خلاصه معایب ام وی ام 530
در این مطلب قصد داریم در رابطه با نکات فنی ام وی ام 530 صحبت کنیم.همچنین معایب و مزایای ام وی ام 530 را با توجه به قیمت و امکانات آن بررسی می کنیم.در این مطلب متوجه می شوید آیا ام وی ام 530 ارزش خریدن دارد ؟ البته در رابطه با لوازم یدکی ام وی ام 530 نیز بحث می کنیم. در ادامه به معرفی کامل ام وی ام 530 و آپشن های موجود در این خودرو می پردازیم.نکات فنی 530 برای بسیاری مهم است.مخصوصا برای کسانی که قصد خرید 530 دارند. اگر شما دوستان عزیز تجربه سواری با این خودرو را دارید در انتهای همین مطلب تجربه خود را از سواری این خودرو برای ما بنویسید. همچنین اگر به مشکل فنی با این خودرو برخوردید برای ما بنویسید. کارشناسان فنی پاسخ شما را در همین مطلب می دهند.
بررسی فنی ام وی ام 530
پس از معرفی و استقبال مناسب از کپی چینی دوو ماتیز یا همان ام ویام 110، در بازار داخلی؛شرکت مدیران خودرو که از همکاری با کمپانی چری به عنوان بزرگترین و شناخته شده ترین خودروساز چین خرسند به نظر میرسد. تصمیم به نفوذ به دیگر ردههای بازار گرفته و دو محصول جدید یعنی چری A5 و چری تیگو X33 را معرفی کرده است. سدان رده متوسط A5 که از سال 2006 میلادی تولید میگردد. یکی از محصولات مهم و استراتژیک چری شناخته میشود چراکه علاوه بر چین در کشورهای ترکیه، مصر، روسیه و به تازگی ایران مونتاژ میشود؛ و مهمتر آنکه مدل ISG این خودرو عنوان اولین خودری هیبریدی چینی را در اختیار دارد.
نمای ظاهری ام وی ام 530
چری A5 تلاش فراوانی دارد که یک چهره شیک اما ساده و عاری از هرگونه خطوط رادیکال و احجام اغراق شده را ارائه کند.درنمای جلو چراغها و جلوپنجره بزرگ آن جلب توجه میکند.اما فرم کلی مجموعه سپر و پنل جلو و حتی برجستگی طولی روی درب موتور کاملاً محافظهکارانه طراحی شده.به همین دلیل است که جلوپنجره عریض و کروم آن به مرکز ثقل طراحی جلو تبدیل شده است.در نمای جانبی نیز ترکیب خطوط منظم،ورم گلگیرها و قوس ملایم منحنی سقف،دنبالهرو همان فلسفه چهره شیک اما ساده و هماهنگ است که بخش مدرن آن فرم خاص طراحی درهای عقب و ستون C آن است.البته سایز و قطر کوچک رینگ اسپرت در زیبایی جانبی آن تأثیر منفی گذاشته است.
فضای داخلی ام وی ام 530
با باز کردن درب خودرو تصویری که از یک خودروی سدان با طرح ساده ظاهری از آسیای شرقی در ذهن داشتید به چالش کشیده میشود.در ابتدا پارکابیهای با نشان چری و سپس رنگبندی روشن و گرم مجموعهتریم داخلی توجه شما را جلب میکند.ضمن آنکه رودری ها نیز با حفظ همین ترکیب رنگبندی از مواد با کیفیت مناسبی انتخاب شدهاند. به نظر می رسد در عین زیبایی رنگ ها متریال ساخت همچنان بی کیفیت است. پوسته داشبورد این خودرو زیاد کیفیت ندارد. اما فرمان این خودرو کلیدهایی برای تنظیم ضبط وجود دارد.مدرنتر بوده و چیدمان منظم اجزا بهخصوص در بخش میانی و کنسول از جذابیت مناسب برخوردار است.از جمله موارد قابل توجه علاوه بر پارکابی و طرح رودری ها میتوان به دستهدنده کروم و طرح فرمان با پوشش چرم و مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی اشاره کرد.البته برخلاف نمای بیرونی که دارای لوگو و نام مدیران خودرو بود.غربیلک خودرو به لوگوی چری آراسته است! ولی در ظاهر به مرور زمان رنگ این دکمه ها از بین می رود. یکی از معایب ام وی ام 530 کیفیت پایین متریال داخلی می باشد.
آپشن های نصب شده روی 530 چیست؟
ام ویام 530 نیز از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی هیچ کمبودی ندارد.با ارائه شیشهها و آیینههای برقی،فرمان هیدرولیک،پوشش چرم غربیلک فرمان، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم ضدسرقت (ایموبلایز)،تهویه مطبوع اتوماتیک،کامپیوتر سفری،سانروف دو حالته برقی،سیستم پخش صوت MP3 دارای پورت USB و کلیدهای کنترل روی فرمان،تنظیم شدت نور زمینه نشانگرهای جلو،سنسور فاصلهسنج عقب و با تجهیز به دو ایربگ،دیسک ترمز برای هر چهار چرخ و سیستم ترمز EBD به همراه سامانه ضدقفل ABS؛نه تنها در مواجهه با رقبای هم قیمت (١٨ الی ٢۴ میلیون تومان) بلکه حتی در مقابل اکثر خودروهای یک رده بالاتر از خود (رده ٢۴ الی ٣٠ میلیون تومان) نیز کمبود خاصی احساس نمیکند.که مشخصاً سانروف برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک برگ برنده این چینی مجهز در قیاس با رقبا محسوب میگردد.
مشخصات پیشرانه نصب شده روی ام وی ام 530 چیست؟
چری A5 در بازارهای مختلف با موتورهای چهارسیلندر 1.6، 1.8 و 2 لیتری بنزینی و با گیربکسهای 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک ارائه شده.نمونه وطنی آن از قویترین موتور بهره میبرد.با باز کردن درب موتور ام ویام 530 مجموعه موتور و متعلقات فنی را به صورت منظم و بدون شلوغی مشاهده میکنید.موتور 2 لیتری با آرایش خطی و 16 سوپاپ آن که طبق ادعای چری استاندارد یورو 3 را پاس میکند.به صورت عرضی نصب شده و توانایی تولید حداکثر 139 اسب بخار در 5750 rpm و حداکثر گشتاور 182 نیوتن متر در 4500 rpm دارد.از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میگردد. سیستم تعلیق در جلو مک فرسون مجهز به میله ضدلغزش بوده و جالب آنکه تعلیق محور عقب آن مولتی لینک میباشد. وزن این خودرو با توصیفات فوق 1290 کیلوگرم میباشد.
تست رانندگی با ام وی ام 530
با استارت پیشرانه؛ صدای موتور کمی به کابین نفوذ پیدا میکند که در نمونه مورد آزمایش به دلیل کارکرد پایین و انجام نشدن سرویس اولیه، صدای پیشرانه کمی خشن به نظر میرسید که قاعدتاً با تنظیم موتور و تعویض روغن؛ بهبود پیدا میکند. اولین نکته مثبت؛ زمان جازدن و تعویض دندهها رخ میدهد چراکه این خودرو از پدال کلاچ سبک و تعویض دندههای نرم برخوردار است و نیازی به کلنجار رفتن با دندهها و پدال کلاچ نمیباشد. نکته دوم در میزان تسلط راننده به ابعاد خودروست زیرا طرح ساده و زوایای شارپ آن باعث شده به سرعت ابعاد خودرو دستتان بیاید و نقطه کور برای راننده وجود ندارد ضمن آنکه آیینههای جانبی نیز میدان دید مناسبی را پوشش میدهند. نکته سوم، نفوذ کم صدا از محیط بیرون به داخل خودرو میباشد و حین حرکت کابین ساکت و ایزولهای دارد.
