دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

ایربگ یا کیسه هوا

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

در این مطلب در بخش دانستنی های مفید خودروی کارکیتس می خواهیم به تشریح نحوه عملکرد ایربگ یا کیسه هوای خودرو اشاره کنیم.کیسه هوا  یکی از تجهیزات ایمنی در خودرو می باشد که با پوشش پارچه ای انعطاف پذیر از هوا پر شده و سرنشین را پس از برخورد شدید اتومبیل با موانع از خطر حفظ می کند. در ماشین های جدید تر با امکانات بیشتر ممکن است کیسه های هوای متعدد در جاهای مختلف خودرو  وجود داشته باشند که با توجه به شدت ضربه و زاویه برخورد هر کدام فعال شوند. ایربگ (air bag)یا کیسه هوا به عنوان مکملی در حفاظت جان افرادی که از کمربند ایمنی استفاده می کنند طراحی شده اند.سه جز اصلی در ایربگ (air bag)یا کیسه هوا وجود دارد. نحوه عملکرد ایربگ خودرو

کیسه هوا

ایربگ یا کیسه هوا از یک نایلون جنس مخصوص ساخته شده که درون فرمان، داشبورد و پنل های در و گاهی ریل های سقف بالای درب قرار میگیرند

سنسور کیسه هوا

این سنسور زمان باد شدن کیسه را هنگامی که ضربه ای با نیروی برابر برخورد با دیوار آجری با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت رخ دهد، به کار می افتد. سنسورهای جدیدتر کیت هوشمندی قرار دارد که تشخیص می دهد آیا در صندلی جلو کسی حضور دارد یا نه و همچنین بر اساس وزن شخص چقدر سنگین است، کیسه باد می شود.

متورم شدن ایربگ یا کیسه هوا

ممکن است گاهی فرایندهای شیمیایی که در خودرو رخ می دهد. از جمله سوختن بنزین یا واکنش های شیمیایی در باتری برای تولید برق نادیده گرفته شود. یکی دیگر از این واکنش ها ایربگ است. این کیسه ها از منابع گاز فشرده نیست. بلکه نتیجه واکنش های شیمیایی است. در شرایط عادی سدیم آزید یک مولکول پایدار است.

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

ادامه ی مطلب

در اثر حرارت این ماده به سدیم و گاز نیتروژن تجزیه می شود. تعداد انگشت شماری (130 گرم) سدیم آزید، حدود 67 لیتر گاز نیتروژن تولید می کند که برای باد شدن ایربگ (air bag) کیسه هوا معمولی کافی است. محصول دیگر این واکنش سدیم است که به سرعت با آب واکنش داده و هیدروکسید سدیم تولید می کند. این فرایند برای دهان، بینی و چشم بسیار مضر است. برای کم کردن خطرات ناشی واکنش سدیم ترکیبات دیگری جایگزین می کنند که مضرات کمتری داشته باشد.

نکاتی که در رابطه با  کیسه هوا باید دانست

  1. رعایت فاصله 25 سانتی متر بین سرنشین و (ایربگ) باید وجود داشته باشد.
  2. فاصله کمتر خود می تواند باعث ایجادخطرجراحت افراد می گردد.
  3. برای افرادکم سن بهتر است که سیستم کیسه هوا را off کنیم
  4. تا از جراحات وارده به صورت و گردن در هنگام ضربه جلوگیری شود.

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

عملکرد ایربگ در هنگام تصادف

در ادامه ی این مطلب کلیپی از نحوه ی عملکرد ایربگ در هنگام تصادف برای شما به نمایش در می آید تا بیشتر با سازوکار کیسه هوا آشنا شوید . اما قبل از آن درخواست دارم تا نطرات خود را در رابطه با سایت لوازم یدکی کارکیتس در انتهای همین مطلب بیان کنید یا اگر در رابطه با مسایل فنی سوالی دارید موضوع مورد بحث را عنوان کنید تا مطالب جامعی همراه با کلیپ برای شما منتشر کنیم . در ضمن درخواست داریم از فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس در همین سایت از طریق لینک دیدن فرمایید و نطر خود را با ما در میان بگذارید. همچنین درخواست داریم تا در شبکه های اجتماعی و سایت آپارات مارا دنبال کنید.

[aparat id=”8qja6″]

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *