دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

سرسیلندر و دلايل سوختن آن

فیلتر روغن

سرسیلندر و دلايل سوختن آن

در این مطلب قصد داریم در رابطه با سرسیلندر و دلايل سوختن آن اطلاعاتی ارائه کنیم. سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر اتاق احتراق را تشکیل می دهد و شکل آن تابع ساختمان سیلندر است. سرسيلندر چنان چه از نوع خنک شونده با آب باشد، دارای مجاری آب و در غیر این صورت، دارای شیارهای خنک کننده با هواست. سرسیلندر با پیچ و مهره به تنه يا بلوک سیلندر متصل می شود در کف سرسیلندر به تعداد سیلندر ها گودی وجود دارد به نام اتاق احتراق روی سرسیلندر. داخل هر اتاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.

سرسیلندر و دلايل سوختن آن

متعلقات سرسیلندر

محل بسته شدن شمع در سرسیلندر بسته به ساختمان سرسیلندر در سطح جانبی یا فوقانی آن قرار دارد. در صورت قرار گرفتن سوپاپ ها در سرسیلندر قطعات تشیکل دهنده مکانیسم سوپاپ ها از قبیل اسبک ها و گیت های سوپاپ و نشيمنگاه (سیت) سوپاپ و میل سوپاپ (موتورهای میل سوپاپ از بالا) فنرها و غیره همگی در محل های مخصوص خود در سرسیلندر بسته می شوند. کانال ها و مجاری آب و روغن محل های عبور میل سوپاپ مانیفولدها (لوله هايی که سوخت را به داخل سیلندر وارد کرده و پنجه اگزوز که دود و مواد حاصل از احتراق را از سیلندر خارج می کند.) محل بستن ترموستات

جنس سرسیلندر

در گذشته، اغلب از آلیاژهای آهنی و چدنی در سرسیلندر استفاده می شد، اما امروزه با پیشرفت تكنولوژی و شناخت آلیاژ های آلومینیوم و ویژگی خاص آ نها، تولیدحجم وسیعی از قطعات موتور از جمله سرسیلندر، توسط ریخته گری آلیاژ های آلومینیوم انجام می گیرد. آلیاژ مورد استفاده برای تولید سرسیلندر، باید دارای دو خصوصیت مهم باشد:
– مقاومت در برابر تغییر شكل و تنش حاصل ازاحتراق سوخت و نیروهای وارد بر آن كه باعث جلوگیری از نشت گاز می شود.
– داشتن چقرمگی در دمای بالا كه باعث جلوگیری از به وجود آمدن ترك در ناحیه بین سوپاپ ورودی و خروجی در معرض احتراق، می شود.

آلومینیوم و آلیاژ های آ نها، به دلیل نقطه ذوب كم و داشتن سیالیت خوب و همچنین پذیرفتن عملیات حرارتی و مكانیكی برای افزایش خواص مكانیكی، در صنایع مختلف به خصوص در صنعت خودرو، كاربرد بیشتری داشته و موارد مصرف این آلیاژ ها روز به روز گسترش می یابد.

انواع سرسیلندر

سرسیلندر بسته به ترتیب و نوع قرار گرفتن سوپاپ ها به انواع مختلف

تقسیم می شود
به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شود:

I-head آی هد
F-head اف هد
T-head  تی هد
L-head  ال هد
شکل قرارگرفتن سوپاپ در سرسیلندرهای آی هد یا خطی یک ردیفه یا دوردیفه است بعضی سرسیلندرها فاقد محل عبور سوپاپ هستند مثل تی هد و ال هد.

باز و بستن سرسیلندر

یکی از لوازم یدکی که باز و بستن آن بسیار مهم است و باید کمال دقت را در این امر مبذول داشت سر سیلندر است. باز و بستن غلط سرسیلندر باعث ایجاد عیوب از جمله تاب دیدگی و یا سوختن مرتب واشر سیلندر می شود. نکات زیر در باز و بستن سرسیلندر بسیار مهم است:
– هیچ گاه و در هیچ مورد سرسیلندر را در موقعی که موتور گرم است باز نکنید (خیلی مهم)
– بست باتری را باز کنید (این امر در هر موقعی که خواسته باشيم گیربکس یا موتور یا قطعات دیگر مانند استارت دینام و غیره را باز کنیم الزامی است.)
– آب موتور را خالی کنید.
– در صورت باز کردن رادیاتور، محوطه عمل وسیع ترمی شود.
– کلیه اتصالات لوله های آب رادیاتور، ترموستات ولوله های بخاری را باز کنید.
– اتصالات برقي از قبیل سیم درجه آب و وایراهای شمع را باز کنید.
– کلیه شمع ها را باز کنید.
بست گلویی اگزوز را باز کرده و از اتصال خارج کنید.
– در سوپاپ را باز کنید.
-در صورتی که اسبک ها و پایه های آن مانع باز کردن پیچ های سرسیلندر

باشند آن ها را نیز باز کنید.
– میل تایپت ها را بر دارید.
– با آچار بکس مناسب و دسته بکس، با کمک رابط و به روش های زیر پیچ ها

را ابتدا دو رزوه شل و سپس باز کنید.
– باید دقت کرد که مقدار گشتاور(مقدار وارد بر پیچ)در سفت کردن مطابق با

مقدار کاتالوگ خودرو مورد نظرباشد.

مقدار گشتاور را باید از کاتالوگ به دست آورید درصورت نداشتن کاتالوگ قبل از

باز و شل کردن پیچ های سرسیلندر

می توان توسط آچار تورک متر مقدار گشتاور را به دست آورد.

2

عیوب سرسیلندر

ترک خوردگی بر اثر یخ زدن شدید آب در سرسیلندر و یا زمانی که در حین تعمیر در اثر بی احتیاطی ضربه شدید به آن وارد آید، به وجود می آید.

برای رفع ترک خوردگی

اگر ترک بسیار مویی و ریز باشد، واندربل و واندرسیل را از طریق رادیاتور داخل سیستم خنک کننده پس از برداشتن ترموستات می ریزند تا ضمن چرخش آب داخل ترک ها نفوذ کرده و ترک ها را بگیرد (در روش هاي قديمي و سنتي) تعمیر به وسیله دوختن (در روش هاي قديمي و سنتي) به وسیله جوش دادن (در رو شهاي قديمي و سنتي)

علل تاب برداشتن سرسیلندر:

باز و بسته کردن غلط سرسیلندر باز کردن آن موقع گرم بودن سرسیلندر نامیزان بستن پیچ های سرسیلندر سوختن واشر سرسیلندر گرم شدن بیش از حد

علائم تاب دیدگی سرسیلندر:

سوختن مرتب واشر سرسیلندر موتور دیر روشن شده و بد کار می کند. کمپرس وارد اگزوز و کارتر و رادیاتور می شود. گرم کردن زیاد موتور مخلوط شدن آب و روغن آب سوزی (خارج شدن بخار آب از اگزوز) کمی کمپرس

آزمایش های تاب دیدگی سرسیلندر:

سرسیلندر را پس از باز کردن، کاملا شست و شو داده و سطح سرسیلندر را با شابر کاملا تمیز کرده و قطعات باقی مانده از واشر و یا ذرات را کاملا پاک کنید.

طریقه آزمایش

آزمایش با خط کش فلزی و فیلر آزمایش با پودر سرنج حداکثر تاب مجاز سرسيلندر برابر است با 0.05 میلی متر در موتورهای 405 و 206 تیپ 2 که تعمیرکار، مجاز است پس از کف تراشی سرسیلندر برای یک مرتبه، از واشر تعمیراتی با ضخامت بیشتر استفاده کند.

آزمون نشتی کمپرسور موتور

لوازم موتوری ام وی ام

  • لوازم موتوری ام وی ام 110
  • لوازم موتوری ام وی ام 315
  • لوازم موتوری ام وی ام 530
  • لوازم موتوری ام وی ام 550
  • لوازم موتوری چری X33
  • لوازم موتوری چری تیگو 5

لوازم موتوری لیفان

  • لوازم موتوری لیفان 620
  • لوازم موتوری لیفان X60
  • لوازم موتوری لیفان 520
  • لوازم موتوری لیفان X50

لوازم موتوری جک

  • لوازم موتوری جک J3
  • لوازم موتوری جک J4
  • لوازم موتوری جک J5
  • لوازم موتوری جک S5
  • لوازم موتوری جک S3
  • لوازم موتوری جک S7

لوازم موتوری جیلی

  • لوازم موتوری جیلی امگرند 7
  • لوازم موتوری جیلی هاچ بک
  • لوازم موتوری جیلی شاسی X7
  • لوازم موتوری جیلی GC6 الیت
  • لوازم موتوری جیلی GC6 اکسلنت

دیدگاهتان را بنویسید