دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

7 نشانه‌ خرابی رادیاتور یا گرفتگی در خودروهای چینی و هزینه تعویض آن

موتور خودرو وقتی کار می کند، گرما تولید می کند. هدف رادیاتور خنک کردن موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است.موتور خودرو از مایع خنک کننده یا همان ضد یخ برای جذب گرما استفاده می کند و آن را به رادیاتور منتقل می کند و در آنجا خنک می شود. پس از خنک شدن، مایع خنک‌ کننده به موتور بازگردانده می‌شود و فرآیند دوباره تکرار می‌شود.هنگامی که رادیاتور شما گرفتگی داشته باشد، به همان اندازه که لازم است کار نمی کند، یا به سادگی خراب شده است، خنک کننده کافی در داخل موتور انجام نمی شود. این می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور خودرو شود و در صورت عدم رفع سریع، آسیب دائمی به قسمت های داخلی موتور شما وارد شود.رادیاتور ممکن است از داخل، خارج مسدود شود یا به سادگی از کار بیفتد. در اینجا برخی از نشانه‌ خرابی رادیاتور یا گرفتگی آن در خودروهای چینی وجود دارد.در نظر داشته باشید قبل از آسیب جدی به موتور این مشکلات را رفع کنید.

نشانه رایج خرابی رادیاتور خودروهای چینی

در این قسمت با 7 مورد ازنشانه‌ خرابی رادیاتور یا گرفتگی آن در خودروهای چینی آشنا می شوید.اما این مطلب را در نظر داشته باشید که این مطلب بیشتر جنبه آموزشی دارد.اما با دانستن این مطالب می توانید خیلی زود مشکل را تشخیص دهید.این موضوع در کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت شما خیلی موثر است.

نشانه خرابی رادیاتور

شماره 1 – بالا رفتن آمپر دمای آب

از آنجایی که رادیاتورآب از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند، اگر موتور شروع به گرم شدن بیش از حد کند متوجه خواهید شد که مشکلی در رادیاتور وجود دارد.آمپر دمای را کنترل کنید تا ببینید آیا خوانش ها بالاتر از حد معمول هستند یا اینکه آیا نشانگر در ناحیه “قرمز” است. برخی از خودروهای جدیدتر دما را به صورت دیجیتالی نمایش می دهند و هنگامی که دمای موتور بیش از حد بالا می رود به شما هشدار می دهند.دمای کارکرد معمولی برای اکثر خودروها بین 195 تا 220 درجه فارنهایت است. اگر دما کمی از آن محدوده خارج شود، اغلب دلیلی برای هشدار نیست، به خصوص در ماه های تابستان که کولر دائماً کار می کند.

اما اگر دما به طور مداوم در سمت گرم باقی بماند، ممکن است رادیاتوردچار گرفتگی شده باشد. این معمولاً به دلیل خوردگی ناشی از زنگ زدگی، تجمع رسوبات داخلی در طول زمان، یا گیرکردن زباله در رادیاتور رخ می دهد که مانع از گردش مقدار مناسب مایع خنک کننده در رادیاتور و موتور شما می شود.در ادامه با سایر نشانه‌ خرابی رادیاتورخودروهای چینی آشنا می شوید.

شماره 2 – نشت آب رادیات در زیر خودرو در هنگام پارک

هنگامی که رادیاتور به دلیل تجمع شدید زنگ زدگی مسدود می شود، محفظه یا پره های خنک کننده ممکن است سوراخ ها یا ترک هایی بر روی آنها ایجاد کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است بتوانید قطرات کوچک مایع خنک کننده را در زیر خودرو هنگامی که پارک است مشاهده کنید.

زنگ داخل رادیاتور شما اغلب به دلیل خنک کننده با کیفیت پایین یا اضافه کردن آب معمولی شیر (به جای مقطر) به مخلوط خنک کننده که آلاینده های بیشتری دارد، ایجاد می شود. اگر شستشوی رادیاتور به طور منظم انجام نشود، زنگ زدگی بیشتر و بیشتر در مخزن رادیاتور ایجاد می شود.

حتی با کوچکترین نشتی مایع خنک کننده، وسیله نقلیه شما مجبور می شود با مقدار ناکافی مایع خنک کننده کار کند و ممکن است چراغ هشدار برای کمبود آب رادیاتور روشن شود.

اگر نشتی را در اسرع وقت برطرف نکنید (یا حداقل سطح مایع خنک کننده را بالا نگه دارید)، ممکن است موتور شما بیش از حد گرم شود و خسارات زیادی به موتور وارد می کند.حتی شاید مجبور باشید سر سیلندر را باز کنید و اجزای موتور را تعویض کنید.این مورد از اصلی ترین نشانه‌ خرابی رادیاتور خودروهای چینی می باشد.

شماره 3 – تغییر رنگ آب رادیاتور

مایع خنک‌کننده خودرو یا همان آب رادیات باید رنگ روشن، اغلب سبز، زرد یا نارنجی (اما گاهی اوقات قرمز، صورتی یا آبی) داشته باشد و آزادانه از طریق رادیاتور و مجرای خنک‌کننده داخل موتور عبور کند.با گذشت زمان، رسوبات داخلی و حتی لجن می تواند مایع خنک کننده را آلوده کند. این کار آن را بیشتر به رنگ زنگ زده یا حتی رنگ روغن تبدیل می کند. بررسی مخزن سرریز مایع خنک کننده یا نخزن آب اضافه یا انبساط اغلب ساده ترین راه برای بررسی وضعیت مایع خنک کننده است.

این مایع آلوده نیز کمی غلیظ تر خواهد بود و اجازه نمی دهد به راحتی در سیستم خنک کننده جریان یابد. این به نوبه خود شروع به مسدود شدن رادیاتور می کند و اگر اجازه دهید به اندازه کافی خراب شود، ممکن است راندمان رادیاتور به حدی کاهش یابد که باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودروی شما شود. شستشوی رادیاتور باید در اسرع وقت انجام شود.علاوه بر این، برخی از خودروها دارای یک خنک کننده گیربکس هستند که در داخل رادیاتور قرار دارد. اگر نشتی در مانعی که این دو را از هم جدا می‌کند رخ دهد، مایع خنک‌کننده و گیربکس با هم مخلوط می‌شوند و مشکل مضاعف ایجاد می‌کنند.

نشانه خرابی رادیاتور

شماره 4 – پره های رادیاتور خارجی مسدود شده است

رادیاتورها برای حداکثر خنک کننده طراحی شده اند. برای انجام این کار، لوله های باله ای نازک از جلوی رادیاتور عبور می کنند. این لوله ها مایع خنک کننده داغ را حمل می کنند. در حین رانندگی، فن رادیاتور هوای بیرون را به داخل و اطراف این پره‌ها فشار می‌دهد تا دمای مایع خنک‌کننده را قبل از بازگشت به موتور کاهش دهد.اگر این لوله‌ها توسط ذرات کثیفی، حشرات، برگ‌ها یا مواد دیگر مسدود شوند، جریان هوا مسدود می‌شود که اجازه نمی‌دهد خنک‌کننده به اندازه‌ای که نیاز دارد خنک شود.

در اکثر خودروها معمولاً دسترسی کافی وجود دارد (شاید لازم باشد یک یا دو پوشش پلاستیکی را بردارید) برای استفاده از شیلنگ باغبانی و نازل اسپری برای شستن هرگونه زباله که ممکن است جلوی رادیاتور را مسدود کند.باید در سرویس های دوره ای 5 هزارتای خودرو این مورد را هم چک کنید.

شماره 5 – آسیب دیدن پره های خارجی رادیاتور

علاوه بر گرفتگی به دلیل چسبیدن مواد خارجی به قسمت جلویی رادیاتور، جریان هوا نیز می تواند در صورت خم شدن یا آسیب دیدن پره های کافی مسدود شود. این پره ها بسیار ظریف هستند و برخورد یک تکه سنگ ریزه به آنها در حین رانندگی می تواند باعث آسیب شود. همچنین ممکن است در هنگام نصب رادیاتور جدید یا حتی هنگام پاشیدن آب برای تمیز کردن پره ها آسیب وارد شود.

اگر از فشار بیش از حد آب استفاده شود، مانند هنگام استفاده از جریان متمرکز یا واشر فشار، پره ها می توانند به راحتی خم شوند و جریان هوا را مسدود کنند. هنگامی که باله های کافی آسیب ببینند، می تواند رادیاتور را به اندازه ای مسدود کند که باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

نشانه خرابی رادیاتور

شماره 6 – بخاری خودرو گرمایشی ندارد

بخاری کابین خودرو بستگی به این دارد که مایع خنک کننده داغ از هسته بخاری عبور کند و سپس هوای گرم حاصل از آن توسط یک فن دمنده به قسمت سرنشینان دمیده شود. اگر رادیاتور مسدود شده باشد یا نشتی داشته باشد، مایع خنک کننده داغ به اندازه کافی به هسته بخاری راه پیدا نمی کند تا اجازه گرم شدن مناسب فضای داخلی خودرو را بدهد.ترموستات نامناسب اغلب مشکل را ایجاد می کند، اما گاهی اوقات، مشکل رادیاتور می تواند دلیل اصلی باشد.

شماره 7 – شلنگ پایین رادیاتور سرد است

اگر رادیاتور شما کار خود را انجام می دهد، متوجه خواهید شد که شیلنگ رادیاتور بالایی ممکن است بسیار داغ باشد، اما شیلنگ پایینی صرفاً گرم است زیرا مایع خنک کننده از طریق رادیاتور عبور می کند.اما پس از کمی دور زدن متوجه شدید که شلنگ پایینی رادیاتور سرد است، این احتمال وجود دارد که رادیاتور شما دچار انسداد شود و از بازگشت جریان کامل به پمپ آب شما جلوگیری کند.این مورد هم یکی از نشانه‌ خرابی رادیاتور یا گرفتگی آن خودروهای چینی می باشد.

میانگین هزینه تعویض رادیاتور

هزینه تعویض رادیاتور یکی از مواردی است که می تواند بسیار متفاوت باشد. این مبلغ بسته به کیفیت رادیات آب دارد.رادیاتور ها هم مانند سایر قطعات خودروهای چینی دارای کیفیت اصلی شرکتی و وارداتی و ایرانی دارد. البته در ابتدا کیفیت همه رادیات ها یکسان ایت.اما این موضوع در مدت زمان زیاد خود را نشان می دهد.قطعات با کیفیت بالا طول عمر بالایی دارد.

یک رادیاتور معمولی با هسته آلومینیومی و مخازن پلاستیکی بسته به نوع خودرو و مدل آن و اینکه آیا اصلی شرکتی است یا وارداتی است، می تواند از 2 تا 4 میلیون قیمت داشته باشد.

چیزی شبیه رادیاتور ام وی ام 315 در انتهای پایینی قرار خواهد گرفت، در حالی که چیزی مانند جک s5 (با خنک کننده روغن داخلی) یا خودروی آریزو6 در انتهای بالایی قرار خواهد گرفت.

مدت زمان تعویض رادیاتور نیز متفاوت است. برای برخی از خودروهایی که دسترسی آسان دارند، این کار می تواند یک ساعت کار باشد، در حالی که برخی از تنظیمات سخت تر و پیچیده تر ممکن است نزدیک به 3 ساعت طول بکشد. انتظار داشته باشید جایی در مجاورت 200 تا 500 تومان برای اجرت نیروی کار پرداخت کنید.

علاوه بر این، ممکن است قطعات دیگری نیز به عنوان بخشی از کار ضروری باشد. معمولاً به مایع خنک‌کننده جدید نیاز است و گاهی اوقات شلنگ‌ها، گیره‌های شلنگ، درپوش رادیاتور و ترموستات نیز به طور همزمان تعویض می‌شوند. 300 تا 600 تومان اضافی در قطعات متفرقه اضافه کنید.حالا شما با نشانه‌ خرابی رادیاتور یا گرفتگی آن در خودروهای چینی آشنا شدید.

خرید رادیاتور اصلی برای خودروهای چینی

ما در فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس همیشه بر کیفیت و اصالت کالا تاکید زیادی داریم.برای همین قطعه را با همان کیفیت که مشتری درخواست کرده به دستش می رسانیم.البته برخی به دنبال قطعات ارزان بی کیفیت می باشند.ما در فروشگاه کارکیتس قطعات بی کیفیت موجود نداریم.قطعات موجود در فروشگاه فقط شرکتی و وارداتی درجه یک می باشد.برخی قطعات ایرانی می باشد که به سفارش کارکیتس با بهترین متریال ساخته شده.اما برای خرید و یا استعلام موجودی و قیمت قطعات می توانید در ساعات کاری با فروشگاه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *