دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

چگونه زمان تعویض روغن موتور خودرو را به درستی تشخیص دهیم

نقش روغن موتور در خودرو

روغن موتورمانند خون در رگ حیاتی خودروی شما می باشد. سرویس دوره ای منظم یکی از کارهای مهم در حفظ وضعیت موتور خودروی شما و به دست آوردن حداکثر مسافت پیموده شده از آن است. روغن عناصر متحرک داخلی موتور را روغن کاری می کند و از فرسودگی سریع آنها جلوگیری می کند. همچنین موتور را تمیز نگه می دارد و با کاهش تجمع کثیفی از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند. بررسی سطح روغن یک کار سریع و ساده است که توصیه می کنیم هر بار که مخزن خود را پر می کنید آن را انجام دهید. برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور مراحل زیر را انجام دهید.

تنها چیزی که نیاز دارید یک پارچه یا دستمال کاغذی است. کیج روغن را در زمان خاموش بودن موتور در بیاورید. با دستمال آن را پاک نید و دوباره در جای خود قرار دهید. سپس دوباره آن را در بیاورید و سطح روغن را نسبت به خطوط نشانه روی کیج چک کنید.حتما باید سطح روغن را خودتان چک کنید.اگر روغن سیاه شده یا سطح روغن پایین رفته زمان تعویض روغن موتور می باشد.

در هفت مرحله زمان تعویض روغن موتور را متوجه شوید


ابتدا مطمئن شوید که موتورخودروی شما خاموش است. میله اندازه گیری یا کیج روغن را پیدا کنید.میله اندازه گیری را بردارید و روغن را با دستمال تمیز پاک کنید.میله را دوباره داخل جای لوله اش قرار دهید. مطمئن شوید که تمام میله را به درستی تا انتها وارد کرده اید. میله اندازه گیری را بیرون بیاورید و سطح روغن را دو طرف بررسی کنید. اگر سطح روغن بالای خط ماکزیمم یا بیشینه است اوضاع خوب است. اگر سطح روغن کمتر از حداقل باشد، زمان آن رسیده است که آن را پر کنید.

زمان تعویض روغن خودرو


مراحل زیر برای چک کردن روغن موتور خودرو به شرح زیر است:

  • ماشین را برای بررسی آماده کنید
  • میله را پیدا کنید
  • میله اندازه گیری را بیرون بکشید
  • به سطح روغن توجه کنید
  • میله را تمیز کنید و دوباره چک کنید

خودرو را برای چک کردن زمان تعویض روغن آماده کنید


مطمئن شوید که ماشین شما در زمینی صاف و مسطح با موتور خاموش، گیربکس در پارک (یا دنده پایین تر در گیربکس دستی) و ترمز دستی در حالت پارک شده است. درب موتور را باز کنید. اگر بلد نیستید چگونه این کار را انجام دهید، کتابچه راهنمای مالک خودرو را مطالعه کنید. اکثر خودروها دارای یک اهرم باز کردن درب موتور در سمت چپ و پایین داشبورد هستند. همچنین باید قبل از بالا بردن درب، قفل ایمنی را در زیر لبه جلویی کاپوت باز کنید.

میله روغن را پیدا کنید


اکثر وسایل نقلیه دارای یک دسته رنگی کوچک – معمولاً زرد یا نارنجی – هستند که با یک نشان قوطی روغن مشخص شده است که تشخیص میله را آسان می کند.

زمان تعویض روغن خودرو

میله اندازه گیری روغن را بیرون بکشید


میله اندازه گیری روغن را به طور کامل از لوله ای که در آن قرار دارد بیرون بکشید. این کار شبیه به برداشتن شمشیر از غلاف آن است. با استفاده از یک دستمال یا دستمال کاغذی، هر روغنی را از انتهای میله اندازه گیری پاک کنید. دو خط در نوک میله نشان می دهد: خط پایین نشان می دهد که سطح روغن یک لیتر پایین است.مخزن روغن خودرو پر است، همانطور که در خط بالایی نشان داده شده است. کلماتی مانند “full” و “افزودن” نیز بر روی نشانگرهای خاصی نوشته می شوند.

به سطح روغن توجه کنید


به آرامی میله را داخل لوله قرار دهید و آن را تا انتها فشار دهید. حالا آن را بیرون آورده و نوک آن را که باید با روغن پوشانده شود، بررسی کنید. اگر سطح روغن بین دو خط باشد خودروی شما روغن کافی دارد.اما اگر سطح آن پایین است یا روغن کم کرده یا نشتی دارد. در هر صورت زمان چک کردن موتور و تعویض روغن است.

میله را تمیز کنید و دوباره چک کنید


پس از افزودن یک لیتر روغن، چند دقیقه صبر کنید تا روغن به داخل میل لنگ تخلیه شود، سپس سطح را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید بین سطوح بالا و پایین است. موتور شما برای کارکرد ایمن نیازی به روغن کاری ندارد، بنابراین سطح روغن لازم نیست بالا باشد.

زمان تعویض روغن خودرو

آیا می توانم روغن موتور ماشین خود را در زمان گرم یا سرد بررسی کنم؟


روغن یکی از اجزای ضروری یک خودرو است زیرا تجهیزات داخلی را روغن کاری می کند و همه چیز را روان نگه می دارد. ایده خوبی است که هر از چند گاهی روغن خود را چک کنید تا مطمئن شوید خودروی شما به اندازه کافی از این مایع لغزنده ارزشمند در سیستم خود دارد.با این حال، نظرات متفاوت زیادی در مورد پارامترهای خاصی وجود دارد که روغن باید تحت آن بررسی شود. دمای ایده آل موتور موضوعی است که به نظر می رسد “به شدت” مورد بحث است.

بهتر است روغن خود را روی موتور گرم چک کنید یا سرد؟

هنگام بررسی روغن در اکثر خودروها، رانندگان باید زمانی که موتور سرد است این کار را انجام دهند. با این حال، برای برخی از وسایل نقلیه، برخی OEM ها از نظارت بر زمانی که موتور گرم است بهتر است. راهنمای مالک خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کدام یک برای وسیله نقلیه شما کاربرد دارد. اگر نسخه کاغذی خود را اشتباه گم کردید، احتمالاً می توانید با کمی جستجو، یک دفترچه راهنمای مالک دیجیتال را به صورت آنلاین پیدا کنید نوع روغن مورد استفاده و دمای فعلی محیط در محل شما دو عنصر دیگر هستند که بر دمای مناسب موتور برای بررسی روغن تأثیر می‌گذارند. راهنمای مالک خودروی شما همچنین باید حاوی اطلاعاتی در مورد این اجزای اضافی باشد.به خاطر داشته باشید که اگر در حال بررسی داغ بودن دستگاه هستید، نمی خواهید روی موتور سوخته شوید.

خلاصه مطلب


بررسی زمان تعویض روغن موتور یک فرآیند بسیار آسان است که همه رانندگان و صاحبان خودرو باید بتوانند آن را انجام دهند. این فرآیند باید به طور مکرر انجام شود تا از وضعیت و سطح روغن کاری موتور مطلع شود. تعویض روغن موتور خودرو باید به عنوان تعمیر و نگهداری معمول هر 5 هزارتا انجام شود، زیرا موتور و قطعات آن در شرایط خوبی خواهند بود.این همه برای این مقاله است که در آن نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور خودرو مورد بحث قرار گرفته است. باید در زمان تعویض روغن کل فیلترها هم تعویض شود. می توانید تمام فیلتررهای خودروهای چینی را از فروشگاه کارکیتس سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *