دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علائم ضعیف شدن یا خرابی رینگ و پیستون و هزینه تعویض

رینگ موتور چیست؟

در رینگ و پیستون معمولا ازچدن استفاده می شود زیرا در برابر گرما دوام بیشتری دارند. تعداد این رینگ ها در پیستون ها بسته به نوع خودرو و حجم آن و از نظر بنزینی و دیزلی بودن تغییر می کند. طرز کار رینگ موتور به این صورت می باشد که در زمان احتراق جلو گیری از فرار گاز میکند و در زمان پایین آمدن پیستون روغن موجود روی پیستون را تمیز می کند به صورت پیسون ها در نوسان های مختلف این عمل را به نوبت انجام می دهند. در ادامه مطلب در رابطه با علائم یا صدای خرابی رینگ و پیستون و نحوه و هزینه تعویض رینگ و پیستون و تمام اطلاعات راجع به این قطعه صحبت می کنیم.  اگر سوالی در رابطه با خودروی خود دارید در پایان همین مطلب بیان کنید. کارشناسان فنی کارکیتس خیلی زود پاسخ سوال شما را می دهند. سایر دوستان هم از نظرات استفاده می کنند.

این مطلب مناسب چه کسانی است؟

این مطلب بیشتر جهت آموزش برای کسانی است که به خودروی خود اهمیت ویژه ای می دهند. در این مطلب نشانه های ضعیف شدن رینگ موتور و زمان عمیر موتور اساسی را در خودروی خود متوجه می شوید. محتوای این مطلب خیلی مهم است. اگر به موقع متوجه مشکل شوید می توانید جلوی یک هزینه سنگین را بگیرید. اگر قصد اورهال موتور خود را دارید حتما این مطلب را کامل بخوانید. دوستانی که خودروی چینی دارند و یا قصد خرید خودروی چینی دسته دوم را دارند می توانند با فروشگاه ما در تماس باشند. دوستانی هم که خودروهای غیر چینی دارند می توانند سوالات فنی خود را در انتهای همین مطلب بپرسند. کارشناسان ما به سرعت پاسخ می دهند. می توانید لوازم موتوری برای سرویس کامل موتور و یا اورهال آن را از فروشگاه کارکیتس سفارش دهید. فروشگاه کارکیتس مخصوص لوازم یدکی خودروهای چینی است. اما مطالب فنی سایت برای تمام خودروها مناسب است. اگر سوالی دارید می توانید از کارشناسا فنی ما بپرسید.

منظور از سایز رینگ موتور چیست؟

رینگ موتور قطعه ای است فلزی که انتهای پیستون قرار میگیرد و وظیفه آن :

1-انتقال حرارت به دیواره های پیستون

2-جلو گیری از اصطحکاک و ساییدگی

3-کاهش تماس پیستون با جداره سیلندر موتور

در موقع های که سر سیلندر صدمه می بیند یا خط می افتد باید آن را تراش دهید. این کار توسط تراش کار خیلی ماهر انجام می شود. چون باید سطح داخلی سیلندر موتور صاف و صیقلی باشد.  اگر اجزای سر سیلند نیاز به تعویض داشته باشد باید تعویض شود. اصطلاحا به آن تعمیری میگویند. در حالت عادی سایز رینگ موتور و پیستون استاندارد است. اما وقتی سر سیلندر تراش بخورد از حالت استاندارد خارج می شود. بسته به میزان تراش دادن سر سیلندر سایز رینگ موتور و پیستون به 0.25 یا تعمیر اول تغییر می کند. اگر برای بار دوم سر سیلندر تراش بخورد سایز رینگ موتور و پیستون به 0.50 تغییر می کند. تعیین سایز رینگ و پیستون مورد نیاز توسط تراشکار و با کولیس دقیق مشخص می شود. در هنگام خرید حتما باید سایز مورد نیاز را بدانید.

خرابی رینگ و پیستون

وظیفه رینگ و پیستون در موتور خودرو چیست؟

وظیفه اصلی رینگ های پیستون آب بندی سیلندر موتور است و نشت گاز به داخل میل لنگ را به حداقل می رساند. علاوه بر این، آنها همچنین به حفظ مقدار مناسب روغن بین دیواره سیلندر و پیستون کمک می کنند. احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق، پیستون را به حرکت در می آورد، که میل لنگ را بیشتر به حرکت در می آورد و نیروی لازم برای راه اندازی خودرو را تولید می کند. یک آب بندی موثر در امتداد دیواره سیلندر برای تولید نیروی کافی برای چرخاندن پیستون در یک جهت و جلوگیری از آزاد شدن فشار زودرس مورد نیاز است. این آب بندی با استفاده از رینگ پیستون برقرار می شود. پیستون وسیله نقلیه شما به شاتون متصل است که به نوبه خود به میل لنگ متصل می شود. هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، میل لنگ را می چرخاند و حرکتی را ایجاد می کند که ماشین را به حرکت در می آورد.

علائم چسباندن رینگ و پیستون

هنگامی که رینگ های پیستون خراب می شوند، یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد می کنند.به این اتفاق اصطلاحا چسباندن رینگ و پیستون می گویند. علائم چسباندن رینگ و پیستون به شرح زیر است. در ادامه به بررسی تک تک این موارد می پردازیم. در صورت مشاهده هر کدام از این موارد اصلا نگران نشوید. در اولین فرصت به مکانیک معتبر و متخصص در زمینه موتور خودرو مراجعه کنید. اما دقت کنید که نباید زیاد با خودروی خود رانندگی کنید. این کار هزینه تعمیر زیادی روی دست شما می گذارد.

1-شتاب ضعیف خودرو

2-افزایش مصرف سوخت

3-کم شدن سطح روغن

4-گرمای بیش از حد موتور

5-صدای تق تق از داخل موتور

6-دود زیاد اگزوز

7-عملکرد ضعیف خودرو

8-نشت روغن

1) شتاب ضعیف خودرو

کاهش شتاب یکی از علائم واضح رینگ پیستون معیوب است. اگر که رینگ پیستون وسیله نقلیه شما آسیب ببیند، محفظه احتراق شروع به از دست دادن فشار می کند که منجر به کاهش قدرت موتور می شود. زیرا پیستون نمی تواند مخلوط هوا و سوخت را به طور کامل فشرده کند. در نتیجه، موتور با هر چرخه قدرت کمی تولید می کند. با وجود فشار دادن پدال گاز به حداکثر، ممکن است شتاب مورد انتظار را در وسیله نقلیه خود تجربه نکنید. این شتاب ضعیف می تواند نشان دهنده نیاز به تعویض رینگ های پیستون شما باشد. شتاب آهسته به دلیل بد بودن رینگ پیستون با تعویض رینگ‌های پیستون فرسوده با رینگ‌های جدید، موتور شما فشرده‌سازی بیشتر و بهبود فوری قدرت موتور را تجربه خواهد کرد.

خرابی رینگ و پیستون

2) افزایش مصرف سوخت خودرو

افزایش مصرف سوخت یکی از نشانه های بارز خرابی رینگ و پیستون است. از آنجایی که موتور برای جبران اتلاف نیرو باید سخت‌تر کار کند، به سوخت بیشتری نیاز دارد و در نتیجه راندمان سوخت کاهش می‌یابد.با گذشت زمان، افزایش مصرف سوخت محسوس خواهد بود و در این مرحله است که باید با یک متخصص تعمیرکار موتور خودرو مراجعه نمایید.

3) کاهش سطح روغن خودرو

در صورت خرابی رینگ و پیستون، نمی توانند از نشت روغن به داخل محفظه احتراق جلوگیری کنند که در نهایت منجر به مخلوط شدن روغن با فرآیند احتراق می شود. با گذشت زمان، روغن موتور به تدریج به محفظه احتراق نشت می کند و باعث کاهش سریع سطح روغن موتور می شود و نیاز به پر کردن مجدد روغن دارد. به عنوان مثال، اگر به طور معمول روغن را هر 5 هزار کیلومتر تعویض کنید، ممکن است تا زمانی که به 2هزار کیلومتر برسید، نیاز به پر کردن مجدد روغن را متوجه شوید. انجام اقدامات فوری در چنین شرایطی و مراجعه خیلی سریع به مکانیک موتور خودرو از واجبات است.زیرا در صورت کوتاهی هزینه ی زیادی برای موتور می پردازید.

4) داغ شدن بیش از حد موتور

اگر همچنان علائم خرابی رینگ پیستون را نادیده بگیرید، ممکن است گرمای بیش از حد موتور رخ دهد.داغ شدن بیش از حد موتور، نشانه هایی از بد بودن رینگ پیستون .مصرف بیش از حد روغن ناشی از رینگ های معیوب پیستون منجر به کاهش خطرناک سطح روغن، کاهش روغن کاری موتور و افزایش دما و اصطکاک می شود. این به سیستم خنک کننده مانند رادیاتور و فن رادیات شما فشار وارد می کند و به طور بالقوه منجر به آسیب وحشتناک موتور یا خرابی کامل موتور می شود.

5)صدای خرابی رینگ و پیستون

با توجه به اتلاف توان ناشی از خرابی رینگ پیستون، موتور شما باید سخت‌تر کار کند تا قدرت لازم را ارائه کند و عملکرد مطلوب را حفظ کند. وقتی موتور سخت‌تر کار می‌کند، باعث تولید تقه در داخل موتور می‌شود.صداهای عجیب از موتور در حالی که صدا خفه کن و سایر قطعات عایق موتور سعی در کاهش بخشی از این صدا دارند، اما همچنان صدای آن بلندتر از حد معمول خواهد بود. به طور خلاصه، یک رینگ پیستون معیوب می تواند منجر به افزایش صدای تق تق از موتور ماشین شما شود. یک رینگ و پیستون آسیب دیده در حین کار کردن موتور، صداهای تق تق ایجاد می کند. نادیده گرفتن صدای تق تق متمایز ناشی از رینگ های آسیب دیده پیستون دشوار است. این صدای تق تق در نهایت با کوبیدن موتور و شلیک ناقص همراه خواهد بود. منظور همان صدای ناگهانی شلیک از قسمت اگزوز خودرو است.

6) دود زیاد اگزوز

دود بیش از حد اگزوز خارج شده از لوله اگزوز خودرو که با رنگ های ضخیم، خاکستری تیره و آبی مشخص می شود، می تواند نشانه واضح رینگ های پیستون معیوب باشد. این دود معمولا با بوی سوختن روغن موتور می آید. وقتی رینگ پیستون وسیله نقلیه شما معیوب می شود، ممکن است روغن به داخل محفظه احتراق نشت کند. این نشت باعث سوختن روغن در محفظه احتراق می شود و در نتیجه دود غلیظ اگزوز آبی خاکستری که مشاهده می کنید از وسیله نقلیه شما خارج می شود.

7) بازدهی ضعیف خودرو

شدیدترین علامت خرابی رینگ های پیستون از دست دادن کامل قدرت موتور است.هنگامی که رینگ پیستون خراب می شود، شتاب و عملکرد کلی وسیله نقلیه شما به طور قابل توجهی مختل می شود و به طور بالقوه نیاز به بازرسی و تعمیر سریع دارد.این علامت شدید معمولاً زمانی رخ می دهد که علائم جزئی قبلی را نادیده بگیرید و موتور شما به شدت آسیب ببیند.

8) نشت روغن

رینگ های پیستون معیوب همچنین می تواند منجر به افزایش فشار در داخل میل لنگ شود و باعث خراب شدن آب بندی موتور و نشت روغن شود. هنگامی که چندین نشتی روغن را مشاهده می کنید، بررسی فشار میل لنگ بسیار مهم است. برای انجام این کار، موتور را در حالت آرام قرار دهید و به آرامی درپوش روغن را بردارید. باید فشار کم یا بدون فشار و شاید خلاء کمی وجود داشته باشد. اگر درپوش روغن شما همراه با مقدار قابل توجهی دود یا بخار به زور خارج شود، ممکن است رینگ های پیستون شما آسیب ببینند.

دلیل ضعیف شدن رینگ پیستون

رینگ و پیستون ممکن است به دلایل زیر ضعیف شوند:

سایش بیش از حد

کیفیت ضعیف

گرمای بیش از حد موتور

نصب اشتباه

تجمع ذرات کثیفی در موتور

پیش اشتعال یا انفجار

روانکاری ضعیف

سایش بیش از حد سوراخ سیلندر

1) سایش بیش از حد

با گذشت زمان، رینگ‌های پیستون ممکن است فرسوده شوند، به‌ویژه در موتورهای با مسافت پیموده شده بالا. دمای بالای کارکرد موتور، کثیف شدن روغن موتور، مایع خنک کننده ناکافی و روغن کاری ضعیف رایج ترین عواملی هستند که منجر به سایش بیش از حد می شوند. برای همبن ما پیسنهاد می کنیم بعد از 150 هزارتا رینگ پیستون در خودروهای چینی تعویض شود.می توانید در مطلب سرویس دوره ای خودروهای چینی اطلاعات کامل به دست آورید.

2) کیفیت بد ساخت

برای ساخت رینگ و  پیستون از مواد با کیفیت متفاوتی استفاده می شود. یک رینگ پیستون ساخته شده از مواد بی کیفیت ممکن است منجر به خرابی اولیه آن شود. رینگ‌های پیستون نیز ممکن است به دلیل نقص‌های طراحی یا ماشین‌کاری نامناسب در حین ساخت خراب شوند.برای همین ما به مشتریان توصیه می کنیم حتما از کیفیت اصلی استفاده کنند.مخصوصا در قطعات موتوری خودروهای چینی باید این موضوع رعایت شود.زیرا موتور خودروهای چینی خیلی حساس است و با قطعات بی کیفیت و ارزان درست کار نمی کند.

3) داغ شدن بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور برای مدت طولانی ممکن است منجر به انبساط حرارتی شود که ممکن است رینگ های پیستون را مجبور کند در شیارهای پیستون بچسبند یا کشش خود را از دست بدهند. گرمای بیش از حد موتور نیز ممکن است منجر به آب بندی ضعیف و عملکرد ضعیف موتور شود.

4) نصب اشتباه

برای دستیابی به عملکرد مطلوب، نصب صحیح رینگ های پیستون الزامی است. تراز یا جهت گیری نامناسب شکاف رینگ ممکن است باعث سایش یا آسیب زودهنگام رینگ های پیستون شود.

5) تجمع ذرات کثیفی در موتور

تجمع لجن در موتور ممکن است جریان روغن موتور را مسدود کند که ممکن است منجر به روانکاری ضعیف و تسریع سایش رینگ پیستون شود. یکی از عوامل این اتفاق گرفتگی در توری اویل پمپ می باشد. البته در برخی خودروها مشکل از شیر ocv می باشد. در مطلب دیگری در رابطه با اویل پمپ موتور به طور کامل صحبت شده. حتما این مطلب را بخوانید.

6) پیش اشتعال یا انفجار

شرایط احتراق غیرمعمول مانند پیش اشتعال ممکن است منجر به ایجاد گرما و فشار شدید در محفظه احتراق شود. این گرما و فشار بیش از حد ممکن است باعث آسیب رینگ پیستون یا خرابی کامل موتور شود. معمولا بلوک سیلندر در این مواقع ترک می خورد و تراشکار نمی تواند آن را تعمیر کند. برای همین سر سیلندر با تمام قطعات باید تعویض شود. این بیشترین آسیب به موتور است. باید بدانید هرچه زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید هزینه کمتری پرداخت می کنید.

7) روانکاری ضعیف

رینگ های پیستون وسیله نقلیه شما برای کارکرد موثر به مقدار کافی روغن موتور نیاز دارند. روغن موتور آلوده یا ناکافی ممکن است باعث فرسودگی سریع رینگ پیستون و خرابی شود.حتما توصیه می شود به سطح روغن خودروی خود دقت کنید.این کار را در زمانی که خودرو سرد است و قبل از استارت زدن انجام دهید.گیج روغن را نگاه کنید و سطح روغن را بررسی کنید.در صورت کم کردن روغن حتما به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

8) سایش بیش از حد سوراخ سیلندر

سایش غیرضروری سوراخ سیلندر ممکن است باعث ایجاد آب بندی نامناسب بین دیواره های سیلندر و رینگ های پیستون شود. این آب بندی نامناسب ممکن است باعث افزایش مصرف روغن موتور و عملکرد ضعیف موتور شود.معمولا در این مواقع از بوش پیستون استفاده می کنند.البته شاید لازم باشد سایز رینگ و پیستون عوض شود و یک سایز بالاتر برود.این به تشخیص تراشکار دارد.بستگی دارد که سرسیلندر نیاز به تراش دارد یا نه.توصیه اکید داریم قبل از باز شدن موتور حتی یک قطعه هم نخرید.

محل قرار گرفتن رینگ پیستون کجاست؟

رینگ های پیستون در داخل بلوک سیلندر موتور قرار دارند و پیستون های داخل سیلندر موتور را احاطه می کنند. در نتیجه رینگ های پیستون بدون جداسازی کل موتور قابل مشاهده نیستند. برای تشخیص مشکلات احتمالی رینگ های پیستون، باید از یک تستر تراکم یا یک تستر نشتی استفاده کنید.این کار توسط مکانیک با تجربه موتوری انجام می شود.شما نمی توانید مشکل را تشخیص دهید.حتی مکانیک کم تجربه هم قادر به انجام این کار نیست.

عمر مفید رینگ پیستون چقدر است؟

در جدیدترین خودروها، رینگ‌های پیستون طوری طراحی شده‌اند که تمام طول عمر خودرو را دوام می‌آورند. برنامه تعمیر و نگهداری خاصی برای تعویض آنها وجود ندارد و در بیشتر موارد نیازی به تعویض رینگ های پیستون در طول عمر خودرو نخواهید داشت. با این حال، اگر وسیله نقلیه شما به درستی نگهداری نشود یا اگر به سادگی ناخوش باشید، ممکن است خرابی رینگ پیستون رخ دهد. در خودروهای چینی سیستم سرویس دوره ای شما در عمر مفید رینگ پیستون خیلی تاثیر دارد. ما در مطلب سرویس دوره ای خودروهای چینی تمام این سرویس ها را توضیح دادیم. اما در خودروهای چینی به دلیل کیفیت پایین خود قطعات و بنزین و روغن موجود در کشور بهتر است در 150 هزارتا رینگ و پیستون و کیت کامل واشر کامل تعویض شود.البته باز به نظر مکانیک بستگی دارد.

هزینه تعویض رینگ پیستون

هزینه تعویض رینگ پیستون به عواملی مانند هزینه یا اجرت مکانیک، مدل خودرو و نوع برند رینگ و پیستون بستگی دارد. میانگین هزینه تعویض رینگ های پیستون از 2  تا 3 میلیون تومان است. رینگ و پیستون از 2 تا 4 میلیون قیمت دارند. رینگ های پیستون وسیله نقلیه شما کوچک هستند، اما تعویض آنها بسیار پرهزینه است. هزینه کار برای تعویض رینگ پیستون بسیار بالاست. این کار باید توسط مکانیک و تراشکار انجام شود و بسیار دقت بالای می خواهد. برای همین با کولیس باید دهانه سوراخ پیستون روی سر سیلندر اندازه گرفته شود. مکانیک بی تجربه و یا تراشکار بی دقت می تواند هزینه دو برابری روی دست شما بگذارد. در آخر هم تقصیر را گردن قطعه و قطعه فروش می اندازند. تاکید هر باره ما اول خرید قطعات اصلی و بعد مراجعه به مکانیک با تجربه است.

خرابی رینگ و پیستون

بهترین مارک رینگ پیستون چیست؟

رینگ و پیستون باید از یک آلیاژ باشند و باید دقیق داخل هم قرار بگیرند.برای همین بهتر است رینگ و پیستون با هم تعویض شود.تعویض رینگ تکی فقط زمانی ممکن است که سایز پیستون عوض نشود و کیفیت . برند رینگ هم دقیقا مشابه باشد.این کار تقریبا غیر ممکن است.اما وقتی رینگ و پیستون از یک برند و کیفیت خوب باشد نتیجه کا درست در می آید.قیمت خرید رینگ پیستون با کیفیت بالاست.اما در برابر هزینه های دوباره کاری زیاد هم بالا نیست. بهترین مارک رینگ و پیستون خودروهای چینی برند npm می باشد.این برند در حال حاضر در بازار به صورت تقلبی هم موجود می باشد.اما رینگ اصلی npm در یک جعبه چوبی است.پیستون هم در یک جعبه سبز رنگ مطابق عکس می باشد.باید بدانید این برند رینگ پیستون با کیفیت اصلی برای خودروهای چینی تولید می کند.تمام خودروهای لیفان از این برند استفاده می کنند.خودروهای جک و ام وی ام همین می توانند از این برند معتبر استفاده کنند.

نحوه جا زدن و تعویض رینگ پیستون

قبل از تلاش برای تعمیر هر قطعه، باید مطمئن شوید که رینگ پیستون منبع اصلی مشکل است.
ابزار و قطعات لازم را جمع آوری کنید
ترمینال منفی باتری را بردارید
مایع خنک کننده و روغن موتور را بردارید.
تمام قطعات (مانند منیفولد اگزوز و منیفولد ورودی) متصل به بلوک موتور را جدا کنید تا به بلوک دسترسی پیدا کنید.
سر سیلندر را بردارید.
رینگ پیستون معیوب را پیدا کنید
پیستون را به آرامی جدا کنید
برای برداشتن رینگ معیوب پیستون از یک بازکننده رینگ استفاده کنید.
از تمیز کردن مناسب شیارهای رینگ پیستون برای دفع آلاینده های جمع آوری شده یا رسوبات کربن اطمینان حاصل کنید.
رینگ پیستون جدید را به آرامی در محل اصلی خود نصب کنید.
برای نصب مجدد پیستون و سایر قطعات در محل اصلی خود از کمپرسور رینگ استفاده کنید.
موتور را روشن کرده و یک تست درایو برای بررسی عملکرد رینگ های پیستون انجام دهید.

مطلب پایانی

رعایت سرویس دوره ای منظم باعث افزایش طول عمر مفید خودرو می شود. اما باید به این نکته دقت کنید. بعد از مدتی رینگ و پیستون ضعیف می شود. بهتر است قبل از اینکه به سر سیلندر خودرو آسیب بزند آن را تعویض کنید. معمولا خودروهای چینی بعد از 100 هزار کیلومتر نیاز به سرویس و تعمیر موتور اساسی دارند. در این سرویس پک کامل واشر کامل رینگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *