دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

چک لیست سرویس دوره ای مخصوص ماشین چینی

فیلتر روغن

لیست سرویس دوره ای چیست؟

مهمترین عامل افزایش طول عمر خودرو انجام سرویس های دوره ای به موقع می باشد. هر خودرو از قطعات خیلی زیادی تشکیل شده که اکثر این قطعات دائم در حال حرکت می باشند. هر قسمت از وسیله نقلیه شما برنامه نگهداری متفاوتی دارد و ممکن است گیج کننده باشد. برای اینکه بفهمید چه زمانی و کجا به تعمیر و نگهداری خودرو نیاز دارید، جدول چک لیست سرویس های دوره ای خودرو را برای شما قرار دادیم. و نگهداری خودرو را آماده کرده ایم. در این چک لیست تمامی مواردی که باید رعایت کنید قید شده.سعی کنید این چک لیست را در کیف مدارک نگه دارید.

در این مطلب می خوانید:

  • جدول چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو
  • تعویض روغن
  • تعویض لاستیک
  • تعویض لنت های ترمز
  • تعویض شمع موتور
  • تعویض تسمه تسمه تایم
  • تعویض فیلترها

مطالب پیشنهادی در سایت کارکیتس

جدول چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

تعمیر و نگه داری از خودرو در هر قسمت متفاوت است.ما این موارد را تفکیک کردیم.توضیحات کمی در این رابطه دادیم.شما می توانید این موارد را به صورت دوره ای انجام دهیم. جدول چک لیست سرویس های دوره ای خودرو را برای شما قرار دادیم. حتما از این برگه پرینت بگیرید و داخل کیف مدارک قرار دهید. بعد از انجام هر سرویس تیک آن را بزنید.

تعویض روغن

روغن چندین نقش کلیدی در سلامت کلی وسیله نقلیه شما دارد. به عنوان مثال، به عنوان یک روان کننده عمل می کند و تضمین می کند که قسمت های مختلف وسیله نقلیه شما به خوبی با هم کار می کنند. دوم، به عنوان یک عامل خنک کننده عمل می کند که از گرم شدن بیش از حد موتور شما جلوگیری می کند. هر چه زمان می گذرد و روغن شما در معرض گرما، رطوبت و هوا قرار می گیرد، تاثیر آن در انجام کار کمتر می شود. در نهایت روغن شروع به اکسید شدن و غلیظ شدن می کند و از حرکت کثیفی و زباله در اطراف موتور جلوگیری می کند. هر چه بیشتر اجازه دهید این کار ادامه پیدا کند، آسیب بیشتری به موتور شما وارد می کند.

زمان تعویض روغن

با توجه به مدل خودرو، میزان رانندگی، سبک رانندگی، عوامل آب و هوا و مسافت پیموده شده وسیله نقلیه متفاوت باشد انجام این دوره متفاوت است. کارشناسان کارکیتس توصیه می کنند طبق روال زیر برای تعویض روغن های خودرو اقدام کنید.می توانید مطلب زمان تعویض روغن خودرو را در سایت کارکیتس مطالعه کنید.

روغن ترمز خودرو: هر 2 سال یا 40 هزار کیلومترتعویض کنید
روغن هیدرولیک فرمان: هر 2 سال یکبار تعویض کنید
موتور : هر 5 هزار کیلومتر باید عوض شود.

تعویض لاستیک

لاستیک های شما تنها نقطه تماس وسیله نقلیه شما با جاده هستند، بنابراین به خصوص در برابر فرسودگی آسیب پذیر هستند. بی توجهی به مراقبت از لاستیک های خود می تواند به نگرانی های ایمنی قابل توجهی برای شما، مسافران و سایر رانندگان در جاده منجر شود.

زمان سرویس :

سرویس لاستیک ها بستگی به کیفیت رانندگی و سختی راه های منطقه شما متفاوت است.

چرخش لاستیک:

کارخانه های لاستیک سازی توصیه می کند تایرها را هر 15 هزارکیلومتر عوض کنید. با گذشت زمان، لاستیک های شما فرسوده می شوند. چرخش لاستیک این الگوهای سایش طبیعی را با تغییر موقعیت لاستیک های خود یکنواخت می کند.

لیست سرویس دوره ای

فشار باد لاستیک:

توصیه می کنیم یک بار در ماه فشار باد لاستیک های خود را چک کنید. عدم انجام این کار می تواند به طور قابل توجهی عمر لاستیک های شما را کاهش دهد. در واقع، لاستیک‌های تحت 10psi توصیه شده سازنده می‌توانند عمر لاستیک را تا 45 درصد و مصرف سوخت را تا 3 درصد کاهش دهند.

آج لاستیک:

اکثر لاستیک های جدید دارای آج بین 81 سانتی مترهستند. توصیه می کنیم زمانی که آج های شما به 82.5 سانتی متر می رسد، لاستیک های خود را تعویض کنید و زمانی که لاستیک های شما به 2.32 اینچ رسید، درمرکز معاینه فنی خودرو مردود می شوید.در مطلبی در رابطه فشار استاندارد لاستیک خودرو صحبت کردیم.حتما این مطلب را بخوانید و لاستیک خود را چک کنید.

تعویض لنت های ترمز

ترمزها یکی از ضروری ترین اجزای وسیله نقلیه شما هستند – به زبان ساده، انرژی جنبشی وسیله نقلیه شما را کاهش می دهند تا به کاهش سرعت و توقف آن کمک کنند. این امر برای حفظ ایمنی جاده و جلوگیری از تصادفات ضروری است.در هنگام خرید لنت ترمز به کیفیت آن دقت کنید.برای تشخیص کیفیت لنت ترمز می توانید مطلب مرتبط با آن را در سایت ما بخوانید.

زمان تعویض لنت

زمان تعویض لنت ترمز بستگی به نحوه رانندگی و میزان کارکرد خودرو دارد. طبق اکثر استانداردهای صنعتی، ترمزها باید هر 20 هزار تا 30 هزارکیلومتر تعویض شوند. علائمی که نشان می دهد ترمزهای شما نیاز به تعویض دارند عبارتند از صدای جیغ یا جیغ، افزایش فشار لازم برای توقف خودرو، کشیدن هنگام ترمز، لرزش هنگام فشردن پدال ترمز، و فرسودگی لنت ترمز. توصیه می کنیم لنت های ترمز را زمانی که ضخامت آنها خیلی کم می شود باید تعویض شود، با لنتهای با ضخامت کم در معاینه فنی خودرو رد می شوید.

تعویض لنت ترمز کار سختی نیست و خود شما نیز می توانید این کار را انجام دهید.در مطلبی برای شما آموزش تعویض لنت ترمز در پارکینگ منزل قرار دادیم.البته دقت کنید که این کار به کمی تجربه و ابزار کافی نیاز دارد.اما تعویض لنت برای افراد فنی راحت است.

لیست سرویس دوره ای

تعویض شمع موتور

شمع‌ها جرقه‌ای را که خودروی شما برای راه‌اندازی نیاز دارد را فراهم می‌کند و همچنین به کارکردن و کارکرد آن کمک می‌کند. با توجه به تأثیر آنها بر عملکرد موتور، مهم است که مطمئن شوید که آنها به درستی کار می کنند.

هر چند وقت یکبار: اکثر تولیدکنندگان توصیه می کنند شمع های جرقه خود را هر 60 هزار کیلومتر تعویض کنید. پنج علامت اصلی که نشان می دهد شما نیاز به تعویض دارید عبارتند از: از کار افتادن موتور، افزایش مصرف سوخت، بد استارت خوردن خودرو، شتاب ضعیف و موتور لرزان یا پر سر و صدا.

بعد از تعویض لنت در جدول چک لیست سرویس های دوره ای خودرو تیک آن را بزنید.برای آشنایی بیشتر با مکانیزم شمع موتور و انواع آن می توانید مطلب چند واقعیت درباره شمع موتور خودروهای چینی را بخوانید.همچنین می توانید با نشانه های خرابی وایر شمع خودروهای چینی آشنا شوید و به راحتی عیب یابی کنید.

تعویض تسمه تسمه تایم

تسمه تایم شما روی موتور، پمپ فرمان، دینام و تهویه مطبوع شما تأثیر می گذارد. تسمه تایم فرسوده یا استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب سوپاپ، خرابی موتور، آسیب به میل بادامک یا سیلندر و حتی آسیب به پیستون شود.هر چند وقت یکبار: تعویض معمولا بین 50 هزار تا 70 هزار کیلومتر انجام می شود، اما همیشه باید به کیلومتر تعویض تسمه تایم دقت کنید.

تعویض فیلترها

فیلترهای موتور هوای ورودی به آن را تمیز می کنند اینها از ورود خاک و زباله به داخل موتور شما جلوگیری می کنند، بنابراین اگر کثیف باشند، عملکرد کلی وسیله نقلیه شما تحت تأثیر قرار می گیرد. جدول چک لیست سرویس های دوره ای خودرو را برای شما قرار دادیم. بعد از تعویض فیلتر حتما تیک آن را در برگه بزنید.

زمان تعویض فیلتر

فیلترهای هوای موتور در طول بازرسی سالانه وضعیت شما بررسی می‌شوند، اما معمولاً هر 5 هزارتا تعویض می‌شوند.موارد دیگری که ممکن است یک متخصص به صورت موردی متوجه آن شود عبارتند از: ضربه‌ها و استارت‌ها، برف پاک‌کن‌های شیشه جلو، تشخیص کامپیوتر، سیستم‌های اگزوز، میل سوپاپ و خدمات TPMS، انتقال، سیستم‌های سوخت، سیستم‌های احتراق و استارت، لوازم جانبی و موارد دیگر.

جدول چک لیست سرویس دوره ای

در این مطلب با بیشتر قطعات مصرفی در خودرو آشنا شدید.جدول چک لیست سرویس دوره ای هم برای شما قرار دادیم. همچنین زمان تعویض هر کدام از این قطعات برای شما گفته شد. اهمیت سرویس های دوره ای به اندازه ای است که در قیمت خودرو تاثیر دارد. اگر قصد خرید خودروی دسته دوم دارید حتما این ن=موارد را با صاحب خودرو چک کنید.مطلب مهم دیگر استفاده از قطعات مصرفی اصلی و با کیفیت است.ما در فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس تمامی این قطعات را با کیفیت اصلی به دست مشتری می رسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *