دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

استاندارد ایمنی یورو NCAP چیست

استاندارد ایمنی یورو NCAP چیست ؟

وقتی اطلاعات فنی خودرویی را می خوانید حتما واژه استاندارد ایمنی NCAP را مشاهده کردید. اما استاندارد ایمنی یورو NCAP چیست ؟ آیا این استاندارد اینقدر مهم و معتبر است که تمام خودروها برای داشتن آن تلاش می کنند. در این مطلب به طور کامل در این باره توضیح می دهیم.

موسسه یورو NCAP چیست ؟

در این بخش از دانستنی های کارکیتس به شناخت بیشتر موسسات تست تصادف و آشنایی با موسسه یورو NCAP و تست های تصادف های انجام شده در این موسسات می پردازیم. به‌منظور سنجش میزان امنیت اتومبیل جدیدی که وارد اروپا می‌شوند توسط سازمان یورو NCAP و تست هایی انجام می‌شود. این سازمان در سال ۱۹۹۷ توسط سازمان حمل و نقل انگلیس بنیان گذاری شد و هم اکنون کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا و هرگونه سازمان مرتبط با حمل و نقل و حمایت از مصرف کنندگان در اروپا، از آن پشتیبانی می کند.

محل موسسه یورو NCAP

دفتر اصلی یورو NCAP در بلژیک واقع شده است و نام‌گذاری این سازمان نیز برگرفته از( New Car Assessment Program، ارزیابی اتومبیل جدید) انجام‌شده است. در کشورهای دیگر مثل استرالیا و نیوزیلند(A NCAP)، امریکای لاتین
(Latin NCAP) و چین (C-NCAP) نیز این سازمان وجود دارد. نتایج این بررسی‌ها و ستاره‌های دریافتی هر اتومبیل توسط یورو NCAP منتشر می‌شود؛

اطلاعات NCAP شامل چیست

این اطلاعات شامل عملکرد اتومبیل در تصادف‌های مختلف جلو، بغل، برخورد کناره‌ها با اجسامی مثل درخت و عابر پیاده است. بالاترین امتیازی که یک اتومبیل می‌تواند دریافت کند ۵ ستاره است. آزمون تصادف جلوی اتومبیل در سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت و به سمت یک مانع تغییر شکل‌پذیر انجام می‌شود. این مانع به این منظور تولیدشده است که اتومبیل برخورد با اتومبیل های دیگر را آزمایش کند. آزمون‌های تصادف از بغل اتومبیل با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، آزمون برخورد کناره‌ها با اجسام میله ای شکل با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت و آزمون برخورد با عابر پیاده با سرعت ۴۰کیلومتر در ساعت انجام می‌شود.

هدف اصلی موسسه NCAP

از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ به بعد این آزمون‌ها روی عقب اتومبیل هم انجام می‌شد؛ این آزمون جدید همچنین بیشتر روی مسائل امنیتی عابران پیاده تمرکز داشت. یورو NCAP معتقد است که سازندگان بیش‌ازحد روی ایمنی بدنه تأکیددارند و شاید باید بیشتر روی مسئله‌ی ایمنی عابران توجه داشته باشند. در طی چند سال اتومبیل‌های اروپایی امنیت بیشتری کسب کردند و این اتفاق به خاطر استانداردهای یورو NCAP بود. یکی از بارزترین مثال‌ها در این مورد Rover 100 سال ۱۹۹۷ بود که به خاطر ۱ستاره بودنش در این آزمون‌ها از فروش خوبی برخوردار نشد و با توقف تولید روبه‌رو شد؛

استاندارد ایمنی یورو NCAP چیست

از دیگر مثال‌ها باید به کمپانی زیرشاخه ب ام و یعنی MINI در سال ۲۰۰۷ اشاره‌کنیم که برای دریافت رتبه‌ی بالا، تغییراتی در درب موتور و چراغ‌های جلو ایجاد کرد. البته جالب است بدانید این آزمون‌ها اجباری نیستند، مدل‌های مختلف یا به‌صورت مستقل توسط یورو NCAP انتخاب می‌شوند و یا به‌صورت داوطلبانه توسط سازنده برای آزمون انتخاب می‌شوند. در اروپا اتومبیل‌ها تحت تائید این سازمان به‌صورت قانونی طبقه‌بندی می‌شوند.

نحوه امتیاز دهی موسسه

تمامی آزمون‌های تصادف یورو برگرفته از قوانین حاکم بر اروپا است؛ این آزمون‌ها نسبت به قوانین اروپا از سخت‌گیری بیشتری برخوردارند. آزمون‌های تصادف جلوی اتومبیل شرایط تصادف با یک حجم مشابه را شبیه‌سازی می‌کند، یعنی امتیازدهی تنها زمانی مفهوم واقعی دارد که آزمون بین ۲ مدل مشابه ازلحاظ نوع و سایز انجام شود. دسته‌بندی ساختمانی اتومبیل در یورو NCAP به شکل زیر است:

  • خودروی سواری
  • خودروی چند منظوره یا MPV
  • خودروی مخصوص آفرود
  • رودستر
  • پیکاپ

در هر دسته‌بندی، اتومبیل‌های دارای اختلاف وزن ۱۵۰ کیلوگرم قابل‌مقایسه در نظر گرفته می‌شوند.

یورو NCAP پیشرفته

سیستم پیشرفته‌ی یورو NCAP، در واقع جایزه ایست که در سال ۲۰۱۰ برای فناوری‌های امنیتی اعطا می‌شود. یورو به سازندگانی که فناوری‌های جدید را با خصوصیات امنیتی هم‌راستا می‌کنند رتبه می‌دهد تا سازندگان اتومبیل را ترقیب به ساخت و استفاده از فناوری های جدید در خودروهایشان کند. امروزه خیلی روی سیستم های جدید ترمز ABS در خودروها حساس شده اند.

فناوری هایی که موفق به دریافت این جایزه شدند

  • سامانه هشدار نقاط کور
  • سامانه هشدار خرووج از بین خطوط
  • سامانه اعلام سرعت زیاد
  • ترمزهای خودکار
  • سامانه هشدار به راننده در صورت تشخیص عدم توجه به جلو
  • سامانه تماس اضطراری خودکار
  • سیستم های جلوگیری از تصادف
  • سیستم های کمکی دید در شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *