دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

اطلاعاتی که درباره نقش سیبک فرمان در خودرو به شما نمی دهند

نقش سیبک فرمان در خودرو

سیبک فرمان در هر خودرویی از اجزای اصلی قسمت جعبه فرمان می باشد.از اجزای مهم جلوبندی در خودرو است که حرکت فرمان را به چرخ ها منتقل میکند.همانطور که در عکس این قطعه مشاهده میکنید,سیبک فرمان که دو سمت چرخ جلو قرار دارد از یک حالت دسته و یک حالت گوی مانند ساخته شده که پیچی در این سر گوی قرار دارد متحرک می باشد.این گوی برای اینکه مقاوم شود درون محفطه ی فولادی قرار دارد با کمتر آسیب ببیند.نقش سیبک فرمان در خودرو و نشانه خرابی سیبک فرمان را به شما آموزش می دهیم. همچنین در رابطه با تعویض سیبک فرمان آموزش کاملی ارائه دادیم.

نقش سیبک فرمان در خودرو

سیستم تعلیق از اطمینان از ثبات فرمان و هندلینگ روان گرفته تا ارائه یک سواری راحت، نقش کلیدی در عملکرد وسیله نقلیه شما ایفا می کند. دو قطعه مهم از سیستم تعلیق خودروی شما که از قطعات زیادی تشکیل شده است، اتصالات سیبک فرمان و قرقری فرمان هستند. آیا می دانید تفاوت این دو قسمت چیست؟

محل قرار گرفتن سیبک فرمان و قرقری فرمان در خودرو

هم قرقری فرمان و سیبک فرمان هر کدام بخشی از سیستم تعلیق جلو و فرمان خودرو شما هستند و بین چرخ های جلو قرار دارند. سیستم فرمان تمام طول بین چرخ های جلو را در بر می گیرد و دو چرخ را به هم متصل می کند، در حالی که سیستم تعلیق فقط در داخل هر چرخ جلو قرار دارد. در واقع، سیستم فرمان یک سیستم جدا از سیستم تعلیق است، اما این دو سیستم دست به دست هم می دهند تا وسیله نقلیه شما را به سمت جاده هدایت کنند.

میل موجگیر و سیبک فرمان به یکدیگر متصل نیستند اما هر دو به مکانیزمی به نام طبق متصل هستند. این طبق به چرخ جلوی شما متصل است. یک توپی به بالا و پایین اسپیندل متصل می شود، در حالی که انتهای میله به طبق متصل می شود و محور آن را کنترل می کند که به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا هدایت شود.

سیبک طبق چه کاری انجام می دهند؟

سیبک طبق بخشی از سیستم جلوبندی هستند. اساساً، سیبک طبق، نقطه محوری را برای چرخش یا چرخش هر چرخ جلو ایجاد می‌کنند، زیرا سیستم فرمان چرخ‌های جلو را به چپ و راست می‌چرخاند و بازوهای کنترلی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند.

هر یک از بازوهای کنترلی ( طبق ) سیستم تعلیق جلوی شما، بالا و پایین، دارای یکسیبک طبق در بیرونی ترین انتهای کنترل در نزدیکترین نقطه به چرخ جلو هستند. در مورد تعلیق از نوع استرات، تنها یک مفصل توپی پایینی وجود دارد که در همان نقطه به بازوی کنترل پایینی متصل شده است.

این پیکربندی از نوع توپی و سوکتی این قابلیت را ایجاد می‌کند که چرخ‌ها به چپ و راست بپیچند و با تغییرات سطح جاده به صورت عمودی حرکت کنند و در عین حال وزن خودرو را تحمل کرده و سواری راحت را فراهم کنند.

نقش سیبک فرمان در خودرو

سیبک طبق بخشی از سیستم فرمان هستند. قرقری فرمان طبق را که چرخ جلوی شما در یک طرف آن نصب شده است، به مکانیزم چرخ دنده فرمان در طرف دیگر متصل می کند.

چه طراحی فرمان خودروی شما یک سیستم قفسه و پینیون باشد یا یک سیستم جعبه دنده فرمان، هر دو سیستم دارای قرقی فرمان و سیبک فرمان هستند. یک سیبک طبق به هر طبق چرخ جلو و یک سر قرقری به جعبه فرمان یا مجموعه جعبه دنده فرمان متصل می شود.

هنگامی که فرمان شما می چرخد، یک شفت فرمان را به مجموعه دنده فرمان متصل می کند – یا جعبه دنده فرمان یا مکانیزم دنده قفسه و پینیون. این مکانیزم جعبه دنده از طریق یک سری بازوها متصل می شود که به انتهای سیبک متصل می شود. هنگام هدایت به چپ یا راست، دنده فرمان به ترتیب بازوهای فرمان و میله های اتصال را به چپ یا راست فشار می دهد.

سیبک فرمان و قرقری فرمان چگونه با هم کار می کنند؟

اتصالات توپ و میله های کراوات هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند، اما همه چیز به یکدیگر مربوط می شود. به عنوان بخشی از سیستم تعلیق، مفصل توپ وزن وسیله نقلیه را تحمل می کند و به فرمان اجازه می دهد ماشین را به چپ یا راست و بالا و پایین بچرخاند. مفصل توپ و سیستم تعلیق می تواند این عملکرد را مستقل از سیستم فرمان و انتهای میله های اتصال انجام دهد. با این حال، میله کراوات برای تحمل وزن وسیله نقلیه به مفصل توپ نیاز دارد و در عین حال به چرخ های جلویی امکان چرخش به چپ و راست را می دهد.

خرابی سیبک فرمان

دقیقا کیفیت سیبک فرمان رابطه مستقیم با همین فولاد مصرفی دارد.چون احتمال شکستگی در همین قسمت وجود دارد.البته در اثر ضربه های وارده پس از مدتی گوی داخلی هم خراب می شود.احتمال دارد پلاستیک فشرده به کار برده شده در آن پاره شود.در همه ی این موارد باید سیبک را عوض کنید.از آنجایی که سیبک مستقیم به فرمان و چرخ ها متصل است,در اثر خرابی سیبک فرمان در حین رانندگی صدای تق تق به گوش میرسد.فرمان انحراف پیدا میکند.البته این اشکالات در صورت بروز خرابی سایر قطعات جلوبندی هم اتفاق می افتد که باید همگی توسط تعمیرکار چپ شود.این نشانه خرابی سیبک فرمان را در خودروی خود جدی بگیرید.

خرید اینترنتی سیبک فرمان

شما عزیزان می توانید برای خرید اینترنتی این محصول از فروشگاه کارکیتس از طریق لینکهای زیر اقدام نمایید.اگر محصول مورد نظر را مشاهده نکردید به راحتی در فروشگاه کارکیتس با انتخاب خودروی خود و در دسته ی جلوبندی ها می توانید سفارش خود را ثبت کنید.هم چنین میتوانید سفارش را به صورت حضوری یا تلفنی ثبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *