دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی

لاستیک

فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی

در این قسمت از دانستنی های مفید خودروی کارکیتس به بررسی و شناخت درباره ی فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی می پردازیم در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

مقدمه

بسیاری از صاحبان اتومبیل به درستی نمی دانندکه  لاستیک و فشار استاندارد چه نقش اساسی در حرکت اتومبیل،در ایمنی حرکت و درفرمان پذیری handling خودرو دارد. لاستیک (تایر) استاندارد یکی از قسمتهای حساس خودرو است که نیاز به نگهداری ویژه برای جلوگیری از بروز حادثه دارد و در حقیقت لاستیک برای خودرو به مانند پا برای انسان است . به گزارش کارکیتس به استنادبه پایگاه خبری پلیس، همه می دانند اگر لاستیک و فشار استاندارد نباشد اتومبیل نمی تواند حرکت کند. پس باید رانندگان به این موضوع بسیار دقت کنند، چون لاستیک سالم و مناسب ایمنی اتومبیل و سرنشینان را افزایش می دهد.

فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی

افزایش ضریب ایمنی خودرو

1. فشار بادلاستیک استاندارد ازشاخصترین عواملی است که در عمر لاستیک اثر می گذارد و فشار باد لاستیک را باید زمانی که لاستیک ها سرد است تنظیم کرد. اگر جلوبندی خودرو میزان باشد و چرخ ها هم بالانس باشند با نگهداشتن باد لاستیک ها در فشار اندازه ی استاندارد، عمر لاستیک ها تقریبا دو برابر می شود

2.باید سالمترین لاستیک ها را درجلو استفاده کرد تا امکان پاره شدن کاهش یابد چون ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از لاستیک های عقب است و در سرعت های بالا احتمال واژگون شدن اتومبیل چند برابر می شود

3. لاستیک های جلو ، قسمت جلویی خودرو را هدایت می کنند و واضح است که بخش بیشتر نیروی خودرو در سر پیچ ها را تحمل می کنند.

توجه کنید که:

در صورتی که لاستیک های عقب نیروهای جلو رونده را تحمل می کنند و به همین دلیل است که لاستیک های چرخ جلو اکثرا در قسمت بیرونی آج خورده میشوند و لاستیک های چرخ های عقب از قسمت وسط آج دچار صدمه می شوند.

 

فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی

عواقب فشار غیر استاندارد لاستیک

4.فشار باد غیر استاندارد باعث آسیب رساندن به لاستیک ها می شوند. فشار باد پایین در زمان رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک میشود و عمر لاستیک را نصف میکند. اگر لاستیک از دو طرف خورده شود ولی در وسط آج سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در مدت زمان رانندگی است و اگر فقط در وسط دچار سائیدگی شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک می باشد

5. معمولا بعد از رانندگی طولانی مدت و به خاطر گرم شدن لاستیک استاندارد، فشار باد زیاد میشود. اگر در این حالت فشار باد لاستیک از حد توصیه شده بیشتر شد نیابد فشار آن را کم کرد،باید پس از سرد شدن لاستیک،دوباره فشار باد را تنظیم کرد.

6. در هنگام خرید لاستیک باید به نوع خودرو و همچنین نوع رینگ اتومبیل توجه کرد. رینگ اتومبیل حتما باید استاندارد خودرو باشد و از نظر عرض و قطر رینگ مشابه لاستیک استاندارد باشد.

7. باید هنگام استفاده از لاستیک های بدون تیوب حتما توجه کرد که این نوع لاستیک ها را فقط میتوان روی رینگ مناسب آن استفاده کرد و رینگ نباید تعمیر و یا جوشکاری شده باشد.

کارهای غلط در تنظیم فشار لاستیک

8. استفاده از لاستیک ها با اندازه های مختلف و مارک های متفاوت در یک محور غلط است. این کار ایمنی خودرو را در سرعت های بالا را بسیار کم می کند چون لاستیک های با ساختار متفاوت و حتی ساخت شرکت های مختلف از نظر ارتفاع و پهنای لاستیک با یکدیگر فرق دارند.

9. بار سنگین،عمر لاستیک را کم میکند چون به لاستیک بیش از اندازه فشار وارد میشود.

10. فشار باد لاستیک خودرو باید بگونه ای تنظیم شود که از طرف کارخانه سازنده اتومبیل در قسمت رکاب خودرو اندازه گیری و ثبت شده است. باد لاستیک ها را باید به طور منظم بررسی کرد که کمتر از حد تعیین شده نباشد.

افزایش طول عمر لاستیک

11. از رینگ های زنگ زده،پوسیده،تاب دار و جوشکاری شده نباید به هیچ وجه استفاده شود .

12. قبل از سفر های طولانی مدت باید از سالم بودن لاستیک ها،چرخ و زاپاس مطمئن شد. هرگاه عمق آج لاستیک کمتر از یک و نیم میلیمتر شد لاستیک باید عوض شود.

13. حرکات غیر عادی خودرو از قبیل کشیده شدن به یک طرف و یا لرزش را باید جدی گرفت و در صدد رفع نقص فنی خودرو برآمد.

14. عمق آج لاستیک های خودرو را باید مرتب بررسی و کنترل شود، بهتر است قبل از اینکه کاملا لاستیک صاف شود از زیر خودرو خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتی سرنشینان جلوگیری شود.

خطرات ناشی از عدم تنظیم باد لاستیک

لاستیک‌های خودرو باید به میزان توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شود. مهم‌ترین عامل سلامتی لاستیک خودرو هوا است که آن هم (تقریبا) رایگان است. فشار باد مناسب،قدرت لاستیک را در برابر نیروی وزن و شرایط مختلف رانندگی، مانند ترمز کردن,شتاب گرفتن بیشتر می‌کند.بهترین وضعیت لاستیک،با فشار باد مناسب مهیا می‌شود.

اگر فشار باد خیلی زیاد باشد، معایب زیر ظاهر می‌شود:

1 . باریک شدن سطح تماس لاستیک و جاده،کاهش قابلیت‌های لاستیک و پایداری آن

2. سلب آرامش و راحتی در رانندگی
3. ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی
4. از بین رفتن قابلیت جذب نیرو‌های وارده از جاده به لایه‌های میانی لاستیک و افزایش آسیب‌پذیری آنها
5. تمایل زیاد به جدا شدن لایه‌های لاستیکی در زمان گرم شدن لاستیک،به دلیل تجمع نیروها در مرکز آج‌ها

اگر فشار باد کم باشد، معایب زیر ظاهر می‌شود:

1. زیاد شدن مصرف سوخت به دلیل افزایش سطح تماس لاستیک با جاده

2. سفت شدن یا انحراف فرمان به یک سمت در هنگام کم ‌باد بودن چرخ‌های جلو

3. ساییده شدن سریعتر و بیشتر آج های بیرونی

محصولات ما:

با توجه به رابطه مستقیم لاستیک با سیستم ترمز خودرو ما در زیر به تعدادی از لنتهای با کیفیت موجود در فروشگاه اشاره می کنیم. در صورتی که لنت ترمز مورد نظر در لیست زیر نبود می توانید از فروشگاه استعلام بگیرید.

 

فشار استاندارد لاستیک خودروهای چینی

نکات آموزشی رایگان در سایت کارکیتس :

در سایت تخصصی لوازم یدکی کارکیتس سعی داریم به آموزش نکاتی بپردازیم که به راحتی توسط رانندگان قابل انجام است و ضمن کاهش هزینه های خودرو باعث می شود در شرایطی که خود فرد در این شرایط قرار میگیرد که دسترسی به تعمیرکار میسر نیست بتواند خود سرویس های مربوطه را انجام دهد . به طور مثال می توانید نحوه ی تعویض تسمه تایم خودرو را در همیم سایت مشاهده کنید .در همین مطلب به صورت گام به گام به شما نحوه ی تعویض لاستیک خودرو را در هنگام پنچری آموزش می دهیم. در ضمن شما می توانید در انتهای همین مطلب اگر پیشنهادی برای آموزش سایر نکات فنی دارید بیان کنید تا کارشناسان ما مطالب آموزشی را در سایت قرار دهند . تمامی کلیپ ها در کانال آپارات فروشگاه قرار داده شده و شما می توانید در این کانال نیز عضو شوید .

[aparat id=”sx1Ko”]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *