دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آیا می دانید محل قرار گرفتن واتر پمپ در خودرو کجاست ؟

واتر پمپ چیست

دراین مطلب قصد داریم درباره واتر پمپ و نقش و محل قرار گرفتن واتر پمپ در خودرو صحبت کنیم. این مطلب می تواند بار هزینه ناشی از خزابی واتر پمپ را از دوش شما بردارد. شاید ندانید که خرابی واتر پمپ چه خسارتی به خودروی شما می زند. واتر پمپ یک قطعه ی مکانیکی در موتور خودرو می باشد. اجزای واتر پمپ به سه بخش تقسیم می شود. در مطلب دیگری درباره تست سلامت واتر پمپ خودرو کامل حرف زدیم. در ادامه به این اجزا می پردازیم.از مطالب مهمی که راجع به آن بحث می کنیم,هزینه تعمیر و هزینه تعویض واتر پمپ می باشد.در مطالب دیگر راجع به به این موضوعات به طور مفصل بحث می کنیم.این مطلب بیشتر در رابطه با وتر پمپ خودروهای چینی صدق می کند.اما چون مکانیزم تمام واتر پمپ ها یکی است می توانید برای سایر خودورها هم استفاده کنید.

محل واتر پمپ

نقش واتر پمپ در خودروهای چینی

در موتوهای سوخت فسیلی دمای موتور خیلی بالا می رود.اگر این دما بالا بماند باعث انفجار موتور می شود.در نتیجه باید به وسیله یک عمل فیزیکی این دما کاهش پیدا کند.بهترین راه کاهش دما گردش آب می باشد.باید آب به وسیله چند قطعه در اطراف موتور جریان پیدا کند.مهمترین قطعه برای گردش آب در کنار موتور واتر پمپ می باشد. واتر پمپ وظیفه چرخاندن آب در رادیاتور و موتور خودرو را دارد. این گردش آب باعث متعادل بودن دمای موتور در خودرو می شود. بهینه کار کردن موتور خودرو خیلی به این تعادل وابسطه می باشد. پس نقش واتر پمپ در خودرو بسیار اساسی می باشد.

محل قرار گرفتن واتر پمپ در ام وی ام 315 و سایر خودروها

واتر پمپ از اجزای الی روی موتور خودرو می باشد.تمامی قطعات موتوری خودرو خیلی مهم هستند.خرابی در هر قطعه ای ک کل موتور را مختل می کند.واتر پمپ هم به همین صورت می باشد.اما برای چک کردن واتر پمپ باید جای این قطعه را بدانید.واتر پمپ در اکثر خودروها جای مشخصی دارد. واتر پمپ روی موتور خودرو نصب می شود. اکثرا به تسمه تایم خودرو وصل می شود و با روشن شدن خودرو به حرکت در می آید. البته در برخی خودروها تسمه هیدرولیک یا دینام واتر پمپ را به حرکت در می آورد. چون واتر پمپ موتور برقی ندارد.باید به وسیله سایر اجزا به حرکت دربیاید. در عکس زیر محل نصب مشخص است.

محل واتر پمپ

اجزای اصلی واتر پمپ ام وی ام 530 و سایر خودروها

واتر پمپ از 6 بخش اصلی تشکیل شده. پره آب پخش کن اولین آن است. پوسته واتر پمپ که اجزا داخل آن قرار میگیرید. بلبرینگ داخل واتر پمپ که بسیار مهم است. پولی روی واتر پمپ که بسیار مهم است. دو قطعه دیگر نیز به نام مکانیکال سیل و هاب نیز در آن قرار دارد. خرابی در هر قطعه باعث خرابی در کل واتر پمپ می شود.

باید واتر پمپ کامل عوض شود.اما قبل از آن باید نشانه های خرابی واتر پمپ را بدانید.واتر پمپ برخی خودروها قابل تعمیر است.اما واتر پمپ هیچ خودروی چینی قابل تعمیر نیست و باید عوض شود.اما باید دقت کنید واتر پمپ در بازار کیفیت های متفاوتی دارد.اما به دلیل حساسیت این قطعه نباید از هر کیفیتی استفاده کنید.بهتر است از قطعه اصلی برای خودرو استفاده نمایید.

نشانه های خرابی واتر پمپ تیگو 5

هر قطعه ای در خودرو دچار خرابی می شود.اما شما به عنوان راننده باید هم قطعه را بشناسید هم علائم خرابی آن را بدانید.در غیر این صورت باید هزینه های زیادی برای تعمیرات بپردازید.علاوه بر این باید وقت زیادی هم صرف تعمیرات تلف کنید.پس با یک نگاه سطحی به خودرو می توانید بسیاری از مشکلات را به راحتی تشخیص دهید.

اگر به این کار علاقه ای ندارید باید هر 5 هزار کیلومتر سرویس های دوره ای خودرو را مرتب انجام دهید.این سرویس ها شامل تعویض قطعات مصرفی مانند فیلترجات و تعویض روغن می باشد.اما از نشانه های خرابی واتر پمپ می توان به بالا رفتن آمپر آب خودرو اشاره کرد.اگر آمپر خودرو بعد گذشت کمی بالا برود باید واتر پمپ و رادیات و ترموستات را چک کنید.البته وقتی خودرو در جایی پارک شده و زیر آن از خودرو آب ریخته هم می توان فهید احتمال خرابی واتر پمپ وجود دارد.در ادامه به برخی نشانه های اصلی اشاره می کنیم.

بالا رفتن آمپر آب خودرو

شما به عنوان راننده حتما باید به آمپر آب و بنزین دقت کنید.این دو از مهمترین علائم در سلامت خودرو می باشد.حتی در خودروهای به روز دنیا هم همین است.به دلیل دمای بالای موتور واتر پمپ وظیفه خنک کردن موتور را دارد.در روزهای گرم شاهد بیشترین خرابی در واتر پمپ هستیم.اگر در حال رانندگی آمپر آب بالا رفت فوری خودرو را به کناری هدایت کنید.باید چند مورد را چک کنید.در غیر این صورت موتور واشر سر سیلندر می سوزاند.فن خودرو رادیات آب و واتر پمپ را چک کنید.هر کدام که خراب شود آمپر آب در حین رانندگی بالا می رود.

بلند شدن بخار از موتور

اگردر حال رانندگی بخر آب از زیر درب موتور بیرون زد خیلی آرام خودرو را به کناری هدایت کنید.با احتیاط درب موتور را بالا بزنید.اگر بخار از موتور بلند شود آب از واتر پمپ رویی موتور ریخته.همانطور که می دانید واتر پمپ روی موتور نصب است.برای همین وقتی خراب می شود بخار از روی موتور بلند می شود.باید فوری به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

صدای ساییدگی از موتور

همانطور که گفتیم واتر پمپ از یک پره و چرخ دنده تشکیل شده.احتمال دارد تسمه از دور چرخدنده در بیاید و یا خوب جا نرفته باشد.این امر دلیل بروز صدا از واتر پمپ می باشد.اگر به موقع برای تعمیر مراجعه کنید احتمال خرابی واتر پمپ کم است.اما اگر در همان حال به رانندگی ادامه دهید حتما واتر پمپ خراب می شود.پس حتما به صداهای موتور دقت کنید.

مشکل در عملکرد کولر

یکی از تاثیرات واتر پمپ خراب روی خودرو کند کار کردن کولر خودرو می باشد.اگر کولر خودرو قدرت کافی نداشته باشد باید واتر پمپ هم چک کنید. البته این مشکل دلایل دیگری هم دارد.اما برخی با تعویض کمپرسور و گاز کولر هم قدرت کافی از کولر نمی گیرند.می تواند دلیل بر بد کار کردن واتر پمپ باشد.

جلوگیری از خرابی واتر پمپ

راه هایی برای افزایش طول عمر واتر پمپ خودرو وجو دارد.این راه ها باعث عمر دائمی نمی شود.چون این قطعه بسیار مصرفی است و دائم در حال کار است.اما می توانید در سرویس های دوره ای 5 هزارتا تسمه مربوط به واتر پمپ را چک کنید.در صورت لزوم و پوسیدگب در تسمه باید تسمه عوض شود.واشر واتر پمپ هم باید چک شود.اگر دچار پوسیدگی شود باید عوض شود و با چسب مزدا کامل آب بندی شود.

نصب واتر پمپ لیفان x60

برای نصب واتر پمپ باید به نکاتی دقت کنید.در صورتی که این نکات رارعایت نکنید قطعه اصلی هم جواب نمی دهد.باید سعی کنید تسمه هم عوض شود.قبل از خرید هم باید این قطعه چک شود.واتر پمپ اجزای خاصی ندارد.در نتیجه بیشترین مشکلی که بعد از نصب به وجود می آید به دلیل نصب بد است.البته قطعه با کیفیت خیلی پایین هم به مشکل می خورد.پس نتیجه می گیریم حتما قطعه را باید از فروشگاه معتبر خرید کنید.مطلب بعدی مراجعه به تعمیرگاه تخصصی است.حتما به مکانیکی که تعمیر موتور انجام می دهد مراجعه کنید.چون امکان دارد برای تعویض چند قطعه دیگر هم باز شود.

هزینه تعمیر واتر پمپ لیفان 520

همانطور که گفتیم واتر پمپ از چند جز تشکیل شده.یک بدنه اصلی واتر پمپ و پره هایی که آب را به گردش در می آورد.یک واشر برای آب بندی و یک چرخ دنده که تسمه تایم دور آن می افتد.کار کردن واتر پمپ با همین چرخش تسمه می باشد.اما خرابی در واتر پمپ ممکن است سطحی باشد.وقتی واتر پمپ را به موقع چک کنید خرابی آن را خیلی زود متوجه می شوید.مثلا امکان دارد در اثر فرسایش واشر واتر پمپ بپوسد.در این صورت خیلی راحت واشر آن عوض می شود.سپس با چسب مزدا آن را آب بندی می کنیم.این کار هزینه زیادی ندارد.شاید یک پنجم قیمت واتر پمپ باشد.اما اگر توربین یا چرخ دنده آسیب ببیند واتر پمپ باید کامل عوض شود.گاهی اجرت تعویض واتر پمپ از خود واتر پمپ بالاتر می شود.مخصوصا در خودروهای چینی که واتر پمپ آن قیمت پایین تری دارد.

هزینه تعویض واتر پمپ ام وی ام 110

از آنجایی که محل نصب واتر پمپ روی موتور می باشد,دسترسی به آن کمی مشکل است.برای همین گاهی هزینه تعویض واتر پمپ از قیمت واتر پمپ بیشتر میشود.تسمه تایم به دور چرخ دنده واتر پمپ می افتد و آن را به حرکت در می آورد.پس باید تسمه تایم هم باز شود و دوباره در تایم خود قرار بگیرد.برای همین تعویض واتر پمپ کار حساسی است.از ین رو توصیه اکید داریم برای تعویض حتما به یک مکانیک معتبر و مجرب برای تعویض مراجعه نمایید.برخی از مکانیک ها بدون داشتن کمترین تجربه دست به تعمیر خودروی شما می زنند.وقتی قطعه را خراب می کنند این مسئله را گردن نمیگیرند.خرابی را به گردن هر کسی می اندازند.مکانیک بی تجربه بیشترین آسیب را به خودروی شما میزنند.مخصوصا وقتی شما خود قطعه ای را خریداری کنید.بیشترین عیب را روی قطعه می گذارند و در آخر خودرو را خراب تر تحویل می دهند.

نحوه تعویض واتر پمپ لیفان 620

اگر شما کمی فنی باشید می توانید واتر پمپ را تعویض کنید.البته این کار به زمان و ابزار کافی نیاز دارد.اما ما در این قسمت نحوه تعویض واتر پمپ خودرو را توضیح می دهیم.حداقل می توانید با مراحل انجام این کار آشنا شوید.در انتها کلیپی از نحوه تعویض واتر پمپ برای شما قرار دادیم.از آنجایی مراحل این کار برای تمام خودروها یکسان است می توانید از این کلیپ برای خودروی خود استفاده نمایید.این کار در ابتدا کمی سخت است.برای همین پیشنهاد می کنیم برای تعویض حتما نزد مکانیک متخصص مراجعه نمایید.

قیمت خرید واتر پمپ خودروهای چینی

در بازار قطعات با کیفیت های مختلف وجود دارد.دلیل اختلاف قیمت قطعات همین کیفیت متفاوت می باشد.در سایت کارکیتس بارها در رابطه با کیفیت مختلف قطعات با شما صحبت کردیم.اما دوباره توضیحات مختصری به شما می دهیم.از آنجایی که واتر پمپ قطعه حساسی می باشد باید کیفیت بالایی داشته باشد.بهترین کیفیت واتر پمپ در خودروهای چینی مربوط به قطعات شرکتی اصلی می باشد.قیمت خرید واتر پمپ شرکتی برای خودروهای چینی بالاست.اما دسته بعدی کیفیت وارداتی درجه یک می باشد.این قطعات دارای کیفیت بالایی دارد.اما قیمت به نسبت بهتری دارد و برای مصرف کننده اقتصادی تر است.دسته سوم قطعات وارداتی درجه دو می باشد.این قطعات اصلا ارزش خرید ندارد.اگر شناخت این کیفیت برای شما ممکن نیست باید سعی کنید از فروشگاه معتبر خرید کنید.ما در فروشگاه کارکیتس فقط قطعات شرکتی و یا وارداتی درجه یک به مشتری تحویل می دهیم.البته این کیفیت به درخواست مشتری می باشد.

واتر پمپ خودروهای چینی

خودروهای چینی بسیار حساس می باشد.باید سرویس های دوره ای با دقت انجام شود.این سرویس ها باید خیلی جدی گرفته شود.به نظر ما باید یک کارتی به عنوان کارت سرویس دوره ای در خودرو داشته باشید. در این کارت باید هر باری که برای سرویس خودرو اقدام می کنید کیلومتر را یادداشت کنید.هر 5 هزارتا باید برای سرویس اقدام کنید.روغن خودروهای چینی اغلب 10 40 می باشد.تمام تسمه ها باید چک شود.واتر پمپ و جلوبندی را چک کنید.لنت ترمز ها را بررسی کنید.این سرویس نه هزینه زیادی دارد نه وقت زیادی از شما میگیرد.ولی بسیار حیاتی است.برای خرید واتر پمپ خودروهای چینی می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید.اگر قطعه مورد نظر را پیدا نکردید می توانید در ساعات کاری با فروشگاه تماس بگیرید.همچنین می توانید در هر ساعتی از طریق چت آنلاین با ما در تماس باشید.

[aparat id=’SUBbE’]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید