دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آموزش نحوه تعویض سیبک فرمان در خودروهای چینی

زمان تعویض سیبک فرمان در خودروهای چینی

سیبک فرمان قرقری فرمان را به طبق متصل می کند و تا حد زیادی وظیفه چرخاندن چرخ ها را بر عهده دارد. وقتی فرمان را می‌چرخانید، سیستم فرمان از طریق طبق و پمیل موجگیرواکنش نشان می‌دهد و در نهایت به سیبک فرمان می‌گوید که چرخ را چپ یا راست کند. خرابی سیبک فرمان می تواند منجر به از دست دادن کنترل یا آزاد شدن کامل چرخ از وسیله نقلیه شود، که هر دو موقعیت بسیار خطرناکی هستند که با سرویس های دوره ای می توان از آنها جلوگیری کرد. زمان تعویض سیبک فرمان در خودروهای چینی بستگی به رانندگی شما دارد. اما نکته اصلی در هنگام خرابی تعویض هر دو سیبک به صورت هم زمان است. حتی اگر یک سمت سالم باشد.

علائم خرابی سیبک فرمان عبارتند از:

شل بودن فرمان خودرو، یا بازی در فرمان
سایش ناهموار لاستیک
کشیدن وسیله نقلیه
صداهایی مانند کلیک/تقت زدن/کوبیدن

بسیاری از مشکلات فرمان و سیستم جلوبندی می توانند علائم و صداهای مشابهی داشته باشند، بنابراین همیشه بهتر است یک سرویس دوره ای مخصوص جلوبندی انجام دهید. بازرسی چشمی سیبک فرمان نشان می دهد که آیا ساییدگی و پارگی در گردگیر سیبک وجود دارد که باعث کاهش عملکرد یا خرابی کامل قطعه می شود. در مطلب جداگانه در رابطه با نشانه خرابی سیبک فرمان کامل صحبت کردیم. هم چنین می توانید در رابطه با نقش سیبک فرمان در خودروهای چینی مطلب ما را بخوانید.

نحوه تعویض سیبک فرمان

آزمایش خرابی سیبک فرمان توسط افراد مبتدی

اگر وسیله نقلیه شما علائم بالا را تجربه کرد، آزمایشی وجود دارد که مشخص می کند آیا مشکل مربوط به سیبک فرمان است یا خیر. ابتدا وسیله نقلیه را به اندازه ای بالا بیاورید که چرخ با زمین تماس نداشته باشد. دوم، دست های خود را در ساعت نه و سه روی چرخ قرار دهید و چرخ را به چپ و راست حرکت دهید. اگر قطعات در شکل خوبی باشند، چرخ به سادگی می چرخد. اگر سایش بیش از حد وجود داشته باشد، چرخ به گونه ای می لرزد که گویی مهره های چرخ شل شده اند. این رایج ترین علامت برای تعویض سیبک فرمان در خودروهای چینی است.

نحوه تعویض سیبک فرمان

  • اول ایمنی
  • در هنگام تعمیرات فرمان و سیستم تعلیق دقت و احتیاط را رعایت کنید.
  • از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.
  • از پایه جک استاندارد استفاده کنید و مطمئن شوید که قطعات فرمان را در برابر فشار فنر آنها تحمل دارند.
  • اگر برای شل کردن مهره های سفت نیاز به استفاده از گرما دارید، یک سشوار صنعتی به عنوان ایمن ترین روش توصیه می شود.
  • اگر از مشعل استفاده می کنید، حتما یک کپسول آتش نشانی در دست داشته باشید و از گرفتن بوش های لاستیکی در آتش خودداری کنید.

ابزار اولیه ای که به آن نیاز خواهید داشت

  • نافذ
  • آچار شلاقی
  • آچار بکس
  • آچار آلن
  • روغن یا گریس
  • بست پلاستیکی
  • انبر

قبل از شروع به این نکات دقت کنید


محل قرارگیری مهره را روی قرقری فرمان ، علامت گذاری کرده، عکس بگیرید، یا شمارش تعداد دور ها را یادداشت کنید.
ارتفاع سواری را قبل از سرویس اندازه گیری کنید.
برای دسترسی بهتر، باز کردن چرخ توصیه می شود.
قبل از نصب قطعه، مطمئن شوید که ابعاد قطعات قبلی و جدید مطابقت دارند.

نحوه تعویض سیبک فرمان

مرحله اول : مهره قفل را بردارید


بعد از روغن کاری کردن مهره سیبک فرمان با ماده ای مثل گریس، قرقری را با آچار ثابت نگه دارید و مهره سیبک را شل کنید. برای جلوگیری از آسیب یا تاب برداشتن، از چکش استفاده نکنید. با حرکت به انتهای دیگر، مهره قفل را باز کنید. در برخی خودروهای چینی، سیبک ها از مهره با سنجاق آهنی استفاده می کنند. اگر برای وسیله نقلیه شما اینطور است، پین را با انبر دم باریک سوزنی صاف کنید و سنجاق را از مهره قلعه بیرون بکشید، سپس مهره را به طور کامل باز کنید.

مرحله دوم : جداسازی از جعبه فرمان


با استفاده از یک ابزار تخصصی برای جدا کردن سیبک، قرقری را از جعبه فرمان بلند کنید. هنگامی که انتها آزاد شد، تعداد چرخش ها را بشمارید یا قبل از چرخاندن، هنگام جدا کردن سیبک قدیمی از قرقری، موقعیت را علامت بزنید. هنگامی که سیبک به طور کامل از خودرو جدا شد، طول، مخروط و طول رزوه قطعات جدید و قدیمی را مقایسه کنید تا مطمئن شوید که قطعه جایگزین با سیستم فرمان سازگار است.

مرحله سوم : نصب سیبک فرمان جدید


انتهای سیبک جدید را به قرقری فرمان وصل کنید، دورها را بشمارید یا روی علامتی که قبلاً ثبت کرده اید متوقف شوید. انتهای آزاد سیبک را در طبق قرار دهید، مطمئن شوید که طبق در تمام مسیر قرار دارد. با استفاده از انگشتان یا آچار سبک، مهره جدید را ببندید تا شروع به چرخیدن کند. از آچار ضربه ای استفاده نکنید زیرا باعث چرخش غیر ضروری می شود که می تواند قطعه جدید را خراب کند. هنگامی که مهره قفلی جدید را با گشتاور توصیه شده سازنده خودرو سفت می‌کنید، از یک آچار برای جلوگیری از حرکت مهره استفاده کنید. برای مهره ، پس از اینکه کاملاً سفت شد، حتماً سنجاق را با کشیدن پین و خم کردن آن با انبر دم باریک سوزنی نصب کنید تا محکم به دور مهره بپیچید.

برخی از سیبک ها دارای یک اتصالات گریس هستند که اغلب از قبل روغن کاری شده است و در هنگام نصب نیازی به اضافه کردن گریس اضافی ندارند. با این حال، مطمئن شوید که پیچ اتصال گریس در حین نصب سفت شده باشد. در زمان سرویس دوره ای، همیشه خوب است که هنگام تعویض روغن، گریس جدید به این قطعات اضافه و گریس قدیمی را خارج کنید.

مرحله پایانی : فورا تراز را دریافت کنید


هنگامی که قطعه جدید نصب شد، قبل از اینکه چرخ را دوباره روی آن قرار دهید، آخرین بررسی سایر قطعات جلوبندی را انجام دهید. چرخ را روی زمین بچرخانید و در یک آزمایش کوتاه جاده ای بروید، سپس بلافاصله وسیله نقلیه را برای یک تراز سوار کنید. هر زمان که تراز جلویی روی خودرو انجام شد، مطمئن شوید که تمام پیچ چرخ ها محکم شده. در این مرحله تعویض سیبک فرمان تمام می شود. می توانید برای تست به یک جلوبندی ساز مراجعه نمایید.

خرید سیبک فرمان اصلی برای خودروهای چینی

برای تعویض سیبک فرمان در خودروهای چینی حتما به دونکته اصلی دقت کنید. جلوبندی خودروهای چینی در کل ضعیف است. برای همین نمی توانید از قطعات بی کیفیت استفاده کنید. در حال حاضر لوازم جلوبندی خودروهای چینی در بازار ایران دو کیفیت دارد. دسته اول کیفیت اصلی شرکتی است که قیمت خیلی بالایی دارد. اما دقیقا همان قطعه اصلی است که از اول روی خودرو نصب شده. دسته دوم قطعات ایرانی است که خود آن چند کیفیت دارد. برای خرید لوازم جلوبندی حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. قطعات ایرانی با کیفیت همانند اصلی هستند. اما قطعات ایرانی بی کیفیت اصلا برای خودرو ی شما مناسب نیست. برای نصب هم حتما به جلوبندی ساز معتبر مراجعه نمایید. برخی از افراد اصلا سر رشته ای در این کار ندارند. نصب بد قطعات جلوبندی برای سرنشینان خطر دارد. ما در فروشگاه کارکیتس برای شما ضمانت اصالت قرار دادیم. بدین معنی که قطعات با همان کیفیتی سفارش دادید به دست شما می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *