دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علائم و نشانه های خرابی ترموستات و محل نصب و هزینه تعویض آن

وجود ترموستات باعث می شود که موتور خودروی شما در سریع ترین زمان ممکن به دمای مناسب برسد. در اینجا نحوه تشخیص خرابی ترموستات و هزینه تعویض آن آورده شده است.یک ترموستات جریان مایع خنک کننده یا آب رادیاتور ورودی و خروجی از موتور را کنترل می کند و سنسور دمای مایع خنک کننده با نمایش آن بر روی صفحه کیلومتر دمای مایع خنک کننده را ثبت می کند.با خرابی ترموستات، ممکن است موتور در دمای بهینه کار نکند و بیش از حد گرم شود که می تواند به موتور شما آسیب جدی وارد کند.در این مطلب با رایج ترین علائم و نشانه ، محل نصب و هزینه تعویض ترموستات در خودورهای چینی آشنا خواهید شد. بیایید با نگاهی گذرا به علائمی که باید به دنبال آنها باشیم، شروع کنیم.

علائم و نشانه های خرابی ترموستات در خودرو چیست؟

علائم و نشانه های اصلی خرابی ترموستات در خودرو عبارتند از:

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو
مشکل در رسیدن به دمای استاندارد در موتور
نوسانات آمپر آب
نوسانات گرمای بخاری
نشتی و بخار احتمالی از موتور
افزایش دما و مخزن انبساط آب اضافه
عملکرد ضعیف موتور خودرو

علائم از قبل به شما هشدار می دهد تا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. در اینجا لیست دقیق تری از رایج ترین علائم خرابی یا خرابی ترموستات وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

خرابی ترموستات

داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

هنگامی که ترموستات خودرو بسته می ماند، مایع خنک کننده داغ نمی تواند به رادیاتور جریان یابد. چون سیال داغ نمی تواند خنک شود، دمای موتور را بالاتر از حد معمول نگه می دارد.مایع خنک‌کننده باید به سمت رادیاتور برود تا خنک شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، به موتور باز می گردد و گرمای بیشتری را از بین می برد. با این حال، با ترموستات گیر کرده، مایع خنک‌کننده راکد می‌ماند و همچنان گرمای بیشتری ایجاد می‌کند.اگر موتور بیش از حد گرم شود، می تواند آسیب جدی ایجاد کند. به عنوان مثال، واشر سرسیلندر خودروی شما می سوزد و باید هزینه زیادی برای تعمیر موتور کامل انجام دهید.

با این حال، گرمای بیش از حد موتور همیشه ناشی ازخرابی ترموستات نیست. شما باید سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مایع کافی در سیستم دارید. همچنین ممکن است به دلیل خرابی واتر پمپ یا نشت آب از رادیاتور خودرو باشد. علاوه بر این، رادیاتور ممکن است بر اثر جرم گرفتن مسدود شود. با این حال، ترموستات باید یکی از قطعاتی باشد که شما بررسی می کنید.

مشکل در رسیدن به دمای استاندارد در موتور


ازمشکلات رایج دیگرمی توانبه این مورد اشاره کرد. ترموستات باز می ماند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایع خنک کننده می تواند آزادانه به رادیاتور جریان یابد. بدون نشستن مایع خنک کننده در موتور برای مدت طولانی، دمای کار ممکن است به حد نرمال نرسد. موتور نه تنها برای افزایش دما مشکل دارد، بلکه در حفظ برد خود نیز با مشکل مواجه خواهد شد.وقتی موتور به اندازه کافی گرم نمی شود، کارایی کمتری دارد. ممکن است متوجه شوید که موتور بیش از حد معمول بنزین مصرف می‌کند و هزینه های اضافی برای شما به همراه دارد. این مشکل همچنین می تواند منجر به فرسودگی زودهنگام قطعات موتور میشود.

نوسانات آمپر آب

هنگامی که ترموستات از کار می افتد و یا خراب می شود، می تواند یک عملیات نامنظم ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است زمانی که باید بسته شود باز بماند و بالعکس. این نقص منجر به نوسانات دمایی در موتور می شود که طبیعی نیست.

هنگامی که ترموستات به پایان عمر مفید خود می رسد، می تواند سیگنال های ترکیبی ایجاد کند. متوجه خوانش‌های دمایی عجیبی می‌شوید که باعث می‌شود به این فکر کنید که چه چیزی باعث این مشکل شده است. بهتر است به عنوان سریع ترین راه حل اوب ترموستات خودروی خود را چک کنید.

نوسانات گرمای بخاری

مایع خنک کننده یا آب رادیات بخاری خودروی شما را گرم می کند. بنابراین، اگر ترموستات کار خود را برای حفظ دمای یکنواخت در موتور خودرو به درستی انجام ندهد، ممکن است در داخل خودرو از دریچه‌های هوا نوسانات دما را تجربه کنید.اگر هم دماسنج و هم گرمای داخل ماشین نوسان دارند، قطعا وقت آن رسیده که ترموستات را بررسی کنید.

نشتی و بخار احتمالی از موتور

اگر ترموستات به درستی کار نکند، مایع خنک‌کننده یا آب رادیات داغ در محفظه خنک‌کننده موتور به دلیل فشار زیاد، راهی برای خروج پیدا می‌کند. همه ما می دانیم که هوای گرم بالا می آید و آب با گرم شدن می جوشد و بخار تشکیل می دهد.هنگامی که مایع خنک کننده گرم می شود و فشار بیش از حد بالا می رود، می تواند به نقاط ضعف حمله کند و باعث نشتی شود. مایع خنک کننده اغلب از مخزن رادیاتور خارج می شود.نشت ها اغلب به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا قابل مشاهده هستند و اغلب در دود بخار سفید ظاهر می شوند.

خرابی ترموستات

افزایش دما و مخزن انبساط آب اضافه

اگر دریچه ترموستات بسته بماند، هیچ مایع خنک کننده ای نمی تواند به رادیاتور فرار کند. مایع خنک کننده داخل گرم می شود و شروع به تبدیل شدن به بخار می کند، در حالی که مایع خنک کننده داخل رادیاتور بدون تغییر باقی می ماند.بنابراین اگر دیدید دماسنج بالا رفته و مخزن رادیاتور پر از آب است، به احتمال زیاد با ترموستات مشکل دارید. افزایش سطح مایع خنک کننده همچنین می تواند به معنای گرم شدن بیش از حد خودرو باشد.

عملکرد ضعیف موتور خودرو

ترموستات جزء مهمی است که برای اطمینان از اینکه موتور همیشه در دمای بهینه خود کار می کند طراحی شده است. بدون آن، موتور آنطور که باید کار نمی کند.وقتی موتور درست کار نمی کند، متوجه مشکلات عملکرد خواهید شد. مهمتر از همه، افزایش مصرف سوخت در خودرو مشاهده می شود زیرا موتور سخت تر کار می کند تا اختلاف دما را جبران کند.

اگر موتور بیش از حد گرم شود یا نتواند به دما برسد، ممکن است انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از خطا افزایش یابد. ترموستات بد نه تنها موتور را در معرض خطر خرابی قرار می دهد، بلکه به محیط آلوده نیز کمک می کند.

نحوه عملکرد ترموستات در خودروهای چینی

وظیفه ترموستات خودرو حفظ دمای موتور در بهینه ترین حالت آن است. این قطعه کوچک بین موتور و رادیاتور قرار می گیرد و جریان مایع خنک کننده را بین دو قسمت تنظیم می کند. وقتی ترموستات بسته می شود، مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد. وقتی باز است، مایع خنک‌کننده برای دفع گرما جریان می‌یابد.

اکثر موتورهای خودرو از چند سال گذشته در محدوده دمایی یکسانی کار می کنند تا حداکثر عملکرد را تضمین کنند. به طور کلی موتور خودرو باید حدود 79 تا 82 درجه باشد. وقتی مطابق این دستورالعمل‌های دما کار نمی‌کند، کارآمد نیست.

وقتی مایع خنک کننده به سمت رادیاتور جریان پیدا نکند، دمای موتور به سرعت افزایش می یابد. از طرف دیگر، با جریان یافتن مایع خنک کننده به داخل رادیاتور، گرما به سرعت دفع می شود.

ترموستات خودرو به عنوان دروازه بان عمل می کند. یا اجازه می دهد یا مانع از جریان مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور خودرو می شود. وظیفه ترموستات این است که دمای موتور را بخواند و تعیین کند که مایع خنک کننده باید جریان داشته باشد یا نه. اگر موتور داغ باشد، ترموستات باز می شود و به مایع خنک کننده اجازه حرکت می دهد. در غیر این صورت، وقتی موتور سرد می ماند، ترموستات بسته می ماند.

محل قرار گرفتن ترموستات در خودروهای چینی


ترموستات اغلب در محفظه ای پلاستیکی یا فلزی در نزدیکی واتر پمپ قرار دارد و به شلنگ پایینی رادیاتور متصل می شود.اغلب روی محفظه ای قرار دارد که شلنگ پایینی رادیاتور را به هم متصل می کند، اما در برخی خودروها می تواند شلنگ بالایی باشد.از آنجایی که اغلب در داخل یک محفظه نصب می شود، در بیشتر موارد مشاهده با چشمان خود بدون برداشتن آن غیرممکن است، بنابراین استفاده از دفترچه راهنمای تعمیر راه خوبی برای یافتن مکان دقیق مدل ماشین شما است.در برخی خودروهای چینی ترموستات به همراه هوزینگ ترموستات تعویض می شود.

خرابی ترموستات

هزینه تعویض ترموستات چقدر است؟


متوسط هزینه تعویض ترموستات بسته به مدل ماشین و هزینه نیروی کار بین 400 تا 1 میلیون تومان است. قیمت یک ترموستات حدود 250 تا 500 تومان و هزینه کار در کارگاه بین 100 تا 400 تومان است.

برخی از خودروها دارای یک محفظه کامل با ترموستات یکپارچه هستند که تعویض ترموستات را به تنهایی غیرممکن می کند. این می تواند قطعه را بسیار گران کند.مانند خودروی ایکس 22 که هوزینگ ترموستات با ترموستات تعویض می شود.

در برخی از خودروها، ترموستات واقعاً بد جایی قرار دارد و به چند ساعت کار نیاز دارد، در حالی که در خودروهای دیگر، می‌توانید خودتان آن را در عرض 10 دقیقه تعویض کنید.

یک دفترچه راهنمای تعمیر را بررسی کنید تا متوجه شوید که چقدر کار برای تعویض ترموستات در مدل ماشین شما انجام می شود.

نحوه تست خرابی ترموستات در خودروهای چینی


برای تست ترموستات خودرو به دانش مکانیکی زیادی نیاز نیست. در واقع، یک معاینه بصری ساده تمام چیزی است که برای انجام آن نیاز دارید.

با برداشتن درپوش رادیاتور شروع کنید. زیر کاپوت، نزدیک جلوی خودرو، روی رادیاتور نصب شده است. وقتی موتور داغ است هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. این تست فقط باید با موتور سرد انجام شود. ماشین را روشن کنید و اجازه دهید موتور کار کند.

همانطور که به داخل گردن نگاه می کنید، نباید مایع خنک کننده را ببینید که به سمت رادیاتور جریان می یابد. از آنجایی که موتور خنک است، مایع نباید داخل آن حرکت کند. اگر قبلاً می بینید که مایع خنک کننده در حال کار است، ترموستات در زمانی که نباید باز است.

اگر در حالی که موتور سرد است مایع خنک کننده جریان نداشته باشد، همه چیز همانطور که باید تا کنون کار می کند. اکنون، می‌خواهید به موتور اجازه دهید تا گرم شود. با این حال، باید مراقب مایع خنک کننده داغ باشید، زیرا ممکن است باعث آسیب شود.

با افزایش دما در موتور، مایع خنک کننده شروع به جاری شدن در رادیاتور می کند. اگر هیچ مایع خنک کننده ای در حال حرکت نمی بینید اما دما روی داشبورد در حال افزایش است، ممکن است ترموستات بسته باشد. در هر دو شرایط، شما باید تست شود.اما باید با دقت و احتیاط این کار را انجام دهید.

سوالات متداول در رابطه با ترموستات


آیا می توانید با ترموستات خراب رانندگی کنید؟


نه، توصیه می شود ماشین خود را با ترموستات خراب رانندگی نکنید. اگر ترموستات شما خراب باشد، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود که می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود. همیشه بهترین کار این است که ترموستات معیوب را در اسرع وقت تعمیر کنید – در غیر این صورت، در جاده خطر تعمیرات بسیار پرهزینه را دارید.

آیا می توانید ماشین را بدون ترموستات روشن کنید؟


اگرچه می‌توانید بدون ترموستات با خودرو رانندگی کنید، اما توصیه نمی‌شود. اگر ترموستات را بردارید، ماشین شما به دمای مناسب نمی رسد. این کار باعث مصرف سوخت بیشتر و فرسودگی موتور شما سریعتر می شود.

آیا تعویض ترموستات خودرو سخت است؟


تعویض ترموستات خودرو برای بسیاری از افراد می تواند کار دشواری باشد. تعویض ترموستات به خودی خود اغلب چندان دشوار نیست، اما تخلیه مناسب سیستم خنک کننده پس از آن می تواند مشکل باشد. در برخی از مدل های خودرو، رسیدن به ترموستات نیز می تواند بسیار دشوار باشد.

آیا هنگام تعویض ترموستات باید مایع خنک کننده را تخلیه کنم؟


بله، در اکثر مدل های خودرو، ترموستات در پایین سیستم خنک کننده قرار دارد، بنابراین وقتی ترموستات را خارج می کنید، چاره ای ندارید – تمام مایع خنک کننده موتور به خودی خود تخلیه می شود. برخی از مدل‌های خودرو، ترموستات را در بالا قرار داده‌اند و در این حالت ممکن است تنها تخلیه بخشی از مایع خنک‌کننده کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *