکثر سرعت برساند. طبیعتاً از عملکرد و قابلیت های آن بسیار آگاه خواهید شد. اگر متوجه شدید که خودرو برای رسیدن به سرعت بیشتر طول می کشد و نمی تواند مانند گذشته بین ترافیک برقصد، پس چک کردن توربو باید اولین نقطه تماس شما باشد.

اگزوز دودی و گازهای گلخانه ای بیش از حد –

یکی از مشکلات سیل فرسوده و ترک در توربو این است که اجازه می دهد روغن وارد اگزوز شود که با دود آبی مایل به خاکستری بسیار مشخص می سوزد. این علامت زمانی که با سرعت رانندگی می‌کنید و با توربو درگیر می‌شوید، آشکارتر می‌شود، بنابراین اگر متوجه این دود در آینه خود شدید، توربو می‌تواند مقصر باشد.

روشن شدن چراغ چک موتور –

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این چراغ روی داشبورد شما روشن می شود. ممکن است به دلیل مشکلات سنسورها یا حتی شل بودن درپوش بنزین باشد، اما گاهی اوقات ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی در توربو شما باشد. در محل امن بمانید و ماشین را توسط مکانیک بررسی کنید.

غیرفعال شدن بوستر –

در بسیاری از خودروهای اسپرت و مدل های برتر، یک بوست سنج را مشاهده خواهید کرد که میزان نیروی رانش تولید شده توسط توربو را نشان می دهد. همانند شتاب خود، در طول زمان احساسی نسبت به عملکرد خواهید داشت. هر افت در افزایش باید به شما نشان دهد که برای بازرسی به مرکز خدمات مراجعه کنید.

روغن سوزی خودرو –

همانطور که اشاره کردیم نشت روغن در توربوشارژر نشانه خرابی تدریجی است. لوله پایینی جلوی توربو را جدا کنید و به داخل آن نگاهی بیندازید. آیا روغن را می بینید؟ هر نشانه ای از رسوب در لوله به این معنی است که شما باید توربو را سرویس کنید. اگر این مشکل بدون علامت رها شود، کل سیستم ممکن است از کار بیفتد.

زوزه کشیدن توربو –

هنگامی که بوست توربو درگیر است، یک توربو از کار افتاده می تواند صدای ناله بلندی ایجاد کند که بی شباهت به آژیر نیست، که با بدتر شدن مشکل افزایش می یابد. اگر این با هر یک از علائم ذکر شده در اینجا ترکیب شود، می توانید از مشکلات مربوط به قطعه مطمئن شوید.

نقش توربو شارژ در موتور خودرو

نکته مهم در هنگام خرابی توربو

توربو در خودرو های چینی بسیار حساس می باشد. خودروهایی مثل جک s5 و یا چری تیگو 5 و چری آریزو 5 و هایما S5 , هایما s7 از این سیستم استفاده می کنند. از آنجایی که توربوی این خودروها بسیار حساس می باشد, در صورت خرابی خیلی به ندرت تعمیر می شود و به نظر تعمیرگاهی برای تعمیر این توربو شارژ ها در ایران نیست. به همین دلیل اگر کامل تعویض شود خیلی بهتر است. حتی برای تعویض توربو باید شخص ماهری این کار را انجام دهد.در هنگام تعویض توربو باید تمامی شلنگ های آن و روغن موتور و روغن توربو کاملا تعویض گردد.به خاطر رسوبات موجود در  لوله ها توربو خراب می شود.در هنگام نصب و تعویض توربوی جدید از روغن و شلنگ های قبلی استفاده نکنید. حتی اگر سالم بود.

خرید توربو شارژر خودروهای چینی

در بازار توربو شارژهای مختلفی برای خودروهای چینی موجود می باشد. مثلا توربو جک s5 در بازار با مارک های مختلفی موجود است. به سبب برقی بودن این قطعه ی حساس هیچ گونه ضمانتی روی آن ندارد. البته برخی فروشگاه ها با دریافت مبلغ بیشتری از مشتری توربو را ضمانت می کنند. البته این کار با درخواست و رضایت خریدار قابل انجام است. ما در فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس توربو شارژ جک s5 را موجود داریم و به زودی توربوشارژر کلیه خودرو ها را به مشتریان عرضه می کنیم. شما می توانید اخبار ما را در اینستاگرام و تلگرام پیگیری کنید. همچنین میتوانید برای مشاهده ی تمامی کلیپ های آموزشی و فنی در کانال کارکیتس در سایت آپارات عضو شوید.توربو شارژ جک s5 در فروشگاه موجود است.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “آشنایی با تمام نقش توربو شارژر در موتور خودرو

  1. سهراب گفت:

    قیمت رام فرمان پیکاب زیچ

    1. لوازم یدکی کارکیتس گفت:

      برای استعلام موجودی و قیمت با فروشگاه تماس بگیرید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *