آشنایی با فونیکس fx
به تازگی مدیران خودرو لاین جدیدی از خودروهای چری را در بازار ایران وارد کرده.استقبال از این خودروها به اندازه ای بود که فروش خودروهای فونیکس به صورت جداگانه و با شرایط جدا فروخته می شود.با ورود تیگو 7 به بازار خودروهای چینی لوکس راه جدیدی در ایران پیدا کردند.نشان داده شد اگر خودروی چینی با کیفیت وارد بازار شود از آن استقبال می شود.به هر صورت خودروهای گروه فونیکس در بازار طرفداران زیادی دارد.البته تبلیغات خوب و شرایط فروش خوب مدیران خودرو و کیفیت خوب با آپشن های روز دنیا روی فروش این خودروها بی تاثیر نبود.اما در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با خودروی فونیکس fx برای شما صحبت کنیم. در این مطلب مشخصات فنی فونیکس fx مزایا و معایب fx بررسی می شود.در انتها متوجه می شوید این خودرو ارزش خرید دارد یا نه.
خودروسازان چینی در 10 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته اند و اگرچه این بدان معنا نیست که هنوز خودروهای چینی بالاترین کیفیت را در سطح جهانی داشته باشند. .نام تجاری چری ممکن است قدیمیتر از نام رقیب گریت وال موتور، هاوال باشد و پیش از خرید MG توسط SAIC Motor باشد، اما در سطح شرکتی آنقدرها هم قدیمی نیست. این شرکت در سال 1997، بیش از یک دهه پیش از گریت وال موتور و چهار دهه پیش از SAIC موتور، تأسیس شد.این باعث میشود که این شرکت بیشتر از شرکتهای گفته شده قوی تر باشد.به همین ترتیب در ایران در حال بازگشت به بازاری است که کیا و هیوندای در آن جا افتادهاند.Omoda 5 که با نام تجاری فونیکس fx پرمیوم در ایران معروف است اولین خودرو از طیف وسیعی از وسایل نقلیه است که چری به اینجا خواهد آورد، با تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو بزرگتر در اواخر سال قبل. یک گزینه موتور قدرتمندتر نیز اواخر امسال به سری فونیکس fx پرمیوم خواهد پیوست و نسخه الکتریکی آن در سال 2024 عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی فونیکس fx
فونیکس fx پرمیوم را می توان یک خودروی کانسپت دانست که به بازار راه پیدا کرده.طراحی این خودرو به اندازه ای زیباست که نمی توان نام چینی را روی آن گذاشت.شاید بتوان گفت چینی ها با این خودرو به سطح های بالایی در طراحی خودرو دست پیدا کرده اند.دیگر نمی توان به چینی ها لقب کپی کاری را داد چون در صنعت خودرو به سرعت پیشرفت کرده اند و به نوعی ایده پرداز طراحی شده اند.البته برای اثبات این حرف فقط به فونیکس fx بسنده نمی کنیم.خیلی از خودروهای چینی با کیفیت در دنیا وجود دارد که ما هنوز ندیدیم.تجربه شخصی این جانب در سفر به چین و شهر گوانگجو دیدن خودروهای لوکس چینی بود که در حال رقابت با خودروهای لوکس دنیا مانند پورشه و بنز و سایر خودروها بود.جالب است بدانید واردات خودرو به چین ممنوع نیست اما خودروهای چینی به اندازه ای با کیفیت هستند که زیاد به خودروهای دیگر فکر نمی شود.البته خودروهایی مانند پورشه به اندازه ای اصالت وزیبایی دارند که کسی نمیتواند از کنار آن بگذرد.شاید اصالت تنها چیزی است که خودروهای چینی ندارند.یکی از معایب fx نیز همین ست.
مشخصات پیشرانه فونیکس fx
خودرو فونیکس اف ایکس پرمیوم، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری TGDI توربوشارژ است، که به تازگی در مدلهای قدیمی سری تیگو نیز نصب میشود. نیروی پیشرانه از طریق جعبهدنده هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. سیستم تعلیق این خودرو در محور عقب، به صورت مستقل طراحی شده است. علاوه بر این، فونیکس FX با پیشرانه 1.5 لیتری توربو 155 اسببخاری نیز قابل سفارش است.
البته این خودرو یک تیپ پایین تر به نام fx اکسلنت قابل سفارش است.تفاوت تیپ اکسلنت با تیپ پرمیوم که قوی تر است در پیشرانه یا موتور نصب شده روی فونیکس fx میباشد.روی این تیپ پیشرانه 1.5 لیتری هم نصب است.نمونه این موتور را روی تیگو 7 و آریزو هم می بینیم.حداکثر قدرت اکسلنت 154 در تیپ پرمیوم 195 اسب بخار است.
حداکثر گشتاور موتور در اکسلنت 230 و در پرمیوم 290 نیوتن متر است.وزن اکسلنت کمتر از پرمیوم است.بیشینه سرعت 190 در مقابل 206 کیلومتر در ساعت است.مصرف تیپ اکسلنت 7.3 و در مدل پرمیوم 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
Omoda 5 از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر استفاده می کند که 115 کیلووات قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. درایو فقط به چرخ های جلو ارسال می شود.
این خروجی ها برای دوره در این بخش تقریباً برابر هستند.در اواخر سال، یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ به مجموعه Omoda 5 خواهد پیوست و به جای سیستم تعلیق با پرتو پیچشی، چند اتصالی را به همراه خود به همراه گزینه سیستم چهار چرخ متحرک به همراه خواهد داشت. این سیستم کمی بزرگتر 145 کیلووات و 290 نیوتن متر تولید می کند.
مشخصات گیربکس فونیکس fx
گیربکس نصب شده روی تیپ اکسلنت اتومات cvt 9 دنده می باشد.گیربکسی که روی تیپ پرمیوم نصب شده اتومات بهینه شده dct با هفت دنده می باشد.برخلاف سایر رقبا در ایران, ماشین fx از یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) به جای گیربکس اتوماتیک دوکلاچه استفاده می کند. با این حال، نسخههای 1.6 لیتری توربوی آینده از یک کلاچ هفت سرعته دوبل استفاده خواهند کرد.چری ادعا می کند که شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 9.9 ثانیه است، اما ما یک سرعت 9.24 ثانیه را ثبت کردیم.از معایب fx تاخیر در تعویض دنده و گیربکس است.
مصرف سوخت ماشین فونیکس fx چقدر است؟
این شرکت همچنین مدعی است مصرف سوخت سیکل ترکیبی 6.9 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو با سوخت معمولی بدون سرب کار می کند و دارای مخزن سوخت 50 لیتری است.در یک حلقه متشکل از رانندگی در داخل شهر، حومه و بزرگراه، شاهد 9.3 لیتر در 100 کیلومتر بودیم. در طول یک هفته، شاهد کاهش مصرف سوخت در نهایت به 8.4 لیتر در 100 کیلومتر بودیم، اما این با رانندگی زیاد در بزرگراه بود.این ارقام اصلاً چشمگیر نیستند، اگرچه میتوان با خراب شدن خودرو، مصرف سوخت افزایش می یابد.از معایب fx مصرف بالا در شهر است.
تمام تیپ های فونیکس fx
خودروی فونیکس fx در دو تیپ در ایران قابل سفارش است.اما با توجه به قیمت مناسب و طراحی زیبا یقینا با استقبال روبرو می شود.شاید جالب است که بدانید دو تیپ دیگر از این خودرو در راه است.در سال آینده شمسی به احتمال زیاد شاهد ورود تیپ دو دف این خودرو و نمونه هیبریدی به هستیم.پیشرانه نصب شده دقیقا همان پرمیوم است.نمونه هیبریدی هم با نام تجاری اومودا omoda در چین برنامه تولید دارد.احتمالا در ایران هم با همین نام وارد شود.
امکانات فونیکس fx چیست؟
در بخش سیستم اطلاعات و سرگرمی دستیارهای هواوی HiCar، اپل CarPlay و بایدو CarLife دیده میشود. نکته جالب اینجاست که فونیکس اف ایکس، دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده است. همچنین بد نیست بدانید سیستم صوتی آن نیز از برند سونی است. نورپردازی داخلی شامل 64 رنگ میشود.
در طراحی داخلی فونیکس اف ایکس، تلاش شده تا تکنیک مینیمالیستی رعایت شود ولی با این حال نمایشگر دوقلوی 12.3 اینچی همه حواس بیننده را به خود جلب میکند. دریچههای تهویه مطبوع بهخوبی درون داشبورد جاسازی شده است.
امکانات دیگر نظیر دوربین ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از برخورد با خودرو جلو، حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم حرکت اتوماتیک در ترافیک با حفظ فاصله، سنسور نور و باران، سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقپذیر و صندوق عقب برقی، از دیدگاه تجهیزاتی در جایگاه رقابتی خوبی قرار میگیرد اما در عین حال از دیدگاه کیفی و لوکسگرایی که در دو محصول کراساوور دیگر برند فونیکس دیده شد.
طراحی ظاهری فونیکس fx
طراحی ظاهری fx در ابتدا شما را یاد لکسوس nx می اندازد.اما اگر از جلو به خودرو نگاه کنید یک خودروی کانسپ را می بینید که احساس می کنید در مرحله طراحی است.کم پیش می آید کمپامی ها خودرویی شبیه خودروهای کانسپت به بازار روانه کنند.اما فونیکس این کا را بخوبی انجام داده.ابعاد فونیکس اف ایکس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به ترتیب 4.4 و 1.83 و 1.585 و 2.63 متر اعلام شده، که با نسل قبلی چری تیگو 5 قابل مقایسه است.ر بخش جلوپنجره هندسه چهارضلعی و چراغ اصلی بسیار باریک بیش از هر زمان دیگر مدرن و فضایی شده است. در قسمت پشتی، شاهد سپری نسبتاً ساده هستیم ولی لولههای اگزوز این فضا را هیجانانگیز کرده است. دریچهها اگزوز تقلبی هستند و خروجی اصلی اگزوز زیر بدنه تعبیه شده است.از معایب fx همین طراحی اگزوز نامناسب است.
مزایای فونیکس fx پرمیوم چیست؟
طراحی نوین و مورد پسند روز, توان فنی درخور توجه,ایجاد تنوع در بازار راکد کشور, قیمت نهایی قابل توجه مزایای خودروی لوکس چینی است.شاید بتوان رقیب این خودرو را تیگو 7 پرو نامید.اما جالب است بدانید تیگو 7 پرو نسبت به این خودرو برتری دارد.به هر حال می توان قاطع گفت که این مدل پایین تر از تیگ 7 پرو و تیگو 8 پرو است.
معایب فونیکس fx پرمیوم در بازار
برای گفتن ایرادات و معایب فونیکس fx نمی توان به راحتی نظر داد.اما چیزی که به چشم می خورد کیفیت پایینتر از تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو کیفیت متریال پایینتر از حد انتظار نامشخص بودن ستاپ فنی نهایی می باشد.البته باید در خیابانها منتظر آزمایشات نهایی این خودرو شد.اما در کل مزایا به معایب برتری دارد.در ادامه نظرات درباره معایب فونیکس fx پرمیوم را بررسی می کنیم.
نظرات درباره فونیکس fx
در این قسمت نظر تعدادی از افرادی که ماشین فونیکس fx را تست کردند جویا شدیم.مزایا و معایب fx گفته شده.این نظرات شما را در انتخاب درست راهنمایی می کند.
نظر نفر اول:
در ابتدا، عقب کابین چندان جادار به نظر نمی رسید، اما فونیکس fx نشان داد که فضای کافی برای سرنشینان قد 180 سانتی متری دارد که هم جلو و هم عقب راحت باشند.فضای سر کافی برای شخصی با این ارتفاع حتی با سانروف وجود دارد، و برآمدگی وسط صندلی عقب حداقل است.از نظر امکانات رفاهی، دریچههای هوا، یک خروجی USB-A و نمایشگر نقشه روی پشتی صندلیها وجود دارد. هیچ سنسور قفل بیرونی سمت سرنشین وجود ندارد، اما عملکرد قفل خروجی چری خیلی بد هم نیست.وجود ولکام لایت درب عقب برقی نیز مورد استقبال قرار می گیرد. در این بخش متمایز کننده است.
نظر نفر دوم:
ماشین فونیکس fx دارای 360 لیتر فضای صندوق عقب با صندلی های عقب است که با تا شدن آنها به 1075 لیتر افزایش می یابد. این کمتر از تیگو 7 (430L/1133L) و تیگو 8 (395L/1187L) است.یک ایزار ذخیرهکننده فضا در زیر کف صندوق عقب قرار دارد.یک شکایت غیرعادی که داشتیم مربوط به آینه دید عقب داخلی بود. این به طرز عجیبی اعوجاج دارد و شبیه یک آینه دید عقب معمولی نیست.
نظر نفر سوم:
سیستم اخطار نظارت بر توجه راننده را در نظر بگیرید که از دوربینی در بالای ستون فرمان استفاده می کند که به سمت شما نشانه رفته است. به سادگی کار نمی کند.این سیستم بی وقفه زنگ می زند و پیام های هشداردهنده آزر دهنده ای از جمله ” حواس شما پرت شده است” را نمایش می دهد. ترجمه ها در صدای گویای خودرو خیلی ضعیف است.
در یک بزرگراه به طول 20 کیلومتر، علیرغم اینکه تمام مدت چشمم به جاده بود و عینک آفتابی نداشتم، 21 بار آلارم زد. و نه، من در حین رانندگی حرکت اضافه ای انجام نمی دادم.با توجه به اینکه به نظر نمی رسید که چشمان من را تشخیص دهد، واقعاً به نظر می رسد که حتی اگر چشمانم به سبک نارنجی ساعتی باز باشد، همچنان خاموش می شود.در یکی از جاده های پر پیچ و خم چالوس، سیستم نظارت بر راننده ماشین fx کاملاً خسته شد. به مدت 30 ثانیه بدون وقفه شروع به زنگ زدن کرد.
نظر نفر چهارم :
تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی نیز خطاهای زیادی داشت. نه، فکر نمیکنم محدودیت سرعت آزادراه 30 کیلومتر در ساعت باشد.حداقل میتوانید همه این ویژگیها را خاموش کنید، اما نمیتوانید با فشار دادن یک دکمه، سایر کاستیهای ماشین fx را در جاده برطرف کنید.فرمان فونیکس fx کاملاً فاقد حس است. سبک است، بردن آن در اطراف برای یافتن پارکینگ بسیار آسان است، اما عدم ارتباط باعث می شود ماشین fx اساس ناخوشایندی و دشواری برای هدایت به فرد القا کند.
حالت اسپورت نیز به نظر نمی رسد وزنی به آن اضافه کند. پنجه دست احساس می کند خودرو بیش از حد تقویت شده است. اما به نظر می رسد چرخ را به آرامی می چرخانید و در حال حاضر در حالت قفل کامل هستید. هیچ احساس پیشروی در آن وجود ندارد، و به سادگی اعتماد به نفس را القا نمی کند.
نظر نفر پنجم:
اما fx را در برخی از جادههای منطقهای شمال ایران سوار شدیم، fx قبول میکند که هیچ آزمایش محلی انجام نداده است، و این نشان میدهد.فونیکس fx فنر بسیار نرمی دارد و این بدان معناست که در حالی که برجستگیها و شیارها معمولاً باعث ایجاد لرز در ساختار نمیشوند – جدای از برخی سختیهای نادر در برخورد در قسمت عقب – خودرو در جادهها در جاده فرو میرود.ممکن است زیاد رانندگی در روستا انجام ندهید، اما این مشکل حتی در یک آزادراه معمولی درون شهری وجود دارد.
چری گفت که هیوندای کونا و مزدا CX-30 را محک زده است، اما این دو میتوانند حلقههایی را در این زمینه اجرا کنند.چری در مسیر مستقیم بهتر عمل می کند، اما رانندگی در بزرگراه نیز بی عیب نیست. صدای باد عجیبی از اطراف سانروف با سرعت بزرگراه منتشر می شد، حتی اگر در بسته بود. صدای غرش لاستیک ها نیز به داخل کابین می رود و هر چه سریعتر حرکت کنید، اندکی بومی می شود.گاهی اوقات صدای عجیبی از موتور به داخل کابین میآید، اما خوشبختانه آرام است.
آپشن های فونیکس fx
رینگ های آلیاژی 18 اینچی
چراغ های جلو اتوماتیک LED
نور بالا اتوماتیک
چراغ مه شکن جلو
چراغ های عقب LED با نشانگر جهت
آینه های بیرونی تاشو برقی
خوشه ابزار دیجیتال 10.25 اینچی
سیستم اطلاعات سرگرمی صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی
اپل کارپلی بیسیم، اندروید اتو
شارژر تلفن بی سیم
سیستم صوتی سونی با هشت بلندگو
ورود بدون کلید و شروع
صندلی راننده برقی 6 جهته
شیشه های برقی تک لمسی
روکش چرم
دریچه های هوای عقب
شروع از راه دور
نور محیط چند رنگ جلو
2 عدد پریز USB
1 عدد خروجی USB-C
ویژگی های ایمنی استاندارد فونیکس fx عبارتند از:
ترمز اضطراری خودکار
کروز کنترل تطبیقی
نظارت بر نقاط کور
حفظ خطوط اضطراری
کمک کروز یکپارچه
کمک حفظ خطوط
کمک ترافیک عقب
دستیار ترافیک
تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی
نظارت بر توجه راننده
ایربگ های جلو، جلو و پرده ای
ایربگ جلو وسط
دوربین دنده عقب
سنسورهای پارک جلو و عقب
لوازم یدکی فونیکس fx پرمیوم در بازار
با ورود خودروی جدید به بازار دقدقه خریداران تامین لوام یدکی می باشد.معمولا مدیران خودرو خدمات پس از فروش بهتری نسبت به سایر نمایندگی ها و شرکت ها دارد.اما باید بدانید که موتور 1.5 لیتری نصب شده روی اکسلنت همان موتور تیگو 7 و آریزو می باشد.پس می توان گفت لوازم موتوری این مدل در بازار بیشتر است.قطعات بدنه هم در بازار فعلا موجود نیست.فروشگاه کارکیتس چندین سال است خدمات تامین لوازم یدکی را بر عهده دارد.لوازم یدکی فونیکس fx هم خارج از این قاعده نیست.پس برای تامین لوازم یدکی فونیکس fx می توانید به ما سفارش دهید تا در کمترین زمان قطعه را دریافت کنید.
نتیجه کلی
به طور کلی می توان گفت خودروی fx قیمت منطقی دارد.با توحه به رقبای چینی در بازار ایران می توان گفت این خودرو ارزش خرید دارد.حالا که با مشخصات فنی و معایب فونیکس fx پرمیوم آشنا شدید می توانید بهتر نتیجه گیری کنید که این خودرو را بخرید با نه.من به شخصه این خودرو را بهی خیلی از خودروهای کره ای قدیمی و حتی بنز و بی ام و های قدیمی هم قیمت ترجیح می دهم.شما هم نظر خود را در رابطه با این خودرو با ما در انتهای همین مطلب بیان کنید.
هر بیسوادی شده کارشناس، طرف حتی املای کلمات زبان مادری خودش رو بلد نیست، میاد یک ماشین رو بررسی فنی میکنه. داداش تو برو همون بنگاه داریتو بکن، چکار به تحلیل علمی داری؟
این ماشین یکم مشکل فنی داره که قطعا در مدل های بعدی رفع می شه .اما در همین حد بدونید تعدادی از این خودرو موتور سوزونده که هنوز داخل نمایندگی افتاده. به نظرم کسی که ماشین رو استفاده کرده خیلی بهتر از شما می دونه اوضاع ماشین و معایب fx چیه.درگیر تبلیغات نکنید خودتون رو یکم واقع بین باشید
همه مقاله ترجمه شده است و جملات کاملا مشخص است که ایرانی نیست.
کاش لاقل در ترجمه رعایت دستور زبان فارسی میشد.!!
این مطلب زمانی منتشز شده که هنوز فونیکس fx در ایران فروخته نمی شده. ما در این سایت قصد داریم تا مصرف کننده رو از معایب خودروهای چینی وارد شده به ایران مطلع کنیم. برای همین مجبوریم از چندین منبع که اکثرا به زبان های روسی یا عربی هستند استفاده کنیم. اما به مرور مطالب بروز رسانی میشه. اما ما انتظار داریم بیشتر معایب در مورد خودروهای چینی جدید توسط مصزف کننده گزارش بشه.از مصرف کنندگان درخواست داریم در پایان مطلب نظرات و تجربه های خود را بیان کنند تا سایرین هم استفاده کنند. ممنون ار انتقادی که کردید. سعی می کنیم کیفیت مطالب رو به کمک شما بالا ببریم.
با سلام خدمت دوستان گرامی.من قبلا fx داشتم و راضی بودم.ظاهر جوون پسند و شتاب بالا و دیزاین داخلی منحصر به فردی داشت….درسته یکسری ایرادات جزیی داشت که کاملا نرمال تلقی میشه.هر ماشینی یکسری ایرادات داره.ولی در کل ماشین بسیار مورد قبول و راحتی بود.برای تنوع این خودرو رو با تیگو۸ پرومکس تعویض کردم.و واقعا میگم که پشیمونم.نمیگم ماشین بدیه ولی با توجه به قیمت و یکسری ایراداتی که واقعا قابل چشم پوشی نیست از نظر من همون فونیکس بهتره.شاید این ماسین یکسری برتری ها داشته باشه ولی من بعنوان کسی که هر دورو مصرف کردم با توجه به قیمت و ظاهر و اپشنها…به نظرم fx واقعا ماشین خوبیه.حالا من پرومکس رو گفتم،دیگه تیگو ۷ و ۸ پرو که جای خود داره……این نظر شخصی من بود بعنوان مصرف کننده.و از نظر من هر کسی باید استفاده کنه و نظر بده.نه نظر منی که ازش راضی بودم باید متقاعدتون کنه نه نظر کسی که ازش ناراضیه.موفق باشید
ممنون ازینکه تجربتون رو در اختیار ما گذاشتید ماشین فونیکس fx ماشین خوبیه مخصوصا نسخه ۱.۵ لیتری با اینکه ضعیف تر از مدل ۱.۶ فونیکس fx اما مشکل فونیکس اینجاست که به دلیل حساسیت موتور به سرویس های دوره ای اگر کوچکترین کوتاهی کنید باید هزینه زیادی بپردازید مثلا اگر به حای ۵ هزارتا روی ۷ هزارتا روغن ها و فیلتر ها رو عوض کنید موتور امکان داره بسوزه به همین راحتی می تونید از نمایندگی آمار موتور سوخته های fx رو بگیرید برای همین کمی بدنام شده تو بازار اما با رعایت سرویس دوره ای خودروی فونیکس fx میتوتید ۵ سال راحت ازین ماشین سواری بگیرید
ماشین فونیکس ماشین خوبی است.
اکثر مصرف کننده ها همین نظر رو دارن . به نظرم به حرف مکانیک هایی که تا دیروز زیربندی پراید رو با ایراد می بستن الان اومدن راجع به ماشین های چینی نظر میدن گوش نکنید. سرویس دوره ای ماشین چینی درست و به موقع انجام بشه تا سال بدون ایراد کار می کنه