دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

تعمیر موتور اساسی خودرو چه زمانی باید انجام شود؟

موتورهای خودرو یک قطعه مهندسی باورنکردنی هستند. می‌توانیم آن را قلب ماشین‌هایمان بدانیم. در حالی که می زند، ما را به جایی که می خواهیم می رساند، هر زمان که بخواهیم به آنجا برسیم. و اگر بمیرد، وسایل نقلیه ما هم همینطور. اما فراتر از آن، رانندگان معمولاً زیاد به موتورهای خود فکر نمی کنند، به همین دلیل است که وقتی چیزی مربوط به موتور خاموش می شود، احساس ناراحتی می کند. چه مفهومی داره؟ چقدر بد است؟ آیا باید به مکانیک مراجعه کنم؟ بیایید در مورد هر چیزی که باید در مورد تعمیر موتور بدانید صحبت کنیم.

تعمیر موتور در مقابل تعویض موتور

موتورها از قطعات متحرک زیادی تشکیل شده اند، به همین دلیل ضروری است که این قطعات را به محض اینکه متوجه شدید تعمیر شوند، تعمیر کنید. موتورها می توانند برخی از تعمیرات پرهزینه تر باشند و زمان تعمیر آنها نقش اساسی دارد. این می تواند به معنای تفاوت بین تعمیر ساده موتور یا نیاز به تعویض موتور باشد.

تعمیر موتور: این می تواند شامل مواردی مانند تعویض واشر یا تسمه سر یا آب بندی تابه روغن باشد. تعمیرات باید به اندازه کافی زود انجام شود تا آسیب به قسمت های دیگر سرایت نکند و در صورت نادیده گرفتن طولانی مدت منجر به تعویض موتور شود.

تعویض موتور: این امر ناشی از نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده است که باعث خرابی جدی تری می شود. تعویض موتور اغلب بین 2500 تا 5000 دلار هزینه دارد که بستگی به تعداد قطعات مورد نیاز دارد.

تعمیر موتور

چه زمانی موتور شما نیاز به تعمیر دارد؟

در حالی که هر جزء سازنده یک وسیله نقلیه مهم است، ناگفته نماند که موتور برای عملکرد خودروهای ما حیاتی است. و هنگامی که یک موتور شروع به از کار افتادن می کند، از آن خجالت نمی کشد. فوراً متوجه خواهید شد علائم هشدار دهنده مانند فریاد کمکی است که از ماشین شما می آید. با در نظر گرفتن این موضوع، اینها برخی از علائمی هستند که باید مراقب آنها (و گوش) باشید:

ماشین روشن نمی شود

شما سعی کردید خودرو را روشن کنید، اما به جای شنیدن صدای استارت، با صدای کلیک مواجه می شوید و بعد… هیچی. این واضح ترین علامت مشکل موتور شما است و به احتمال زیاد برای همه ما در مقطعی اتفاق افتاده است. در حالی که ممکن است باتری شما تمام شده باشد، موتور نیز می تواند مقصر باشد. صدای کلیک سریع نشان می دهد که این یک مشکل الکتریکی است، در حالی که یک کلیک نشان می دهد که موتور استارت شما منبع مشکل است.

چراغ چک موتور را بررسی کنید

هنگامی که چراغ چک موتور روشن می شود، این می تواند به معنای هر چیزی باشد، از شل بودن درپوش گاز گرفته تا مشکل جدی در موتور شما. اگرچه این بدان معنا نیست که باید فوراً خود را ترک کنید، اما به این معنی است که باید در اسرع وقت خودروی خود را چک کنید. خوشبختانه، نشانگرهای نور مدرن معمولاً دارای سطوح هشدار دهنده هستند تا به شما اطلاع دهند که مشکل چقدر جدی است. بسته به وسیله نقلیه، اگر چراغ چشمک می زند یا قرمز ثابت است، این نشانه این است که موتور شما به کمک جدی نیاز دارد. توصیه می کنیم برای تعمیر موتور احتمالی وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید.

صداهای عجیب و غریب

کلیک کردن، ساییدن، ناله کردن – این صداهای هشدار دهنده هیچ وقت چیز خوبی نیستند و به این معنی است که وقت آن رسیده است که برای تعمیر خودرو در کنار شما حرکت کنید. این صداها را می توان با برخی هشدارهای نگران کننده دیگر همراه کرد. ماشین شما ممکن است شروع به لرزیدن، تکان دادن، بهم خوردن یا ارتعاش کند که همگی نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند موتور شما ممکن است در حال سوختن باشد. نادیده گرفتن هشدارها باعث از بین رفتن آنها نمی شود و می تواند منجر به مشکلات بزرگتر در عجله شود.

توقف در جاده

یکی دیگر از نشانه های مطمئن مبنی بر اینکه مشکلی وجود دارد این است که وسیله نقلیه شما در جاده متوقف شود. موتورها ممکن است در نامناسب‌ترین زمان‌ها از کار بیفتند، و توقف خودرو در جاده به این معنی است که موتور شما کار نمی‌کند. در صورت امکان، وسیله نقلیه خود را به کناری بکشید و چراغ‌های خطر را روشن کنید. یک مکانیک می‌تواند به شما یک تشخیص کامل موتور بدهد تا ریشه مشکل را مشخص کند.

تعمیر موتور به چه معناست؟

این یک سوال رایج است. بسته به وسعت تعمیرات، می‌تواند به معنای چند چیز باشد – از تعمیرات کوچکتر تا بازسازی موتور. در بهترین حالت، آسیب به قسمت کوچکی از موتور محدود می شود و می توان قطعه را تعویض کرد. انجام این تعمیرات کوچکتر در صورت نیاز بسیار بهتر (و ارزان تر) از انتظار برای رخ دادن مشکلات بزرگتر است. اگر وسیله نقلیه شما نیاز به تعمیر کامل موتور دارد، این کار شامل جدا کردن موتور و تمیز کردن آن، بازرسی از نظر آسیب و تعویض قطعات مختلف است. برخی از مزایای بازسازی موتور عبارتند از:

بسیار ارزان تر از تعویض موتور
عملکرد موتور بسیار بهتر از قبل خواهد بود
با بهبود مصرف سوخت خودرو، در مصرف بنزین صرفه جویی می کنید
با کاهش تولید، برای محیط زیست بهتر است

تعمیر موتور

 

بهترین روش آب بندی ماشین تازه تعمیر

خودرویی که تازه تعمیر موتور اساسی شده در ابتدا کمی حساس است.به دلیل باز شدن موتور خودرو و تعویض قطعات موتوری نقداری زمان می برد تا دوباره درست کار کند.برای همین وقتی شما موتور خودرو را تازه تعمیر کردید تا مدتی نباید به آن زیاد فشار بیاورید.اما برای آب بندی کردن موتور تازه تعمیر روش هایی وجود دارد.آب بندی موتور تازه تعمیر بسیار حساس است و باید درست انجام شود.اگر آبندی موتور تازه تعمیر درست انجام شود می توان انتظار داشت که خودرو مانند اولش کار کند.اما اگر در این مرحله درست عمل نکنید امکان دارد موتور دوباره باز شود.بهترین روش موتور تازه تازه تعمیر رانندگی به صورت یکنواخت است.بدین معنی که شما باید به خودروی خود گاز یکنواخت بدهید.

بهترین روش آب بندی موتور ماشین تازه تعمیر رانندگی در جاده ای صاف به میزان 1000 کیلومتر است.باید با سرعت یکنواخت و بدون فشار اضافه روی پدال گاز با سرعت مناسب و یکنواخت در جاده ای صاف رانندگی کنید.مثلا از شهر تهران به سمت مشهد 1000 کیلومتر راه است.در این حاده باید با سرعت یکنواخت 80 تا 100 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید.باید بعد از 200 کیلومتر خودرو را نگه دارید و موتور خودرو را چک کنید.باید دقت کنید که موتور روغن ریزی نداشته باشد.باید درب سوپاپ و اطراف درب سوپاپ را به دقت ببینید.میزان آب رادیات و درجه آمپر آب را حتما چک کنید.مراقب باشید درب رادیات را در حال که موتور گرم است باز نکنید.

سعی کنید همرا خود مقداری روغن موتور و یک دبه آب اضافه داشته باشید.در صورت بروز مشکل و کم کردن روغن یا آب کمی صبر کنید.وقتی موتور خنک شد مقداری روغن به موتور و یا مقداری آب به رادیاتور اضافه کنید.خیلی آرام حرکت کنید و به یک تعمیرگاه معتبر تعمیر موتور مراجعه نمایید.

آیا حتما باید در جاده رانندگی کرد؟

خیر.برای آب بندی در هر خیابان و راهی می توانید رانندگی منید.اما باید بدانید باید سرعت شما یکنواخت باشد.مثلا در خیابان های شهری باید با حد اکثر سرعت 60 کیلومتر رانندگی کنید.سعی کنید در ساعات شلوغ خودرو را بیرون نیاورید.شهرهایی که آب و هوای مرطوبی دارند برای آب بندی موتور خیلی بهتر است.

برای آب بندی موتور ماشین از چه روغن و بنزینی استفاده کنیم؟

برای آب بندی موتور ماشین بهتر است از بنزین با امتان بالا مانند بنزین سوپر استفاده کنید.اگر از بنزین معمولی استفاده می کنید بهتر است از مکمل سوخت با کیفیت استفاده کنید.برای روغن هم باید از روغن رقیق استفاده شود.روغن w10-40 پیشنهاد خوبی است و می توانید از این روغن استفاده کنید.

زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

بعد از اینکه 1000 کیلومتر با خودروی تازه تعمیر رانندگی کردید زمان تعویض روغن فرا می رسد.به دلیل وجود تراشه های ریز در قطعات جدید و تراشکاری های احتمالی روغن موتور بسیار کثیف می شود.اگر روغن تعویض نشود تمام این تراشه ها و ذرات در موتور می چرخد.همین امر باعث خرابی در قطعات موتور می شود.پس باید بدانید تعویض روغن موتور و فیلتر روغن بعد از تعمیر موتور از واجبات است.شاید اگر به مکانیک این موضوع را بگویید به شما پاسخ منفی بدهد.اما تعویض روغن و فیلتر روغن باید انجام شود.

صدای موتور تازه تعمیر

موتور ماشین تازه تعمیر نباید صدای اضافه بدهد.وقتی شما به خودرو استارت می زنید باید به درستی روشن شود.وقتی موتور تازه تعمیر صدا می دهد امکان داردیک جای کار ایراد داشته باشد.احتمالا پیچ یک قطعه درست بسته نشده باشد.یا قطعه ای درست در جای خود قرار نگرفته باشد.اگر موردی مشاهده کردید در همان موقع به تعمیرگاه اعلام کنید.شاید پاسخ مکانیک این باشد که باید با خودرو رانندگی کنید که صدای موتور ماشین از بین برود.اما موتوری که درست تعمیر شده باشد اصلا نباید صدا بدهد.برای همین ما تاکید داریم برای تعمیر موتور هم از قطعات اصلی استفاده کنید هم اینکه به مکانیک مجرب و معتبر مراجعه کنید.

اگر در ابتدا صدایی شنیدید مدتی صبر کنید.اجازه بدهید خودرو برای حدود 10 تا 15 دقیقه به صورت درجا کار کند.صدایی که می شنوید دقت کنید. درب موتور یا کاپوت را بالا بزنید.منشا صدا را پیدا کنید.می توانید در مطلبی دلیل صدای تق تق موتور ماشین را بدانید.گاهی ممکن است صدا به راحتی قابل حل باشد.اما گاهی مشاهده شده منشا صدا از داخل موتور است.در این مواقع خیلی با احتیاط عمل کنید و از مکانیک بخواهید موتور خودرو را چک کند.به این نکته حتما دقت کنید که هیچ صدایی از داخل موتور عادی نیست.اگر کسی گفت که این صدا عادی است و مشکلی پیش نمی آید حتما به مکانیک دیگری مراجعه کنید.

تعمیر موتور

دود بعد از تعمیر موتور

هنگامی که تعمیر موتور تمام می شود باید خودرو را روشن کنید تا ببینید همه چی درست نصب شده باشد.به دلیل اینکه روغن موتور کاملا تخلیه شده و بنزین دوباره در موتور جریان پیدا می کند دود سفید رنگی مشاهده می کنید.البته این دود موقتی است و بعد از چند دقیقه کار کردن باید برطرف شود.البته میزان و غلظت دود کم است.گاهی مشاهده شده بعد از روشن شدن موتور دودی شبیه مه زیاد از اگزوز خارج شده.این به دلیل وجود آب در موتور است.احتمال دارد موتور آب و روغن را قاطی کرده باشد.در این صورت باید موتور دوباره باز شود.خارج شدن دود از اگزوز هر چند کم نشانه خرابی در موتور خودرو می باشد.برای همین کوچکترین دود را ه هم جدی بگیرید.

مشکلات بعد از تعمیر موتور

بعد از تعمیر موتور خودروی شما کمی حساس تر می شود.تا مدتی نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید.البته اگر موتور توسط تعمیرکار ماهر تعمیر شده باشد.همچنین اگر از قطعات اصلی برای تعمیر استفاده شده باشد.بسیار دیده شده تعمیرکار برای سود بیشتر و یا کاهش هزینه صاحب خودرو از قطعات غیر اصلی در موتور استفاده کرده.بعد از اتمام کار نقایصی در کار مشاهده شده.اما تعمیرکار این مشکل را از کار خود نمی داند.اگر قطعات رو خودوش خریده باشد به صاحب خودرو می گوید که این موتور درست نمی شود.و باید هرچه زودتر خودرو را بفروشد.اگر صاحب خودرو قطعات را خریده باشد تمام تقصیر را گردن لوازم فروش می اندازد.البته برخی لوازم فروش هایی که به دنبال سود بیشتر هستند هم گاهی قطعات تقلبی را جای اصلی می فروشند.برای همین تاکید ما همیشه بر خرید از جای معتبر و مراجعه به تعمیرگاه معتبر است.

علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور

گاهی به دلیل آبندی غیر اصولی و استفاده از قطعات نا مرقوب موتور خودرو به روغن سوزی می افتد.این اتفاق با خروج دود از اگزوز و کاهش سطح روغن همراه است.دلیل اصلی مشکل در سرسیلندر خودرو می باشد.در صورت بروز چنین مشکلی موتور خودرو باید دوباره باز شود و تراشکار تمام قطعات را با کولیس اندازه بزند.گاهی رینگ و پیستون درست سایز نشده و باعث سوختن و کاهش سطح روغن می شود.بیشترین دلیل این امر عدم اندازه گیری دقیق توسط تراشکار است.بروز چنین خطایی هزینه و وقت زیادی از شما می گیرد.نباید به هر مکانیکی مراجعه کنید.حتما قبل از مراجعه از معتبر بودن آن مطمئن شوید.

راه جلوگیری از تعمیر موتور خودرو

به عنوان کلام آخر در این مطلب یک توصیه جد به شما داریم.تنها راه جلوگیری از تعمیر موتور خودرو فقط رعایت مو به موی سرویس های دوره ای می باشد.ما در مطلب دیگری در رابطه با چگونگی انجام سرویس های دوره ای صحبت کردیم.باید بدانید اگر این سوریس ها به موقع انجام شود و درست رانندگی کنید می توانید سالها از خودروی خود سواری بگیرید.در سایت کارکیتس مطالب مفیدی در رابطه با تشخیص مشکلات خرابی خودرو وجود دارد.با شنیدن کوکترین صدایی باید به فکر رفع مشکل باشید.نظرات خود را در رابطه با این مطلب برای ما بنویسید و اگر سوالی دارید در انتهای همین مطلب بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *