دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آشنایی با نحوه تعویض بلبرینگ چرخ خودرو توسط کارشناس کارکیتس

زمان تعویض بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ ها بخش مهم سیستم تعلیق خودرو هستند. بلبرینگی که معمولاً در توپی چرخ، روتور یا سیلندر ترمز قرار دارند، به چرخش روان چرخ هنگام حرکت خودرو کمک می‌کنند. اگر در حین رانندگی متوجه صدای زوزه یا ساییدگی شدید یا چراغ ABS روشن شد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که بلبرینگ چرخ خود را عوض کنید. شما می توانید با تعویض بلبرینگ چرخ خود به جای مراجعه به مکانیک در هزینه خود صرفه جویی کنید، اما اگر این کار را انجام می دهید، احتیاط کنید چون این کار به ابزار و مهارت بالا نیاز دارد. اما در این مطلب سازو کار کلی تعویض بلبرینگ چرخ را بری شما توضیح می دهیم. در مطالب دیگر در رابطه با دلیل و نشانه خرابی بلبرینگ چرخ و مکانیزم کلی توپی و بلبرینگ چرخ توضیح کامل دادیم.

مراحل تعویض بلبرینگ چرخ خودروهای چینی

در بیشتر خودروهای چینی در هنگام خرابی بلبرینگ چرخ می توانید آن را تعویض کنید. دیگر نیازی به تعویض توپی چرخ خودرو نیست. اما در برخی خودروها مانند جک j5 و ام وی ام 530 توپی چرخ باید کامل عوض شود. دلیل این امر این است کاه توپی قابلیت باز شده ندارد و پرس شده. برای همین در صورت خرابی بلبرینگ چرخ باید مجموعه کامل تعویض شود. در ادامه تمامی مراحل را قدم به قدم برای شما توضیح می دهیم. در آخر هم کلیپ آموزشی از نحوه تعویض بلبرینگ چرخ و توپی چرخ برای شما قرار می دهیم.

تعویض بلبرینگ چرخ

مرحله اول ایمن سازی

ابتدا وسیله نقلیه خود را روی یک سطح صاف پارک کنید. شما باید تمام اقدامات ایمنی لازم را هنگام تعویض بلبرینگ چرخ خودرو خود انجام دهید. بدترین اتفاقی که ممکن است هنگام تعویض بلبرینگ چرخ ها بیفتد این است که وسیله نقلیه شما به طور ناگهانی به حرکت در بیاید. قبل از شروع، وسیله نقلیه خود را روی یک سطح صاف پارک کنید. خودرو را در حات خلاص قرار دهید و مطمئن شوید که ترمز دستی را بالا نگه دارید.


در ابتدا به این نکته توجه کنید. هر خودرویی مکانیزم خود را دارد. امکان دارد این مراحل برای برخی خودروها صدق نکند. پس بهتر است به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید. اگر هم خود این کار را انجام دادید می توانید به مکانیک مراجعه کنید که کار شما را چک کند.

مرحله دوم محکم کردن چرخ

برای محکم کردن چرخ‌هایی که بلبرینگ‌های آن‌ها را تعویض نمی‌کنید، از قفل چرخ استفاده کنید. برای پایداری بیشتر، استفاده ازقفلهای محکم برای نگه داشتن چرخ های خودرو در جای خود می تواند هوشمندانه باشد. بدیهی است که می‌خواهید روی چرخ‌هایی که قصد تغییر آن را ندارید از قلاب‌هایی استفاده کنید، زیرا چرخ‌هایی را که تعمیر می‌کنید از سطح زمین بلند می‌شوند. به عنوان مثال، اگر بلبرینگ چرخ جلو را تعمیر می‌کنید، لاستیک‌های چرخ عقب و اگر روی چرخ عقب کار می‌کنید، پشت تایرهای جلو قرار دهید.

مرحله سوم باز کردن مهره چرخ

پیچ چرخ را شل کنید و چرخ را با استفاده از جک بلند کنید. برای دسترسی مناسب به اجزای داخلی چرخ که بلبرینگ آن را تعویض می‌کنید، باید چرخ را بالا ببرید. این کار را با استفاده از جک خودرو انجام دهید. با این حال، قبل از اینکه چرخ را بلند کنید، ممکن است بخواهید مهره های چرخ را با آچار بکس کمی شل کنید، زیرا شل کردن اولیه آنها وقتی از زمین بلند می شود، سخت تر است. پس از این، چرخ خود را با احتیاط بلند کنید. اگر وسیله نقلیه شما جک ندارد، ممکن است لازم باشد جک مناسبی را از فروشگاه لوازم یدکی خریداری کنید.
برای جلوگیری از لغزش خطرناک، قبل از تلاش برای بلند کردن چرخ، مطمئن شوید که وسیله نقلیه به طور محکم روی جک قرار گرفته است و جک با زمین همسطح است. همچنین مهم است که مطمئن شوید جک خودرو را روی یک قطعه محکم و فلزی زیرشاخه لمس می کند، نه روی قالب پلاستیکی شکننده، زیرا وزن وسیله نقلیه می تواند به قطعه دوم آسیب برساند.
همچنین استفاده از پایه جک ایمنی برای امنیت بیشتر در صورت خالی کردن جک کف یا قیچی بسیار عاقلانه است.

مرحله سوم در آوردن چرخ

پیچ چرخ را باز کنید و چرخ درآورید. مهره های چرخ که از قبل شل کردید، باید به راحتی جدا شوند. اینها را بردارید و در مکانی امن قرار دهید تا گم نشوید. بعد، خود چرخ را بردارید. باید به راحتی در بیاید.
می توانید از چرخ به جی محلی برای نگه داری مهره ها و لوازم چزخ استفاده کنید. اینگونه لوازم چزخ گم نمی شود.

مرحله چهار باز کردن سیلندر ترمز

سیلندر ترمز را بردارید. با استفاده از سوکت و جغجغه، پیچ های کولیس را بردارید. سپس خود کولیس را با استفاده از پیچ گوشتی بردارید.هنگام برداشتن سیلندر، مراقب باشید که آزادانه آویزان نشود، زیرا ممکن است به شلنگ ترمز آسیب برساند. به جای آن، آن را به قسمت امنی از زیرانداز قلاب کنید یا از نخ کوتاهی برای بستن آن استفاده کنید.

مرحله پنجم باز کردن گردگیر توپی چرخ

در مرکز توپی خودرو باید یک درپوش فلزی یا پلاستیکی کوچک به نام گردگیر وجود دارد. از اجزای نگهدارنده توپی در جای خود می باشد. از آنجایی که باید توپی چرخ را بردارید، درپوش و اجزایی که از آن محافظت می کند باید باز شود. معمولاً با گرفتن پیچ گوشتی و ضربه زدن به پیچ گوشتی با چکش می توان پوشش گرد و غبار را جدا کرد. در داخل، مهره توپی را خواهید دید که معمولاً با یک سنجاق چوبی محکم می شود. سنجاق چوبی را با انبردست یا سیم برش بردارید، سپس مهره توپی را باز کرده و آن را (و واشر آن) بردارید. این قطعات کوچک اما مهم را حتما در جایی نگه دارید که گم نشوند!

مرحله ششم جدا سازی توپی چرخ

توپی چرخ را بردارید. انگشت شست خود را محکم روی میخ در وسط مجموعه قرار دهید. محکم (اما تا حدودی به آرامی) با کف دست دیگر خود توپی را ضربه بزنید. بلبرینگ بیرونی چرخ باید شل شود یا بیفتد. بلبرینگ بیرونی را بردارید. در نهایت خود توپی را بردارید.
اگر توپی چرخ گیر کرد، می توانید از یک پتک لاستیکی برای شل شدن آن استفاده کنید. با این حال، این می تواند به توپی آسیب برساند، بنابراین بهتر است از پتک فقط در صورتی استفاده کنید که قصد استفاده مجدد از همان توپی را ندارید.

مرحله هفتم باز کردن اجزای توپی

پیچ های توپی را باز کرده و توپی قدیمی را جدا کنید. بلبرینگ چرخ داخل توپی است که معمولاً با پیچ های متعددی که از پشت به داخل پیچ می شوند، در جای خود نگه داشته می شود. دسترسی به این پیچ و مهره ها ممکن است دشوار باشد زیرا در زیر شاسی قرار گرفته اند، بنابراین ممکن است بخواهید از یک آچار سوکت نازک برای شل کردن و جدا کردن آنها استفاده کنید. وقتی پیچ ها را جدا کردید، توپی را از محور جدا کنید.
توجه داشته باشید که اگر یک مجموعه توپی جدید خریداری کرده اید، در این مرحله، می توانید توپی چرخ جدید را نصب کنید و چرخ را دوباره کنار هم قرار دهید و کارتان تمام می شود.

مرحله هشتم دراوردن بلبرینگ

مجموعه توپی را جدا کنید. برای دسترسی به بلبرینگ ها، باید توپی را کامل جدا کنید. احتمالاً باید از آچار (و/یا چکش) برای جدا کردن انتهای توپی و هر چرخ ترمز ضد قفل که ممکن است بخشی از توپی شما باشد، استفاده کنید. سپس، ممکن است لازم باشد از یک ابزار تخصصی مانند دستگاه پرس برای باز کردن توپی استفاده کنید. مجموعه بلبرینگ باید به راحتی از هم جدا شود.

بلبرینگ در زیر پرس کاملا می شکند و از توپی جدا می شود. به همین دلیل، شما باید بلبرینگ جدید جایگزین را آماده کنید. پس از برداشتن بلبرینگ قبلی، بهتر است داخل مجموعه را کاملا تمیز کنید. معمولاً در اینجا مقدار زیادی چربی و کثیفی وجود دارد، پس پارچه برای تمیز کاری در دسترس داشته باشید.

مرحله نهم جایگذاری بلبرینگ جدید در توپی

بلبرینگ جدید را داخل توپی قرار دهید. با چند ضربه چکش، بلبرینگ جدید را در مجموعه توپی در جای خود قرار دهید. در نهایت یک بلبرینگ داخلی جدید را چرب کرده و در مجموعه نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که بلبرینگ ها به درستی تراز شده‌اند، تا جایی که می‌توانند به داخل فشار داده شده باشند، و هر حلقه آب‌بندی با قسمت بیرونی مجموعه همسطح باشد. از گریس زیادی برای بلبرینگ خود استفاده کنید. می توانید گریس را با دست یا با ابزار مخصوص بمالید. مقدار زیادی گریس اضافی را در اطراف قسمت های بیرونی بلبرینگ ها و هر حلقه آب بندی بمالید.

مرحله آخر جایگذاری قطعات باز شده

تمام قطعات را به ترتیب معکوس تعویض کنید. اکنون که بلبرینگ ها را عوض کرده اید، اساساً تنها کاری که باید انجام دهید این است که چرخ وسیله نقلیه خود را دوباره سر جایش قرار دهید. با این حال، فراموش نکنید که این به معنای نصب یک بلبرینگ جدید پس از قرار گرفتن توپی است. مجموعه توپی چرخ را دوباره کنار هم قرار داده و روی محور محور نصب کنید. توپی را دوباره روی آن قرار دهید و آن را با پیچ هایش در جای خود محکم کنید. یک بلبرینگ بیرونی جدید و کاملاً چرب شده را در این نقطه نصب کنید. مهره قلعه را به آرامی سفت کنید و با یک سنجاق جدید در جای خود محکم کنید. درپوش گردگیر را تعویض کنید. کالیپر و لنت ترمز را در جای خود قرار داده و با پیچ های مناسب محکم کنید. در نهایت لاستیک را در جای خود قرار دهید و آن را با مهره محکم کنید.
وقتی همه چیز تمام شد، ماشین را با احتیاط با جک به زمین برگردانید. تبریک می گویم – شما به تازگی بلبرینگ چرخ خود را تغییر داده اید.

تعویض بلبرینگ چرخ

خلاصه انجام تمامی مراحل تعویض بلبرینگ چرخ


شما تصمیم گرفته اید که می خواهید به تنهایی بلبرینگ چرخ را عوض کنید. چگونه آن را انجام می دهید؟ ابتدا باید بدانید که برای تکمیل این کار به ابزار مناسب و دانش مکانیکی نیاز خواهید داشت. اگر از عهده این کار برمی آیید، به خواندن ادامه دهید.

ابتدا باید چرخ و کالیپر ترمز را بردارید. سپس باید درپوش گردگیر را به همراه سنجاق و نگهدارنده مهره از روی توپی جدا کنید. سپس می توانید بلبرینگ چرخ بیرونی و توپی را بردارید. در قسمت داخلی توپی، بلبرینگ داخلی را خواهید یافت که همچنین باید برداشته شود.

اکنون زمان آن رسیده است که آنها را با بلبرینگ های جدید جایگزین کنید. همانطور که چیزها را دوباره سرهم می کنید، باید مطمئن شوید و بلبرینگ ها را با گریس چرب کنید تا مطمئن شوید که در حین کار به خوبی روغن کاری می شوند. اکنون قطعات را به ترتیب معکوس دوباره مونتاژ می کنید و کار را کامل کرده اید. همچنین ایده خوبی است که پس از انجام این کار، بالانس چرخ را انجام دهید تا مطمئن شوید که قسمت جلویی شما به دلیل بلبرینگ خراب از تعادل خارج نشود. این کار هزینه زیادی ندارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که باید جلو بروید و لنت های ترمز خود را در حالی که سیلندر را برداشته اید بررسی کنید. در آن مرحله، می توانید لنت را عوض کنید تا دوبار چرخ را باز و بست نکنید. این چنین هزینه زیادی را صرفه جویی کمی کنید.

خرید توپی چرخ و بلبرینگ چرخ اصلی برای خودروهای چینی

حالا که به طور کامل با مراحل تعویض بلبرینگ چرخ خودروهای چینی آشنا شدید توجه به یک نکته بسیار اساسی است. نکته اصلی خرید بلبرینگ و توپی چرخ اصلی برای خودرو می باشد. شما تصور کنید کار به این سختی را انجام دادید. اما پس از نصب قطعه کیفیت لازم را ندارد. باید دوباره عوض شود. اما در قطعات اصلی این مشکل به وجود نمی آید. همچنین طول عمر قطعات اصلی بسیار بالا تر است. برای خرید قطعات اصلی برای خودروی خود می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید. برای خرید قطعه مورد نظر می توانید به صورت حضوری و تلفنی یا انترنتی اقدام کنید. اگر سوالی دارید می توانید در ساعات کاری با فروشگاه تماس بگیرید. در هر ساعتی می توانید از طریق چت آنلاین با ما در ارتباط باشید.

مطلب پایانی

بلبرینگ چرخ خراب می تواند آزاردهنده باشد، اما خوشبختانه تعویض آن بسیار گران نیست. یک مجموعه بلبرینگ تک چرخ را می توان با حدود 300 هزارتومن جایگزین کرد، در حالی که کل توپی حدود 2 میلیون هزینه دارد. این امکان وجود دارد که بلبرینگ ها را خودتان تعویض کنید، اما این کار برای یک مبتدی نیست. قبل از اقدام به تعمیر این خودرو به تنهایی، باید تجربه مکانیکی و ابزار مناسب داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *