دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودروهای چینی

سنسور اکسیژن چیست

در این مقاله قصد داریم یک سنسور بسیار مهم در موتور خودرو به نام «سنسور اکسیژن» را بررسی کنیم که معمولاً به آن سنسور O2 می گویند. پس از آن، باید عملکرد اصلی، اصل کار، علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودروهای چینی و میانگین هزینه تعویض سنسور اکسیژن را بدانید. این مطلب به کمک کارشناس فنی خودروهای چینی کارکیتس منتشر شده. شما می توانید با مطالعه این مطلب خودروی خود را به راحتی عیب یابی کنید.

سنسور اکسیژن j5 چگونه کار می کند

موتور احتراق داخلی وسیله نقلیه شما همیشه پس از مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت در سیلندرهای آن گازهای خروجی تولید می کند. این گازها حاوی عناصر مختلف زیادی مانند کربن و اکسیژن هستند. در منیفولد اگزوز، قطعه ای به نام سنسور اکسیژن وجود دارد که سطح اکسیژن این گازهای خروجی را هنگام خروج از موتور پیگیری می کند. این اکسیژنی است که در هنگام احتراق هوا و سوخت اولیه نسوخته است. پس از اینکه سنسور اکسیژن سطح اکسیژن را تشخیص داد، این اطلاعات را به ecu موتور ارسال می کند. البته این کامپیوتر مرکزی است که تمام سیستم‌های خودرو را مدیریت می‌کند و با انواع حسگرهای مختلف که درون آنها هستند ارتباط برقرار می‌کند.

خرابی سنسور اکسیژن

هنگامی که ماژول کنترل موتور اطلاعاتی در مورد سطح اکسیژن در گازهای خروجی دریافت می کند، متوجه می شود که آیا موتور سوخت بیش از حد می سوزد یا سوخت بسیار کمی دارد. به عنوان مثال، اگر هوای بیشتری نسبت به سوخت در سیلندرهای محفظه وجود داشته باشد، باعث احتراق بدون چربی می شود. گازهای خروجی که از چنین احتراق ساطع می شوند، اکسیژن بیشتری در خود خواهند داشت. هنگامی که سنسور اکسیژن این موضوع را تشخیص داده و داده ها را به ماژول کنترل موتور منتقل می کند، کامپیوتر تنظیمات مناسب را برای زمان بندی انژکتورهای سوخت و عملکرد موتور انجام می دهد. به این ترتیب، مخلوط هوا و سوخت در موتور برای اهداف احتراق در بهترین حالت خود خواهد بود.

بارزترین علائم خرابی سنسور اکسیژن x60 و سایر خودروهای چینی


سنسور اکسیژن جزء حیاتی موتور است. اگر چیزی باعث اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن شود، می تواند در کل فرآیند احتراق داخلی اختلال ایجاد کند. سپس می توانید انواع مشکلات را با موتور خود در حین رانندگی تجربه کنید. خوشبختانه، تشخیص علائم خرابی سنسور اکسیژن به اندازه کافی آسان است تا متوجه شوید مشکلی در جایی در موتور شما یا اجزای مربوط به آن وجود دارد. در زیر 5 علامت اصلی خرابی سنسور اکسیژن یا فرسوده آورده شده است. اگرچه خراب شدن این سنسور معمول نیست، اما اگر ماشین خود را برای مدت طولانی نگه دارید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

بررسی چراغ چک موتور


چراغ چک موتور را بررسی کنید. همانطور که گفته شد، سنسور اکسیژن تأثیر قدرتمندی بر فرآیند احتراق هوا و سوخت دارد. اگر حسگر تشخیص دهد که اکسیژن کمتری در گازهای خروجی پس از احتراق وجود دارد، ecu موتور سعی خواهد کرد این مشکل را اصلاح کند. اما اگر سنسور اکسیژن به درستی کار نکند، ecu موتور نمی‌داند که این مشکل را اصلاح کند. در نتیجه عملکرد موتور کاهش می یابد.

سپس ماژول تشخیص می دهد که نوعی مشکل موتور وجود دارد. این باعث می شود چراغ هشدار Check Engine روی داشبورد روشن شود. کدهای P0030، P0031، P0130، P0131، P0132، P0133، P0134، P0137، P0140، P0141، P0161 یا P0172، نمونه‌هایی از کدهای عیب تشخیصی هستند که ممکن است نشان دهنده مشکل در حسگر اکسیژن باشد.

افزایش مصرف سوخت


مسافت پیموده شده کم با بنزین زیاد. اگر در هر یک از سیلندرهای احتراق مخلوطی غنی از هوا و سوخت وجود داشته باشد، به این معنی است که سوخت بیشتری نسبت به هوا وجود دارد. در صورت خرابی سنسور اکسیژن، این مورد تشخیص داده نخواهد شد. در این صورت شرایطی خواهید داشت که در آن سوخت بیش از حد نیاز در موتور می سوزد. نتیجه مصرف سوخت بد و هزینه بیشتر برای بنزین است.

نوسان دور موتور در حالت درجا

دور موتور نوسان دار به این معنی است که موتور شما در هنگام پارک یا توقف خودرو ثابت کار نمی کند. سرعت معمولی RPM برای یک موتور بیکار کمتر از 1000 است. اما اگر RPM موتور شما به عنوان مثال تا 2000 یا 3000 بالا می رود، در این صورت شما با یک مشکل دور بالا مواجه هستید. این می تواند نشانه بسیاری از مشکلات خودرو، از جمله خرابی سنسور اکسیژن باشد. مدیریت زمان بندی موتور برای ecu موتور دشوارتر خواهد بود. سپس فواصل احتراق را خواهید داشت که باعث آتش سوزی ناقص می شود.

خرابی سنسور اکسیژن

کم شدن شتاب اولیه خودرو


هر زمان که در فرآیند احتراق عادی موتور تداخلی وجود داشته باشد، عملکرد موتور ضعیفی را تجربه خواهید کرد. این چیزی است که وقتی خرابی سنسور اکسیژن دارید اتفاق می افتد. در حین رانندگی متوجه خواهید شد که این اتفاق می افتد. با پا گذاشتن روی پدال گاز، شتاب محدود یا اصلا وجود ندارد.

مشکل در هنگام معاینه فنی خودرو

از آنجایی که سنسور اکسیژن در منیفولد سیستم اگزوز قرار دارد، می تواند به کنترل آلایندگی کمک کند. اگر در شهری زندگی می‌کنید که نیاز به تست معاینه فنی منظم دارد، ممکن است در تست معاینه فنی رد شوید، در این صورت احتمالامتوجه شوید که سنسور اکسیژن خراب شده. ممکن است لزوماً به سنسور اکسیژن مرتبط نباشد، اما به محض اینکه مکانیک بررسی کند که چرا وسیله نقلیه شما در تست ردشده, متوجه خواهید شد.

هزینه تعویض سنسور اکسیژن 110

منتظر تعویض سنسور اکسیژن خود نباشید. به محض اینکه تأیید کردید که سنسور اکسیژن شما دلیل این علائم است، وقت آن است که فوراً این سنسور را تعویض کنید. در غیر این صورت، ممکن است موتور خود را در معرض آسیب شدید قرار دهید. سپس به چند میلیون تومان هزینه تعمیر موتور میرسید. تعویض سنسور اکسیژن بسیار ساده و مقرون به صرفه است. واقعا هیچ بهانه ای برای انجام ندادن آن ندارید.

میانگین هزینه تعویض سنسور اکسیژن 100 تا 200 تومان است، بسته به نوع و مدل وسیله نقلیه شما. هزینه قطعات می تواند از 300 دلار تا 1 میلیون تومان باشد و هزینه کار بسته به جایی که می روید. اگر یک یا هر دو سنسور اکسیژن را تعویض می کنید، حدود 500 تا 1200 تومان هزینه دارید. برای یک خودروی اقتصادی متوسط، فقط باید در پایین ترین محدوده قیمت تخمینی (300 تومان) هزینه کنید. برای محافظت از موتور و سیستم اگزوز و کارکردن آن در شرایط بهینه، این رقم بزرگی نیست.

خرید سنسور اکسیژن 315 و خودروهای چینی

خرید قطعات برقی برای صاحبان خودرو همیشه معظل بوده. دلیل این امر نداشتن گارانتی برای قطعات برقی می باشد. دلیل گارانتی نداشتن قطعات برقی احتمال وجود مشکل در سیم کشی خودرو می باشد. بسیار اتفاق افتاده به دلیل وجود مشکل در سیم کشی خودرو سنسور اکسیژن از کار افتاده و خراب شده. صاحب خودرو به برقکار بی تجربه مراجعه کرده و برقکار ایراد را از سنسور تشخیص داده. فرد سنسور اکسیژن جدید خریده و بعد از نصب چند روز بعد دوباره سنسور از کار افتاده. برفکار ایراد رو کیفیت قطعه تشخیص داده و فرد دوباره سنسور خریده. و دوباره سنسور خراب شده.

بی تجربگی یک فرد منجر به هزینه زیاد و اعصاب خوردی برای صاحب خودرو داشته.پس برای رفع مشکل ابتدا به برقکار معتبر و با تجربه مراجعه کنید. بعد از تشخیص دقیق اقدام به خرید سنسور اکسیژن اصلی کنید.برای خرید سنسور هم باید از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا هیچ فروشگاهی بابت قطعات برقی به شما ضمانت نمی دهد. فروشگاه کارکیتس فقط ضمانت اصالت کالا دارد. به این معنی که اگر شما سنسور اکسیژن شرکتی اصلی بخواهید دقیقا با همان کیفیت قطعه را به شما تحویل می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *