دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نحوه کار کاتالیزور خودروهای چینی و راه جلوگیری از دزدی کاتالیز

نقش کاتالیزور خودروهای چینی

مبدل های کاتالیزوری با استفاده از واکنش های شیمیایی با فلزات گرانبها به پاکسازی گازهای خروجی اگزوز خودروی شما کمک می کنند،اما سرقت این قطعه گران در حال افزایش است.ا گر نمی دانید کاتالیزور خودروهای چینی چیست، نیازی نیست که نگران باشید. این فناوری جدید نیست و امروزه تقریباً در هر خودرویی که تولید می شود وجود دارد،اما هیچ دلیل واقعی وجود ندارد که کاتالیزور فکر شما را مشغول کند. این قطعه با استفاده از واکنش های شیمیایی برای تمیز کردن گازهای مضر ناشی از گازهای خروجی اگزوز اتومبیل شما کار خود را انجام می دهد. مگر اینکه کاتالیزور خودروی شما خراب شود یا، همانطور که در سال های اخیر به طور فزاینده ای رایج شده است، کسی سعی کند آن را بدزدد.

در این مطلب هر آنچه را که باید در مورد مبدل های کاتالیزوری بدانید – از نحوه کار آنها گرفته تا مواد و فلزات گرانبها به کار رفته در آنها – و نحوه محافظت از ماشین خود در برابر سرقت کاتالیزور را توضیح می دهیم. در مطالب دیگر در سایت کارکیتس در رابطه با هزینه تعویض کاتالیزور خودروهای چینی بحث کردیم.

تاریخچه تکنولوژی کاتالیزور خودرو


کاتالیزور خودرو از قرن نوزدهم زمانی که سیلندرهای فلزی حاوی فیلترهایی با پوشش پلاتین، ایریدیوم و پالادیوم در اتومبیل‌های اولیه فرانسوی نصب شد تا دود خروجی از اگزوزهای آن‌ها را پاک کنند، وجود داشته است. این فناوری اولین بار توسط یوجین هودری فرانسوی به ثبت رسید که در دهه 1930 به لس آنجلس نقل مکان کرد و شرکتی به نام Oxy-Catalyst را تأسیس کرد که مبدل های کاتالیزوری را در دودکش های صنعتی برای مبارزه با مه دود نصب می کرد.

کاتالیزور خودروهای چینی

استانداردهای آلایندگی یورو 6 به چه معناست؟

هودری که قبلاً فیلترهای خود را روی لیفتراک‌های انبار نصب کرده بود، در دهه 1950 شروع به تحقیق در مورد فناوری مبدل کاتالیزوری برای استفاده در اتومبیل‌ها کرد و در سال 1956 حق ثبت اختراع را برای طراحی خود به دست آورد. سرب که واکنش شیمیایی را که در مبدل‌های کاتالیزوری انجام می‌شود مسدود می‌کند، از بنزین حذف شد و دست سازندگان با تشدید مقررات آلایندگی خودرو مجبور شد.

امروزه، اکثریت قریب به اتفاق خودروهای موتور احتراق داخلی در جاده ها دارای مبدل کاتالیزوری هستند و انواع مختلفی برای مدل های مختلف نصب می شوند. بسیاری از خودروها همچنین دارای سیستم‌های تکمیلی مانند گردش مجدد گاز اگزوز، فیلترهای ذرات دیزل و فناوری کاهش کاتالیزوری انتخابی مبتنی بر AdBlue هستند که در محفظه فلزی کار می‌کنند تا به پاکسازی بیشتر گازهای خروجی اگزوز خودرو کمک کنند.

کاتالیزور خودروهای چینی چگونه کار می کنند؟


کاتالیزور مواد مضر موجود در گازهای خروجی خودرو مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتریک، دی اکسید نیتروژن و هیدروکربن ها را با واکنش های شیمیایی به مواد کمتر مضر مانند دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل می کنند.

محفظه فلزی معمولاً با ساختار لانه زنبوری پر می شود که روی آن پوششی اعمال می شود که حاوی یک کاتالیزور است – ماده ای که با گازهای خروجی واکنش ایجاد می کند و ساختار شیمیایی آنها را تغییر می دهد.

فلزات گرانبها مانند پالادیوم، رودیوم و پلاتین معمولاً به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شوند و این فلزات دارای ارزش ذاتی هستند که به این معنی است که ارزش نجات و بازیافت در هنگام اسقاط خودرو را دارند. متأسفانه، این فلزات گرانبها مبدل های کاتالیزوری را نیز هدف سارقان قرار می دهد.

محل نصب کاتالیزور خودروهای چینی

مبدل های کاتالیزوری باید در دمای بالا تا 400 درجه کار کنند تا کارایی خود را به حداکثر برسانند. برای دستیابی به این دمای عملیاتی بهینه، اولین واحدها نزدیک به موتور خودرو قرار گرفتند، اما این باعث ایجاد مشکلات خاص خود شد و محفظه فلزی به تدریج به سمت پایین ترو در عقب خودرو حرکت کرد.

در خودروهای امروزی مبدل کاتالیزوری در زیر خودرو به سمت خروجی اگزوز یافت می‌شود، موقعیتی که آن را برای سارقانی که می‌توانند کل دستگاه را از زیر خودرو برش دهند، در دسترس قرار می‌دهد.

انواع کاتالیزور


مبدل کاتالیزوری انواع مختلفی دارد. محفظه فلزی اکسیداسیون دو طرفه ساده کار می کند تا مونوکسید کربن (CO) را به دی اکسید کربن (CO2) و هیدروکربن ها را که اساساً ذرات سوخت خام هستند به دی اکسید کربن و آب تبدیل کند. مبدل‌های کاتالیزوری پیشرفته‌تر «سه‌طرفه» در خودروهای مدرن نصب می‌شوند و این مبدل‌ها موارد فوق را انجام می‌دهند و در عین حال انتشار اکسید نیتریک (NO) و دی‌اکسید نیتروژن (NO2) را نیز کاهش می‌دهند که با هم بیشتر به‌عنوان NOx شناخته می‌شوند، علت اصلی آلودگی و گرمای هوای کره زمین همین گازها هستند.

• AdBlue چیست؟

خودروهای دیزلی معمولاً دارای مبدل های کاتالیزوری ویژه برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای خاص از موتورهای دیزلی با احتراق تراکمی هستند. این واحدهای کاتالیست اکسیداسیون دیزل به طور معمول با فناوری‌های تصفیه اگزوز اضافی مانند گردش مجدد گاز خروجی، فیلترهای ذرات دیزل برای به دام انداختن دوده و کاهش کاتالیستی انتخابی که از تزریق محلول اوره AdBlue برای حذف NOx استفاده می‌کند، جفت می‌شوند.

کاتالیزور خودروهای چینی

سرقت مبدل کاتالیزوری


دزدی مبدل های کاتالیزوری از خودروها در سال 98 افزایش چشمگیری را نشان داد و مجموع آن در سال 10 برابر بیشتر از سال 97 بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این رشد می‌تواند به مسائل مربوط به زنجیره تامین نسبت داده شود که باعث شده تا فروشندگان نتوانند مبدل‌های کاتالیزوری جایگزین را از طریق کانال‌های رسمی ایمن کنند و بازار سیاه ایجاد کنند. اما از نظر تاریخی، بزرگترین عامل دزدی، بازارهای خارج از کشور برای فلزات گرانبها در داخل واحدها بوده است. مبدل های کاتالیزوری دزدیده شده در ایران اغلب به طور غیرقانونی به خارج از کشور منتقل می شوند و فلزات بازیافت می شوند.

هزینه مربوط به تعویض کاتالیزور خودروهای چینی دزدیده شده می تواند بین 3 تا 6 میلیون تومان باشد، رقمی که با آسیبی که دزدان معمولاً هنگام خارج کردن دستگاه به خودرو وارد می کنند، افزایش می یابد. در حالی که سرقت مبدل های کاتالیزوری هنوز نادر است، اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای محافظت از خودروی خود انجام دهید.

ماشین خود را در یک گاراژ قفل شده یا یک منطقه با نور خوب در منظر عموم پارک کنید و عقب ماشین نزدیک به دیوار یا حصار باشد.
شماره فنی خودروی خود را در محفظه مبدل کاتالیزوری خود حک کنید.
از یک مکانیکی معتبر بخواهید که پیچ ها را روی کاتالیزور شما جوش دهد یا از سایر دستگاه های ضد سرقت تجاری استفاده کند که جدا کردن آن را سخت تر می کند.

خرید کاتالیزور اصلی خودروهای چینی

همان طور که می دانید کاتالیزور خودورهای چینی قیمت بالایی دارد. دلیل این موضوع را توضیح دادیم. اما نکته ای را حتما در هنگام خرید باید رعایت کنید. برخی افراد کاتالیزور خودرو را بازسازی کرده و داخل /ان را با گچ پر می کنند. اما آن را به قیمت اصلی به فروش می رسانند. شما در ابتدا متوجه نمی شوید اما بعد از مدتی می بینید که مصرف بالا رفته و قدرت موتور کم شده. برای همین حتما باید از فروشگاه معتبر این قطعه را بخرید. نکته مهم بعدی در هنگام نصب است. در برخی مکانیکی های غیر مجاز قطعه اصلی را با قطعه تقلبی تعویض می کنند. شما هم به هیچ راهی نمی توانید این موضوع را ثابت کنید. پس حتما به تعمیرگاه مجاز و دارای جواز مراجعه کنید. می توانید کاتالیزور اصلی خودروهای چینی را از فروشگاه معتبر کارکیتس خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *