سوال بسیاری از مشتریان از ما در رابطه با افزایش طول عمر دیسک و صفحه خودروهای چینی می باشد.این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد که دو مورد آن بسیار اساسی می باشد.مورد اول کیفیت دیسک و صفحه خودروهای چینی و مورد دوم نحوه ی رانندگی افراد با خودرو می باشد.برای افزایش طول عمر تمامی قطعات باید این دو مورد را مد نظر داشته باشید. در ادامه به علائم تمام شدن دیسک و صفحه خودروهای چینی و تشخیص دیسک و صفحه اصلی خودروهای چینی وافزایش طول عمر دیسک و صفحه خودروهای چینی می پردازیم.
سر تیتر مطالب موجود در این مطلب
- ساختار دیسک و صفحه خودروهای چینی
- منظور از کیت کلاچ چیست و چگونه کار می کند؟
- علائم تمام شدن دیسک و صفحه خودروهای چینی
- تشخیص دیسک و صفحه اصلی خودروهای چینی
- بهترین مارک دیسک و صفحه 620 چیست؟
- دلایل تمام شدن صفحه لیفان x60 چیست؟
- آیا تعویض دیسک و صفحه j5 سخت است؟
- علائم تمام شدن دیسک و صفحه x33 چیست؟
میانگین هزینه تعویض کلاچ چقدر است؟
ساختار دیسک و صفحه خودروهای چینی
در همه خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند،بین موتور و گیربکس قطعهای به نام صفحه کلاچ وجود دارد.صفحه کلاچ به راننده اجازه میدهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دندهها را عوض کند.صفحه کلاچ روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یکبار ساییده و فرسوده میشود و باید آن را تعویض کرد.در ادامه به علائم خرابی دیسک و صفحه خودروهای چینی و تشخیص دیسک و صفحه اصلی خودروهای چینی می پردازیم.
منظور از کیت کلاچ چیست و چگونه کار می کند؟
قبل از تشخیص مشکلات کیت کلاچ خود، مهم است که بفهمید کلاچ چیست و چگونه با قوای محرکه خودرو شما کار می کند. کلاچ یک جزء مکانیکی در یک وسیله نقلیه یا سایر وسایل مکانیکی است که یک پیشرانه یا گیربکس را بین چندین شفت چرخان درگیر و جدا می کند.
کلاچ این دو شفت را به هم متصل میکند و به هم این امکان را میدهد که با هم قفل شوند و با سرعت یکسان بچرخند، یا با سرعتهای مختلف جدا شوند و بچرخند. در اکثر خودروها، کلاچ بین موتور و میل محرک اصلی قرار می گیرد و گشتاور و قدرت را از موتور به چرخ ها تعدیل می کند. گشتاور به سادگی هر نیروی اعمال شده در فاصله است. با فوت پوند یا نیوتن متر اندازه گیری می شود.
شما در ماشین خود به دیسک و صفحه نیاز دارید زیرا موتور همیشه می چرخد، اما چرخ های ماشین شما اینطور نیستند. برای اینکه ماشین خود را بدون توقف موتور متوقف کنید، به راهی برای جدا کردن چرخ ها از موتور نیاز دارید. از طریق اصطکاک چرخ فلای موتور و دیسک کلاچ، می توانید موتور در حال چرخش خود را با یک گیربکس که گاهی می چرخد و برعکس، درگیر کنید.
علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ زمانی رخ می دهد که کلاچ را درگیر نمی کنید. فنرهای کلاچ صفحه فشار را به دیسک کلاچ فشار می دهند. این به چرخ لنگر فشار می آورد و موتور را به محور ورودی گیربکس قفل می کند و باعث می شود هر دو با سرعت یکسان بچرخند.
علائم تمام شدن دیسک و صفحه خودروهای چینی
در ادامه به بررسی علائم خرابی دیسک و صفحه خودروهای چینی می پردازیم.در صورت مشاهده ی موارد زیر حتما نسبت به تعویض دیسک و صفحه خودروی خود اقدام نمایید.زیرا در غیر این صورت امکان دارد به گیربکس و دنده ها و شفت های گیربکس خودروی خود آسیب وارد کنید.هزینه تعمیر گیربکس امروزه بسیار بالا می باشد.حتما این سه نکته را مد نظر داشته باشید.
نکته اول
علائم یک صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهید.فرسودگی صفحه کلاچ بیشتر خودش را زمانی نشان میدهد که وقتی گاز میدهید و سرعت میگیرید، حتی هنگامی که کلاچ را رها کردهاید،دور موتور به شدت بالا میرود.هنگامی که عادی رانندگی میکنید،اگر صفحه کلاچ سالم باشد،موتور و گیربکس را به هم قفل خواهد کرد،به این ترتیب دور موتور بستگی مستقیم به سرعت خودرو خواهد داشت و از حد معمول بالاتر نخواهد رفت.
نکته دوم
اطمینان حاصل کنید ایراد از خود کلاچ است.اگر خودروتان از کلاچ هیدرولیک بهره میبرد،مدار هیدرولیک را هواگیری کنید.اگر کلاچ خودرو شما سیمی است،این امکان وجود دارد که سیم آن شل یا سفت شده باشد و کل گشتاور موتور را دریافت نکند.
مرحله سوم
صفحه کلاچ را در اولین فرصت ممکن تعویض کنید.بهتر است بدانید تعویض صفحه کلاچ کار پیچیدهای است.گاهی اوقات باید گیربکس را پایین آورد تا به صفحه کلاچ دسترسی پیدا کرد.حتی اگر خودتان دست به آچار باشید،بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا کار به درستی انجام بگیرد.
تشخیص دیسک و صفحه اصلی خودروهای چینی
بسیاری از صاحبان خودرو که علاقه به مسایل فنی دارند دوست دارند راهی پیدا کنند که بتوانند قطعه اصلی را با قطعه ی غیر اصلی تشخیص دهند.این امر راه های مختلفی دارد.اما به هر حال شما در بازار قطعاتی پیدا می کنید که اصلی نیستند ولی قابل تشخیص هم نیست.در کل اصلی بودن قطعه زمانی مشخص می شود که آن را روی خودرو نصب کنید. طول عمر و کیفیت قطعه اصلی بسیار بالا تر از قطعات غیر اصل می باشد.شاید همین امر فرق اصلی بین قطعات اصلی و طرح اصلی می باشد. تشخیص دیسک و صفحه اصلی ام وی ام چری را در این مطلب بررسی می کنیم. برای افزایش طول عمر دیسک و صفحه باید اول کیفیت اصلی را بخرید.
نکاتی در هنگام خرید دیسک و صفحه 620 باید بدانید
در هنگام خرید دیسک و صفحه لیفان 620 باید یک نکته اساسی را درنظ بگیرید. از هر 100 خودروی لیفان 620 مدل 1800 یک خودرو دیسک و صفحه ایکس 60 دنده هیلمنی می خورد. بسیاری متوجه این موضوع نیستند و فقط باید به صورت تجربه به این مسئله پی ببرید. صفحه این مدل بزرگ تر است و نشان می دهد که دیسک و صفحه هیلمنی باید استفاده کنید. پس توصیه می شود قبل از نصب ابتدا صفحه ی کهنه را با صفحه نو مقایسه کنید. سپس اقدام به نصب کنید.
بهترین مارک دیسک و صفحه 620 چیست؟
خودروی لیفان 620 با موتور 1800 و خودروی لیفان ایکس 60 دنده معمولی و خودروی جیلی امگرند 7 داراری یک مدل گیربکس می باشند.این بدین معناست که دیسک و صفحه ی این سه خودرو یکسان می باشد.از این رو می توانید بهترین مار دیسک و صفحه را انتخاب کنید.دیسک و صفحه اصلی این خودروها با برند هانژی در بازار موجود می باشد.البته مانند بسیاری قطعات طرح اصلی این برند نیز در بازار به فروش می رسد.البته کیفیت و قیمت پایین تری دارد.برندهای مختلف دیگری هم در بازار به فروش میرسد.اما این برند فابریکی این سه خودرو می باشد.لازم به ذکر است که برند هانژی برای تمام خودروهای چینی دیسک و صفحه تولید کرده.اگر هانژی اصلی را خریداری کنید کیفیت بسیار بالایی دارد.
دلایل تمام شدن صفحه لیفان x60 چیست؟
در این قسمت تعدادی از دلایل اصلی تمام شدن دیسک و صفحه لیفان x60 و سایر خودروهای گیربکس دستی آورده شده.این نکات را باید در نظر بگیرید.
اتصال کلاچ یا سیم تعویض دنده نیاز به تنظیم دارد زیرا کابل اتصال دارد یا محفظه کابل پر از زنگ زدگی شده است.
اتصال کلاچ یا سیم تعویض دنده خمیده، نامناسب یا آسیب دیده است.
صفحه کلاچ ضعیف یا تاب خورده است.
به دلیل نشت روغن موتور یا گیربکس، مجموعه کلاچ با روغن آلوده شده است.
پایه های دسته موتور شکسته
نکته اساسی در رابطه با ایکس 60
به خاطر داشته باشید که اگر کلاچ شما به درستی رها نشود، به چرخش شفت ورودی ادامه خواهد داد. این می تواند باعث سنگ زنی شود و از دنده شدن ماشین شما جلوگیری کند. برخی از دلایل رایج ممکن است که کلاچ بچسبد:
کابل تعویض دنده کلاچ شکسته یا کشیده – کابل برای فشار و کشیدن موثر به کشش مناسب نیاز دارد.
نشتی یا خرابی پمپ کلاچ بالای اصلی – سیلندرها را از ایجاد فشار لازم جلوگیری می کند.
هوا در خط هیدرولیک – هوا با اشغال فضایی که سیال برای ایجاد فشار نیاز دارد، بر هیدرولیک تأثیر می گذارد.
اتصال نادرست – هنگامی که پای شما به پدال برخورد می کند، اتصال مقدار نامناسبی نیرو را منتقل می کند.
عدم تطابق اجزای کلاچ – همه قطعات پس از فروش با کلاچ شما کار نمی کنند. ناشی تز کیفیت پایین دیسک و صفحه است.
آیا تعویض دیسک و صفحه j5 سخت است؟
یک مکانیک خانه با تجربه می تواند با ابزار مناسب این کار را انجام دهد. اگر هیچ تجربه ای در کار بر روی خودرو ندارید، کار را برای یک مکانیک دارای مجوز ببرید که می تواند مطمئن شود که درست و ایمن انجام می شود. شما باید بتوانید وسیله نقلیه را بالا بیاورید و بدانید که چگونه گیربکس را باز کنید. شما همچنین به ابزارهای خاصی مانند آچار گشتاور و چرخاننده چرخ طیار نیاز خواهید داشت.به خاطر داشته باشید که اگر کار به درستی انجام نشود، می توانید به طور جدی به گیربکس خود آسیب وارد کنید. اگر شک دارید، یک مکانیک با تجربه آن را مدیریت کنید.
در ادامه نحوه نصب کیت کلاچ j5 توضیحات مختصری دادیم.توضیحات کامل را می توانید در مطلب اصلی بخوانید.
نحوه نصب صفحه کلاچ j5 : هر آنچه که مکانیک آماتور باید بداند
صفحه کلاچ وسیله مکانیکی است که به شما امکان تعویض دنده را در یک گیربکس دستی می دهد و با گذشت زمان ممکن است فرسوده شود. اگر متوجه شدید ماشین شما برای تعویض دنده مشکل دارد، وسیله نقلیه شما می لرزد، یا هنگام تعویض دنده اصلا دنده را عوض نمی کند، ممکن است زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده باشد. اگر مکانیک باتجربه ای هستید، ممکن است بتوانید خودتان این کار را انجام دهید، اما ممکن است بخواهید وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه خودرو ببرید تا مطمئن شوید که درست انجام شده است. برای کمک به شما، ما به چند سوال رایج در مورد اینکه چه چیزی برای قرار دادن صفحه کلاچ جدید در جای خود لازم است، پاسخ داده ایم.
علائم تمام شدن دیسک و صفحه x33 چیست؟
در این قسمت به اختصار در رابطه با علائم تمام شدن دیسک و صفحه ایکس 33 توضیح می دهیم.در سایت مطالب دیگری در رابطه با ساده ترین راه تشخیص علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو منتشر کردیم. این علائم برای تمامی خودروهای دنده دستی صدق می کند.مطالعه آن مطلب برای شما خالی از لطف نیست.
کاهش قدرت
یکی از علائم اولیه خرابی دیسک و صفحه کلاچ زمانی است که کلاچ لغزش دارد. متوجه کاهش سرعت در خودرو خواهید شد و دور موتور بیشتر از حد لازم برای سرعت معین قبل از هماهنگ شدن خودرو افزایش می یابد. این نوع لغزش زمانی اتفاق می افتد که تمام مواد اصطکاک و لنت روی صفحات کلاچ فرسوده شده و زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است. پیامد این نوع مشکل لغزش این است که مصرف سوخت خودرو به شدت افزایش می یابد.
چگونه این مشکل را بررسی کنیم؟ خودرو را پارک کنید، موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را محکم بگیرید. سپس خودرو را روشن کنید، کلاچ را فشار دهید، خودرو را در دنده سه قرار دهید و به آرامی بدون شتاب دادن، کلاچ را آزاد کنید. اگر صفحات کلاچ سالم باشند، وسیله نقلیه سعی می کند با درگیر شدن کلاچ حرکت کند و سپس متوقف شود. اما اگر حتی زمانی که پدال کلاچ تقریباً به طور کامل آزاد شده است متوقف نشود، صفحه کلاچ مشکل دارد.
لرزیدن خودرو در هنگام حرکت
یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد کلاچ شما مشکل دارد، لرزیدن بیش از حد هنگام رها کردن پدال کلاچ به خصوص در سرعت های پایین است. این ممکن است به دلیل آلودگی روی سطح صفحه کلاچ مانند روغن یا گریس (که معمولاً نباید اتفاق بیفتد) یا حتی آب و لجن اگر در جاده های پر آب رانندگی کرده اید، باشد. اگر لرزش پس از مدتی حرکت برطرف شد، مشکل جدی نیست، اما اگر لرزش همچنان باقی بماند، می تواند به این معنی باشد که صفحه کلاچ فرسوده شده و صفحه کلاچ را به درستی به چرخ فلایویل موتور فشار نمی دهد. گاهی اوقات تنظیم نامناسب موتور و گیربکس به دلیل بد بودن دسته موتور یا پایه گیربکس نیز علائم مشابهی دارد.
صدای جیر جیر یا ساییدن
گاهی اوقات وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید و سپس آن را رها می کنید، صدای جیر جیر از ناحیه موتور/گیربکس شنیده می شود. به نظر میرسد که دنده بهطور بسیار ضعیفی به صدا در میآیند. وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، این صدا معمولاً از بین می رود، اما به محض رها کردن کلاچ دوباره ظاهر می شود. گاهی اوقات صدای ساییدن یا زمزمه عمیق تری خواهید داشت. این نشانه ای از فرسودگی بلبرینگ آزاد کننده کلاچ است. در حالی که فقط بلبرینگ کلاچ (CRB) را می توان تعویض کرد، اگر به موقع بررسی نشود می تواند منجر به خم شدن دو شاخ کلاچ شود (مکانیسمی که کلاچ را داخل محفظه کلاچ هل می دهد یا رها می کند) که می تواند منجر به مشکلات صفحه فشار شود.
مشکل در تعویض دنده
مشکل دیگری که نشان دهنده خرابی دیسک و صفحه کلاچ است، زمانی است که در تعویض دنده حتی پس از فشار دادن کلاچ مشکل دارید. دنده یا از جابجایی از یک دنده معین به حالت خنثی امتناع می ورزد و یا از حرکت به راحتی از دنده خنثی به دنده دیگر امتناع می کند. حتی اگر حرکت کند، با صدای خرخر کردن یا رنده کردن همراه خواهد بود. این به این دلیل است که کلاچ به طور کامل رها نمی شود حتی اگر روی پدال را فشار داده باشید. این نوع مشکل معمولاً به خرابی صفحه کلاچ مربوط نمی شود، اما در عوض به دوشاخ کلاچ خمیده، نشتی سیلندر برده (در مورد سیستم پمپ کلاچ) یا اتصال کابل کلاچ بد تنظیم شده در کلاچ های مکانیکی اشاره دارد. می توان آن را با یک تنظیم ساده در اتصالات مکانیکی یا با بررسی و تعویض پمپ کلاچ و روغنگیربکس کلاچ در سیستم های کلاچ هیدرولیک مرتب کرد.
چگونه زمان تعویض دیسک و صفحه خودرو را تشخیص دهیم؟
این نکته اساسی را درنظر داشته باشید که گیربکس خودروهای چینی با تمام خودروها تفاوت دارد.مهمترین نکته در حفظ سلامت گیربکس انجام سرویس دوره ای منظم و تعویض دیسک و صفحه خودروهای چینی در بهترین زمان است.شاید بگویید خودروهای ایرانی زمانی دیسک و صفحه تعویض می کنند که دیگر قادر به حرکت نباشد.اما کافی است یک بار با خودروهای چینی این کار رابکنید.مطمئن باشید کار شما به تعویض گیربکس کامل می رسد.ما همیشه به چینی سواران تاکید داریم سرویس های دوره ای را جدی بگیرند.یکی از این سرویس ها همین تعویض به موقع دیسک و صفحه است.صفحه کلاچ خودروهای چینی یک قطعه مصرفی است و دیر یا زود به اتمام می رسد که عوامل زیر عمر آن را کمتر می کند.
- رانندگی کردن با شتاب بالا
- فشار زیاد به موتور در سر بالایی
- تعداد بالای سرنشینان خودرو
- گذاشتن مداوم پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی.
نکته: در هنگام رانندگی، هرگز پای خود را روی پدال کلاچ نگذارید،پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید. حتی تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد.
میانگین هزینه تعویض کلاچ چقدر است؟
هزینه یا اجرت تعویض کلاچ در خودروهای چینی چقدر است؟ مانند تمام تعمیرات خودرو، هزینه ای که برای تعویض کلاچ می پردازید به برند و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد. با این حال، ما در اینجا به میانگین هزینه ها در خودروهای چینی موجود در ایران خواهیم پرداخت. به طور متوسط، شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 400 هزار تومان برای تعویض کلاچ خودرو خود بپردازید. بسته به وسیله نقلیه شما و تعمیرگاهی به آن مراجعه می کنید، هزینه می تواند از 300 تا 600 هزارتومان متغیر باشد. نمایندگی تقریباً همیشه گرانتر از یک تعمیرگاه مستقل خودرو این هزینه را می گیرند. انجام این کار معمولاً به یک مکانیک با تجربه چند ساعت زمان نیاز دارد.
بنابراین، اجرت تعمیرکار برای این کار معمولاً بین 300 تا 500 تومان است. قطعات مورد نیاز برای تعویض کیت کلاچ در اکثر موارد حدود 1.5 تا 3 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. اگر کلاچ به شدت فرسوده شده باشد و به سایر قسمتها آسیب رسانده باشد، هزینه کار را افزایش میدهد.
انواع دیسک و صفحه خودروهای چینی
در کل سه مدل دیسک و صفحه از نظر کیفیت برای خودروهای چری و ام وی ام در بازار موجود می باشد.کیفیت اول شرکتی اصلی می باشد که توسط خود شرکت های نمایندگی فروش قطعات به فروش می رسد.این کیفیت بالا ترین کیفیت می باشد.در واقع همان قطعه فابریکی خودرو می باشد.کیفیت دوم برندهای وارداتی معتبر می باشند.این قطعات دارای کیفیت اصلی و قیمت مناسب می باشند.دسته شوم دیسک و صفحه های کوبیده شده یا باز سازی شده می باشد.اکثر این مدل دارای ضمانت می باشد تا مشتری به آن اعتماد کند.اما کیفیت ندارد.
خرید دیسک و صفحه خودروهای چینی
با توجه به تنوع برند قطعات در بازار شناسایی جنس اصلی توسط مشتری کمی دشوار می باشد.مخصوصا خرید دیسک و صفحه اصلی لیفان.بیشتر توصیه می شود از فروشگاه مطمئن خرید کنید تا قطعه ی با کیفیت و اصلی به دست شما برساند. برای خرید دیسک و صفحه اصلی لیفان می توانید با خیال راحت از فروشگاه ما خرید کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید فعلا بهترین دیسک و صفحه خودروهای چینی برند هانژی می باشد. می توانید به صورت حضوری یا تلفنی یا از طریق سایت سفارش خود را ثبت کنید. در کمترین زمان قطعه به دست شما خواهد رسید.