اویل پمپ یا پمپ روغن موتور وظیفه ایجاد روانکاری با رئوغن در موتور خودرو را دارد. این روغن کاری از تماس قطعات فلزی موتور با یکدیگر جلوگیری می کند. پمپ روغن یا اویل پمپ در حین کار نیز گرما را از اجزای موتور جذب می کند. حتی اگر پمپ روغن شبیه یک ماشین سنگین به نظر برسد، ممکن است به مرور زمان خراب شود. تشخیص علائم ونشانه های خرابی اویل پمپ بسیار حیاتی است، زیرا این بدان معناست که موتور و اجزای آن روغن کاری نمی شوند. آنچه واقعاً هنگام از کار افتادن یک پمپ روغن اتفاق میافتد این است که اگر فوراً آن را تعویض کنید، ممکن است آسیب شدیدی به موتور وارد شود. در زیر، در مورد نشانه خرابی پمپ روغن یا اویل پمپ و هزینه های تخمینی برای تعویض اویل پمپ بیشتر بحث خواهیم کرد.
همچنین می توانید مطلب دیگر را در رابطه با مکانیزم کاری اویل پمپ خودروهای چینی در همین سایت بخوانید.

5 علائم خرابی اویل پمپ لیفان x60
هنگامی که پمپ روغن خراب می شود علائم زیادی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. برخی از علائم رایج عبارتند از: صدای میل سوپاپ، صداهای عجیب از بالابرهای هیدرولیک، کاهش فشار روغن، موتور داغتر و پمپ روغن پر سر و صدا.دمعمولاً پمپ روغن تا زمانی که واقعاً از کار بیفتد سرویس نمیشود. هنگامی که این کار انجام شود، به سرعت به موتور شما آسیب می رساند. پس باید در سرویس های دوره ای حتما سطح روغن و کثیفی آن را چک کنید. هزینه تعمیر اویل پمپ در مقابل هزینه تعمیر موتور به چشم نمی آید.
شماره 1 – روشن شدن چراغ چک روغن
فشار روغن توسط پمپ روغن تنظیم می شود. هنگامی که پمپ روغن خراب می شود، فشار روغن در حین موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً با روشن شدن چراغ هشدار فشار پایین روغن، اولین علامت کاهش فشار روغن روی داشبورد شما خواهد بود.
هنگامی که این اتفاق افتاد، بررسی کنید که سطح روغن شما چقدر است. اگر خیلی کم است، روغن بیشتری اضافه کنید تا سطح روغن دوباره نرمال شود. اگر پس از این مدت فشار روغن شما همچنان پایین باشد، به این معنی است که اویل پمپ خراب است. قبل از بدتر شدن علائم بلافاصله پمپ را تعویض کنید.
شماره 2 – افزایش بیش از حد دمای موتور
همانطور که روغن به داخل موتور پمپ می شود، به عنوان روان کننده عمل می کند و اجزای فلزی متحرک موتور را خنک می کند. هنگامی که موتور روغن کافی دریافت نمی کند، این اجزای فلزی به هم ساییده می شوند و گرما تولید می کنند. یک چراغ اخطار روی داشبورد شما برای نشان دادن اینکه دمای موتور شما پس از تولید گرمای کافی بالا است. هنگامی که موتور بیش از حد گرم شود، می تواند به موتور شما و اجزای آن آسیب برساند. از آنجایی که تعمیر این نوع آسیب میلیون ها تومن هزینه دارد، بهتر است پس از روشن شدن چراغ هشدار، خودروی خود را فوراً به مکانیک تحویل دهید.
شماره 3 – صدای سوپاپ دود و هوا
اجزای حیاتی در سیستم سوپاپ وجود دارد که موتور را قادر می سازد به کار خود ادامه دهد. به غیر از بالابرهای هیدرولیک در سوپاپ، آن همچنین حاوی میله های فشار، مهر و موم و راهنماهای سوپاپ است. این اجزا همگی به جریان روغن در آنها وابسته هستند تا بتوان آنها را روغن کاری کرد. هنگامی که به دلیل روغن کم به درستی روغن کاری نمی شوند، این اجزا می توانند مسدود شده و به طور کامل کار نکنند. با ادامه کاهش سطح روغن، سوپاپ دود و هوا نیز صدای زیادی تولید خواهد کرد.
شماره 4 – صدای پمپ روغن یا اویل پمپ
پمپ روغن پر سر و صدا یک علامت نادر است، زیرا پمپ های روغن تنها زمانی صدا ایجاد می کنند که شروع به خرابی کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمالاً صدای زوزه یا ناله را خواهید شنید، حتی زمانی که ماشین در حالت ساکن است. این نشان می دهد که چرخ دنده های داخلی پمپ روغن فرسوده شده اند، به این معنی که باید کل پمپ را تعویض کنید.
شماره 5 – صدای بالابرهای هیدرولیک
بالابرهای هیدرولیک برای حفظ عملکرد میل سوپاپ شما بسیار مهم هستند. این بالابرها تنها زمانی می توانند به درستی کار کنند که با روغن کافی روغن کاری شوند. پمپ روغن معیوب باعث می شود فشار روغن به حدی کاهش یابد که روغن نتواند به بالابرهای هیدرولیک موتور جریان یابد. این باعث می شود که بالابرهای هیدرولیک به دلیل روغن کاری مناسب، سر و صدا ایجاد کنند. در نتیجه به سرعت فرسوده می شوند. در برخی خودروها، نوع روغنی که استفاده می کنید تأثیر مستقیمی بر صدای بالابر دارد.

هزینه تعویض پمپ روغن یا اویل پمپ 315
دو هزینه اصلی که هنگام تعویض اویل پمپ یا پمپ روغن خواهید داشت، هزینه قطعات و سپس هزینه کار برای تعویض پمپ قدیمی است. همیشه میتوانید برای صرفهجویی در هزینه، این قطعه را خودتان نصب کنید، اما یک اشتباه میتواند اوضاع را بسیار بدتر کند. یک پمپ روغن جدید بسته به نوع و مدل ماشین شما بین 1 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد.
در مورد هزینه های نیروی کار، معمولاً حدود 500 یا 800 تومن است، زیرا چند ساعت طول می کشد تا مکانیک این نوع کار را انجام دهد. بنابراین، کل قیمتی که می توانید برای تعویض پمپ روغن بپردازید 1.500 تا 6 میلیون تومان است.
نکات تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای اویل پمپ 620
پمپ روغن به گونه ای ساخته شده است که بادوام باشد، بنابراین باید سال ها برای شما دوام بیاورد. با این حال، مانند تمام قطعات خودروهای تولید شده، در نهایت با افزایش سن فرسوده می شوند. به همین دلیل است که باید همیشه به فشار روغن و گرمای خودرو خود توجه کنید. هرگز فرض نکنید که گرمای بیش از حد ناشی از رادیاتور بدون بررسی اثبات است. صدایی که از موتور شما خارج می شود یک علامت هشدار واضح است که پمپ روغن مشکل دارد. این صدا به این معنی است که روغن به اجزای موتور برای روانکاری آنها جریان نمی یابد. در صورت مشاهده این علائم، همیشه پمپ روغن خود را تعویض کنید.
خرید اویل پمپ اصلی جک s5 و سایر خودروهای چینی
در هنگام تعویض اویل پمپ خودروهای چینی دو نکته اساسی باید رعایت شود. نکته اصلی اول خرید اویل پمپ اصلی برای خودرو می باشد. در هنگام خرید قطعه باید دقت کنید که حتما اصلی باشد. قطعات درجه دو مخصوصا برای قطعات موتوری اصلا جوابگو نیست. برای همین حتما از جای مطمئن خرید کنید. نکته دوم بعدی مراجعه به مکانیک معتبر است. باید بدانید هر مکانیکی قادر به تعمیر موتور خودروهای چینی نیست. حتی تعمیرگاه خودروهای ژاپنی و آلمانی هم در مواجهه با تعمیر خودروهای چینی به مشکل می خورد. پس حتما باید اعتبار و جواز مکانیک را برسی کنید. برای خرید اویل پمپ اصلی خودروهای چینی می توانید از فروشگاه کارکیتس سفارش خود را ثبت کنید.
خیلی قطعه خطرناکیه باید جدی گرفت
بله فقط باید قطعه اصلی استفاده کرد
با سلام وقت بخیر خودروی من اسپورتیج 2015میباشد کیلومتر 150هزارتا کارکرد دارد ماشن سالم سالم فقط وقتی روشن میکنم صدای موتور خیلی زیاده ولی تا بندازم تو دنده صدا قطع میشود چندین مکانیک بردم همه نظرشون تعویض پمپ روغن میباشد لطفا راهنمایی کنید با تشکر 09163018901
حسن هستم از اهواز
سلام ارادت
در این رابطه نمیشه نظر قطعی داد و باید مکانیک متخصص موتوری نظر قطعی بده اما باتوجه به اطلاعاتی که دادید و ایراد فنی در خودروهای کیا و هیوندای مخصوصا خودروی اسپورتیج و حتی خودروی سانتافه باید در 150 هزار کیلومتر حتما اویل پمپ تعویض شود.در غیر این صورت موتور یاتاقان میزنه.حتی برای خودروی سانتافه از طرف کمپانی تاکید شده در این کیلومتر اویل پمپ باید تعویض بشه.با توجه به شباهت موتوری این خودرو با اسپورتیج امکان داره این مشکل هم برای شما صادق باشه.در کل توصیه میشه حتما به تعمیرگاه مجاز و معتبر مراجعه کنید.
سلام دوست عزیز لطفا بریدپیش مکانیک وبپرسین صدای بلبرینگ کلاچ نیست چون باعلائمی که شماگفتین بیشتر به خرابی بلبرینگ کلاچ میخوره تا خراب شدن اویل پمپ راستی من نظرم گفتم نه عیب دقیق خودرو خدانگهدار
ممنون از نظر شما بهنام جان
البته این دوستمون گفتن وقتی روغن عوض می کنند مدتی صدا قطع میشه.صبح ها وقتی موتور سردا صدا میده.ما هم یه مطلب کامل در رابطه با دلیل صدای بلبرینگ کلاچ برای شما تو سایت منتشر کردیم.می تونید اون مطلب رو هم بخونید.به هر حال بعید نیست از بلبرینگ کلاچ هم باشه.
با سلام. خودرو سمند معمولی با تعمیر اساسی و تعویض سیلندر و کارکرد نهایتا هزار کیلومتر یاتاقان زده و بعد رفع عیب با سمباده و…. بعد سیصد کیلومتر زنجیر اویل پمپ پاره میشه. ایا مشکل از مکانیک هست یا من که اصلااا شار نیاوردم به ماشین . یا استفاده از کلمه شانس ؟
روغن و فیلتر خوب هم کار شده .
سلام ارادت
این مشکل شما چند دلیل اساسی داره که باعث بروز این همه هزینه و مشکل شده.
دلیل اول رعایت نکردن قانون سرویس دوره ای خودرو که ما چندین مطلب در این باره منتشر کردیم.سرویس دوره ای 5 هزارتا به اندازه ای مهم است که عدم رعایت آن هزینه ی زیادی داره.
مشکل دوم که ما اکثرا با مکانیک ها داریم به این صورت است.مکانیک برای کم کردن هزینه های مالک تصمیم میگیره برای تعمیر موتور از قطعات قبلی و یا قطعات غیر اصلی استفاده کنه.مثلا در تعمیر موتور به جای تعویض کیت کامل واشر سر سیلندر که شامل تمام واشرها و کاسه نمد هاست فقط واشر سر سیلندر رو تعویض میکنه و قطعات قبلی رو مجدد استفاده میکنه. ما همیشه تاکید بر تعویض تمام قطعات در تعمیرات داریم.شما باید واشر کامل رو تعویض کنید و باید از قطعات نو و اصلی استفاده کنید.
نکته سوم مراجعه به تعمیرکار بی تحربه است.حتما قبل از مراجعه به اعتبار و تجربه تعمیر کار دقت کنید.مثلا باید برای تعمیر جلوبندی به باطری ساز مراجعه کنید.چون این مورد اتفاق افتاده تذکر می دهیم.
در آخر مقصر اصلی تمام این هزینه و اتفاقات خود صاحب خودروست.عدم رعایت سرویس دوره ای و رانندگی بد دلیل این همه اتفاق است.مثلا این دوستمون بعد از این همه هزینه تازه روغن خوب استفاده کرده.در تعویض دنده نباید دور موتور بالا باشد.کار کردن خودرو در دور موتور بالا باعث یاتاقان زدن میشه .در مطلب جدید در این رابطه کامل بحث می کنیم.
سلام لطفاً راهنمایی بفرمایید
من تیبا مدل ۱۴۰۰ دارم موتورش صدای چق وقت میده بعضی وقتا قطع میشه اما دوباره شروع میکنه صدا دادن اما وقتی روغن عوض می کنم روز اول خوب کار می کنه اما دوباره صدا شروع میشه
مدتی هست که صبح ها وقتی ماشین رو روشن می کنم چراغ روغن روشن میمونه وقتی گاز میدم و موتور گرم میشه چراغ خاموش میشه
تایپیت ها رو دادم میکانیک نگاه کرد گفت ایرادی نداره
علت چیه؟؟؟لطفا راهنمایی کنید
سلام ارادت
این مدل صدا ها در موتور عادی نیست به احتمال زیاد می تونه مشکل از یاتاقان ها باشه البته باید مکانیک چک کنه به نظر من زودتر به تعمیرگاهببرید تا موتور رو چک کنه.البته دوستان اگر نظر کارشناسی دیگه ای دارید این دوستمون رو راهنمایی کنید.
سلام و عرض ادب
من سمند دوگانه LX مدل 91 دارم اخیرا وقتی درجا کار میکنه چراغ روغن و استوپ ریز چشمک میزند ولی با کوچکترین گازی خاموش میشند آیا میتونه از اوایل پمپش باشه لطفاً راهنمایی کنید
سلام ارادت نه به اویل پمپ ربطی نداره .وقتی ماشین سرده قبل از استارت زدن سطح روغن ماشین رو چک کنید.احتمالا روغن کم کرده اگر کم کرده باشه باید به مکانبک نشون بدید. می تونید یکم روغن اضافه کنید.اگر مشکل حل شد که هیچ اگر نشد احتمالا ماشین روغن سوزی داره.اگزوز رو هم چک کنید که دود نده
سلام اخيراً مسافرت بودم هنگام برگشت تواتوبان وقتی ایستادم چراغ روغن روصفحه روشن شد زنگ زدم امداد آمد وفشگی روغن تعویق کرد چراغ خاموش شد بعد گفت باید ماشین چک کنم گفتم چطوری گفت مسافت از اتوبان تاشهرستان برو اگه چراغ روشن شد بايد ماشین حمل کنید تا تعمیر گاه اگه چراغ روشن نشد ایراد از فشنگی روغن بوده ایرادی نداره خوشبختانه چراغ دیگه روشن نشد و به شهرستان که رسیدم بردم تعمیر گاه مکانیک گفت ایرادی ندارد وهمین فشگی که عوض کردی خراب بوده حالا دل چرکینم که مبادا دوباره روشن بشه راستی من سرعت میرم حدودا 120یا 140 روغن فیلتر روغن سروقت شاید زودتر تعويض مکنم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید مچکرم ماشين سمند معمولی
سلام خرابی فشنگی روغن خیلی اتفاق میوفته و احتمالا مشکل از همون فشنگی روغن بوده که بر طرف شده.اما وقتی ماشین برای مدت طولانی جایی پارک شده قبل از اسستارت حتما زیر ماشین رو چک کنید روغن نزده باشه همچنین قبل استارت سطح روغن ماشین هم چک کنید کم نکرده باشه.