مقایسه خودروها

مقایسه فنی تیگو 7 اکسلنت و تیگو 7 پرو

خلاصه مطلب مقایسه فنی و ظاهری تیگو 7

در این مطلب قصد داریم در رابطه با مقایسه دو خودروی کمپانی چری صحبت کنیم. این دو خودرو را می توان پدر و پسر نامید.تیگو 7 اکسلنت را می توان پرچمدار و اولین خودروی چینی لاکچری وارد شده در ایران نامید.تیگو 7 اکسلنت توانست نظر همه را نسبت به خودروهای بی کیفیت چینی تغییر دهد.بعد از ورود تیگو 7 اکسلنت خودروهای چینی لوکس دیگری به ایران وارد شد.مدیران خودرو ریسک خوبی روی این خودرو کرد و نتیجه ی خوبی گرفت. در این مطلب قصد داریم مقایسه فنی بین تیگو 7 اکسلنت و پرو انجام دهیم.شاید مقایسه این دو خودرو درست نباشد.اما شباهت های زیادی بین این پدر و پسر هست.شاید بتوان گفت در نسخه پرو مشکلات تیگو 7 بر طرف شده.

مشخصات فنی تیگو 7 اکسلنت

قبل از هر چیز باید با مشخصات فنی چری تیگو 7 اکسلنت آشنا شوید.این خودرو توانست در نوسانات قیمتی در بازار رشد خوبی داشته باشد.بر خلاف افت قیمت سایر خودروهای چینی کارکرده این خودرو رشد خوبی داشت.البته در مطلب دیگری در رابطه با مشخصات فنی تیگو 7 به طور کامل صحبت شده.در این قسمت به طور مختصر در رابطه با مشخصات فنی تیگو 7 اکسلنت صحبت می کنیم.

تیگو 7 اکسلنت از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که می تواند حداکثر 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتون متر گشتاور از 1750 تا 4000 دور در دقیقه را تولید کند. این توان تولید شده از طریق یک گیربکس 6 دنده DCT خشک به چرخ های جلو منتقل می شود و این خودرو را در حدود 10.9 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

در داخل کابین این تیپ شاهد تغییر در سیستم صوتی، کاهش صدای نفوذی موتور، اضافه‌شدن EPB و حذف ترمز دستی، اتوهلد، پورت USB برای ردیف عقب،کنترل سرعت در سرازیری، روکش جدید صندلی‌ها با رنگ موکا، روکش جدید از جنس فوم نرم برای بالای داشبورد، روکش جدید رودری‌ها، طراحی جدید کنسول وسط و جا دستی کنسول هستیم. این تیپ‌ها در بخش فنی و خصوصیات پیشرانه و جعبه دنده و همچنین عملکرد سیستم تعلیق و هندلینگ با یکدیگر تفاوتی ندارند.

قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده خودکار 6 سرعته دوکلاچه راهی چرخ‌های جلویی می‌گردد. از ویژگی‌های مثبت فنی تیگو 7 میتوان به مصرف سوخت قابل قبول و گشتاور خطی مناسب که از دور موتور پایین یعنی 1750 دور بر دقیقه در دسترس قرار دارد اشاره کرد. بخصوص که تیگو 7 بر خلاف ظاهر پر ابهتش، کراس‌اوور چندان سنگین وزنی نیست و با توجه به ساختار تک دیفرانسیل، با همین مقدار قدرت و گشتاور هم به شتاب کافی (البته نه در حد رانندگی اسپرت و مسابقه‌ای) دست خواهد یافت.

مزایای تیگو 7 اکسلنت

تیگو 7 در دو تیپ اکسلنت و IE در بازار ایران موجود می باشد.البته تفاوت این دو فقط در رینگهای نصب شده روی این مدل می باشد.مزایای تیگو 7 اکسلنت در آپشن های بیشمار نصب شده روی این خودرو می باشد.از جمله می توان به  میتوان به مواردی نظیر: صفحه نمایش چند منظوره 9 اینچی لمسی با امکان نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، بلوتوث، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، سقف پانوراما، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ‌های مه‌شکن تطبیق پذیر با حرکت فرمان، ترمزدستی برقی مجهز به سیستم اتوهلد،

سامانه کنترل حرکت در سربالایی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، کیلس و استارتر دکمه‌ای، چراغ خوش‌آمدگویی، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی و آینه‌های تاشو برقی و… اشاره کرد که انصافاً امکانات خوبی محسوب میشوند.

همچنین در بخش ایمنی هم گزینه‌هایی مثل ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای دیده میشوند که این موارد در کنار 5 ستاره موسسه تست ایمنی C-NCAP خیالمان را تا حدود زیادی از بابت امنیت آسوده می‌سازد.رشد قیمتی بالا در بازار خودروهای دسته دوم را هم به آن اضافه کنید.

معایب چری تیگو 7 اکسلنت

چری تیگو 7 اکسلنت دارای مزایای زیادی است.اما در این بین مشکلاتی مثل شرایط خاص و هزینه نگهداری بالاتر پیشرانه‌های توربو و گیربکس‌های دوکلاچه وجود دارند. بخصوص که تیگو 7 مثلاً در حد ام‌جی GS خودرو وحشی و پرشتابی نیست که بخواهیم دردسرهای موتور توربو را تحمل کنیم و به غیر مصرف سوخت مناسب‌تر (که آن هم با توجه به نیاز به بنزین سوپر و اکتان، در نهایت تفاوت خاصی در هزینه‌ها ایجاد نمیکند) برتری خاصی نسبت به یک پیشرانه کم دردسر تنفس طبیعی (مثلاً دو لیتری اتمسفریک) برایمان به ارمغان نمی‌آورد.این موارد را می توان به عنوان معایب تیگو 7 اکسلنت نامید.

مشخصات فنی فونیکس تیگو 7 پرو

همان طور که می دانید کمپانی چری چند وقتی است لاین تولید خودروهای جدید را راه اندازی کرده.نام این خط تولید جدید فونیکس است.خودروهای لاکچری و به نوعی پرو در هر مدل با این نام به بازار عرضه می شود.اما مقداری با مشخصات تیگو 7 پرو آشنا شوید.مقایسه فنی تیگو 7 موجود زیاد عقلانی نیست چون همرده نیستند.

موتور تیگو 7 پرو یک نمونه 1.5 لیتری توربو است که حداکثر قدرت 157 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید و روانه محور جلو این کراس‌اوور خوش‌تیپ می‌کند. گیربکس تیگو7 پرو هم مثل اکثر خودروهای به‌روز چینی، از نوع اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) است که البته نسبت به گیربکس‌های CVT خودروهای هم‌رده، فناوری به‌روزتری دارد و می‌تواند در حالت تیپ‌ترونیک 9 دنده را برای راننده شبیه‌سازی کند.

از جمله مزایا گیربکس تیگو 7 پرو هم می‌توانیم به استهلاک بسیار کم‌تر نسبت به گیربکس دوکلاچه خشک نسل قبل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت اشاره کنیم. البته بایستی بپذیریم که این گیربکس نسبت به گیربکس نسل قبلی چری تیگو 7، لذت رانندگی کم‌تری دارد. چرا که در گیربکس‌های CVT اثری از تعویض دنده نیست و ثابت ماندن دور موتور در موقع شتاب‌گیری، به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید. از طرف دیگر، گیربکس‌های CVT شروع حرکت کُندی دارند و مقداری از شتاب اولیه خودرو را تلف می‌کنند. اما در مجموع و با توجه به سبک رانندگی هم‌وطنان ما، گیربکس تیگو 7 پرو بسیار کم‌دردسرتر از گیربکس نسل قبلی تیگو 7 است و مشکل داغ کردن و آسیب دیدن در ترافیک را ندارد.

عکس تیگو 7 پرو

مزایای فونیکس تیگو 7 پرو

برای مقایسه فنی تیگو 7 باید مزایای آن را بدانید.آپشن های جذاب زیادی روی تیگو 7 پرو نصب شده.از جمله آپشن های تیگو 7 پرو می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سقف پانوراما، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، مالتی‌مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شارژر وایرلس تلفن همراه، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، درب صندوق‌بار برقی، قابلیت تنظیم حالت رانندگی در دو مُد ECO و SPORT، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، دی‌لایت، نورپردازی کابین با قابلیت تغییر رنگ، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ و… اشاره کنیم که لیستی نسبتاً کامل و راضی‌کننده برای این رده قیمتی محسوب می‌شود.

معایب تیگو 7 پرو

با وجود تیگو 8 پرو در ایران می توان گفت این خودرو زیر سایه ی تیگو 8 قرار گرفت.آپشن های کمتر نسبت سایر رقبا و قیمت بالا در بازار ایران هزینه نگهداری بسیار بالا کمبود لوازم یدکی این خودرو در نمایندگی ها و قیمت بالا لوازم یدکی می تواند از معایب این خودرو باشد.

نتیجه گیری کلی

خودروهای بی کیفیت چینی دیگر در ایران جایی ندارند.مردم دیگر به راحتی می توانند خودروی خوب را از بد تشخیص دهند.شرکتهای مدیران خودرو و کرمان خودرو فهمیده اند که خودروهای لوکس چینی با شرایط فروش خوب در بازار ایران مشتری زیاد دارند.برای همین دست از واردات خودروهای بی کیفیت برداشته اند و خودروهای لوکس چینی وارد می کنند.البته انصافا هم خودروهای لوکس چینی از رقبای اروپایی . کره ای چیزی کم ندارند.در این مطلب مقایسه فنی تیگو 7 های وارد شده به بازار ایران را انجام دادیم.در پایان این مطلب تجربه رانندگی خود را با این خودرو برای ما در میان بگذارید. در مطلبی در رابطه با معایب چری تیگو 7 اکسلنت صحبت می کنیم. همچنین در مطلب دیگری در رابطه با معایب فونیکس تیگو 7 پرو بحث کردیم. خواندن این مطالب خالی از لطف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *