دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

علائم خرابی دنده vvt در ماشین های چینی

دنده vvt چیست؟

در این مطلب قصد داریم تا شما را با دنده vvt در خودرو آشنا کنیم.این مجموعه شامل چندین قطعه می شود.همچنین در رابطه با علائم خرابی و نحوه تعویض و زمان تعویض و صدای vvt خراب صحبت می کنیم.با ورود پیشرانه های پیچیده تر، که در دورهای بالا در دقیقه (RPM) هستند و به تمام توان خود برای دور آرام نیاز دارند، لازم است بتوانیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را دقیقاً در هر دور موتور پیش ببریم. به همین دلیل، زمان بندی متغیر سوپاپ ایجاد شد، سیستمی که هدف آن تغییر زمان باز و بسته شدن دریچه های ورودی هوا (یا گازهای خروجی) است تا مقدار بهینه هوا برای فرآیند وارد سیلندرها شود. این کار توسط فازری که روی سر میل بادامک قرار دارد به نام سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) امکان پذیر است.

علائم خرابی vvt

به عنوان یک قاعده، هنگامی که موتور ماشین ما چرخش بیشتری داشته باشد، سیلندرها به هوای بیشتری نیاز دارند. این جایی است که زمان بندی متغیر سوپاپ وارد می شود. عملکرد اصلی آن اصلاح زوایای فاز نمودار توزیع، تنظیم میل بادامک بر اساس نیازهای لحظه ای است.این سیستم VVT توسط ECU کنترل می شود، واحد کنترل الکترونیکی که موتور را تنظیم می کند و وظیفه فعال کردن این دنده را از طریق جریان روغن موتور دارد.

نحوه ی عملکرد دنده vvt

فشار روغن از طریق چرخ دنده VVT برای پر کردن حفره ها برای پیشبرد یا تاخیر در زمان بندی ارسال می شود. پر کردن چرخ دنده VVT با روغن قفل پین ثابت آن را باز می کند و آن را به دو قسمت دوار مستقل تبدیل می کند که باعث جابجایی زاویه ای بین ورودی (زنجیره) و خروجی (میل بادامک) می شود و زمان بندی را به جلو می برد یا به تاخیر می اندازد.برای به دست آوردن حداکثر راندمان موتور، سوپاپ ها باید بسته به دور در دقیقه ای که در آن می چرخد ​​باز و بسته شوند و این تنها در صورتی امکان پذیر است که زمان بندی متغیر داشته باشیم.انواع مختلفی از زمان بندی وجود دارد که ویژگی های منحصر به فردی دارند، تفاوت اصلی در محل قرارگیری میل بادامک است. بسته به موتور، تنظیمات VVT متفاوت است و فقط روی سوپاپ های ورودی یا هر دو میل بادامک قابل اجرا هستند.

اجزای اصلی یک سیستم VVT

vvt شامل یک قطعه نیست.بلکه یک سیستم است.این سیستم شامل چند قطعه می شود.خرابی در هریک ازین قطعات باعث ایراد در کل این سیستم می شود.در این قسمت تمام این قطعات معرفی می شود.عناصر اصلی یک زمان بندی متغیر سوپاپ که برای به دست آوردن همگام سازی متغیر وارد عمل می شوند عبارتند از:

ECU (واحد کنترل موتور).
سنسورها
تنظیم کننده میل بادامک VVT متشکل از استاتور، روتور، پره ها و عنصر قفل.
میل بادامک یا میل سوپاپ ها.
شیرهای برقی.
روغن.
به دلیل اهمیت روانکاری در سراسر سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ، نظارت بر سطح و وضعیت روغن برای نگه داشتن تمام قطعات در شرایط عالی و به دست آوردن بهترین عملکرد ممکن موتور ضروری است. این اقدام باید مطابق با توصیه های سازنده خودرو انجام شود.

علائم خرابی vvt

دلایل خرابی زمان بندی متغیر سوپاپ (VVT):

زمانبندی متغیر سوپاپ / شیر برقی VVT –

علت اصلی خرابی VVT، شیر برقی زمانبندی متغیر سوپاپ است. اگر شیر برقی فرسوده شود یا آسیب ببیند، می تواند بر روی بقیه موتور شما تأثیر بگذارد و جریان لازم روغن را به اجزای دیگر کاهش دهد و بر جریان هوا از طریق سوپاپ های موتور شما تأثیر بگذارد.

روغن کثیف یا زیاد کارکرده –

سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ بهترین عملکرد را با روغن تمیز دارد. اگر روغن کثیف باشد و به دلیل تعویض باشد، مسیر عبور بین شیر برقی VVT و بقیه قسمت های سیستم مسدود می شود و در نتیجه باعث آسیب به قطعات و کاهش عملکرد می شود.

زمانبندی متغیر سوپاپ / سنسورهای VVT –

اگر سنسورهای زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) معیوب شوند یا خوانشهای نادرست ارائه دهند، کنترل زمانبندی متغیر سوپاپ می تواند تحت تأثیر قرار گیرد، به این معنی که زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) می تواند بسیار پیشرفته باشد یا سوپاپ متغیر زمان بندی (VVT) می تواند بیش از حد عقب افتاده باشد. این اغلب چراغ Check Engine یا چراغ چک را روی داشبورد شما روشن می کند.

علائم خرابی متغیر سوپاپ یا دنده (VVT):

دنده vvt از قطعات مصرفی در خودروهای چینی می باشد.خرابی دنده vvt نشانه هایی دارد.باید به این علائم دقت کنید.در صورت رانندگی با vvt خراب عواقب بدی برای موتور خودرو دارد.در ادامه به علائم خرابی vvt می پردازیم.

علائم خرابی vvt در ماشین چینی به این صورت ظاهر می شود.روشن شدن چراغ چک افزایش مصرف سوخت کاهش بازدهی موتور خروج دود از اگزوز ماشین از این علائم است.

علائم خرابی vvt

روشن شدن چراغ چک

سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT) معیوب ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. در این صورت باید فوراً خودروی خود را اسکن کنید تا عیب تشخیص داده شود.

افزایش مصرف سوخت

زمان بندی متغیر سوپاپ می تواند به بهبود بازده سوخت خودروی شما کمک کند، به خصوص در دورهای بالاتر. خرابی سیستم VVT می تواند باعث باز شدن سوپاپ ها در زمان های نادرست شود و باعث کاهش شدید راندمان سوخت و قدرت موتور شود.

کاهش بازدهی موتور –

خرابی سیستم VVT می تواند عملکرد موتور شما را در هنگام بارگیری کاهش دهد. این می تواند ناشی از فعال نشدن زمان متغیر سوپاپ در زمانی که باید باشد.

خروج دود از اگزوز خودرو –

زمان بندی نادرست سوپاپ می تواند منجر به احتراق ناقص شود که می تواند منجر به افزایش دود اگزوز و انتشار گازهای گلخانه ای خودرو شود.

چه زمانی باید سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ ماشینم را تعویض کنم؟

سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ از روال تعمیر و نگهداری منظم پیروی نمی کند، بنابراین هیچ مسافت پیموده شده یا محدودیت زمانی مشخصی وجود ندارد. درعوض، زمانی که متوجه علائم معیوب بودن سوئیچ شدید، باید سوئیچ VVT خود را تعویض کنید.

علائم خرابی سوئیچ VVT بسیار شبیه علائم یک مشکل در شیر برقی VVT است. اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، زمان آن رسیده است که سوئیچ VVT خود را تعویض کنید:
روشن شدن چراغ چک موتور ,عملکرد ضعیف موتور به ویژه هنگام بالا رفتن از شیب یا حمل وزن اضافی,مصرف بالای بنزین,
یک دنده VVT معیوب می تواند کل سیستم VVT شما را به درستی کار نکند، که می تواند منجر به آسیب قابل توجه و پرهزینه به موتور شما شود. اگر متوجه هر یک از این علائم هشدار شدید، باید بخواهید در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید.

آیا می توانم سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ را خودم تعویض کنم؟

اگر به مهارت‌های تعمیر خودرو خود اطمینان دارید، می‌توانید یک سوئیچ زمان‌بندی متغیر سوپاپ را در خانه جایگزین کنید، اما این فرآیند می‌تواند نیازمند دانش موتور و کدهای موتور خودرو شما باشد. در بیشتر موارد، یک حرفه ای برای انجام تعویض سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ شما مجهزتر است.این کار در منز قابل انجام نیست.باید مکانیک ماهر با تجهیزات دقیق تایم کردن دنده میل سوپاپ ها را انجام دهد.

اگر vvt های خراب خودروی خود را تعویض نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر دنده vvt خراب را تعویض نکنید، ممکن است با آسیب جدی و تعمیرات گران قیمت مواجه شوید. بدون سوئیچ VVT کارآمد، موتور وسیله نقلیه شما سیگنال‌هایی را از واحد کنترل الکترونیکی (ECU) دریافت نمی‌کند، بنابراین سیستم VVT – قطعاتی مانند محرک و شیر برقی – نمی‌داند برای افزایش کارایی موتور، زمان‌بندی میل بادامک یا میل سوپاپ را به جلو یا عقب می‌اندازد.سیستم VVT خودرو شما به درستی کار نمی کند، که می تواند منجر به آسیب گران قیمت یا حتی خرابی موتور شود.

صدای vvt خراب چگونه است؟

مشکلات VVT همچنین می تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی موتور شود. ممکن است صداهای تیک تیک یا ضربه زدن را از موتور بشنوید، به ویژه زمانی که خودرو در حال حرکت است یا شتاب می گیرد. این صداها می تواند نشانه ای از کار نکردن سیستم VVT باشد و موتور آنطور که باید نرم کار نمی کند.

مزایای دنده vvt برای خودرو

درایوهای زنجیره ای می توانند بارهای زیادی را در فواصل طولانی و کوتاه منتقل کنند. این سیستم ها امکان استفاده از زمان بهینه باز و بسته شدن سوپاپ ها را در هر شرایط موتوری فراهم می کنند. بنابراین، اهمیت VVT در این واقعیت نهفته است که استفاده صحیح از آن به طور مستقیم عملکرد موتور وسیله نقلیه ما را بهبود می بخشد، مدیریت حرارتی را بهینه می کند و مصرف سوخت بهتری را فراهم می کند.مزایای اصلی این سیستم عبارتند از:

بهبود راندمان، افزایش گشتاور و قدرت.

سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ اجازه می دهد تا RPM بالاتر و در نتیجه قدرت موتور بیشتر به دست آید.

زمان دقیق تر موتور

این امکان کنترل دقیق و دقیق سوپاپ های داخلی (باز و بسته شدن) موتور را در هنگام رانندگی فراهم می کند، بنابراین باعث افزایش طول عمر موتور نیز می شود.

کاهش مصرف سوخت.

به لطف مدیریت موثر سوپاپ‌های موتور، VVT اجازه می‌دهد تا دور آرام‌تری داشته باشید که مصرف سوخت بهتر و همچنین انتشار کربن کمتری را ارائه می‌دهد.

مصرف سوخت بهتر

با داشتن جهت و کنترل بیشتر گازها، سیستم گردش مجددی را انجام می دهد که می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.

 

چگونه یک مکانیک سوئیچ زمان بندی سوپاپ متغیر من را جایگزین می کند؟

در اینجا مراحل اساسی که مکانیک انجام خواهد داد عبارتند از:
آماده سازی: مکانیک شما کاپوت وسیله نقلیه شما را بالا می برد و ابزارهای خود را قبل از شروع فرآیند تعویض آماده می کند.
ناحیه را پاک کنید: در مرحله بعد، مکانیک شما کانکتور برق را برمی دارد و ناحیه را از هرگونه انسداد در مسیر سوئیچ VVT پاک می کند.
سوئیچ VVT را بردارید: در این مرحله، مکانیک شما سوئیچ را از وسیله نقلیه شما جدا کرده و خارج می کند و اطمینان حاصل می کند که حلقه / مهر و موم نیز برداشته شده است.
سوئیچ VVT جدید را وارد کنید: اکنون مکانیک شما محل نصب را تمیز کرده و کلید جدید را نصب می کند.
مونتاژ مجدد: مکانیک شما برای جایگزینی قطعات حذف شده، از جمله کانکتور الکتریکی و حلقه / مهر و موم، به ترتیب معکوس کار می کند.

هزینه تعویض کلید تایمینگ متغیر سوپاپ چقدر است؟

شما می توانید میانگین کل هزینه تعویض 5 تا 10 میلیون را برای تعویض سوئیچ تایمینگ متغیر سوپاپ، با 2 تا 7 میلیون تومان برای قطعات و 2 تا 3 میلیون برای کار مکانیکی انتظار داشته باشید. قیمت دقیق به وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

تعویض دنده vvt چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، حدود 1.2 ساعت طول می کشد تا یک مکانیک معتبر کار را کامل کند. مکانیک شما یک بازرسی اولیه را برای تعیین اینکه آیا تعویض لازم است انجام می دهد، سپس تعویض کامل را دنبال می کند.در اینجا یک نمای کلی از هزینه های تعویض سوئیچ زمان بندی متغیر سوپاپ برای وسایل نقلیه مختلف آورده شده است

خرید دنده vvt اصلی

دنده میل سوپاپ و سایر قطعات این سیستم باید اصلی باشد.در غیر این صورت عملیات تایمینگ توسط مکانیک درست انجام نمی شود.البته امکان دارد شما به مکانیک بی تجربه مراجعه کنید.در این صورت حتی اگر قطعه اصلی هم خریده باشید عملیات تایمینگ درست انجام نمی شود.برای خرید دنده میل سوپاپ خودروهای چینی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *