دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نقش سنسور اکسیژن در خودروهای چینی و محل قرار گرفتن آن

نقش سنسور اکسیژن چیست ؟

در طول دهه 1970، خودروسازان داخلی شروع به تجهیز وسایل نقلیه خود به مجموعه ای از اجزای جدید و نوآورانه کردند که هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بود. این امر در پاسخ به نظارت دولت جدید در آن دوره، که شامل اجرای چندین دستورات آگاهانه از محیط زیست بود، رخ داد. با پیشرفت چنین فناوری، تعدادی سنسور برای ارائه بازخورد مستقیم در مورد کارایی عملیاتی سخت افزار آلایندگی خودرو طراحی شد. این مهم شامل معرفی سنسورهای اکسیژن یا O2 بود. حسگرهایی از این نوع این امکان را برای ECM/PCM خودرو ایجاد می‌کنند تا بین شرایط ناب/غنی تمایز قائل شوند. با این حال، حتی امروزه، بسیاری از رانندگان با سوالاتی در مورد جهت گیری و عملکرد حسگرهای اکسیژن متعدد خودرو مواجه می شوند. در این مطلب نقش سنسور اکسیژن درخودروهای چینی و محل قرار گرفتن سنسور اکسیژن را بررسی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مکان یابی سنسورهای اکسیژن و همچنین نقش آن، ادامه مطلب را بخوانید.

نحوه نام گذاری سنسور اکسیژن در خودرو


برای مشخص کردن مکان یک سنسور اکسیژن خاص از دو نام خاص استفاده می شود. اولین مورد مربوط به بانک موتوری است که یک سنسور اکسیژن با آن مطابقت دارد. هنگامی که با موتورهای پیکربندی “V” سروکار دارید، یک طرف خاص “V” به عنوان بانک 1 و دیگری به عنوان بانک 2 در نظر گرفته می شود. تعیین ترتیب عددی این بانک‌های موتور به آگاهی از محل قرارگیری سیلندر شماره 1 موتور بستگی دارد. به عنوان مثال، بسیاری از موتورهای V8 با سیلندرهای #1، #3، #5، و #7 در یک طرف (بانک 1) چیده شده‌اند، در حالی که سیلندرهای #2، #4، #6 و #8 در سمت دیگر قرار دارند. (بانک 2). صرف نظر از این، اصطلاح “بانک 1” برای توصیف بانک موتور که سیلندر اول را در خود جای داده است، استفاده می شود. برخی از موتورها در امتداد بلوک‌های خود برچسب‌گذاری شده‌اند و داده‌هایی را در مورد جهت بانک موتور در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. در موارد دیگر، هنگام تلاش برای تعیین یک بانک موتور از دیگری، ممکن است لازم باشد متون خدمات مخصوص کارخانه را برای خودروی خاص خود بیابید.

سنسور اکسیژن

منظور از سنسور اکسیژن بالا و پایین چیست ؟

دومین نام مورد استفاده برای توصیف مکان حسگر اکسیژن یک وسیله نقلیه به جهت گیری بالادست در مقابل جهت پایین دست آن مربوط می شود. در اکثر مواقع، اگزوز خودرو دارای دو سنسور مستقل اکسیژن است. یکی از این دو سنسور قبل از (بالا دست) ورودی کاتالیزور اگزوز خودرو قرار می گیرد، در حالی که دیگری در عقب (پایین دست) همین کاتالیزور قرار می گیرد. به عبارت ساده تر، اصطلاحات سنسور بالا/پایین برای توصیف موقعیت سنسور اکسیژن خودرو به کاتالیزور اگزوز، با در نظر گرفتن جهت جریان اگزوز استفاده می شود. با تصور کردن اگزوز یک وسیله نقلیه به عنوان یک نهر روان، این به راحتی قابل درک است. مبدل کاتالیزوری یک وسیله نقلیه بعد از سنسور اکسیژن “بالا” یک بانک موتور خاص و قبل از سنسور اکسیژن “پایین ” در همان محل قرار می گیرد.

مکان های سنسور اکسیژن

در ادامه محل دقیق قرار گیری حسگر اکسیژن را در خودروهای مختلف بررسی می کنیم. البته این مطلب برای افزایش آگاهی شما می باشد. برای عیب یابی دقیق سنسور اکسیژن باید ابتدا به علائم دقت کنید. اگر علائم خرابی سنسور اکسیژن را مشاهده کردید باید محل دقیق سنسور اکسیژن را پیدا کنید. البته خرابی سنسور اکسیژن باید توسط برقکار ماهر با دستگاه دیاگ مشخص شود. شاید مشکل از سیم کشی باشد. به محل قرارگیری سنسور در خودورهای مختلف توجه کنید.


بانک 1 سنسور 1 مکان


حسگر اکسیژن یک وسیله نقلیه (بانک 1، سنسور 1) در جلو یا بالادست مبدل کاتالیزوری در بانک قرار می گیرد که مطابق با اولین سیلندر موتور است. این به دلیل این واقعیت است که بانک 1 نماینده سیلندر شماره 1 موتور است، در حالی که سنسور 1 به عنوان یک علامت بالادست عمل می کند.

بانک 1 سنسور 2 مکان


سنسور O2 یک وسیله نقلیه (بانک 1، سنسور 2) در پشت یا پایین دست مبدل کاتالیزوری در بانک قرار می گیرد که مطابق با اولین سیلندر موتور است. این به دلیل این واقعیت است که بانک 1 نماینده سیلندر شماره 1 موتور است، در حالی که سنسور 2 به عنوان یک نامگذاری پایین دست عمل می کند.

مکان سنسور بانک 2 1


حسگر اکسیژن یک وسیله نقلیه (بانک 2، سنسور 1) در جلو یا بالادست مبدل کاتالیزوری روی بانک قرار می گیرد که مطابق با سیلندر دوم موتور است. این به این دلیل است که بانک 2 نماینده سیلندر شماره 2 موتور است، در حالی که سنسور 1 به عنوان یک نام بالادست عمل می کند.

مکان سنسور بانک 2 2


حسگر O2 یک وسیله نقلیه (بانک 2، سنسور 2) در پشت یا پایین دست مبدل کاتالیزوری روی بانک قرار می گیرد که مطابق با سیلندر دوم موتور است. این به دلیل این واقعیت است که بانک 2 نماینده سیلندر شماره 2 موتور است، در حالی که سنسور 2 به عنوان یک نام پایین دست عمل می کند.

سنسور اکسیژن


علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودروهای چینی

در بیشتر موارد، بیش از دو سنسور اکسیژن در هر بانک وجود نخواهد داشت. این از این واقعیت ناشی می شود که همه موتورها به یک سنسور اکسیژن در هر انتهای هر کاتالیزور مورد استفاده نیاز دارند. بنابراین موتورهای پیکربندی “V” در مجموع از چهار سنسور اکسیژن مجزا برای ارائه بازخورد به PCM/ECM خودرو استفاده می‌کنند.

موتورهای چهار سیلندر تقریباً همیشه فقط از دو سنسور اکسیژن جداگانه استفاده می کنند. این به دلیل این واقعیت است که موتورهای این پیکربندی فقط دارای یک بانک موتور هستند و بنابراین از یک کاتالیزور واحد استفاده می کنند. این بدان معنی است که فقط یک حسگر اکسیژن بالا دست و یک سنسور O2 پایین مورد نیاز است.

نحوه یافتن سنسور O2 از طریق ابزار دیاگ


همچنین می توان از ابزار اسکن دیاگ برای تعیین محل سنسور اکسیژن دقیق استفاده کرد. انجام این فرآیند بسیار آسان است و تنها چند دقیقه طول می کشد. علاوه بر این، مکان یابی یک سنسور اکسیژن با این ابزار یک روش کاملاً ثابت است که با از بین بردن هر گونه احتمال جایگزینی اشتباه حسگر O2 اشتباه، در هزینه و کار صرفه جویی می کند.

قبل از تلاش برای یافتن یک سنسور O2 خاص، مطمئن شوید که احتراق خودروی شما در موقعیت “روشن” قرار گرفته است و ابزار دیاگ در درگاه مربوطه آن قرار داده شده است. در این مرحله، می‌توانید همزمان با مرور کدهای فعال ثبت‌شده در ابزار اسکن، هر سنسور O2 را یکی یکی جدا کنید.

همانطور که یک سنسور O2 قطع می شود، یک کد “باز” ​​یا “ولتاژ بالا” باید با تعیین مکان سنسور مربوطه ارائه شود. با اتصال مجدد این سنسور و چرخاندن احتراق خودرو، این DTC باید حذف شود.

به این ترتیب، می توانید به قطع هر سنسور (یکی در یک زمان) ادامه دهید، تا زمانی که حسگر مورد نظر خود را به طور مثبت شناسایی کنید. در مطلبی جداگانه علائم و دلیل اصلی خرابی سنسور اکسیژن در خودروهای چینی را بررسی کردیم.

خرید سنسور اصلی برای خودروهای چینی

یکی از خرابی های زیادی که در خودروهای چینی مشاهده می شود مشکل این سنور می باشد. برای برطرف کردن این مشکل دو کار اساسی باید انجام دهید. قبل از خرید سنسور اکسیژن باید به یک برقکار ماهر خودروهای چینی مراجعه نمایید. باید با دستگاه دیاگ اول مشکل ریشه یابی شود. بعد بفهمید کدام سنسور خراب است. سنسور را باز کنید و یا عکس بگیرید. سوکت سنسورها اغلب متفاوت است. بهتر است به تمام جزییات سنسور دقت کنید. بعد به یک روشگاه معتبر مراجعه کنید. سنسور اصلی را خریداری کنید. و با احتیاط سنسور را تعویض کنید. توجه داشته باشید که قطعات برقی ضمانت مرجئعی ندارد. برای همین ریشه یابی مشکل سنسور واجب است. برای خرید سنسور اصلی خودروهای چینی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *