دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علایم خرابی واشر سر سیلندر

علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی

خودرو های چینی اغلب دارای موتورهای حساسی می باشند.سرویس های دوره ای در این خودرو ها باید به صورت دوره ای و مرتب انجام شوند.این سرویس ها شامل تعویض روغن و فیلترها و چک کردن سر سیلندر می باشد.ما در این مطلب قصد داریم تا علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی را بررسی کنیم.در صورت خرابی و یا سوختن واشر سر سیلندر در خودروهای چینی باید سعی کنید,طعات اصلی استفاده کنید.البته قطعات باید کیفیت بالایی داشته باشند تا دوباره به مشکل نخورید.در مطلبی جداگانه در رابطه با دلیل خرابی سرسیلندر خودروهای چینی صحبت کردیم.

علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی

واشر سرسیلندر:

واشر سرسيلندر قطعه اي است که بين بلوك سرسيلندر و بلوك سيلندر می نشيند.در عين آب بندي كردن اين دو قطعه،محفظه احتراق را شكل می دهد.اين قطعه،واشری است از جنس نسوز که مابین بلوک و سرسیلندر قرار می گیرد.واشر سر سیلندر عمل آب بندی کمپرس را انجام می دهد.ضخامت این واشر در اطرافاتاق احتراق بیش تر است.

جنس واشر سرسیلندر

واشر سرسيلندر از ورقه های فلز نرم یا پنبه نسوز و فلز نرم ساخته می شود.واشر سرسیلندر انواع مختلف دارد.یک لایه که از آلیاژ آلومینیوم و کروم،دو لایه که از فلزات نرم و پنبه نسوز،سه لایه که از لایه های مسی به خاطر نرمی آن و بهتر شدن عمل آب بندی،مقوا یا پنبه نسوز جهت مقاومت در مقابل حرارت زیاد و لایه فولادی جهت مقاومت زیادتر در مقابل فشار و حرارت تشیکل شده است.پنبه نسوز یا آزبست یک ماده معدنی است که نقطه ذوب آن 1550 درجه سانتی گراد است.واشر سرسیلندر یک بار مصرف است و زمانی که بسته شد بعد از باز کردن سرسیلندر دیگر قابل استفاده نخواهد بود.لذا قبل از تعویض واشر سرسیلندر حتما سرسیلندر را از لحاظ تاب دیدگی باید آزمایش کرد.ضمنا سطح سرسیلندر نباید ناصاف باشد.

علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی

عیوب واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر ممکن است بسوزد یا نیم سوز شود.علل سوختگی واشر سرسیلندر عبارتنداز: تاب داشتن سرسیلندر ترکیدن سرسیلندر شل بودن پیچ های سرسیلندر گرم کردن بیش از اندازه موتور نامیزان بستن پیچ های آن.

علائم سوختگی واشر سر سیلندر:

خارج شدن آب از اگزوز گرم کردن موتور ورود کمپرس در داخل رادیاتور (جوش کاذب) کمی کشش موتور قاطی کردن آب و روغن دیر روشن شدن موتور

توجه:

اگر بخار در حالت گرم بودن موتور از اگزوز خارج شود دلیل بر سوختن یا نیم سوز بودن (ترکیدگی) واشر سرسیلندر است.

علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی

نکته مهم:

در موتورهایی که دارای بوش تر هستند (در بلوک سیلندر، دیواره داخلی سیلندر را یک بوش تشیکل می دهد لیکن این بوش به صورت مستقیم با آب سیستم خنک کاری موتور در تماس است و با آن از طریق مستقیم تبادل حرارتی انجام می دهد.) در صورتی که عیبی از عیوب سرسیلندر یا واشر سرسیلندر باشد، در این حالت فقط باز کردن سرسیلندر کافی است. باید پس از باز کردن کلیه پیچ های سرسیلندر همه پیچ ها را به جز دو پیچ سرسیلندر خارج کنیم و سپس سرسیلندر را چند بار به چپ و راست در سر جای خود حرکت داده تا اگر احتمالا بوش پیستون با سیلندر درگیری داشته باشد با این حرکت از درگیری خارج شود.

توجه کنید:

چون اگر این عمل را انجام ندهیم و سرسیلندر را بر داریم امکان دارد بوش پیستون مقداری با سرسیلندر به سمت بالا حرکت کرده و باعث خرابی و از آب بندی خارج شدن واشر آب بندی بوش پیستون شود. در صورت عدم توجه به این نکته احتمال دارد پس از بستن سرسیلندر و روشن کردن موتور آب و روغن مخلوط شده در نتیجه بازکردن موتور و تعویض کلیه واشرها لازم شود.

توجه:

پس از بستن سرسیلندر وسفت کردن پیچ های سرسیلندر توسط تورک متر بدون این که آب در داخل موتور باشد موتور را روشن کرده و قبل از گرم شدن موتور آن را خاموش کنید سپس با آچار تورک متر سفت بودن پیچ ها را کنترل کنید.

علایم خرابی واشر سر سیلندر در خودروهای چینی

نکاتی در مورد تعویض واشر سرسیلندر:

برای جاگذاری واشر سرسیلندر از هیچ گونه مواد خارجی مانند گریس یا چسب استفاده نکنید. توجه: كلمه “TOP” روی واشر سرسیلندر در موقع بستن باید به سمت بالا بوده و در صورت نبودن علامت، از طريق منطبق کردن واشر با بلوک می توان به جهت قرارگيري واشر سرسیلندر پی برد. در ضمن سمت مسی واشر سر سیلندر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *