دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

هزینه نصب و تعویض کاتالیزور خودروهای چینی

هزینه تعویض مبدل کاتالیزور


اگر اطلاعاتی در رابطه با خودرو دارید، احتمالاً در مورد مبدل کاتالیزور شنیده اید. اما اکثر مردم نمی دانند که چه کاری انجام می دهند یا هزینه تعویض کاتالیزور خودروهای چینی چقدر است. آنها یک قطعه حیاتی از سیستم اگزوز خودرو شما هستند و همچنین بسیار گران هستند. بنابراین، هزینه آنها چقدر است و چرا اینقدر گران هستند؟ اگر در بدترین شرایط نیاز به تعویض مبدل کاتالیزور خود دارید، تمام جزئیاتی را که باید بدانید را به شما ارائه خواهیم داد.

کاتالیزور خودروهای چینی چیست ؟

مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز خودروی شماست که گازهای سمی اگزوز خودروی شما را به دی اکسید کربن و دیگر گازهای کمتر مضر تبدیل می کند. معمولاً بین منیفولد اگزوز و صدا خفه کن یا لوله اگزوز قرار می گیرد. اگر به زیر ماشین خود نگاه کنید، معمولاً می توانید این قسمت را ببینید. از بیرون به سادگی مانند فلز به نظر می رسد و در راستای لوله اگزوز شما متصل می شود. اگرچه از بیرون ساده به نظر می رسد، اما درون آن بسیار پیچیده تر است.

داخل مبدل کاتالیزوری شبیه لانه زنبوری است. این برای افزایش سطح است به طوری که گازهای خروجی از اگزوز از سطح بیشتری از سطح عبور می کنند. داخل آن از فلزات گرانبها مانند پلاتین، رودیوم، پالادیوم و غیره ساخته شده است. هنگامی که این گازهای خروجی مضر با این فلزات تماس پیدا می کنند، یک واکنش شیمیایی گازها را به انتشار کمتر مضر تبدیل می کند. در بخش بعدی بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد. بنابراین، این تبدیل چگونه انجام می شود؟ برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید.

هزینه نصب کاتالیزور

مبدل کاتالیزور در خودروهای چینی چه کاری انجام می دهد؟

بسیاری از مردم تعجب می کنند که یک مبدل کاتالیزوری چگونه کار می کند. همانطور که از نام آن پیداست، مبدل کاتالیزوری شما گازهای مضر اگزوز را به گازهای سمی کمتر تبدیل می کند. گازهای حاصل از احتراق داخل موتور شما هم برای محیط زیست و هم برای انسان مضر است. این گازها متشکل از مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، سولفید هیدروژن و سایر گازها هستند. همانطور که از ساختار لانه زنبوری مبدل کاتالیزوری عبور می کنند، اساسا فیلتر می شوند. واکنش‌های شیمیایی این گازها را به انتشارات کمتر مضر مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، نیتروژن و بخار آب تبدیل می‌کند.

وسیله نقلیه شما همچنین میزان عملکرد مبدل کاتالیزوری شما را اندازه گیری می کند و در صورت لزوم می تواند میزان سوختی را که به موتور پاشیده می شود تنظیم کند. وسیله نقلیه شما مجهز به سنسورهای اکسیژن است که می تواند میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را اندازه گیری کند. این سنسورها در داخل لوله اگزوز بعد از مبدل کاتالیزوری قرار دارند. به این ترتیب، ماشین شما می داند که آیا مبدل کار خود را انجام می دهد یا خیر. در برخی موارد، ممکن است قبل و بعد از مبدل سنسورهای اکسیژن داشته باشید. علاوه بر این، برخی خودروها دارای مبدل های کاتالیزوری متعدد هستند. این امر به ویژه در خودروهای با عملکرد بالا که مقدار زیادی گاز اگزوز را از طریق سیستم اگزوز عبور می دهند صادق است.

علائم خرابی کاتالیزور خودروهای چینی


خوشبختانه، یک مبدل کاتالیزور به گونه‌ای طراحی شده است که سال‌ها دوام می‌آورد، و معمولاً تا پایان عمر وسیله نقلیه دوام می‌آورد، البته نه همیشه. هنگامی که مبدل های کاتالیزوری از کار می افتند، فیلتر کردن آن گازهای مضر را متوقف می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا در جو آزاد شوند و همچنین می تواند عواقب منفی برای وسیله نقلیه شما داشته باشد. بنابراین، علائم خرابی مبدل کاتالیزوری چیست؟ در اینجا چند نشانه وجود دارد.

بوی تخم مرغ فاسد


همانطور که سوخت ماشین شما می سوزد، گوگرد و سایر هیدروکربن ها تولید می کند که توسط مبدل فیلتر می شوند. وقتیکاتالیزور خراب می شود، این آلاینده ها دیگر فیلتر نمی شوند. از آنجایی که گوگرد بوی تخم مرغ فاسد می دهد، ممکن است بوی آن را در اگزوز خود حس کنید. اگر هنگام ایستادن در خارج از وسیله نقلیه خود متوجه این بو شدید، می تواند نشانه این باشد که مبدل کاتالیزوری شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

روشن شدن چراغ چک خودرو


همانطور که در بالا ذکر شد، اگر مبدل کاتالیزور به درستی کار نکند، سنسورهای اکسیژن شما به ecu خودروی شما اطلاع می دهند. هنگامی که ecu این اعلان را دریافت می کند، باعث می شود چراغ چک موتور روشن شود. با دیدن این نور باید ماشین خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید. آن‌ها می‌توانند کد را از دستگاه دیاگ بخوانند تا تشخیص دهند که آیا مبدل کاتالیزور ممکن است علت آن باشد، زیرا این نور می‌تواند از مشکلات دیگری مانند کثیفی شمع موتور باشد.

افزایش مصرف سوخت


گرفتگی مبدل می تواند منجر به مصرف سوخت زیاد شود. افزایش فشار برگشتی در سیستم اگزوز شما باعث می شود موتور شما برای تولید همان سطح قدرت سخت تر کار کند. این به این معنی است که شما باید کمی بیشتر پدال گاز را فشار دهید تا ماشین شما مانند گذشته رانندگی کند. این در مصرف سوخت شما ظاهر می شود زیرا متوجه خواهید شد که نمی توانید از یک باک بنزین به اندازه همیشه استفاده کنید.

رد شدن در تست معاینه فنی خودرو


همه شهرها به آزمایش مه دود نیاز ندارند، اما یک آزمایش ناموفق تقریباً همیشه برای یک مبدل کاتالیزوری نامناسب یک امتیاز است. این آزمایش‌ها تعداد گازهای مضر در اگزوز شما را اندازه‌گیری می‌کنند، بنابراین آزمایش ناموفق به این معنی است که آن گازها به درستی فیلتر نمی‌شوند. در شهرهایی که نیاز به تست موفقیت آمیز دارند، باید مشکل را برطرف کرده و برای ثبت نام وسیله نقلیه خود در آزمون قبول شوید. برخی از روغن های موتور با مسافت پیموده شده حتی حاوی مواد افزودنی ویژه ای هستند که به افزایش عمر مبدل کاتالیزوری شما کمک می کند و تست آلایندگی شما را با موفقیت پشت سر می گذارد. برای همین بسیاری از خودروها در شهرهای بزرگ در تست های معاینه فنی رد می شوند.

ضعیف کار کردن موتور


وقتی پدال گاز خود را فشار می دهید، می دانید که ماشین شما باید با چه سرعتی حرکت کند. برخی از وسایل نقلیه سریعتر از سایرین شتاب می گیرند، اما شما با ماشین خود آشنا هستید. اگر متوجه شدید که خودروی شما مانند گذشته شتاب نمی گیرد، می تواند نشان دهنده مشکل مبدل کاتالیزور باشد. باز هم افزایش فشار برگشتی در موتور خودرو به عملکرد آن آسیب می رساند.

هزینه تعویض کاتالیزور در خودروهای چینی


متأسفانه هزینه تعویض مبدل کاتالیزور در خودروهای چینی ارزان نیست. بنابراین، هزینه تعویض کاتالیزور چقدر است؟ در حالی که هزینه های نیروی کار نسبتاً پایین است، خود قطعه گران است. این به دلیل ترکیب قطعه های به کار رفته در آن است. فلزات گرانبهای موجود در مبدل کاتالیزورگران هستند و قیمت قطعه را بسیار بالا می‌برند. یک مبدل کاتالیزور برای خودروهای چینی جدید بسته به نوع و مدل ماشین شما می تواند از 2 تا 4میلیون تومان قیمت داشته باشد. نیروی کار برای این کار معمولاً فقط حدود 300 تا 500 هزار تومان هزینه دارد، که هزینه کل تعویض مبدل کاتالیزوردر خودروهای چینی را در بیشتر موارد حدود 3 تا 5 میلیون تومان تخمین میزنند.

به یاد داشته باشید که برخی از خودروها حتی بیش از یک مبدل کاتالیزوری دارند. اگر با موتور خود مشکل دارید، ممکن است مجبور شوید همه مبدل ها را تعویض کنید. به عنوان مثال، ریختن بیش از حد سوخت نسوخته به اگزوز یا ضد یخ وارد شده به داخل محفظه احتراق می تواند تمام مبدل های کاتالیزوری شما را خراب کند.

راه های تعمیر مبدل کاتالیزور در خودروهای چینی


اگر مبدل کاتالیزوری شما خراب باشد و پول نقدی برای تعویض آن نداشته باشید چه؟ شما چند گزینه دارید! بنابراین، هزینه تعمیر یک مبدل کاتالیزوردر خودروهای چینی چقدر است؟ این بستگی به شدت مشکل دارد، اما ممکن است بسیار ارزان تر از جایگزینی باشد. اولین گزینه این است که سعی کنید از یک پاک کننده مبدل کاتالیزور استفاده کنید. این مایعی است که می تواند در مخزن سوخت شما ریخته شود. شما فقط وسیله نقلیه خود را برانید، و پاک کننده کار خود را انجام می دهد، زیرا می سوزد و از طریق مبدل کاتالیزوری فیلتر می شود.

در بسیاری از موارد، تا زمانی که انسداد کامل مبدل وجود نداشته باشد، این می تواند مشکل را برطرف کند. اگر مقداری تجمع در آن وجود داشته باشد، تمیزکننده معمولاً کار خوبی انجام می دهد. به علاوه، یک بطری از این پاک کننده فقط حدود 150 تومان قیمت دارد!

گزینه دیگر این است که به جای خرید کاتالیزور نو ، استوک سالم این قطعه را بخرید. اغلب می‌توانید قطعات استوک را با قیمت پایین‌تری پیدا کنید که همان کار قطعه اصلی را انجام می‌دهند و این قطعات معمولاً مستقیماً مناسب هستند. بسیاری از مردم حتی به دنبال مبدل کاتالیزوری در یک انبار در خاوران تهران می گردند، زیرا معمولاً می توانید یک مبدل کارکرده را در آنجا بسیار ارزان تر از یک قطعه جدید خریداری کنید. متأسفانه، گارانتی شما معمولاً قبل از اینکه با مبدل کاتالیزوری خود مشکلی را تجربه کنید، مدت زیادی منقضی می شود.

ممکن است بپرسید، “آیا مبدل کاتالیزوری ارزش تعمیر دارد؟” پاسخ ممکن است به این بستگی دارد که آیا شهر شما به آزمایش انتشار گازهای گلخانه ای نیاز دارد یا خیر. در حالی که توصیه نمی شود، برخی افراد هنگامی که دچار خرابی مبدل می شوند، مبدل کاتالیزوری را حذف می کنند. این یک گزینه در شهرهایی مانند تهران و مشهد لازم است، اما در شهرهای کوچک شاید نیاز جدی نباشد.


آیا می توان با کاتالیزور خراب رانندگی کرد ؟


برخی از مردم تعجب می کنند، “آیا مبدل کاتالیزوری ارزش تعویض دارد؟” آنها فکر می کنند که شما می توانید با یک کاتالیزور خراب برای همیشه رانندگی کنید. در بیشتر موارد، بله، می توانید برای مدتی با مبدل کاتالیزوری خراب به رانندگی ادامه دهید. اما وقتی یک مبدل کاتالیزوری خراب می شود چه اتفاقی می افتد؟ شروع به مسدود شدن با سوخت نسوخته و سایر آلاینده ها می کند. هنگامی که مبدل کاملاً مسدود شد، دیگر نباید رانندگی کنید. این انسداد در جریان اگزوز می تواند باعث آسیب فاجعه بار موتور شود. علاوه بر این، می تواند باعث ورود گازهای سمی به کابین خودروی شما شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم هشدار دهنده مبدل بد، باید خودروی خود را توسط مکانیک بررسی کنید.

چرا تعویض مبدل کاتالیزوری اینقدر گران است؟


تعویض مبدل بسیار گران است زیرا خود قطعه گران است. داخل مبدل از فلزات گرانبها تشکیل شده است که بسیار گران هستند. بنابراین تولید این قطعات گران بوده و خرید آن نیز هزینه زیادی دارد. هزینه نیروی کار خیلی زیاد نیست، اما بیشتر هزینه ها از مبدل کاتالیزوری جدید تامین می شود. مبدل کاتالیزور خودروهای چینی چقدر عمر می کند؟

طول عمر کاتالیزور خودروهای چینی


یک مبدل کاتالیزوری باید سالها کار کند. بسیاری از مبدل ها برای عمر وسیله نقلیه دوام خواهند داشت. در بیشتر موارد خرابی کاتالیزور به دلیل مشکل دیگری در خودرو ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر موتور به درستی کار نمی کند و سوخت نسوخته را به اگزوز می ریزد، می تواند باعث خرابی مبدل شود. با موتوری که به درستی کار می کند، مبدل شما باید تا پایان عمر ماشین شما دوام بیاورد.

خرید کاتالیزور خودروهای چینی

همان طور که می دانید قیمت خرید کاتالیزور خودروهای چینی بسیار بالاست. هزینه تعویض کاتالیزور هم کم نیست.از این رو برخی افراد سودجو کاتالیز های خالی را به اسم کاتالیزور نو به مشتری می دهند. بعد از نصب شما متوجه می شوید که خودرو هنوز هم خراب است. این افراد از گچ به جای فلزات داخلی استفاده می کنند. اما به شما چیزی نمی گویند. پس حتما باید از فروشگاه مطمئن این قطعه را بخرید. ما در فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس تمام قطعات را با ضمانت اصلی بودن به مشتری عرضه می کنیم. اعتبار فروشگاه به راحتی قابل استعلام است. برای مشاهده قطعات یدکی موجود می توانید به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید. بعد خرید قطعه اصلی حتما به مکانیک با تجربه و معتبر مراجعه نمایید. در برخی مکانیکی های غیر مجاز مشاهده شده قطعه اصلی با قطعه معیوب جابجا شده. مشتری اصلا نمی تواند این موضوع را اثبات کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *