دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

واتر پمپ خودرو چیست / نظر کارشناس فنی کارکیتس درباره واتر پمپ

مکانیزم واتر پمپ چیست ؟

واتر پمپ خودرو چیست؟ همچنین با انواع واتر پمپ آشنا می شوید. واترپمپ خودرو یک پمپ گریز از مرکز ساده است که توسط یک تسمه متصل به میل لنگ موتور به حرکت در می آید. هنگامی که موتور در حال کار است، پمپ سیال را هدایت می کند. پمپ آب برای کارکرد موتور خودرو ضروری است.  زیرا تضمین می کند که مایع خنک کننده از طریق سیلندر، رادیاتور، شیلنگ ها و سیلندر موتور جریان می یابد و دمای کارکرد بهینه خودرو را حفظ می کند.

معمولاً توسط یک تسمه از قرقره میل لنگ یا چرخ دنده هدایت می شود.یک پمپ آب گریز از مرکز از تیغه های پروانه برای حرکت لوله ها و کانال های تشکیل دهنده سیستم خنک کننده استفاده می کند. پس از جریان یافتن مایع خنک‌کننده در اطراف موتور، معمولاً در جلوی خودرو قرار می‌گیرد و به سمت رادیاتور می‌رود و در آنجا مایع خنک‌کننده داغ توسط هوایی که همراه با رادیاتور حرکت می‌کند خنک می‌شود.در رابطه با محل قرار گرفتن واتر پمپ کامل صحبت کردیم.در این مطلب در رابطه با انوع واتر پمپ آشنا می شوید.

انواع  واتر پمپ در خودرو

برای آشنایی کامل با پمپ آب، لازم است بدانید که چگونه بین انواع مختلف موجود تمایز قائل شوید. از یک طرف، می توان بین پمپ های آب برای کامیون ها / وسایل نقلیه صنعتی و خودروهای سواری که هر کدام با ویژگی های هر وسیله نقلیه سازگار است، تمایز قائل شد. در حالی که از طرف دیگر می توان آنها را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

واتر پمپ های مکانیکی

مایع خنک‌کننده در پمپ آب مکانیکی گرما را از بلوک موتور و سرسیلندر جذب می‌کند و از طریق رادیاتور به هوای محیط می‌رساند. بسته به نوع ساخت، پمپ های آب مکانیکی می توانند در سمت خارج از موتور قرار گیرند و یا می توانند مستقیماً روی بلوک موتور قرار گیرند. به طور کلی، واتر پمپ  مکانیکی توسط V، تسمه تایم یا مستقیماً از موتور هدایت می شوند.

واتر پمپ چیست

ویژگی اصلی واتر پمپ مکانیکی

ویژگی اصلی واتر پمپ متغیر این است که اجازه می‌دهند نرخ جریان بسته به نیاز موتور متفاوت باشد، این کار از طریق فرآیند خلاء انجام می‌شود. یعنی پمپ آب تنها در مواقع ضروری به سیستم خنک کننده اعمال می شود. به این ترتیب به افزایش راندمان موتور کمک می کند که منجر به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده در جو می شود.

واتر پمپ های برقی

واتر پمپ برقی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از موتورهای مدرن کمک می‌کنند. جریان عرضه مستقل از تعداد دور موتور، خنک‌سازی را بر اساس نیاز ممکن می‌سازد. این باعث کاهش قدرت مورد نیاز و در نتیجه کاهش تلفات اصطکاک، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.عملکرد اصلی پمپ های آب کمکی پشتیبانی از پمپ آب اصلی است. با این حال، پمپ آب کمکی بیشتر بر راحتی تمرکز دارد زیرا در یک شیلنگ بای پس از سیستم خنک کننده اصلی قرار دارد و مایع خنک کننده را به بخاری داخل خودرو هدایت می کند.

پمپ آب کمکی در خودرو

برخی از خودروها بسته به پیچیدگی سیستم خنک‌کننده ممکن است چندین پمپ کمکی داشته باشند.این پمپ‌های آب کمکی در خودروهای هیبریدی الکتریکی نیز برای بازگرداندن مایع خنک‌کننده به تمام گوشه‌های سیستم استفاده می‌شوند، زیرا باتری‌ها نیز خنک می‌شوند و موتورهای الکتریکی نیز خنک می‌شوند.

مزایای و معایب واتر پمپ ها

هر پمپ آب مزایای خاص خود را دارد. در مقایسه با پمپ آب مکانیکی، سرعت پمپ آب الکتریکی مستقل از دور موتور است و می تواند با توجه به نیازهای خنک کننده واقعی موتور انعطاف پذیر باشد. بنابراین انتقال حرارت و تلفات مکانیکی کاهش می یابد و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد و راندمان افزایش می یابد.

مزایای پمپ آب برقی در خودرو

پمپ آب برقی در برابر خوردگی و دمای بالا مقاوم است. پمپ آب دارای ماندگاری بالا، کنترل دقیق، به موقع و مناسب برای خنک سازی، کاهش مصرف توان سرمایشی بر اساس دمای آبوس و سایر اطلاعات و کاهش جابجایی پمپ آب تا حدود 60% است.

کاهش اصطکاک، پمپ آب در مقایسه با پمپ آب مکانیکی با استفاده از درایو بتن کمکی کاهش می‌یابد.

در مقابل، یک پمپ آب الکتریکی همچنین به سازنده اجازه می‌دهد تا (با دقت بسیار بیشتری) مقدار مایع خنک‌کننده در موتور را در یک محدوده دمایی مشخص تنظیم کند. بنابراین در واقع کارآمدتر است و با نیازهای خنک کننده خاص موتور شما سازگارتر است.

واتر پمپ خودروهای چینی چیست

تا به اینجا فهمیدید که واتر پمپ چیست. در خودروهای چینی که داخل بازار ایران وجود دارد, واتر پمپ مکانیکی وجود دارد. اما باید بدانید سایر خودروهای چینی که خیلی لوکس هستند از مکانیزم واتر پمپ برقی هم استفاده می کنند. این خودروها به تازگی در راه بازار ایران می باشند. اما باید دقت کنید با توجه به مزایای پمپ آب برقی در خودرو قیمت خرید این مدل واتر پمپ هم خیلی بالاتر است. به این دلیل که مکانیزم پیچیده تری دارند و در صورت خرابی باید کامل عوض شود.

خرید واتر پمپ اصلی و با کیفیت

اگرچه واتر پمپ مکانیکی مکانیزم پیچیده ای ندارد اما باید این قطعه را با کیفیت اصلی بخرید. به دلیل ارتباط مستقیم با موتور و تسمه تایم در خودرو خرابی یا نقص در آن باعث آسیب شدید به موتور می شود. واتر پمپ با کیفیت مشخصه های خاص خود را دارد اما اگر قادر به تشخیص کیفیت واتر پمپ نیستید,  باید آن را از فروشگاه معتبر خریداری کنید. اعتبار فروشگاه به راحتی قابل استعلام می باشد. خیلی راحت می توانید جوز های کسب هر فروشگاهی را استعلام بگیرید.

واتر پمپ چیست

نصب واتر پمپ خودروهای چینی

نکته مهم دیگر در رابطه با واتر پمپ نصب آن روی خودرو می باشد. خودروهای چینی موتور حساسی دارند.این خودروها مانند خودروهای ایرانی نیست وباید در نصب هر قطعه ی موتوری دقت داشته باشید. برای نصب واتر پمپ در خودروهای چینی چند قطعه ی دیگر هم باید باز شود. برای همین اگر در باز و بست این قطعات تخصص نداشته باشد آسیب جدی به موتور می زند.

راه حل این کار مراجعه به تعمیرگاه معتبر و مجاز برای خودروهای چینی می باشد. به هیچ عنوان نباید خودرو را به مکانیک نامعتبر و بی تجربه برای تعمیر بسپارید.این افراد علاوه بر اینکه روی تمام قطعاتی که مشتری برای خودرو می خرد ایراد می گذارد, مسئولیت خرابی ایجاد کرده را هم قبول نمی کند. این مورد بسیار مشاهده شده و مکانیک حتی روی قطعه اصلی و شرکتی هم ایراد گذاشته.

نشانه خرابی در واتر پمپ خودرو

در مطالب دیگر سایت در رابطه با خرابی واتر پمپ خودرو کاملا صحبت کردیم. اما به طور خلاصه اگر از موتور خودرو صدای ساییدگی شدید به گوش رسید و آمپر آب خودرو بالا رفت به احتمال زیاد واتر پمپ شما خراب شده. حتما با شنیدن این صدا به تعمیرگاه مراجعه نمایید. البته باید مدام میزان آب خودرو را چک کنید. در غیر این صورت موتور می سوزد.قبل از سوار شدن به خودرو هم اگر در زیر خودرو آب جمع شده حتما واتر پمپ را چک کنید.در این مطلب فهمیدید واتر پمپ چیست.

نحوه خرید واتر پمپ اصلی از فروشگاه کارکیتس

دغدغه اصلی بیشتر مشتریان خرید قطعات با کیفیت برای خودرو می باشد. تشخیص کیفیت اصلی برای بسیری از افراد دشوار است. برای همین به فروشنده اعتماد می کنند. اگر برای شما هم این کار دشوار است باید از فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. دلیل این امر بسیار واضح است. فروشگاهی که تمام جوازهای کسبی را دارد ریسک فروش قطعات غیر اصلی را نمی پذیرد. زیرا ضرر آن بسیار بیشتر است.

ما همواره در فروشگاه کارکیتس قصد در جلب اعتماد مشتری داریم. برای همین تمامی قطعات را با ضمانت اصالت کالا به مشتری ارائه می دهیم.بدین معنی که کیفیت قطعه همان صورت که مشتری سفارش داده به دستش می رسد. برای خرید واتر پمپ اصلی می توانید از سه روش حضوری یا تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید. قطعات مورد نظر خود را به راحتی در فروشگاه کارکیتس جستجو کنید.در صورتی که قطعه مورد نظر را پیدا نکردید در ساعات کاری با فروشگاه تماس بگیرید.

[aparat id=’SUBbE’]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *