به نظر می رسد هاوال برند چینی در حال حاضر از سایر برندها معروف تر است. اگر هاوال h7 با ظاهری رسا یا H6 با ظاهری پیچیده را خریداری نکرده اید، حداقل یا در خیابان دیده اید یا با صاحبان آنها صحبت کرده اید.برای بسیاری از مفسران خودرو، این دو به عنوان بهترین نمایندگان خودرویی که هنوز از کشور شرقی آمده اند، در نظر گرفته می شوند. آنها درک بالایی از آنچه معمولاً از یک خودرو از چین انتظار می رود، دارند. فروش نیز نشان دهنده این استقبال گرم است. هاوال در ماه گذشته 2442 دستگاه فروخت و در مجموع در رتبه پنجم کشور قرار گرفت و بازیکنانی مانند رنو، نیسان، فورد و کیا را شکست داد. شاهکار آسانی نیست.در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با رقیب اصلی هاوال یعنی کمپانی چری و گل سر سبد محصولات چری بعنی x55 پرو صحبت کنیم.در این مطلب در رابطه با معایب x55 پرو هم بحث می شود.
هموطن هاوال یعنی چری احتمالاً جاه طلبی های مشابهی برای بازار محلی دارد. این شرکت در سال گذشته به عنوان یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت SA، با اعلام انتصاب 30 فروشنده و یک محصول جدید تهاجمی، به SA بازگشت.پیشتاز معرفی،x55 پرو بود، یک خودروی اسپرت در بخش B، که در بخشهایی رقابت میکرد که در آن هیچ رقیبی وجود نداشت. چیزی که عرضه این مدل را در نوامبر 2021 جالب تر کرد، انتشار ضمانت نامه 10 ساله/1000000 کیلومتری بود.البته این گارنتی در چین است نه در ایران.
در بیانیه شرکت سازنده آمده است: «گارانتی دارای دو عنصر است، یک گارانتی استاندارد پنج ساله/150000 کیلومتری کارخانه برای همه مدلهای جدید x55 Pro فروخته شده اعمال میشود که همچنان در خودرو باقی میماند.دومی، یک تمدید رایگان برای پنج سال دیگر و 850000 کیلومتر عظیم متمرکز بر موتور، بهطور خودکار در پایان اولین گارانتی اضافه میشود، مشروط بر اینکه خودرو همچنان در مالکیت مالک اصلی باشد.
طبق روال استاندارد در سراسر صنعت، گارانتی مستلزم سرویس و تعمیر خودرو توسط نمایندگیهای چری، مطابق با استانداردهای چری و با استفاده از قطعات و اجزای اصلی چری است.در زمان کامل، خواهیم دید که آیا چنین پیشنهاد صعودی برای چری نتیجه می دهد یا خیر.ما اخیراً یک هفته را با Tiggo 4 Pro گذراندیم، پس از آشنایی مختصری در سال گذشته که در آن خودرو را در شرایط کم سرعت در تأسیسات Gerotek در Tshwane آزمایش کردیم. هفت روز با این مدل به ما اجازه داد تا در زیر سطح نسخه برتر Elite SE حرکت کنیم.
مشخصات x55 پرو
Chery Tiggo 4 Pro که با نام x55 pro در ایران معروف است, با چرخهای آلیاژی 17 اینچی ساخته شده است و کل بسته خارجی که روی آن چرخها قرار گرفته است، خودرویی بسیار منظم، دقیق و نسبتاً منظم را ارائه میدهد.x55 پرو از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی و دو جعبه دنده دستی و متغیر پیوسته (CVT) استفاده می کند.
نسخه پرچمدار x55 پرو به موتور توربو شارژ چری TCI مجهز شده است. این موتور توربو بنزینی 108 کیلووات و گشتاور 210 نیوتن متر را از طریق گیربکس شش سرعته دستی یا CVT به چرخ های جلو منتقل می کند – گزینه دوم در واحد آزمایشی من.Tiggo 4 Pro گزینهای از حالتهای رانندگی اکو یا اسپرت را ارائه میدهد که حالت دومی اندازهگیری مناسبی از فوریت را به خودرو تزریق میکند. برای یک گیربکس CVT، نسخه Tiggo بسیار بهتر از بسیاری از نسخه های موجود در بازار کار می کند، به این دلیل که موتور توربو شارژ است، بنابراین جستجوی نسبت مناسب سریع است و نه صدای ناله های طولانی که اغلب با این گیربکس ها همراه است.
از نظر هندلینگ، همانطور که انتظار میرفت کمی فشار از جلو به پیچهای تنگ وجود دارد، اما حتی در لاستیکهای استاندارد چینی، رفتاری بیعیب و نقص داشت. با لاستیکهای مخصوص جادههای ما (بهویژه جادههای خاکی شهری) این امر حتی بیشتر بهبود مییابد.البته این لاستیک ها در ایران تعویض می شود.معمولا برند بارز روی خودروهای چینی نصب می شود.
در حالی که چری ایکس 55 پرو در رده شاسی بلندهای جمع و جور طراحی شده است، دارای فاصله بین دو محور 2610 میلی متری و طول کلی 4318 میلی متر است که آن را در برابر خودروهای شاسی بلند بزرگتر و خودروهای کراس اوور بسیار بالاتر قرار می دهد.
مشخصات گیربکس ایکس 55 پرو
گیربکس استفاده شده در ام وی ام ایکس 55 پرو از نوع 9 سرعته CVT است که هماهنگی بیشتری با پیشرانه توربو شارژ دارد. این گیربکس که جدیدترین نسل از جعبه دنده های CVT محسوب می شود، مصرف سوخت پایین تری را برای خودرو به ارمغان می آورد. شیفتر گیربکس یا همان دسته دنده هم به سبک بیشتر خودروهای امروزی، از نوع الکترونیکی است که کاربری آسان تر و جذابیت بیشتر را برای راننده به ارمغان می آورد. قابلیت تعویض دستی دنده ها یا تیپ ترونیک نیز در ایکس 55 پرو فراهم شده است تا امکان شتاب گیری بهتر را در مواقع ضروری، فراهم کند.منبع این اطلا سایت مدیران خودرو می باشد.
نمای داخلی x55 pro
انتظارات شما از طراحی و اجرای داخلی احتمالا فراتر خواهد رفت. با باز کردن در راننده، صدای زنگ خوش آمدگویی که مانند برخورد کریستال های شیشه ای به زمین به گوش می رسد. برخی اظهار داشتند که این محیط ظاهر برخی محصولات آئودی را دارد. تا حدی، تناسب و پایان رله هوای درجه یک را ایجاد می کند. اما کمبودهایی وجود دارد. تابلو فرمان روی فرمان، با دکمههایی که در محفظههایشان تکان میخورد، سست شده بود. وسیله نقلیه ما دارای یک دسته ابزار بود که یک جغجغه ایجاد می کرد.
نمایشگر گفته شده از نوع دیجیتالی است، قطر هفت اینچ، با نمایشگرهایی که فشار تایرهای فردی را شامل می شود. یک سیستم اطلاعات سرگرمی 10.25 اینچی که در مرکز نصب شده است، دارای سازگاری Android Auto و Apple Car Play است. سیستم نسبتاً خوب کار کرد. علاوه بر یک دوربین معکوس با صفحه نمایش دانه دانه، برخی از ابهامات زبانی نیز مشاهده شد.
اینها از جمله ویژگیهای جزئی هستند که این دیدگاه را ایجاد میکنند که چری، در حالی که سهام خود را به میزان قابل توجهی از زمان Tiggo قدیمی افزایش داده است، قبل از اینکه با بازیکنان شناخته شده برابری کند، فضای رشد دارد. یا حتی همکار چینی اش هاوال، برای آن موضوع.
x55 پرو به عنوان یکی از جدیدترین مدل های خانواده جهانی چری، لوکس بودن صفحه نمایش دوگانه را به عنوان یک ویژگی استاندارد در کلاس SUV های جمع و جور معرفی می کند.
نمای داخلی x55 پرو
با قیمت 1میلیارد و 300 میتوانید وارد مدل Urban شوید که از نسخه تنفس عادی همان 1.5 لیتری، چهار کیسه هوای کمتر، چراغهای هالوژن، بدون سانروف و روکش پارچهای بهره میبرد. همچنین دارای سیستم اطلاعات سرگرمی 10.25 اینچی است.
مدل های ورودی دارای یک صفحه نمایش تمام رنگی 3.5 اینچی TFT به جای صفحه ابزار آنالوگ سنتی هستند، در حالی که مدل های با مشخصات بالاتر اندازه را به یک صفحه نمایش کامل 7 اینچی افزایش می دهند.
دومین صفحه نمایش تمام رنگی بزرگ، در مرکز کابین قرار می گیرد. این صفحه نمایش یک صفحه نمایش لمسی خازنی 10.25 اینچی است که بیشتر کنترل خودرو را در خود جای داده و – در سراسر محدوده – به Apple CarPlay و Android Auto، اتصال بلوتوث و پخش کننده DVD مجهز شده است.
طراحی ظاهری x55 پرو
x55 پرو همچنین یکی از اولین مدل هایی است که بر روی پلت فرم جدید پرتو شش بعدی چری به نام ساختار پرتو طولی 6D سوار شده است. بیش از دو سوم چارچوب و ساختار خودرو با فولاد با استحکام بالا و فوق العاده بالا ساخته شده است و طراحی 6 بعدی به آن استحکام پیچشی و ایمنی تصادف می دهد.
اول از همه، به راحتی می توان توافق کرد که ایکس 55 پرو به نظر می رسد بخشی است، حتی اگر برخی از جنبه های بیرونی به نظر برگرفته از مدل های برندهای دیگر باشد. این موضوع بسیار مورد توجه قرار می گیرد و عابران اغلب کنجکاو هستند که بدانند. یک جلوپنجره شش ضلعی برجسته با پینهای براق در جلو تمرکز میکند، چراغهای جلوی زاویهدار در کنار آن قرار گرفته و زیر آن یک صفحه کوبنده پایینی محکم خطکشی میشود و نگاهی خیرهکننده به خودرو میدهد. در تریم درجه بالا Elite SE، از جزئیات قرمز و رینگ های آلیاژی 17 اینچی با روکش تیره بهره می برد. قسمت عقب نیز به همان اندازه جالب است، با نورپردازی که دارای طراحی سه بعدی و همچنین دو لوله اگزوز کرومی است.
همه مدلها همچنین دارای تهویه مطبوع، شیشههای برقی تمام گرد و چراغهای جلوی اتوماتیک هستند که فقط به چند ویژگی لوکس اشاره میکند. نسخه های لوکس حتی مشخصات بیشتری از جمله سانروف برقی، سیستم فرمان صوتی هوشمند و کنترل آب و هوا را اضافه می کنند.در رنج قیمت 1300 کمی گرانتر از رقبای مستقیم خود است، اما دوز خوبی از مشخصات اضافی را ارائه می دهد. این خودرو رقبای چینی زیادی از کمپانی های دیگر مانند لاماری ایما و دیگنیتی و فیدلیتی و سایر خودروهای دیگر دارد.
معایب موتور x55 پرو
درشت بودن موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینی نیز احساسات مطلوبی ایجاد نکرد. این واحد چهار سیلندر در هنگام شتاب احساس فشار میکند و با گیربکس متغیر پیوسته (CVT) با 9 نسبت شبیهسازی شده، به خوبی تکمیل میشود. خروجی 108 کیلووات و 210 نیوتن متر است که در واقعیت تا حدودی کمتر به نظر می رسد. علاوه بر این، این همان چیزی است که شما تشنه توصیف می کنید. میانگین مصرف ما پس از ترکیبی از رانندگی شهری و آزادراهی 11.8 لیتر در 100 کیلومتر بود.این موضوع از معایب موتور x55 پرو محسوب می شود.اما زیاد چشمگیر نیست.
معایب گیربکس x55 پرو
کمی تاخیر توربو وجود دارد اما هیچ چیز خیلی جدی نیست یا بر راننده در استفاده عادی از ماشین در شهر و اطراف شهر و در سفر تعطیلات سالانه تاثیر نمی گذارد.با این حال، اگر چیزی را بتوان در طول زمان بهبود بخشید، این گیربکس خواهد بود.البته این موضوع در تمام خودروهای چینی صدق می کند.می توان گفت گیربکس خودروهای چینی اکثرا تاخبر دارد.به نظر می آید خودروهای چینی در ظاهر خیلی پیشرفت کرده.اما موتور و گیربکس های خودروهای چینی هنوز جای کار دارد.
آپشن های ایمنی ایکس 55 پرو
در قسمت ایمنی، کیسه هوا (شش عدد)، ترمزهای ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و برنامه پایداری الکترونیکی و همچنین کنترل کشش را تامین می کند. هنگامی که در سال 2015 توسط C-NCAP آزمایش شد، امتیاز پنج ستاره را به دست آورد.Elite SE با قیمت 1 میلیارد و 300 عرضه می شود و دارای سانروف، تنظیم برقی صندلی (راننده)، چراغ های جلو LED، روکش چرم، کنترل صوتی، کروز کنترل و کنترل آب و هوای دو منطقه ای است.تمامی مدلهای تیگو 4 پرو مجهز به سیستمهای ایمنی غیرفعال و پویا هستند، از جمله دو یا شش کیسه تصادف (بسته به مدل)، کنترل پایداری خودرو در همه مدلها، کنترل نگهداشتن سربالایی و در مدلهای با مشخصات بالاتر،
معایب x55 پرو
کیفیت سواری علیرغم فاصله معقول لاستیک 180 و 60 میلیمتری از سطح زمین بسیار ناامیدکننده، محکم و شکننده بود. در سرعت آزادراه، ارتعاشات از طریق پدال ها مشاهده شد. این در تضاد با برداشتی بود که ما در طول اولین رانندگی با ایکس 55 در سال گذشته داشتیم – که مسلماً در سطحی بسیار قابل پیش بینی تر از جاده های تهران بود.اما مشکل کویش در خودروهای چینی از جمله مشکلات همیشگی در این خودروها بوده.دلیل این امر تفاوت کیفیت جاده ای و راه ها در ایران و چین است.بدون اقراق چین بهترین راه های آسفاتی دنیا را دارد.به اندازه ای که حتی یک لکه کوچک در روی آسفالت جاده نمی بینید.چینی ها استاد کم کردن هزینه می باشند.برای همین از کمک های نرم تر که ارزان تر است استفاده می کنند.برای همین وقتی یک خودروی چینی وارد کشور دیگری می شود با مشکل کوبش روبرو می شود.راه کار رفع کوبش خودروهای چینی را می توانید در یک مطلب دیگر بخوانید.
قیمت کارخانه x55 پرو
قیمت کارخانه خودروهای چری در این مدت نوسان زیادی داشت.به دلیل منع واردات خودرو در ایران و ایجاد سیستم یکپارچه برای فروش در ایران مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمد.سیاست مونتاژکاران چینی در ایران فروش اقساطی بود.به این صورت که مبلغ پیش پرداخت کمی گرفته می شد.اقساط بلند مدتی برای شما ثبت می شد.در این صورت با پیش پرداخت کمی شما صاحب یک خودروی چینی صفر می شدید.اما به نظر شما دیگر کسی خودروی بی کیفیت ایرانی را به خودروهای پر آپشن و البته با کیفیت چینی ترجیح می دهد؟
قیمت کارخانه x55 پرو در حال حاضر حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومان می باشد.البته برخی این خودرو را در بازار آزاد زیر قیمت کارخانه می فروشند.می توانید این خودرو را با اقساط بلند مدت از شرکت های لیزینگی هم بخرید.البته این شرایط بیشتر به ضرر مصرف کننده است.
در این رنج قیمتی شما خودروهای چینی زیادی می توانید انتخاب کنید.انواع آریزو 5 و 6 و تیگو 7 پرو و کی ام سی کی 7 و جی 7 یا حتی تی 8 هم می توانید بخرید.خودروهای کارکرده اروپایی و کره ای همی می توانید بخرید که اصلا پیشنهاد نمی شود.
شرایط فروش x55 پرو
در حال حاضر شرایط فروش x55 پرو به صورت نقدی است.این موضوع یکی دیگر از معایب x55 پرو می باشد.اما برخی از شرکت های این خودرو را به صورت اقساطی با سود 18 درصد می فروشند.جالب است بدانید 90 درصد این شرکت ها سوری است و اجتمال دارد پول شما را بدزدند.پس اصلا گول شرایط خوب فروش را نخورید.بهترین نحوه خرید از خود شرکت است.اگر قصد خرید خودروی کارکرده را دارید حتما مطلب خرید خودروی کارکرده را بخوانید.اگر این خودرو را صفر خرید,حتما انجام سرویس های دوره ای را جدی بگیرید.
نظر مصرف کنندگان x55 پرو
من واقعا از آنها خوشم می آد. ساخت و تناسب و پرداخت بسیار چشمگیر است.مشکل این است که من دو مشتری دارم که هر دوی آنها قطعات در سفارش پشتیبان دارند. اولی نزدیک به دو ماه پیش من بود و منتظر دو در بود.چری قول داده است که قطعات یدکی به ارزش زمین های راگبی در دسترس داشته باشد. یکی از دلالها یک باکی را فرستاد تا یدکی را تحویل بگیرد تا به انباری خالی برسد. ظاهرا قطعات یدکی روی سیستم نشان داده شده بود، اما در واقع در زندگی واقعی وجود نداشت. یا به انبار نرسیده اند یا هر چیز دیگری.خلاصه ماشین عالیه فقط به آن ضربه نزنید.گرانی و قیمت بالای لوازم بدنه از دیگر معایب x55 پرو می باشد.