تست پیشرانه نصب شده روی چری 530
پیشرانه 2 لیتری چری به خوبی دور میگیرد و با توجه به توان مطلوب موتور و وزن مناسب خودرو، کشش و شتاب قابل قبولی دارد ضمن آنکه به لطف گشتاور مناسب پیشرانه، شتاب ثانویه آن نیز راضی کننده است اما مشخص شد نباید از این خودرو انتظار هندلینگ هیجان انگیز و اسپرت داشته باشید چرا که اولاً موقعیت و ارتفاع دستهدنده چندان مناسب و اصطلاحاً خوشدست نیست، ثانیاً منحنی شتاب گیری خودرو در زمان تعویض دندهها افت میکند. ضمناً واضح است که تیم طراحی چری در این خودرو بر راحتی و نرمی خودرو تمرکز داشته لذا رفتار سیستم تعلیق آن که با همکاری کمپانی لوتوس انگلستان طراحی شده کاملاً نرم و روان بوده و توانایی جذب مطلوب ضربات حاصل از عبور از دستاندازها و ناهمواریهای جاده را دارد اما در عوض همین نرمی بیش از حد در زمان مانورها یا حرکات مارپیچی به نقطه ضعف آن تبدیل میگردد
خدمات پس از فروش
مالک خودرو که جزء اولین خریداران ام ویام 530 بوده در ابتدا با تعدادی ایرادات فنی مواجه شده که تمامی آنها در مراجعه به نمایندگی برطرف شده است. گستردگی شبکه خدمات پس از فروش مدیران خودرو اگرچه ایده آل نیست اما نسبت به دیگر خودروسازان و واردکنندگان؛ در رتبه متوسط قرار میگیرد. در خصوص قیمت لوازم یدکی نیز با توجه به چینی بودن خودرو؛ بعید به نظر میرسد تأمین قطعات آن به نسبت دیگر رقبا هزینه زیادی به همراه داشته باشد. اما امروزه با ورود لوکس های چینی نمایندگی ها قادر به پاسخگویی به خودروهای قدیمی نیست. البته از حق نگذریم در ابتدا مدیران خودرو خودروهای چری را تا 10 سال پشتیبانی میکرد. این مدت ده سال به اتمام رسیده. یکی از معایب ام وی ام 530 پاسخگویی ضعیف نمایندگی به صاحبان این خودروهاست. در این موقع شما به عنوان یک صاحب خودرو تنها یک کا را می توانید انجام دهید. باید در ابتدا یک مکانیک ماهر برای جلوبندی یکی برای موتوری این خودرو پیدا کنید. تمام کارهایی که نمایندگی انجام می داد را باید با نظارت خودتان در این مکانیکی ها انجام دهید. برای سفارش لوازم مورد نیاز هم میتئانید روی فروشگاه کارکیتس حساب کنید. برای انجام سرویس دوره ای منظم یک مطلب برای شما منتشر کردیم. خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.
مزایای ام وی ام 530 چیست ؟
ام ویام 530 بااین قیمت یک خودروی اقتصادی چینی محسوب می شود. در حال حاضر با دو رقیب مستقیم یعنی هیوندا ورنا و پژو پارس ELX و دو رقیب گرانتر و بزرگتر اما همکلاس یعنی هیوندا آوانته و رنو مگان 1600 مواجه است که غیر از قدمت و خوشنامی برند سازنده در دیگر زمینهها کم و کاستی خاصی ندارد؛ ضمن آنکه از نظر تجهیزات رفاهی کاملاً از آنها برتر است. ام ویام 530 مجموعهای است از طراحی ساده و تا حدودی شیک (غیر از نمای عقب)، کابین جادار و خوشترکیب، تجهیزات و امکانات رفاهی کامل، پیشرانه قوی اما خونسرد، و سواری نرم و روان.
چری 530 مناسب برای خانواده
چری در این مدل تلاش فراوانی داشته تا خود را یک سدان نیمه لوکس جذاب و کارامد نشان دهد و بایستی پذیرفت تا حد زیادی نیز موفق عمل کرده و لذا با این توصیفات میتواند گزینهای مطلوب برای خانوادهها و افرادی باشد که به دنبال یک خودروی جدید و مجهز بوده و به نام و قدمت سازنده نیز چندان حساسیت به خرج نمیدهند.
استهلاک پایین 530
البته با توجه به سابقه نامطلوب خودروهای قدیمیتر چینی که به بازار ایران راه یافتهاند؛ امید است کیفیت قطعات و دقت مونتاژ این خودرو قابل قبول بوده و در درازمدت دچار مشکلاتی همچون سر و صدای کابین یا خرابیهای متعدد نکات فنی 530 نشود.میزان استهلاک خودروی جدید فاکتوری است که در بدو ورود خودرو نمیتوان آن را ارزیابی کرد و تنها گذر زمان میتواند شدت آن را نمایان سازد. البته استقبال نسبتاً مناسب از این خودرو در بازارهایی که طی چهار سال اخیر در آنها حاضر بوده، ما را فعلاً نسبت به کیفیت قابل قبول آن خوشبین نگه میدارد.
جدول مشخصات فنی و آپشن های 530
کلاس خودرو: سدان خانوادگی کوچک
گیربکس: 5 دنده دستی
محور محرک: دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر / سوپاپ: 4 خطی / 16
حجم موتور (سیسی): 1971
قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه): 139/5750
گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه): 182/4500
توان وزنی مخصوص (اسب بخار بر تن): 108
توان خروجی مخصوص (اسب بخار بر لیتر): 71
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت): 185
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت (ثانیه): 13
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر): 1483/1750/4552
فاصله دو چرخ جلو/دو محور (میلیمتر): 2600/1505
وزن خالص (کیلوگرم): 1290
مشخصات تایر: 195/55 – R15
مصرف ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر): 6.8
استاندارد آلایندگی: یورو 3
حجم مخزن سوخت (لیتر): 52
امکانات ایمنی و رفاهی:
کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو مجموعاً 2 عدد
سیستمهای ترمز و پایداری: جلو دیسکی و عقب
کاسهای / ABS – EBD
سیستمهای ایمنی: ایموبلایزر – قفل مرکزی با ریموت
سیستمهای فرمان و هدایت: فرمان دارای قدرت
کمکی هیدرولیکی – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع: کنترل دستی
سیستم صوتی، تصویری و مولتی مدیا: سیستم
پخش MP3 با پورت USB مجهز به 4 بلندگوی استریو
سیستم صندلی: تنظیم برقی – صندلی عقب تاشو
سیستمهای آینهها و شیشهها: تنظیم برقی آیینهها
– شیشه بالابر جلو و عقب برقی – سانروف برقی
سیستم روشنایی: مه شکن جلو و عقب – تنظیم برقی
چراغهای جلو
سایر امکانات: سنسور دندهعقب
گارانتی: 18 ماه یا 36000 کیلومتر
مطلب پایانی
خودروهای چینی در ابتدا با حواشی زیاد وارد ایران شد. اما نکته قوت این خودرو ها قیمت پایین و شرایط پرداخت خوب بود. یک نکته خیلی مهم در نظر گرفته نشد. خودروهای چینی با تمام خودروهای دنیا فرق دارد. باید سواری با این خودروها را بلد باشید. سرویس های دوره ای منظم از جمله قوانین داشتن خودروهای چینی است. در مطلبی در رابطه با تمام سرویس های دوره ای خودروهای چینی صحبت کردیم. در ابتدای ورود کسی بلد نبود با خودروی چینی چگونه رفتار کند. کسی که ماشین ایرانی داشت یک خودروی چینی خریده بود. مثلا بعد از خودروی 405 که هر 10 هزارتا روغن تعویض می کرد یک خودروی چینی حساس به روغن و بنزین خریده بود. همه هم داشتند از این خودروها انتقاد می کردند که چه کیفیت ضعیفی در قسمت موتور و گیربکس دارد. اما این چنین نبود. در مطلبی در رابطه با قطعات مصرفی در خودروی ام وی ام 530 صحبت می کنیم. از شما درخواست داریم تا تجربه خود را از رانندگی با 530 و مشکلات فنی این خودرو در انتهای همین مطلب بنویسید.