دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

5 علائم خرابی اویل پمپ یا پمپ روغن و هزینه تعمیر و تعویض آن

اویل پمپ یا پمپ روغن موتور وظیفه ایجاد روانکاری با رئوغن در موتور خودرو را دارد. این روغن کاری از تماس قطعات فلزی موتور با یکدیگر جلوگیری می کند. پمپ روغن یا اویل پمپ در حین کار نیز گرما را از اجزای موتور جذب می کند. حتی اگر پمپ روغن شبیه یک ماشین سنگین به نظر برسد، ممکن است به مرور زمان خراب شود. تشخیص علائم ونشانه های خرابی اویل پمپ بسیار حیاتی است، زیرا این بدان معناست که موتور و اجزای آن روغن کاری نمی شوند. آنچه واقعاً هنگام از کار افتادن یک پمپ روغن اتفاق می‌افتد این است که اگر فوراً آن را تعویض کنید، ممکن است آسیب شدیدی به موتور وارد شود. در زیر، در مورد نشانه خرابی پمپ روغن یا اویل پمپ و هزینه های تخمینی برای تعویض اویل پمپ بیشتر بحث خواهیم کرد.

همچنین می توانید مطلب دیگر را در رابطه با مکانیزم کاری اویل پمپ خودروهای چینی در همین سایت بخوانید.

نشانه خرابی اویل پمپ

علائم خرابی اویل پمپ خودرو چیست؟


هنگامی که پمپ روغن خراب می شود علائم زیادی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید. برخی از علائم رایج عبارتند از: صدای میل سوپاپ، صداهای عجیب از بالابرهای هیدرولیک، کاهش فشار روغن، موتور داغتر و پمپ روغن پر سر و صدا.دمعمولاً پمپ روغن تا زمانی که واقعاً از کار بیفتد سرویس نمی‌شود. هنگامی که این کار انجام شود، به سرعت به موتور شما آسیب می رساند. پس باید در سرویس های دوره ای حتما سطح روغن و کثیفی آن را چک کنید. هزینه تعمیر اویل پمپ در مقابل هزینه تعمیر موتور به چشم نمی آید.

شماره 1 – روشن شدن چراغ چک روغن

فشار روغن توسط پمپ روغن تنظیم می شود. هنگامی که پمپ روغن خراب می شود، فشار روغن در حین موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً با روشن شدن چراغ هشدار فشار پایین روغن، اولین علامت کاهش فشار روغن روی داشبورد شما خواهد بود.

هنگامی که این اتفاق افتاد، بررسی کنید که سطح روغن شما چقدر است. اگر خیلی کم است، روغن بیشتری اضافه کنید تا سطح روغن دوباره نرمال شود. اگر پس از این مدت فشار روغن شما همچنان پایین باشد، به این معنی است که اویل پمپ خراب است. قبل از بدتر شدن علائم بلافاصله پمپ را تعویض کنید.

شماره 2 – افزایش بیش از حد دمای موتور

همانطور که روغن به داخل موتور پمپ می شود، به عنوان روان کننده عمل می کند و اجزای فلزی متحرک موتور را خنک می کند. هنگامی که موتور روغن کافی دریافت نمی کند، این اجزای فلزی به هم ساییده می شوند و گرما تولید می کنند. یک چراغ اخطار روی داشبورد شما برای نشان دادن اینکه دمای موتور شما پس از تولید گرمای کافی بالا است. هنگامی که موتور بیش از حد گرم شود، می تواند به موتور شما و اجزای آن آسیب برساند. از آنجایی که تعمیر این نوع آسیب میلیون ها تومن هزینه دارد، بهتر است پس از روشن شدن چراغ هشدار، خودروی خود را فوراً به مکانیک تحویل دهید.

شماره 3 – صدای سوپاپ دود و هوا

اجزای حیاتی در سیستم سوپاپ وجود دارد که موتور را قادر می سازد به کار خود ادامه دهد. به غیر از بالابرهای هیدرولیک در سوپاپ، آن همچنین حاوی میله های فشار، مهر و موم و راهنماهای سوپاپ است. این اجزا همگی به جریان روغن در آنها وابسته هستند تا بتوان آنها را روغن کاری کرد. هنگامی که به دلیل روغن کم به درستی روغن کاری نمی شوند، این اجزا می توانند مسدود شده و به طور کامل کار نکنند. با ادامه کاهش سطح روغن، سوپاپ دود و هوا نیز صدای زیادی تولید خواهد کرد.

شماره 4 – صدای پمپ روغن یا اویل پمپ

پمپ روغن پر سر و صدا یک علامت نادر است، زیرا پمپ های روغن تنها زمانی صدا ایجاد می کنند که شروع به خرابی کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمالاً صدای زوزه یا ناله را خواهید شنید، حتی زمانی که ماشین در حالت ساکن است. این نشان می دهد که چرخ دنده های داخلی پمپ روغن فرسوده شده اند، به این معنی که باید کل پمپ را تعویض کنید.

شماره 5 – صدای بالابرهای هیدرولیک

بالابرهای هیدرولیک برای حفظ عملکرد میل سوپاپ شما بسیار مهم هستند. این بالابرها تنها زمانی می توانند به درستی کار کنند که با روغن کافی روغن کاری شوند. پمپ روغن معیوب باعث می شود فشار روغن به حدی کاهش یابد که روغن نتواند به بالابرهای هیدرولیک موتور جریان یابد. این باعث می شود که بالابرهای هیدرولیک به دلیل روغن کاری مناسب، سر و صدا ایجاد کنند. در نتیجه به سرعت فرسوده می شوند. در برخی خودروها، نوع روغنی که استفاده می کنید تأثیر مستقیمی بر صدای بالابر دارد.

نشانه های گرفتگی توری اویل پمپ 

در کنار اویل پمپ یک توری ملاقه ای شکل قرار دارد.به این قطعه که داخل کارتل روغن قرار دارد توری اویل پمپ می گویند.وظیفه این توری جمع آوری ذرات کثیفی داخل روغن و جلوگیری از ورود این ذرات به داخل روغن می شود.اگر برای مدت زیادی روغن را تعویض نکنید توری دچار گرفتگی می شود.برای همین گاهی مشاهده چراغ چک موتور یا چک روغن خاموش و روشن می شود.دلیل این امر گرفتگی توری و کم شدن فشار روغن می باشد.در برخی خودروها مانند ایکس 60 قطعه ای به نام شیر ocv یا شیر فشار روغن جایگزین این توری شده.پس اگر در هنگام حرکت مخصوصا در ابتدای حرکت چراغ روغن خاموش و روشن شد به احتمال زیاد توری اویل پمپ یا شیر ocv دچار گرفتگی شده.بهتر است این قطعه تعویض شود و روغن جدید وارد موتور شود. 

نشانه خرابی اویل پمپ

هزینه تعویض پمپ روغن یا اویل پمپ خودرو چقدر است؟

دو هزینه اصلی که هنگام تعویض اویل پمپ یا پمپ روغن خواهید داشت، هزینه قطعات و سپس هزینه کار برای تعویض پمپ قدیمی است. همیشه می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه، این قطعه را خودتان نصب کنید، اما یک اشتباه می‌تواند اوضاع را بسیار بدتر کند. یک پمپ روغن جدید بسته به نوع و مدل ماشین شما بین 1 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد.

در مورد هزینه های نیروی کار، معمولاً حدود 500 یا 800 تومن است، زیرا چند ساعت طول می کشد تا مکانیک این نوع کار را انجام دهد. بنابراین، کل قیمتی که می توانید برای تعویض پمپ روغن بپردازید 1.500 تا 6 میلیون تومان است.

نکات تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای اویل پمپ 


پمپ روغن به گونه ای ساخته شده است که بادوام باشد، بنابراین باید سال ها برای شما دوام بیاورد. با این حال، مانند تمام قطعات خودروهای تولید شده، در نهایت با افزایش سن فرسوده می شوند. به همین دلیل است که باید همیشه به فشار روغن و گرمای خودرو خود توجه کنید. هرگز فرض نکنید که گرمای بیش از حد ناشی از رادیاتور بدون بررسی اثبات است. صدایی که از موتور شما خارج می شود یک علامت هشدار واضح است که پمپ روغن مشکل دارد. این صدا به این معنی است که روغن به اجزای موتور برای روانکاری آنها جریان نمی یابد. در صورت مشاهده این علائم، همیشه پمپ روغن خود را تعویض کنید.

خرید اویل پمپ اصلی خودروهای چینی

در هنگام تعویض اویل پمپ خودروهای چینی دو نکته اساسی باید رعایت شود. نکته اصلی اول خرید اویل پمپ اصلی برای خودرو می باشد. در هنگام خرید قطعه باید دقت کنید که حتما اصلی باشد. قطعات درجه دو مخصوصا برای قطعات موتوری اصلا جوابگو نیست. برای همین حتما از جای مطمئن خرید کنید. نکته دوم بعدی مراجعه به مکانیک معتبر است. باید بدانید هر مکانیکی قادر به تعمیر موتور خودروهای چینی نیست. حتی تعمیرگاه خودروهای ژاپنی و آلمانی هم در مواجهه با تعمیر خودروهای چینی به مشکل می خورد. پس حتما باید اعتبار و جواز مکانیک را برسی کنید. برای خرید اویل پمپ اصلی خودروهای چینی می توانید از فروشگاه کارکیتس سفارش خود را ثبت کنید.

 

نوشته های مشابه

71 دیدگاه در “5 علائم خرابی اویل پمپ یا پمپ روغن و هزینه تعمیر و تعویض آن

  1. محسن گفت:

    خیلی قطعه خطرناکیه باید جدی گرفت

    1. alinaderi گفت:

      بله فقط باید قطعه اصلی استفاده کرد

      1. ایمان گفت:

        سلام ماشین من پراید مدل ۹۵ هستش یک ساله خریدم صاحب اصلیش دور روغن عوض کرده صدای چرچر داخل ماشین میاد اسبکی نو کردم بازم صدا ول نشد روغن که عوض میکنم صدا تا یه ساعت ول میشه بازم صدا بر میگردی ولی چراغ روغن اصلا روشن نمیشه به همین منوال طی یکسال روندمش خواهشن کسی میدونه عیب از کجای ماشینه

        1. alinaderi گفت:

          دوستانی که این مشکل براشون پیش اومده و راه حل دارن جواب بدن ممنون می شم

        2. مهدی گفت:

          سلام،احتمال 90درصدا از میل سوپاپه

  2. حسن گفت:

    با سلام وقت بخیر خودروی من اسپورتیج 2015میباشد کیلومتر 150هزارتا کارکرد دارد ماشن سالم سالم فقط وقتی روشن میکنم صدای موتور خیلی زیاده ولی تا بندازم تو دنده صدا قطع میشود چندین مکانیک بردم همه نظرشون تعویض پمپ روغن میباشد لطفا راهنمایی کنید با تشکر 09163018901
    حسن هستم از اهواز

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      در این رابطه نمیشه نظر قطعی داد و باید مکانیک متخصص موتوری نظر قطعی بده اما باتوجه به اطلاعاتی که دادید و ایراد فنی در خودروهای کیا و هیوندای مخصوصا خودروی اسپورتیج و حتی خودروی سانتافه باید در 150 هزار کیلومتر حتما اویل پمپ تعویض شود.در غیر این صورت موتور یاتاقان میزنه.حتی برای خودروی سانتافه از طرف کمپانی تاکید شده در این کیلومتر اویل پمپ باید تعویض بشه.با توجه به شباهت موتوری این خودرو با اسپورتیج امکان داره این مشکل هم برای شما صادق باشه.در کل توصیه میشه حتما به تعمیرگاه مجاز و معتبر مراجعه کنید.

      1. ابراهیم گفت:

        خودرو من سانتافه است بعد از تعویض پمپ صدای موتورش بیشتر شده قبلا خاموش و روشن بودنش مشخص نبود الان شده تراکتور

        1. alinaderi گفت:

          سلام ارادت مطمئننا یا قطعه خراب بوده یا مکانیک درست قطعات رو نبسته خیلی سریع به یک مکانیکی معتبر دیگه مراجعه کنید.خودروی سانتافه مشکل اویل پمپ داره خود کمپانی هم گفته بعد از 150 تا کار اویل پمپ باید عوض شه وگرنه موتور یاتاقان میزنه .

    2. بهنام گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا بریدپیش مکانیک وبپرسین صدای بلبرینگ کلاچ نیست چون باعلائمی که شماگفتین بیشتر به خرابی بلبرینگ کلاچ میخوره تا خراب شدن اویل پمپ راستی من نظرم گفتم نه عیب دقیق خودرو خدانگهدار

      1. alinaderi گفت:

        ممنون از نظر شما بهنام جان
        البته این دوستمون گفتن وقتی روغن عوض می کنند مدتی صدا قطع میشه.صبح ها وقتی موتور سردا صدا میده.ما هم یه مطلب کامل در رابطه با دلیل صدای بلبرینگ کلاچ برای شما تو سایت منتشر کردیم.می تونید اون مطلب رو هم بخونید.به هر حال بعید نیست از بلبرینگ کلاچ هم باشه.

        1. امير گفت:

          سلام ماشين من سمند ef7 هست هشدار فشار روغن پايين هست و يكي ديگه هم ميگه ترمز دستي يا روغن ترمز چك شود مننون ميشم راهنمايي كنيد

          1. alinaderi گفت:

            این دو مشکل متفاوت است.شما باید در ابتدا در زمانی که خودرو سرد است سطح روغن موتور و روغن ترمز را چک کنید.اگر هر دو در محدوده مجاز روغن بود باید موارد دیگه ای چک بشه.دلیل اصلی کاهش فشار روغن فشنگی روغن و گرفتگی شلنگ های فشار ضعیف و فشار قوی روغن و توری اویل پمپ و در آخر خود اویل پمپ است.برای روغن ترمز هم باید شلنگ های روغن و خود پمپ ترمز چک بشه .در هر صورت بهتره خیلی زود به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.در صورت کاهش فشار روغن احتمال خرابی در واشر سر سیلندر هست.

    3. ناشناس گفت:

      به عقیده من اون صدا وقتی میاد که ماشینو استارت میزنی بعد از چند ثانیه صدا متوقف میشه ایراد از سیویتی هستش

      1. alinaderi گفت:

        بله دقیقا امکانش هست از علائم خرابی cvt خودرو صدایی شبیه صدای کشیدن زنجیر یا صدای زنجیر شل میده بعد که گرم میشه این صدا از بین میره.

  3. علی گفت:

    با سلام. خودرو سمند معمولی با تعمیر اساسی و تعویض سیلندر و کارکرد نهایتا هزار کیلومتر یاتاقان زده و بعد رفع عیب با سمباده و…. بعد سیصد کیلومتر زنجیر اویل پمپ پاره میشه. ایا مشکل از مکانیک هست یا من که اصلااا شار نیاوردم به ماشین . یا استفاده از کلمه شانس ؟
    روغن و فیلتر خوب هم کار شده .

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      این مشکل شما چند دلیل اساسی داره که باعث بروز این همه هزینه و مشکل شده.
      دلیل اول رعایت نکردن قانون سرویس دوره ای خودرو که ما چندین مطلب در این باره منتشر کردیم.سرویس دوره ای 5 هزارتا به اندازه ای مهم است که عدم رعایت آن هزینه ی زیادی داره.
      مشکل دوم که ما اکثرا با مکانیک ها داریم به این صورت است.مکانیک برای کم کردن هزینه های مالک تصمیم میگیره برای تعمیر موتور از قطعات قبلی و یا قطعات غیر اصلی استفاده کنه.مثلا در تعمیر موتور به جای تعویض کیت کامل واشر سر سیلندر که شامل تمام واشرها و کاسه نمد هاست فقط واشر سر سیلندر رو تعویض میکنه و قطعات قبلی رو مجدد استفاده میکنه. ما همیشه تاکید بر تعویض تمام قطعات در تعمیرات داریم.شما باید واشر کامل رو تعویض کنید و باید از قطعات نو و اصلی استفاده کنید.
      نکته سوم مراجعه به تعمیرکار بی تحربه است.حتما قبل از مراجعه به اعتبار و تجربه تعمیر کار دقت کنید.مثلا باید برای تعمیر جلوبندی به باطری ساز مراجعه کنید.چون این مورد اتفاق افتاده تذکر می دهیم.
      در آخر مقصر اصلی تمام این هزینه و اتفاقات خود صاحب خودروست.عدم رعایت سرویس دوره ای و رانندگی بد دلیل این همه اتفاق است.مثلا این دوستمون بعد از این همه هزینه تازه روغن خوب استفاده کرده.در تعویض دنده نباید دور موتور بالا باشد.کار کردن خودرو در دور موتور بالا باعث یاتاقان زدن میشه .در مطلب جدید در این رابطه کامل بحث می کنیم.

  4. محمد گفت:

    سلام لطفاً راهنمایی بفرمایید
    من تیبا مدل ۱۴۰۰ دارم موتورش صدای چق وقت میده بعضی وقتا قطع میشه اما دوباره شروع می‌کنه صدا دادن اما وقتی روغن عوض می کنم روز اول خوب کار می کنه اما دوباره صدا شروع میشه
    مدتی هست که صبح ها وقتی ماشین رو روشن می کنم چراغ روغن روشن میمونه وقتی گاز میدم و موتور گرم میشه چراغ خاموش میشه
    تایپیت ها رو دادم می‌کانیک نگاه کرد گفت ایرادی نداره
    علت چیه؟؟؟لطفا راهنمایی کنید

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      این مدل صدا ها در موتور عادی نیست به احتمال زیاد می تونه مشکل از یاتاقان ها باشه البته باید مکانیک چک کنه به نظر من زودتر به تعمیرگاهببرید تا موتور رو چک کنه.البته دوستان اگر نظر کارشناسی دیگه ای دارید این دوستمون رو راهنمایی کنید.

    2. ممدزانتیا گفت:

      میل سوپاپ لازم داری فرار روغن داره

      1. alinaderi گفت:

        بله امکانش هست

    3. سید اقبال حسینی گفت:

      منم ساینا مدل۹۶ دارم منم تا وقتی که موتور ماشین سرده خوبه ولی وقتی گرم بکنه صدای استکانی تایبیت میده تعمیرکار نگاه کرد گفت مشکل نداره..اگه مشکلشو پیدا کردی به منم خبر بده۰۹۱۸۶۱۷۶۲۰۸ ممنون

      1. alinaderi گفت:

        دوستان عزیز اگر کسی تونست راه حل پیدا کنه به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

  5. شهرام گفت:

    سلام و عرض ادب
    من سمند دوگانه LX مدل 91 دارم اخیرا وقتی درجا کار میکنه چراغ روغن و استوپ ریز چشمک میزند ولی با کوچکترین گازی خاموش میشند آیا می‌تونه از اوایل پمپش باشه لطفاً راهنمایی کنید

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت نه به اویل پمپ ربطی نداره .وقتی ماشین سرده قبل از استارت زدن سطح روغن ماشین رو چک کنید.احتمالا روغن کم کرده اگر کم کرده باشه باید به مکانبک نشون بدید. می تونید یکم روغن اضافه کنید.اگر مشکل حل شد که هیچ اگر نشد احتمالا ماشین روغن سوزی داره.اگزوز رو هم چک کنید که دود نده

  6. ذاکری گفت:

    سلام اخيراً مسافرت بودم هنگام برگشت تواتوبان وقتی ایستادم چراغ روغن روصفحه روشن شد زنگ زدم امداد آمد وفشگی روغن تعویق کرد چراغ خاموش شد بعد گفت باید ماشین چک کنم گفتم چطوری گفت مسافت از اتوبان تاشهرستان برو اگه چراغ روشن شد بايد ماشین حمل کنید تا تعمیر گاه اگه چراغ روشن نشد ایراد از فشنگی روغن بوده ایرادی نداره خوشبختانه چراغ دیگه روشن نشد و به شهرستان که رسیدم بردم تعمیر گاه مکانیک گفت ایرادی ندارد وهمین فشگی که عوض کردی خراب بوده حالا دل چرکینم که مبادا دوباره روشن بشه راستی من سرعت میرم حدودا 120یا 140 روغن فیلتر روغن سروقت شاید زودتر تعويض مکنم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید مچکرم ماشين سمند معمولی

    1. alinaderi گفت:

      سلام خرابی فشنگی روغن خیلی اتفاق میوفته و احتمالا مشکل از همون فشنگی روغن بوده که بر طرف شده.اما وقتی ماشین برای مدت طولانی جایی پارک شده قبل از اسستارت حتما زیر ماشین رو چک کنید روغن نزده باشه همچنین قبل استارت سطح روغن ماشین هم چک کنید کم نکرده باشه.

  7. پیام گفت:

    سلام. ماشین ۲۰۶ بعد از نیم ساعت رانندگی که گرم میشه تو دور پایین چراغ روغن و استپ شروع میکنه چشمک زدن و با گاز دادن و دور موتور بالا خاموش میشه. مشکل از چی میتونه باشه؟

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت اگر همچین مشکلی دارید حتما باید فوری به مکانیکی مراجعه کنید.شاید با تعویض فشنگی روغن مشکل حل بشه اما اگر مشکل روغن سوزی داشته باشید با تعمیر موتور انججام بدید.توری اویل پمپ هم باید چک بشه اگر توری اویل پمپ کثیف باشه با همچین مشکلی روبرو می شید.

  8. علیرضا فولادی گفت:

    سلام من یک پراید مدل 90 دارم که چند ماه است که صدایی سمت اویل پمپ روغن میاد صدایی شبیه به فورفور کردن وقتی که موتور روشن است باگازدادن صدا ناپدید می‌شود وقتی که ماشین سلو کار می‌کند صدا واضح است صدایی شبیه هوهو کردن و وینگ وینگ داخل کابین ماشین میاد وقتی که موتور روشن است وحرکت نکردم هرمکانیکی یه نظری می‌دهد یکی میگه بخاطر سفتی تسمه تایم است که تعویض کردی یکی میگه صدای هرز گرد تایم هست یکی میگه صدای اویل پمپ روغن است درصورتی که نه چراغ روغن روشن است نه چراغ چک یکی می‌گوید صدای یاتاقان است شما چه نظری دارید

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت تمام مواردی که می فرمایید احتمال داره خراب باشه.اگر تازه اویل پمپ تعویض شده یا تعمیر موتور اساسی انجام دادید یک احتمال بیشتر نیست.در تعمیر موتور خودرو از قطعات غیر اصلی استفاده کردید.استفاده از قطعات غیر اصلی و با طرح اگرچه ارزان تر است اما در آینده چنین مشکلاتی را برای صاحب خودرو به وجود می آورد.احتمال بعدی نصب غیر اصولی قطعات جدید است.مکانیک نا بلد حتی قطعات اصلی را هم درست نصب نمی کند.دلیل چنین صداهایی آب بندی نادرست و نصب غیر اصولی قطعات عم می تواند باشد.در این سایت مطلبی در رابطه با دلیل صدای تق تق در خودرو به طور کامل صحبت شده.

    2. ناشناس گفت:

      دقیقا منم پراید مدل ۹۰ دارم و همین مشکل برای ماشینه من پیش اومده.شما تونستین مشکل رو برطرف کنید؟

      1. alinaderi گفت:

        دوستانی که تجربه چنین مشکلی رو دارن بقیه رو هم راهنمایی کنن ممنون می شم.

  9. اخوان گفت:

    خودرو ال۹۰ مدل ۸۹ دارم
    چراغ روغن بعد طی مسافتی کوتاه روشن میشه ولی بصورت دایم روشن نیست پر گاز خاموش میشه حرکت آهسته روشن .. روغن عوض کردم وای تاثیر نداشت

    1. alinaderi گفت:

      اکثرا همین مشکل رو دارن به احتمال زیاد یا توری اویل پمپ کثسف شده یا احتمال داره فشنگی روغن خراب شده باشه.اما بهتره ببرید پیش مکانیک حتما کاسه نمد ها و واشر های سر سیلندر و اویل پمپ رو چک کنه

  10. رادتی گفت:

    سلام. من ام وی ام ایکس۳۳دارم مدتی هست روغن کم. میکنه ومنم روغن سرریزمیریزم. درحالیکه روغنش خیلی هم. کم. نمیشه تاحالادوبارآمپرروغنش روشن شده وبعدازچندتاچشمک زدن واستاده. بنظرشماازسطح روغنشه یااویل پمپش خراب شده؟ متشکرم

    1. alinaderi گفت:

      دلیل کم شدن سطح روغن مربوط به خرابی اویل پمپ یا واشر ها و کاسه نمد های سر سیلندر میشه.احتمال داره به دلیل خرابی رینگ و پیستون روغن سوزی هم داشته باشید.حتما خیلی زود ببرید پیش مکانیک.یا وقتی ماشین مدت زیادی پارک شده زیرش رو نگاه کنید روغن ریزی داره یا نه.اگر روغن ریزی داره باید ببنید روغن از چه محلی نشت کرده.اگر روغن ریزی نداره احتمالا باید سر سیلندر و موتور باز شه تعمیر شه.

      1. رامین گفت:

        سلام سوناتا ۲۰۰۹ دارم وقتی پامو از گاز برمی‌دارم موتور خاموش میشه . تو حالت دور آرام که پا رو پدال نیست دور موتور میاد دقیقا رو پنصد الا شیشصد دور چراغ روغن سو سو می‌کنه بعد یه چند ثانیه خاموش میشه. یه شب تا صبح یا یه ساعت موتور خاموشه استارت میزنم درست میشه تا پنجاه الا صد کیلومتر باز این عیب پیش میاد نظر شما؟

        1. alinaderi گفت:

          به نظر می رسه ماشین بیشتر یه مشکل برقی داره باید خیلی زود به مکانیک مراجعه کنید.

    2. علی گفت:

      سلام ۲۰۶ اسدی دارم . ماشین صحیح و سالم شب پارک کردم . صبح اول وقت استارت زدم صدای در ناحیه تسمه ها میآید مشابه این است که دو چیز با هم درگیر شدند.امکان داره راهنمایی فرمایید سپاسگزارم

      1. alinaderi گفت:

        سلام دلایل زیادی داره یک مطلب در سایت موجوده با تیتر ” دلیل صدای تق تق در خودرو” اون مطلب رو حتما بخونید.ممنون

      2. Seyed گفت:

        سلام وقت یخیر. من سانتافه ۲۰۱۵ دارم درحال ایست کامل یهو چراغ روغن شروع کرد به چشمک زدن و نگاه کردم روغن ماشین فول بود و رفتم تا منزل که ماشین جوش اورد خلاصه با اب گرفتن به رادیاتور دما رو پایین اوردم و خاموش کردم متاسفانه اویل ماژول ماشین اب و روغن را قاطی کرده بود اما به موتور نرسیده بود و تا رادیاتور اومده بود، ترموستات فیلتر روغن و اویل ماژول و فشنگی روغن رو عوض کردم و اویل پمپ هم به تست میکانیک سالم و پرقدرت هست اما ماشین زمانی که داغ میشه در ایست کامل چراغ روغن روشن میشه
        مشکل چی هست به نظر شما ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. alinaderi گفت:

          سلام
          اشتباه اساسی شما آب گرفتن روی رایداتور بود.هیچ وقت این کارو نکنید خودروی سانتافه بعد از 150 هزارتا کار باید تعمیر موتور اساسی بشه.تعویض اویل پمپ یکی از این کارهایی که حتما باید تعویض بشه حتی اگر درست باشه .ختما به مکانیک متخصص که کار کیا هیوندای میکنه نشون بدید

  11. عبداللهی گفت:

    سلام وقت بخیر ، ماشینم 206 همیشه دربپوش فیلتر روغن پاره می‌کنه به صورتی که تو یه مسیر تهران شمال 4 بار عوض کردم ، بنظرتون می‌تونه از خرابی آوریل پمپ باشه؟

  12. محمد مقدم گفت:

    سلام و وقت خدا قوت
    استاد محترم من یه سمند ef7 دوگانه کارخونه دارم که صبح ها وقتی استارت میزنم و ماشین روشن میشه تا چند ثانیه چراغ روغن و استپ روشن میمونه و بعد یه صدا شبیه چرخیدن روغن از موتور میاد و تو این لحظه چراغ ها خاموش میشه و تا آخر روز دیگه این اتفاق نمی‌افته.خواستم بپرسم امکان داره از ضعیف شدن اویل پمپ باشه ؟

    1. alinaderi گفت:

      به نظر میاد مشکل از اویل پمپ یا فشنگی روغن باشه اختمالا توری اویل پمپ گرفته باشه.حنما به تعمیرگاه مراجعه کنید و بعد از تعمیر روغن و فیلتر ها رو کامل تعویض کنید البته این مشکل در خودروهای دوگانه سوز طبیعیه اما حتما باید چک بشه.

    2. حجت کاوسی گفت:

      سلام استاد خسته نباشی
      من سمند 1800 مدل 92 دارم اول صبح که ماشینو روشن میکنم انگار از توی سرسیلندر صدای خشک میاد مثل اینکه دوتا ظرف چینی رو روی هم می سابن، بعد از 2 دقیقه که موتور گرم شد کلا صدا قطع میشه، حالا درب موتور رو باز کردم متوجه شدم مثل قبل روغن به حالت قطره ای، به بیرون نمی پاشه اما تا یه کم گاز میدم روغن میپاشه به نظر شما ایراد از اویل پمپه؟

  13. سلام استاد خسته نباشی
    من سمند 1800 مدل 92 دارم اول صبح که ماشینو روشن میکنم انگار از توی سرسیلندر صدای خشک میاد مثل اینکه دوتا ظرف چینی رو روی هم می سابن، بعد از 2 دقیقه که موتور گرم شد کلا صدا قطع میشه، حالا درب موتور رو باز کردم متوجه شدم مثل قبل روغن به حالت قطره ای، به بیرون نمی پاشه اما تا یه کم گاز میدم روغن میپاشه به نظر شما ایراد از اویل پمپه؟

    1. alinaderi گفت:

      سلام قبل از روشن کردن خودرو وقتی موتور سرده باید سطح روغن رو چک کنید.احتمالا روغن کم کرده که دیگه بیرون نمیریزه حتما باید به مکانیک مراجعه کنید.اگر روغن کم کردید یه مقدار روغن بریزید تا بدون روغن کار نکنه فوری هم به مکانیک مراجعه کنید.این صدای یاتاقان هم میتونه باشه

  14. یاسر گفت:

    سلام وقت بخیر
    حدودا ۳ سال قبل سراتو سایپا مدل ۹۵ با کارکرد ۵۰ تا خریدم ، تو جاده موتور داغ کرد و چراغ چک روشن شد که نمایندگی واتر پمپ عوض و مشکل حل شد ، منتهی صبح ها موقع روشن کردن ، ماشین صدای تراکتور میده ، نمایندگی اون زمان میگفت سیستم این ماشین شیم لس هستش و صداش طبیعیه
    الان حدود ۱۰۰ تا کارکرده مشکلی بجز صدا نداشته تا الان ، به نظرتون اویل پمپ مشکلی داره ، الان باید اقدام کنم برای تعویضش؟
    با تشکر

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      صدای اضافه در هیچ خودرویی عادی نیست مگر اینکه خیلی حساس باشید به صداهای خیلی کم .ام این صدایی که می فرمایید در زمان روشن شدن فقط شنیده می شه چند دلیل می تونه داشته باشه.یکی از دلیل هایی که داره مشکل در کیت تایم یا دنده های cvt هست.در خودروهایی که cvt داره و مکانیزم زنجیر تایم داره این صدا در زمان روشن شدن خودرو شنیده میشه و بعد از مدتی قطع میشه.حتما به یک مکانیک مجاز و مجرب مراجعه کنید.

  15. مهدی گفت:

    با سلام
    چند وقته چراغ استوپ ماشینم تو سرعت و سربالایی روشن میشه لطفآراهنمایی کنید
    رادیاتور رو سیخ زدم
    ترموستات عوض کردم
    فن هارو چک کردم
    تست واشرسلیندر بردم
    تنظیم موتور بردم
    بازم مشکل ماشینم حل نشد !!!!!
    پژو ۴۰۵ مدل ۸۵
    ماشینم سنسور حرارتی هم داره

    1. مهدی گفت:

      یادم رفت بنویسم وقتی کولر میزنم سریعتر آمپر میاد بالا.باد کولر هم گرم میشه

      1. alinaderi گفت:

        خودم همین مشکل رو داشتم نمایندگی بردم مشکل از رله فن آب و کولر بود تعویض کرد درست شد.شاید به احتمال کم نیاز به هواگیری هم داشته باشید.

        1. مهدی گفت:

          هواگیری شده
          رله فن سالمه

          1. alinaderi گفت:

            دوستان اگر کسی نظری داره بگه ما هم بفهمیم مشکل از کجاست خودتون هم اگر متوجه شدید بفرمایید لطفا.

        2. حامد گفت:

          سلام ماشین من دوبار بردم کل قطعات عوض کردم ولی دوباره یاتاغان زدعلتش شاید اویل پمپ روغنه یاوانر پمپ

          1. alinaderi گفت:

            سلام ارادت
            این موضوع دو دلیل اساسی داره.یکی استفاده از قطعات غیر اصلی و مکانیک بی تجربه.اگر از قطعات غیر اصلی و نامرقوب استفاده کنید خیلی سریع دوباره به تعمیرگاه برید.اگر مکانیک قطعات رو درست نصب نکنه حتی اگر قطعات اصلی باشه دوباره باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.البته در تعمیر موتور بهتر است تمام قطعات موتوری کامل تعویض شود.جون هرکدام عمر مفید خود را کرده

  16. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخير من سمند ef7 دارم هشدار فشار روغن پايين است ميده وهيچ چراغي هم روشن نميشه رو غنش روهم تازه عوض كردم كسي دليلشو ميدونه

    1. alinaderi گفت:

      دوستان اگر دلیل دیگه ای به نظرتون می رسه بگید

      1. رضا گفت:

        سلام ماشین پژو۴۰۵ دارم چراغ روغن و استپ موقع ایستادن یا سلو کارکردن بعد از مسافتی روشن می شن فشنگی عوض کردم فیلتر عوض کردم . ولی فشار روغن پایینه مشکل کجاست ازپمپ روغن

        1. alinaderi گفت:

          احتمال داره مشکل از اویل پمپ باشه اما به احتمال دیگه هست که از قطعه غیر اصلی استفاده کردید یا ماشین مشکل برقی داره. این موارد رو حتما چک کنید. سطح روغن رو وقتی ماشین سرده چک کنید که کم نکرده باشه.

  17. امیدصبوری خواه گفت:

    سلام وقت بخیر
    ۴۰۵ تازه تعمیر ولی چراغ روغن -استپ روشن گاز ک میدم خاموش میشه فرشنگیم عوض کردم ولی بازم همونه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. alinaderi گفت:

      در زمانی که تعمیر موتور کامل انجام میدید برخی چراغ های چک روشن میشه.برای همین ما توصیه کردیم در زمان تعمیر موتور کامل تا 5 هزارتا با خودرو رانندگی کنید.اما اصلا به موتور فشار نیارید.احتمال داره برخی ازین ارور ها بر طرف شه.اما اگر بعد از 5 هزارتا هنوز چراغ چک روشن بود حتما به مکانیک مراجعه کنید.

  18. شاهین گفت:

    آیا خرابی اویل پمپ باعث دل دل زدن ماشین هنگام ابتدایی حرکت میشه؟
    من ماشین ساینا دارم ۲۵۰هزار کیلومتر باهاش راه رفتم مشکل ندارم ، خیلی کم در ابتدای حرکت دل دل میزنه میتونه از اویل پمپ باشه؟

    1. alinaderi گفت:

      ریپ زدن ماشین بیشتر دلیل برقی دارهوامکان داره پمپ بنزین درست کار نکنه یا فیلتر ها و لوله هاش گرفته باشه.به نظر نمیاد از اویل پمپ باشه.اما خوب بهتره به مکانیک مراجعه کنید.

  19. امیر محمدیان گفت:

    سلام من ماشین سمند موتور پژو ۴۰۵ دارم صبح که هوا سرده روشن می کنم یک صدای تق تق از داخل موتور شنیده میشه بعد از چند دقیقه، صدا قطع میشه و موتور نرم و بی صدا است به چند مکانیک بردم یکی علت از استکان تایپیت می دونست ،دیگری از رینگ وپیستون، یکی هم از اویل پمپ،
    در حالیکه چراغ روغن موتور در هنگام روشن بودن موتور اصلا روشن نمیشود،
    اگر اویل پمپ ضعیف باشه ایا نباید چراغ روغن روشن بشه
    به نظر شما مشکل از چیه ،چون هر مکانیک علت متفاوتی را می گویند

    1. alinaderi گفت:

      این صدا از این موتور یه امر عادیه.پیشنهاد می کنم اگر ماشین بیشتر از 150 هزارتا کارکده موتور رو اورهال کنید و رینگ پیستون و واشر کامل رو برای ماشین تعویض کنید. کل فیلترها و روغن هم باید تعویض شود.بعد می تونید نسبت به صدای موتور اقدام کنید.

  20. ناشناس گفت:

    سلام

    1. رضا گفت:

      سلام ماشین پژو۴۰۵ دارم چراغ روغن و استپ موقع ایستادن یا سلو کارکردن بعد از مسافتی روشن می شن فشنگی عوض کردم فیلتر عوض کردم . ولی فشار روغن پایینه مشکل کجاست ازپمپ روغن

  21. GaBRieL گفت:

    باسلام یه تیبا ۹۱‌ دارم صبح که میخواستم برم بیرون از تاحیه نوتور صدای تق تق خیلی بلند میومد حتی تا اتاق ماشینم صدا میومد، حرکت که کردم و راه افتادم بعد یکی دو دیقه صدا قطع شد، اگه کسی میدونه مشکل از کجاست راهننایی کنه لطفا – مچکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *