دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

از مزایای ترمزهای abs نصب شده روی خودروهای چینی

ترمز ضد قفل abs

مزایای ترمزهای abs

در این مطلب قصد داریم تا مزایای ترمزهای abs خودروهای چینی را بررسی کنیم. بهتر است با این تکولوژی ترمز abs بیشتر اشنا شوید. شناخت این سیستم سبب می شود تا در هنگام خرید خودرو از میزان ایمنی آگاهی داشته باشید.

ترمز abs چیست

سیستم ترمز های ضد قفل ABS یکی از تکنولوژی‌های برتر در صنعت خودرو می‌باشد که موجب نجات جان بسیاری از انسان ها در تصادفات شده است. سیستم ترمز ضدقفل (Anti-lock braking systems) در سال های اخیر به رشد و تکامل رسیده.در سال 1930برای اولین باردر هواپیما به‌شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت.که بعدهادر صنعت هوانوردی استفاده شد که بررسی این سیستم چند سالی متوقف شد که بعده ها در سال 1975 در سیستم کامیون های سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده‌ها مخصوصا جاده‌های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ABS به شکل امروزی (الکترونیکی) در خودروهای سواری مورد استفاده واقع شد. ترمز های ABS در خودروهای چینی به کار رفته و ایمنی این خودروها را بالا برده.

مزایای استفاده از ترمز abs

نگه داشتن ناگهانی یک اتومبیل در جاده‌ی لغزنده می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ترمزهای ضد قفل خطرهای این واقعه‌ی ترسناک را کاهش می‌دهد. درواقع روی سطوح لغزنده حتی راننده‌های حرفه‌ای بدون ترمز ضد قفل نمی‌توانند به‌خوبی یک راننده‌ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.

مفهوم کلی ترمز های ضد قفل:

تئوری ترمزهای ضد قفل مقوله ی پیچیده ای نیست.چرخی که در حال لیز خوردن است(به‌طوری که تایر خودرو روی زمین سر بخورد) نسبت به تایری که لیز نمی‌خورد نیروی اصطکاک کمتری دارد.اگر با اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید ,می‌دانید که اگر چرخ‌ها بچرخند هیچ نیروی جلوبری به اتومبیل وارد نمی‌شود.زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز می‌خورد.مزیتی که ترمزهای ضد قفل برای جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن بوجود می‌آورند:

  1. خودرو زودتر متوقف می‌شود.
  2. می‌توان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز هدایت کرد.

نحوه ی کار سیستم ترمز های ABS :

کامپیوترخودرو با کمک سنسورهای موجود در هر چرخ، سرعت دوران چرخ‌ها را در حالت ترمزگیری بررسی می‌کند. در صورتی که سرعت دوران یکی از چرخ‌ها نسبت به سایر چرخ‌ها متفاوت باشد، پردازنده با فرمان لازم به سوپاپ الکتریکی سیلندر ترمز، میزان فشار درون سیلندر را تغییر می‌دهد که با این کار میزان نیروی ترمز وارده به چرخ تغییر می‌کند و چرخ از حالت بحرانی خارج می‌شود. پس احتمال قفل شدن آن نیز کم می‌شود. روند بالا به صورت مداوم و با سرعت زیاد انجام می‌شود، به‌طوری که در هر دقیقه بین 15 تا 20 مرتبه این روند تکرار می‌شود.عملکرد پایه‌ای سیستم ABS به صورت بالا است.البته عملکردهای دیگری مانند EBD نیز به این سیستم اضافه شده است.

مزایای ترمزهای abs خودروهای چینی

ترمزهای ضد قفل ABS

اجزا ترمز های ضد قفل:

  1. سنسورهای سرعت:
    سیستم ترمز ضد قفل باید بفهمد چه‌موقع چرخ در حال قفل شدن است،
  2. حسگرهای سرعت که در هر چرخ یا در بعضی مواقع در دیفرانسیل قرار گرفته‌اند
  3. این اطلاعات را تحلیل و ارسال می‌کنند.
  4. سوپاپ‌ها
  5. را جبران کرد و این کاری است که پمپ انجام می‌دهد. بعد از اینکه سوپاپ فشار را
  6. در یک ترمز کم کرد پمپ دوباره فشار را ایجاد می‌کند.
  7. کنترل‌کننده:
    کنترل‌کننده یک پردازشگر است که با توجه به سنسور سرعت،
  8. سوپاپ‌ها را چک می‌کند.

آیا ترمزهای ضد قفل ABS واقعا درست عمل می‌کنند؟

ترمزهای ضد قفل ABS واقعا کمک می‌کنند تا بهتر توقف کنید. آنهامانع از قفل شدن چرخ‌ها می شوند و کوتاهترین فاصله توقف را روی سطوح لغزنده فراهم میکنند. اما آیا واقعا آنها از وقوع تصادفات جلوگیری می‌کنند؟ این معیاری درست برای کارایی سیستم های ABS است.بعضی افراد فکر می‌کنند که رانندگان از خودروهای مجهز به سیستم ترمز ABS به‌طور صحیح استفاده نمی‌کنند.

بعضی افراد نیز اظهار می‌کنند که چون سیستم‌های ABS امکان می‌دهند.تا آن‌را در موقعیت توقف خطرناک تحت کنترل داشته باشند افراد بیشتری با احساس اطمینانی که دارند.از جاده خارج می‌شوند و دچار تصادف می‌شوند.

مزایای ترمزهای abs خودروهای چینی

 

 

در همین سایت مطلب تکمیلی تری در رابطه با نحوه ی عملکرد ترمزهای ABS قرار داده شده که می توانید از طریق لینک وارد شوید . در ضمن نظرات خود را در رابطه با نکات آموزشی سایت کارکیتس و فروشگاه آنلاین لوازم یدکی در همین سایت در آخر همین مطلب بیان کنید اگر در رابطه با آموزش نکات فنی موضوعی در نظر دارید در پایان همین مطلب عنوان کنید تا توضیحات کاملی همراه با فیلم آموزشی در سایت قرار دهیم.

[aparat id=”ezowW”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *