دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علائم و نشانه های خرابی وایر شمع و نحوه ی تعویض آن

وایر شمع خودروهای چینی

در این مطلب قصد داریم شما را به طور کامل با مکانیزم داخلی وایر شمع خودروهای چینی آشنا کنیم. در این مطلب به علائم و نشانه های خرابی وایر شمع خودروهای چینی می پردازیم. همچنین به شما آموزش می دهیم چطور این خطا را پیدا کنید. به راحتی می توانید با نحوه ی تعویض وایر شمع آشنا شوید و خود وایر شمع را به راحتی تعویض کنید. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید. همچنین سایر مطالب ما در رابطه با نحوه تعویض وایر شمع را بخوانید. همچنین برای خرید وایر شمع اصلی خودروهای چینی به فروشگاه کارکیتس مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

مکانیزم داخلی وایر شمع 315 و سایر خودروهای چینی

سرب کشش بالا که معمولاً به عنوان سیم شمع یا کابل جرقه زنی شناخته می شود، جزء سیستم وایر شمع است. در حالی که بیشتر خودروهای جدیدتر با کویل جرقه زنی طراحی می شوند، برخی خودروهای سواری و کامیون ها هنوز از وایرهای شمع استفاده می کنند. سیستم جرقه زنی با ایجاد جرقه در فواصل از پیش تعیین شده به منظور مشتعل کردن مخلوط هوا/سوخت در محفظه احتراق کار می کند. کار اصلی وایر شمع انتقال جرقه از توزیع کننده یا سیم پیچ جرقه به شمع است. سیم های شمع با مقاومت کم و مواد بادوام تولید می شوند که می توانند شرایط سخت زیر کاپوت و همچنین ولتاژ بالای سیستم جرقه زنی را تحمل کنند. از آنجایی که آنها به عنوان فرستنده ای کار می کنند که جرقه مورد نیاز برای کارکرد موتور را انتقال می دهند، زمانی که نتوانند جرقه لازم برای کارکرد بهینه موتور را منتقل کنند، بر عملکرد موتور تأثیر منفی می گذارند. دانستن علائم خرابی وایرهای شمع، نحوه تست آنها و نحوه تعویض آنها باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های شما می شود.

وایر شمع خودرو

علائم و نشانه خرابی وایر شمع 530

وایر شمع نقش مهمی در سیستم الکتریکی هر خودرو ایفا می کنند. هنگامی که خراب می شوند، چندین علامت از سرنخ‌های احتراق معیوب را مشاهده خواهید کرد که ظاهر می‌شوند و به شما می‌گویند مشکلی وجود دارد. عدم ردیابی علت این علائم و رفع به موقع آنها ممکن است منجر به مشکلات جدی تری شود. بیایید به سرعت به علائم رایج کابل های احتراق کثیف نگاه کنیم. در ادامه به علائم و نشانه های خرابی وایر شمع دقت کنید.

سخت استارت خوردن خودرو
خام سوزی موتور
موتور در حال افزایش است
دور آرام موتور
کاهش قدرت موتور
چراغ موتور را بررسی کنید

سخت استارت خوردن خودرو

عوامل زیادی می توانند باعث شروع سخت شوند. ممکن است به دلیل خوردگی ترمینال باتری، خرابی استارت، انژکتورهای کثیف، یا سیم های جرقه زن معیوب باشد. علاوه بر دلایل ذکر شده در بالا، عوامل دیگری نیز وجود دارد. با این حال، وایر شمع خراب می توانند دلیل اصلی این اتفاق باشند. بنابراین، اگر مشکلات استارت خوردن دارید، نیازی به نگرانی نیست. مطمئن شوید که کابل های جرقه زنی خود را درست بررسی کردید.

خام سوزی موتور:

خام سوزی موتور چیزی است که هیچ راننده یا مالک خودرویی هرگز نمی خواهد آن را تجربه کند. متأسفانه اجتناب ناپذیر است. در یک نقطه، هر وسیله نقلیه جاده ای بدون در نظر گرفتن سال، ساخت و مدل وسیله نقلیه شما، موتور را دچار اشتباه می کند. در نتیجه احتراق ناقص یا نامنظم ایجاد می شود. از آنجایی که شمع ها برای ایجاد جرقه در فواصل از پیش تعیین شده طراحی شده اند، سیم های شمع معیوب جرقه مورد نیاز را از توزیع کننده منتقل نمی کنند، در غیر این صورت احتراق می تواند منجر به اشتعال موتور شود.

کپ کردن موتور:

هنگامی که سروایر شمع دچار ترک یا خرابی می شوند، جرقه الکتریکی نامنظم را به شمع ها منتقل می کند. این امر به دلیل انتقال نادرست الکتریکی از سیم پیچ احتراق یا توزیع کننده به شمع ها می باشد. عملکرد نامناسب الکتریکی باعث تردید موتور می شود، بیشتر در هنگام گاز دادن به موتور. کپ کردن موتور نیز یکی از علائم رایج خرابی یا کثیف بودن شمع ها است.

جهش و پرتاب موتور:

هنگامی که ترک ها و پارگی های الکتریکی در عایق سرب جرقه زنی وجود دارد، از جریان الکتریکی فوران های کوتاهی را اتفاق می افتد یا به طور کامل از انتقال به شمع ها متوقف می شود. این باعث افزایش مشکلات موتور می شود. این اتفاقات باعث می شود که نتوانید از خودرو استفاده کنید.

کاهش دور موتور خودرو

یک مشکل رایج موتور است که عوامل زیادی می تواند باعث آن شود. با این حال، تشخیص دلیل بی‌حرکتی موتور می‌تواند کمی سخت باشد، زیرا عوامل زیادی می‌توانند در آن دخیل باشند. نحوه کارکرد موتور شما در دور آرام، سلامت کلی موتور شما را تعیین می کند. بررسی و رفع مشکل زودتر باید انجام شود تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که دور موتور پایین و افت آن یکی از علائم اصلی خرابی کویل احتراق به جای سیم های شمع است. قبل از برداشتن آنها باید مطمئن شوید که علت ازجرقه است.

کاهش توان و قدرت موتور:

شمع‌های موتور برای اطمینان از جرقه از پیش تعیین‌شده در طول فرآیند احتراق، نیاز به هدایت الکتریکی قوی دارند. هر گونه خرابی روی شمع ها یا سیم های شمع بر روند احتراق تأثیر منفی می گذارد و منجر به از دست دادن قدرت موتور می شود. اگر وایرهای شمع معیوب با عبور برق تداخل پیدا کند، خودروی شما با کاهش قابل توجهی در قدرت موتور مواجه خواهد شد.

وایر شمع خودرو

نحوه تست وایرهای شمع ام وی ام 550

چراغ موتور را بررسی کنید:

امروزه خودروها با تعداد زیادی سنسور ساخته می شوند که سیگنال ها را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند. این سنسورها به منظور گزارش شرایط موتور به ECU هستند که عملکرد کلی خودرو شما را کنترل می کند. به عنوان مثال، سنسور اکسیژن می گوید که در اگزوز چه اتفاقی می افتد، و سنسور MAF گزارشی در مورد نسبت مخلوط هوا به سوخت ارسال می کند. اگر مشکلی پیش بیاید، سنسور مسئول آن دامنه یک اعلان به رایانه خودرو ارسال می کند و در نتیجه چراغ چک موتور روی داشبورد ظاهر می شود تا راننده را از مشکلی که نیاز به توجه دارد مطلع کند. و خرابی موتور یا خرابی وایر شمع ها از این قاعده مستثنی نیست.

آزمایش سر وایر یا سر کوئل احتراق یک به یک ضروری است. یعنی سیم های شمع را یکی پس از دیگری جدا کرده و بعد از هر تست دوباره وصل کنید. با انجام این کار در یک زمان، کابل ها را با هم اشتباه نمی کنید. سیم های مخلوط شده باعث آتش سوزی شدید موتور می شود. مطمئن شوید که دستور شلیک موتور را یادداشت کرده و از آن پیروی می کنید تا خودرو به خوبی و روان به کار خود ادامه دهد. در قبل علائم و نشانه های خرابی وایر شمع گفته شده.

مرحله 1. سر وایر و کوئل ها را به صورت چشمی بررسی کنید

در حالی که موتور خاموش است، سر وایرها را یکی یکی به صورت چشمی بررسی کنید. پارچه تمیز خود را بردارید و خاک روی سیم را پاک کنید و بررسی کنید که آیا آسیب فیزیکی مانند ترک و سوختگی روی سیم های دوشاخه وجود دارد یا خیر. بهترین راه برای انجام این کار این است که سیم ها را بردارید و آنها را روی زمین بررسی کنید. آیا روی عایق بین کویل های احتراق، توزیع کننده، سیم ها و چکمه ها (انتهای سیم های شمع ها) خوردگی وجود دارد یا خیر. تراشه های فنری را که در سیم های شمع در توزیع کننده قرار می گیرند بررسی کنید. فنرهای معیوب ممکن است باعث جدا شدن سیم ها شوند و همچنان روی درپوش توزیع کننده محکم بمانند. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، کابل ها را محکم کنید.

مرحله 2. موتور را روشن کنید و نشتی برق را بررسی کنید:

موتور را روشن کنید و سیم ها را به دقت بررسی کنید. صدای جرقه در اطراف سیم ها و توزیع کننده یا سیم پیچ احتراق نشان دهنده نشتی الکتریکی است. برای جلوگیری از تکان های الکتریکی، در حالی که موتور در دورآرام است، سیم ها را لمس کنید.

مرحله 3. آزمایش بطری اسپری:

ما به شما نشان آموزش خواهیم داد که چگونه وایرهای شمع را با آب چک کنید. ترجیحا باید جایی بمانید که بتوانید چراغ را روشن و خاموش کنید. این به این دلیل است که تشخیص نشتی الکتریکی در یک گاراژ روشن و شفاف ممکن است سخت باشد. آنچه شما نیاز دارید یک بطری اسپری و آب در آن است مانند اسپری های شیشه شور. پیش بروید و موتور خود را روشن کنید، آب بطری را روی توزیع کننده اسپری کنید و نشت الکتریکی و قوس الکتریکی را بررسی کنید. سپس، آب موجود در سرنخ های جرقه زنی را از توزیع کننده به سمت قسمت های شمع اسپری کنید و نشتی را نیز بررسی کنید.

مرحله 4. آزمایش مقاومت سرب جرقه زنی را انجام دهید:

مقاومت هر سیم شمع را بررسی کنید و با استفاده از اهم متر یا آنالوگ متر ببینید که آیا مطابق دستورالعمل های سازنده هستند یا خیر. فراموش نکنید که سیم ها را یکی یکی تست کنید و آنها را تعمیر کنید (اگر مشکلی ندارند). برای تست سیم های شمع، مولتی متر اهم را تنظیم کنید و پروب ها را روی سرهای اتصال فلزی سرب جرقه زنی قرار دهید. اگر سیم تست شده خوب است، قبل از انتقال به سیم دیگر آن را دوباره وصل کنید. اگر حداکثر دو سیم شمع شلخته دارید، باید مجموعه جدیدی از سرنخ ها تهیه کنید و همه سیم ها را تعویض کنید.

مرحله 5. اتصالات و مسیریابی سیم شمع ها را بررسی کنید:

به دفترچه مالک خود مراجعه کنید و ببینید که آیا سیم سیم شما به درستی مسیریابی و وصل شده است. مسیریابی نادرست می تواند باعث شل شدن سیم ها روی اجزای داغ موتور مانند منیفولد اگزوز و تخلیه انرژی شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، منجر به از دست دادن عملکرد موتور می شود. تماس طولانی مدت با قطعات داغ ممکن است منجر به ترک در لایه های عایق سیم شمع و عبور برق پل شود. باید بررسی کنید که آیا سیم های شمع به درستی وصل شده اند یا خیر. اتصالات نادرست منجر به شلیک ناقص موتور، تردید موتور، افزایش ناگهانی موتور، دور آرام و چراغ هشدار موتور می شود.

وایر شمع خودرو

نحوه تعویض وایر شمع تیگو 5


تعویض سیم‌های شمع با وایر شمع های اصلی در صورت آسیب دیدن برای عملکرد بهینه موتور شما ضروری است.

وایرهای شمع را بردارید.


برای تعویض وایر های شمع قدیمی خود، باید آنها را یکی یکی تعویض کنید و با کوتاه ترین کابل شروع کنید. این برای جلوگیری از تعویض سیم است. چکمه را روی توزیع کننده یا شمع بچرخانید یا بچرخانید تا شل شود. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از شکستن اتصال کابل، خود کابل را نکشید یا نپیچانید.

نصب کابل های شمع جدید

  1. این زمان عالی برای تمیز کردن سوراخ های شمع و تعویض شمع هاست. اما اگر اخیراً شمع ها را تعویض کرده اید، نسبت به تعویض شمع اقدام نکنید. سیم‌های شمع جدید را باز کنید و کوتاه‌ترین سیم‌های خودرو را با کوتاه‌ترین سیم‌های بسته جدیدی که خریداری کرده‌اید مطابقت دهید، سپس کوتاه‌ترین سیم‌های بعدی را تا رسیدن به طولانی‌ترین کابل مطابقت دهید. اطمینان حاصل کنید که از روند تطبیق بالا پیروی می کنید و طول های یکسان را مطابقت ندهید زیرا این امر در تولید کنندگان مختلف سرب جرقه زنی متفاوت است.

آنچه مهمتر از تطبیق کابلها است این است که ترتیب سیم های احتراق را از دست ندهید. نصب نادرست این کابل‌ها می‌تواند باعث سوختن ناقص موتور و بالارفتن آن شود و در بدترین حالت باعث می‌شود تا ماشین شما در گاراژ بخوابد تا اینکه مشکل را پیدا کنید و دوباره آن را به درستی نصب کنید.

  1. برای نصب صحیح کابل های احتراق، ابتدا یک طرف بوت کابل جرقه زنی جدید را روی سیم پیچ احتراق یا توزیع کننده فشار دهید و طرف دیگر را روی شمع ثابت کنید. اطمینان حاصل کنید که کابل ها به خوبی قرار می گیرند تا سیم ها از درپوش جدا نشوند.
  2. سیم شمع را محکم روی صندوق عقب نگه دارید و به آرامی کابل را بچرخانید و فشار دهید. باید از گیره کابل و محکم شدن عایق دوشاخه اطمینان حاصل کنید. وقتی سیم‌ها را به خوبی قرار دهید، به راحتی می‌شکنند و صدای «کلیک» را می‌شنوید.

نصب را مجدداً تأیید کنید و ببینید آیا کار خوبی انجام داده اید یا خیر. سعی کنید سیم ها را کمی بیرون بکشید، و اگر به راحتی جدا شد، نشان دهنده نصب نادرست است که نیاز به توجه شما دارد.

مسیریابی سیم های جرقه زنی


برای جلوگیری از آسیب، اطمینان از اینکه سیم سرب روی هیچ جزء داغی مانند منیفولد اگزوز قرار نمی گیرد، ضروری است. هنگام فاصله بین سیم‌های شمع، باید اطمینان حاصل کنید که سیم‌ها به هم نزدیک یا موازی نیستند، و مهم است که سیم‌ها را به ترتیب ترتیب شلیک آنها هدایت کنید. دور کردن سیم‌ها از اجزای داغ مانع از دست دادن ولتاژ بین اجزای فلزی موتور و هادی می‌شود. سیم های باکیفیت با مجموعه ای از فنرهای فلزی تولید می شوند که با نصب صحیح آنها کلیک یا قطع می شود. مطمئن شوید که به سراغ سیم های رده بالا رفته و از سیم های ارزان قیمت خودداری کنید

آیا وایر شمع می تواند باعث روشن نشدن خودرو شود؟


آیا وایر شمع خراب می تواند باعث روشن نشدن خودرو شود؟ کاملا بله. کار اصلی سیم های شمع تامین جرقه لازم از توزیع کننده یا کویل احتراق به شمع ها است. اگر سیم های شمع از کار بیفتند، می تواند جرقه ناکافی برای سوزاندن مخلوط هوا/سوخت در محفظه احتراق ایجاد کند. بنابراین، وایر شمع خراب می‌توانند باعث بی‌حرکتی موتور شوند و در بدترین حالت، شروع به کار نکنند.

هر چند وقت یکبار وایر شمع خود را تعویض کنیم؟


سازندگان خودرو نقش ها و فواصل تعویض قطعات متفاوتی دارند. اگرچه، سیم های شمع شما باید بیش از 60 هزار کیلومتر دوام بیاورند. با این حال، چند عامل نقش مهمی در فاصله زمانی تعویض دارند، مانند عایق ضعیف و کیفیت سیم‌ها.

نشانه های خرابی یا کثیفی شمع چیست؟


شمع خراب یا کثیف در نهایت بر عملکرد موتور شما تأثیر می گذارد. وقتی شمع خراب داشته باشید، نوسان دورموتور، کپ کردن موتور، خام سوزی موتور و بی‌حرکتی را تجربه خواهید کرد.

آیا تعویض وایر های شمع باعث بهبود عملکرد می شود؟


جواب بله یا خیر است. خیر به این دلیل است که اگر تصمیم بگیرید سیم های شمع خود را در شرایط خوبی برای بهبود عملکرد تعویض کنید، ناامید خواهید شد. یعنی اگر مشکلی نداشته باشد تعویض بی فایده است.و بله، چون سیم شمع بد می تواند جرقه ناکافی را برای احتراق مخلوط هوا/سوخت منتقل کند، جایگزینی آنها با سیم های پیشرفته جدید عملکرد موتور شما را بهبود می بخشد.

آیا تعویض وایر شمع آسان است؟


تعویض سیم‌های شمع می‌تواند به آسانی تعویض باتری ماشین شما باشد – اما اشتباه کنید و رفتار موتور غیر عادی داشته باشید. ممکن است وسیله نقلیه شما تا زمانی که سیم ها را به درستی تعمیر نکنید، از گاراژ خارج نشود.

س: آیا می توانید شمع ها را بدون تعویض سیم ها تعویض کنید؟


بله، سیم های کشش بالا جزء متفاوتی هستند که هدایت الکتریکی را از توزیع کننده به شمع ها منتقل می کنند. بنابراین، شما می توانید شمع ها را بدون تعویض سیم تعویض کنید. زمان تعویض شمع می تواند بهترین زمان برای تعویض سیم ها باشد.

نتیجه گیری نهایی


فرض کنید موتور وسیله نقلیه شما دو یا چند مورد از علائم خرابی وایر شمع را نشان می دهد. در این صورت، باید هر سیم جرقه زن معیوب را تشخیص داده و جایگزین کنید تا از افزایش آنها به مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید. اگر تا این مرحله مطالعه می‌کنید، به این معنی است که ما ذهن شما را از این که چگونه سیم‌های شمع بر خودروی شما تأثیر می‌گذارند، پاک کرده‌ایم. به طور خلاصه، تعویض سیم شمع می تواند بسیار ساده باشد. اما اگر به اندازه کافی برای تشخیص و تعویض کابل ها اطمینان ندارید، برای بازرسی و تعویض کامل با یک مکانیک حرفه ای تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *