دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نحوه عملکرد اویل پمپ یا پمپ روغن در موتور خودرو

اویل پمپ چیست ؟

با کمال تعجب، گردش روغن در یک موتور احتراق داخلی توسط پمپ روغن انجام می شود. پمپ روغن بخشی از سیستم روغن کاری موتور است که روغن را تحت فشار پمپ می کند. این روغن را از حوضچه از طریق گالری ها به بلبرینگ چرخان، پیستون های لغزنده و میل بادامک موتور پمپ می کند.هدف اصلی این سیستم این است که روغن روان کننده روغن تحت فشار برای گردش در قسمت های متحرک موتور باشد. روغن پمپ شده نیز دمای موتور را حفظ می کرد. امروز ما به تعریف، عملکرد، کار، نمودار، انواع و همچنین خرابی اویل پمپ خودرو یا همان پمپ های روغن در موتور احتراق داخلی خواهیم پرداخت. برای خرید اویل پمپ اصلی خودروهای چینی می توانید از طریق فروشگاه کارکیتس سفارش خود را ثبت کنید.

تعریف اویل پمپ


پمپ روغن وسیله ای مکانیکی است که در موتور برای گردش روغن به قسمت های متحرک مانند یاتاقان، میل بادامک و پیستون ها به منظور جلوگیری از ساییدگی و پارگی قطعات استفاده می شود. این یکی از اجزای ضروری سیستم روغن کاری موتور است که نباید اشتباه کند و در غیر این صورت خرابی رخ خواهد داد.

اویل پمپ خودرو

وظایف پمپ روغن در خودرو عبارتند از:

انتقال روغن به قسمت های ضروری موتور تحت فشار.
حرکت روان کننده موتور در اطراف موتور را آسان می کند.
جهت حرکت روغن را منبع به سمت موتور تنظیم میکند
به بازگشت روغن داغ به روغن خنک کننده در مخزن کمک می کند.
گردش روغن را در داخل موتور ثابت نگه می دارد.

اویل پمپ چگونه مسیر روغن را هدایت می کند؟

نقش اویل پمپ روغن در موتور برای روانکاری اجتناب ناپذیر است زیرا موتورها باید به درستی روغن کاری شوند. پمپ روغن معمولاً دنده ای از میل لنگ است که بلافاصله شروع به پمپاژ روغن می کند. در برخی از موتورهای بدون روغن مانند دو زمانه از انژکتور روغن استفاده نمی شود.

از یک صافی، روغن به پمپ روغن می رود و سپس از طریق مبدل حرارتی جریان می یابد و در آنجا خنک می شود. سپس روغن خنک شده از طریق لوله های اویل پمپ ها به قسمت های متحرک موتور قبل از بازگشت به کاروان جریان می یابد. اگر موتوری با انژکتور طراحی شود، مقدار کمی از روغن به سمت آن منحرف می شود.

روغنی که به داخل سیلندر تزریق می شود فضای بین دیواره سیلندر و رینگ های پیستون را آب بندی می کند. این امر از خروج هوای فشرده از پیستون ها جلوگیری می کند که باعث افزایش راندمان کلی موتور می شود.

میزان فشار روغن در موتور

فشار روغن موتور تا 10 psi در هر 1000 دور در دقیقه (rpm) تولید می کند که حدود 55-65psi است. فشار ژورنال و یاتاقان میل لنگ بسیار بالاتر از 50,60 psi است که توسط شیر تخلیه نسبی پمپ تنظیم می شود و به صدها psi می رسد.

این فشار بالا توسط سرعت های نسبی بر حسب فوت بر ثانیه ژورنال میل لنگ ایجاد می شود. یاتاقان، عرض یاتاقان، ویسکوزیته روغن و دما، متعادل در برابر فاصله یاتاقان (نرخ نشت) در نظر گرفته می شوند.

موتورهای کم سرعت با ژورنال های نسبتاً بزرگ با پمپ متوسط و اندازه و فشار طراحی می شوند. این به این دلیل است که فشار پمپ سوراخ را پر نمی کند و روغن را در فضای حلقوی سریعتر از نشتی تازه می کند.

فشار کم نشان می دهد که نشتی از یاتاقان ها بیشتر از نرخ تحویل پمپ است.

اویل پمپ خودرو

نحوه چک کردن فشار روغن در موتور

در داشبورد خودرو، یک نشانگر فشار سنج یا چراغ هشدار وجود دارد که وضعیت روغن پمپ شده را نشان می دهد. بسته به روغن موجود در موتور یا وضعیت موتور، ممکن است فشار روغن بالا یا فشار روغن کم باشد.

درجه بالای روغن در موتور جلو یا موتور اصلی رخ می دهد و در نتیجه شاخه های روغن از بین می روند. فشار زیاد به معنای فشار بسیار زیاد هنگام راه اندازی سرد است که به دلیل طراحی موتور رخ می دهد.

درجه کم می تواند باعث آسیب به موتور شود. این باعث می شود که اجزای موتور شروع به از کار افتادن کنند، که از بلبرینگ های حامل بادامک که قسمت بالایی موتور است شروع می شود. اگر پیستون ها دارای تاج باشند، فشار کم می تواند باعث سوراخ شدن آستر/پیستون شود. میل لنگ و شاتون نیز ممکن است به دلیل فشار کم روغن مسدود شوند.

فشار پایین روغن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

پمپ روغن فرسوده یا معیوب یا فنر شیر فشار شکن شکسته.
روغن کم یا بدون روغن در موتور.
بلبرینگ اصلی فرسوده
شکستگی یا انسداد گالری روغن.

انواع اویل پمپ درخودرو


در زیر سه نوع پمپ روغن مورد استفاده در موتورها و نحوه عملکرد آنها آورده شده است:

پمپ روغن روتور


به نوع روتوری پمپ روغن، پمپ چرخاننده نیز گفته می شود. این شامل یک چرخ دنده داخلی است که در داخل روتور بیرونی می چرخد. روتور داخلی دارای یک لوب کمتر از بیرونی است و کمی خارج از مرکز روتور بیرونی نصب شده است. این روتور بیرونی را مجبور می کند تا حدود 80 درصد سرعت چرخ دنده داخلی بچرخد.

عمل پمپاژ زیر مانند ایجاد می شود که روغن را از درگاه ورودی می کشد و آن را به سمت درگاه خروجی فشار می دهد. در نوع روتوری پمپ روغن، تلرانس نزدیک برای تداوم پمپاژ خوب مورد نیاز است. پمپ در میل لنگ نصب شده است.

پمپ دنده دوقلو


دنده دوقلو به عنوان پمپ خارجی نیز شناخته می شود. داخل تابه روغن در پایین موتور نصب می شود. برای پمپاژ روغن از دو چرخ دنده به هم پیوسته استفاده می کند. یک شفت دنده اول را به حرکت در می آورد و دنده دوم توسط دنده اول به حرکت در می آید. شافتی که دنده اول را به حرکت در می آورد معمولاً به میل لنگ، میل بادامک یا میل توزیع کننده متصل می شود.

دندانه های دنده روغن را به دام می اندازند و آن را در اطراف دنده بیرونی از ورودی لوله پیکاپ به خروجی حمل می کنند. فاصله تنگی بین چرخ دنده ها وجود دارد که از برگشت روغن به سمت ورودی جلوگیری می کند. سرانجام

پمپ روغن کاور جلو


پمپ روغن کاور جلو به عنوان پمپ داخلی یا خارجی نیز شناخته می شود. اغلب در جلوی درب موتور نصب می شود. عملکرد آن شبیه به پمپ روتور است که از چرخ دنده محرک داخلی و روتور بیرونی استفاده می کند. در این حالت، درایو داخلی مستقیماً روی میل لنگ نصب می شود.

رویکرد مستقیم درایو کمک می کند تا از نیاز به شفت محرک پمپ جداگانه جلوگیری شود. پمپ در همان دور در دقیقه موتور می چرخد. به همین دلیل، فشار بیشتری نسبت به پمپ با میل بادامک یا توزیع کننده در حالت بیکار تولید می شود. انواع روکش جلویی از پمپ های روغن در اکثر موتورهای بادامک سقفی استفاده می شود و همچنین در موتورهای پوشرودی مدل اخیر دیده می شود.

یکی از محدودیت های این پمپ روغن این است که روغن باید مسافت بیشتری را از تابه روغن تا پمپ طی کند. این باعث کند شدن جریان روغن در زمانی که موتور سرد است و برای اولین بار روشن می شود.

اویل پمپ خودرو

خرابی رایج در اویل پمپ


خرابی پمپ روغن می تواند آسیب جدی به وسیله نقلیه وارد کند، به خصوص اگر راننده علائم خرابی آن را نداند. خوب، در صورت بروز مشکل در موتور، رانندگان مطلع می شوند، نشانگر چراغ روغن روی داشبورد خودرو روشن می شود که هشدار وجود دارد.

در زیر علائم خرابی پمپ روغن آورده شده است:

فشار روغن پایین:

پمپ روغن معیوب یا فرسوده نمی تواند روغن را به درستی از طریق سیستم پمپ کند. این باعث کاهش فشار روغن می شود و می تواند به موتور آسیب برساند. اگرچه علائم متعددی از فشار پایین روغن وجود دارد که قبلاً در این حالت بیان شد.

افزایش دمای کار موتور:

روغن به عنوان یک عامل خنک کننده در موتور خودرو عمل می کند زیرا اصطکاک را کاهش می دهد. هنگامی که پمپ در شرایط خوبی باشد، موتور در دمای معمولی خواهد بود زیرا جریان روغن ثابت است. اما هنگامی که جریان روغن موتور کند یا متوقف می شود، روغنکاری قطعات توسط روغن داغ که اجازه جاری شدن ندارد ادامه می یابد.

سر و صدا:

بالابر هیدرولیک در یک وسیله نقلیه اگر به درستی روغن کاری نشود شروع به تولید صدا می کند. هنگامی که پمپ روغن در شرایط خوبی است و روغن به درستی گردش می کند، این پمپ ها بی صدا هستند. تعویض بالابرها بسیار گران است، به همین دلیل مهم است که موتور هرگز فاقد روغن باشد.

خرید اویل پمپ اصلی خودروهای چینی

طبق گفته های بالا فهمیدید که اویل پمپ نقش اساسی در موتور خودرو می باشد. توصیه ما به مشتریان این است که قطعات موتوری حساس مانند اویل پمپ باید اصلی باشد. به این دلیل باید اصلی باشد که یک لحظه خرابی در اویل پمپ باعث قفل شدن موتور می شود. هزینه تعمیر موتور در خودروهای چینی به اندازه ای بالاست که قیمت خرید اویل پمپ اصلی به چشم نمی آید. باید قطعه اصلی را از فروشگاه معتبر خریداری کنید. اعتبار فروشگاه را از مجوزهای آن می توانید چک کنید. البته باید سرویس نصب در تعمیرگاه تخصصی انجام شود. این موضوع به اندازه خرید قطعه اصلی مهم است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نحوه عملکرد اویل پمپ یا پمپ روغن در موتور خودرو

  1. جواد گفت:

    سلام خدا قوت : پراید مدل 82 کاربراتوری دارم دو هفته پیش صبح ساعت 7/30 دمای موتور خیلی بالا رفت و بعد از چند دقیقه وقتی در کاپوت باز کردم همه جا روغن سیاه پاشیده بود وقتی پیش مکانیک بردم گفت کل موتور باز بشه هزینه ش هم بین 20 تا 30 میلیون تومان خواهد بود وقتی این مقاله خوندم احتمالا از عملکرد اویل پمپ باشه الان بخاطر هزینه بالای که خواستند گذاشتم پارگینگ خونه خواهشا راهنمایی فرمایید با سپاس

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت راهنمایی خاصی نمی شه کرد. فقط توصیه می کنیم برای تعمیر حتما از قطعه اصلی استفاده کنید. بعد از تعمیر تا 5 هزارتا اصلا به خودرو فشار نیارید. بعد از تعمیر وقتی 1000 کیلومتر کار کرد حتما روغن رو دوباره تعویض کنید. سرویس دوره ای رو هم از این به بعد رعایت کنید که این هزینه ها براتون تراشیده نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *