دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

ساده ترین راه تشخیص علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو

علائم خرابی دیسک و صفحه 315

در همه خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند، بین موتور و گیربکس قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ وجود دارد. صفحه کلاچ به راننده اجازه می‌دهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دنده‌ها را عوض کند. صفحه کلاچ روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یک‌بار ساییده و فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد. در این مطلب درباره علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو و نشانه تمام شدن صفحه خودرو صحبت می کنیم.

نشانه تمام شدن صفحه خودروی 110

در خودروهایی که از دیسک و صفحه استفاده می کنند, بسته به نوع رانندگی پس مدتی باید دیسک و صفحه کلاچ عوض شود. در حقیقت لنت روی صفحه تمام شده و صفحه دیگر درگیربکس درگیر نمی شود. این امر نشانه هایی دارد که با توجه به این علائم می توانید به موقع دیسک و صفحه خودرو را عوض کنید.

علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو

علائم دیسک و صفحه فرسوده 530

علائم یک صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهید. فرسودگی صفحه کلاچ بیشتر خودش را زمانی نشان می‌دهد که وقتی گاز می‌دهید و سرعت می‍‌گیرید، حتی هنگامی که کلاچ را رها کرده‌اید، دور موتور به شدت بالا می‌رود. هنگامی که عادی رانندگی می‌کنید، اگر صفحه کلاچ سالم باشد، موتور و گیربکس را به هم قفل خواهد کرد، به این ترتیب دور موتور بستگی مستقیم به سرعت خودرو خواهد داشت و از حد معمول بالاتر نخواهد رفت.

تشخیص درست ایراد

اطمینان حاصل کنید ایراد از خود کلاچ است. اگر خودروتان از کلاچ هیدرولیک بهره می‌برد، مدار هیدرولیک را هواگیری کنید. اگر کلاچ خودرو شما سیمی است، این امکان وجود دارد که سیم آن شل یا سفت شده باشد و کل گشتاور موتور را دریافت نکند.

علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو

نکته ی فنی اساسی

صفحه کلاچ را در اولین فرصت ممکن تعویض کنید. بهتر است بدانید تعویض صفحه کلاچ کار پیچیده‌ای است و گاهی اوقات باید گیربکس را پایین آورد تا به صفحه کلاچ دسترسی پیدا کرد. حتی اگر خودتان دست به آچار باشید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا کار به درستی انجام بگیرد.در ادامه می توانید مطالب دیگر سایت را درباره دیسک و صفحه مطالعه کنید.

کمی با سیستم کیت کلاچ  550 آشنا شوید

کلاچ یکی از مهم ترین قطعات در خودروهای گیربکس دستی است زیرا موتور را به گیربکس متصل می کند و نیروی محرکه ای را برای خودرو فراهم می کند. همچنین یکی از بخش‌هایی از خودرو است که بسته به سبک رانندگی فرد و محیطی که در آن رانندگی می‌کند، ساییدگی بالایی دارد.

خودروهایی که عمدتاً در ترافیک شهری سپر به سپر رانندگی می‌کنند، احتمالاً نسبت به خودروهایی که در بزرگراه یا در شرایط ترافیکی متوسط رانندگی می‌کنند، ساییدگی کلاچ بیشتری خواهند دید. به طور مشابه، اتومبیل هایی که در مناطق تپه ای رانده می شوند، احتمالاً نسبت به اتومبیل هایی که در دشت ها رانده می شوند، کلاچ بیشتری را می بینند.

اما چگونه متوجه می شوید که کلاچ شما در شرف بسته شدن است؟ معمولاً لیستی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که به شما زمان کافی برای رساندن آن به کارگاه می دهد.

علائم تمام شدن دیسک کلاچ x33

در این قسمت به طور مفصل در رابطه با نشانه های خرابی دیسک و صفحه خودروهای چینی بحث می کنیم. این مطالب بیشتر برای افزایش آگاهی شماست. افرادی که قصد یادگیری این مطالب را دارند می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. در ادامه این نشانه ها بررسی می کنیم.

کاهش قدرت

یکی از علائم اولیه خرابی دیسک و صفحه کلاچ زمانی است که کلاچ لغزش دارد. متوجه کاهش سرعت در خودرو خواهید شد و دور موتور بیشتر از حد لازم برای سرعت معین قبل از هماهنگ شدن خودرو افزایش می یابد. این نوع لغزش زمانی اتفاق می افتد که تمام مواد اصطکاک و لنت روی صفحات کلاچ فرسوده شده و زمان تعویض صفحه کلاچ فرا رسیده است. پیامد این نوع مشکل لغزش این است که مصرف سوخت خودرو به شدت افزایش می یابد.

چگونه این مشکل را بررسی کنیم؟ خودرو را پارک کنید، موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را محکم بگیرید. سپس خودرو را روشن کنید، کلاچ را فشار دهید، خودرو را در دنده سه قرار دهید و به آرامی بدون شتاب دادن، کلاچ را آزاد کنید. اگر صفحات کلاچ سالم باشند، وسیله نقلیه سعی می کند با درگیر شدن کلاچ حرکت کند و سپس متوقف شود. اما اگر حتی زمانی که پدال کلاچ تقریباً به طور کامل آزاد شده است متوقف نشود، صفحه کلاچ مشکل دارد.

لرزیدن خودرو در هنگام حرکت

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد کلاچ شما مشکل دارد، لرزیدن بیش از حد هنگام رها کردن پدال کلاچ به خصوص در سرعت های پایین است. این ممکن است به دلیل آلودگی روی سطح صفحه کلاچ مانند روغن یا گریس (که معمولاً نباید اتفاق بیفتد) یا حتی آب و لجن اگر در جاده های پر آب رانندگی کرده اید، باشد. اگر لرزش پس از مدتی حرکت برطرف شد، مشکل جدی نیست، اما اگر لرزش همچنان باقی بماند، می تواند به این معنی باشد که صفحه کلاچ فرسوده شده و صفحه کلاچ را به درستی به چرخ فلایویل موتور فشار نمی دهد. گاهی اوقات تنظیم نامناسب موتور و گیربکس به دلیل بد بودن دسته موتور یا پایه گیربکس نیز علائم مشابهی دارد.

صدای جیر جیر یا ساییدن

گاهی اوقات وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید و سپس آن را رها می کنید، صدای جیر جیر از ناحیه موتور/گیربکس شنیده می شود. به نظر می‌رسد که دنده به‌طور بسیار ضعیفی به صدا در می‌آیند. وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، این صدا معمولاً از بین می رود، اما به محض رها کردن کلاچ دوباره ظاهر می شود. گاهی اوقات صدای ساییدن یا زمزمه عمیق تری خواهید داشت. این نشانه ای از فرسودگی بلبرینگ آزاد کننده کلاچ است. در حالی که فقط بلبرینگ کلاچ (CRB) را می توان تعویض کرد، اگر به موقع بررسی نشود می تواند منجر به خم شدن دو شاخ کلاچ شود (مکانیسمی که کلاچ را داخل محفظه کلاچ هل می دهد یا رها می کند) که می تواند منجر به مشکلات صفحه فشار شود.

مشکل در تعویض دنده

مشکل دیگری که نشان دهنده خرابی دیسک و صفحه کلاچ است، زمانی است که در تعویض دنده حتی پس از فشار دادن کلاچ مشکل دارید. دنده یا از جابجایی از یک دنده معین به حالت خنثی امتناع می ورزد و یا از حرکت به راحتی از دنده خنثی به دنده دیگر امتناع می کند. حتی اگر حرکت کند، با صدای خرخر کردن یا رنده کردن همراه خواهد بود. این به این دلیل است که کلاچ به طور کامل رها نمی شود حتی اگر روی پدال را فشار داده باشید. این نوع مشکل معمولاً به خرابی صفحه کلاچ مربوط نمی شود، اما در عوض به دوشاخ کلاچ خمیده، نشتی سیلندر برده (در مورد سیستم پمپ کلاچ) یا اتصال کابل کلاچ بد تنظیم شده در کلاچ های مکانیکی اشاره دارد. می توان آن را با یک تنظیم ساده در اتصالات مکانیکی یا با بررسی و تعویض پمپ کلاچ و روغنگیربکس کلاچ در سیستم های کلاچ هیدرولیک مرتب کرد.

در صورت بروز مشکل چه چیزی را جایگزین کنید؟

اکنون که علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ را می‌دانید، در اینجا مطلبی است که باید در مورد چیزهایی که باید تعویض شوند، بدانید. خودرویی که به درستی و در شرایط ترافیکی عادی رانندگی می‌کند، معمولاً برای حداقل 50 هزارص کیلومتر نیازی به توجه به کلاچ نخواهد داشت. اما خودرویی که توسط راننده‌ای هدایت می‌شود که معمولاً زیاد دنده می دهد،یا در ترافیک شهری زیاد نیم کلاچ می کند، بیشتر شاهد تعویض کلاچ خواهد بود.

اگر دچار لغزش کلاچ هستید، باید کل صفحه کلاچ را تعویض کنید. این معمولاً زیاد هزینه دارد. 2 میلیون برای یک ماشین کوچک مانند ام وی اکم 110 که دارای سیستم کلاچ اتصال مستقیم یا Rs است.5 میلیون برای خودروی بزرگتر با سیستم کلاچ هیدرولیک مانند s5. این هزینه ها می تواند تا 1 میلیون تومان افزایش یابد. البته مقدار زیادی از این هزینه نیز صرف هزینه های اجرت مکانیک و گیربکس کار می شود زیرا تعویض کلاچ “زمان بر” است و هزینه نیروی کار بالایی را به همراه دارد.

خرید دیسک و صفحه اصلی 315, 110, 530, x33

ما در فروشگاه کارکیتس دیسک و صفحه انواع خودروهای چینی را به مشتریان عرضه می کنیم. این دیسک و صفحه ها در دو مدل اصلی و شرکتی و مدل وارداتی درجه یک به درخواست مشتریان ارسال می شود. مارک تمام دیسک و صفحه ها ( هانژی ) می باشد. کیفیت این برند همان کیفیت دیسک و صفحه اصلی خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *