دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

5 نشانه خرابی سنسور دریچه گاز خودروهای چینی و هزینه تعویض آن

وظیفه سنسور دریچه گاز

سنسور TPS یا سنسور موقعیت دریچه گاز زاویه فلپ دریچه گاز را تعیین می کند. سنسور موقعیت دریچه گاز بخش بسیار مهمی از موتور خودرو است. برای اینکه موتور بداند شما چقدر شتاب می خواهید و چقدر گاز می دهید، باید زاویه بدنه دریچه گاز را اندازه گیری کند تا با پاشش سوخت مطابقت داشته باشد. این مطلب برخی از رایج ترین علائم را در هنگام آسیب دیدگی یا معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز و هزینه تعویض آن در صورت خراب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز را مورد بحث قرار می دهد. در مطالب دیگر در رابطه با خرابی دریچه گاز و هزینه تعویض دریچه گاز خودروهای چینی بیشتر بخوانید.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودروهای چینی

رایج‌ ترین نشانه خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) شتاب ضعیف یا دور موتور آرام همراه با چراغ چک موتور روی صفحه کیلومتر خودروی شما است. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، ممکن است متوجه مشکلات تعویض دنده نیز شوید. سایر مسائل مربوط به رانندگی نیز رایج است. از آنجایی که سنسور موقعیت دریچه گاز بخش مهمی از عملکرد موتور است، می تواند منجر به علائم مختلفی شود. در اینجا لیست دقیق تری از 5 علائم رایج خرابی سنسوردریچه گاز آورده شده است.

خرابی سنسور دریچه گاز

زمان تعویض سنسور دریچه گاز

با توجه به علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودزوهای چینی می توانید زمان تعویض سنسور دریچه گاز را بدانید. اگر خوش شانس باشید احتمالا مشکل شما حل می شود. در غیر این صورت باید دریچه گاز را کامل عوض کنید. البته این راه حل دائمی نیست. برای دفعات بعدی بهتر است دریچه گاز کامل عوض شود. به علائم خرابی زیر دقت کنید.

شتاب ضعیف خودرو

یکی از رایج ترین نشانه خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز، تاخیر یا شتاب ضعیف است. شتاب تاخیری به این معنی است که فاصله زمانی قابل توجهی بین پا گذاشتن روی پدال گاز و شتاب واقعی خودرو وجود دارد. اگر متوجه شدید که ماشین در هنگام شتاب دادن تکان می‌خورد، این می‌تواند نشانه زمان تعویض سنسور دریچه گاز باشد.

نوسان در دور موتور پایین

اصطلاح دور آرام به عملکرد موتور در زمانی که وسیله نقلیه واقعاً در حال حرکت نیست اشاره دارد. اگر متوجه شدید که موتور شما در هنگام دور آرام نوسان می کند، ممکن است به دلیل مخلوط نامنظم هوا و سوخت باشد که مربوط به سنسور موقعیت دریچه گاز معیوب است. اگر ECM اطلاعات صحیحی را از سنسور موقعیت دریچه گاز دریافت نکند، دریچه گاز به درستی کار نخواهد کرد و در نتیجه موج بی‌حرکتی ایجاد می‌شود.

چراغ چک موتور را بررسی کنید

چندین سنسور در یک خودرو وجود دارد و اگر یکی از سنسورها کار نکند، چراغ چک موتور روشن می شود. اگرچه چراغ چک موتور به دلایل مختلف دیگر روشن می شود، توصیه می شود سنسور دریچه گاز را بررسی کنید، به خصوص اگر خودروی شما شتاب ضعیف و نوسان در دور پایین دارد. اگر چراغ چک موتور شما روشن است و مربوط به سنسور موقعیت دریچه گاز است، به احتمال زیاد یک کد مشکل مربوط به سنسور در ECU خواهد بود. می توانید آن را با یک اسکنر OBD2 بررسی کنید.

خرابی سنسور دریچه گاز

افزایش ناگهانی در هنگام رانندگی با سرعت بالا

اگر دریچه گاز برقی دارید، یکی از خطرناک ترین اثرات سنسور موقعیت دریچه گاز معیوب، افزایش ناگهانی سرعت در هنگام رانندگی با سرعت بالا در بزرگراه است. اتفاقی که می افتد این است که درب در دریچه گاز ممکن است به طور خودکار بسته شود و اگر راننده پدال گاز را بیش از حد فشار دهد، سوپاپ ناگهان باز می شود و سرعت را به شدت افزایش می دهد. این اتفاق زمانی می افتد که سنسور موقعیت دریچه گاز آسیب ببیند و سیگنال نادرستی به دریچه گاز ارسال کند و باعث باز و بسته شدن ناگهانی آن شود.

مشکل در تعویض دنده

سنسور موقعیت دریچه گاز خراب باعث ایجاد مشکل در شتاب می شود که به نوبه خود باعث ایجاد مشکل در گیربکس اتوماتیک می شود. سنسور موقعیت دریچه گاز همچنین اطلاعات را به واحد کنترل گیربکس اتوماتیک ارسال می کند. اگر این اطلاعات نادرست باشد، ممکن است در تعویض دنده اتوماتیک شما نیز مشکلی وجود داشته باشد.

نحوه عملکرد سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) بخشی جدایی ناپذیر از سیستم مدیریت سوخت خودرو است زیرا زاویه فلپ دریچه گاز را تعیین می کند. سنسور موقعیت دریچه گاز داده های موقعیت دریچه گاز را به ماژول کنترل موتور (ECM) منتقل می کند. این اطلاعات به تعیین مقدار سوخت در زمان مناسب به موتور کمک می کند. سنسور موقعیت دریچه گاز ممکن است به دلایلی از کار بیفتد و در نتیجه عملکرد و مصرف سوخت خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

محل سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز روی بدنه دریچه گاز قرار دارد زیرا زاویه دریچه بدنه دریچه گاز را اندازه گیری می کند. اگر می توانید سنسوری را ببینید که سیم هایی به آن در همان جهت محور بدنه دریچه گاز است، به احتمال زیاد سنسور موقعیت دریچه گاز است. اگر خودروی جدیدتری با بدنه دریچه گاز دارید، سنسور موقعیت دریچه گاز به احتمال زیاد در بدنه دریچه گاز ادغام شده است. نمی توان آن را جداگانه تعویض کرد. اما در برخی خدروهای چینی مانند لیفان 520 یا لیفان x60 این سنسور قابل تعویض است.

هزینه تعویض سنسور دریچه گاز


میانگین هزینه تعویض سنسور موقعیت دریچه گازخودروهای چینی بین 200 تا 400 تومان بسته به مدل خودرو و هزینه نیروی کار است. قیمت یک سنسور موقعیت دریچه گاز 500 تا 900 تومان است. هزینه کار معمولا بین 100 تا 200 تومان در مکانیکی است. اگر خودروی شما دارای بدنه دریچه گاز الکترونیکی است، ممکن است امکان تعویض سنسور موقعیت به تنهایی وجود نداشته باشد – باید کل بدنه دریچه گاز را تعویض کنید که می تواند هزینه گرانی بین 3 تا 5 میلیون داشته باشد. قیمت هزینه کار بسته به مدل خودرو بسیار متفاوت است زیرا در برخی از خودروها می‌توانید ظرف 5 دقیقه آن را تغییر دهید و در برخی دیگر ممکن است چندین ساعت طول بکشد.

به یاد داشته باشید که پس از تعویض سنسور موقعیت دریچه گاز یا بدنه دریچه گاز، باید زاویه دریچه گاز را دوباره برنامه ریزی/محاسبه کنید. این اغلب تنها با ابزارهای تشخیصی مناسب قابل انجام است.

خرید سنسور دریچه گاز اصلی

همان طور که گفتیم دریچه گاز بسیار حساس است و به کامپیوتر خودرو دستوراتی می دهد. این دستورات اگر خطا داشته باشد باعث بروز خطر می شود. پس باید سعی کنید از قطعات اصلی برای جایگزینی استفاده کنید. در خودروهای چینی حساسیت این قطعه بسیار بالا تر است. برای تعویض سنسور دریچه گاز خودروهای چینی حتما باید به مکانیک برقکار بسیار مجرب مراجعه کنید. ابتدا باید خودروی شما عیب یابی شود. مشکل برقی رفع شود. سپس اقدام به تعویض کنید. در بسیاری اوقاط مشکل در سیستم برق اتفاق می افتد. این مشکل باعث سوختن سنسورهای خودرو می شود. در نتیجه بعد از تعویض مشکل هنوز وجود دارد. به دلیل اینکه قطعات برقی ضمانت و مرجوعی ندارد باید حتما به این موضوع دقت کنید. برای خرید سنسور دریچه گاز خودروهای چینی اصلی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *