دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

نشانه خرابی پمپ بنزین خودرو و تعمیر آن

پمپ بنزین چیست؟

تمام خودروهای با موتور سوخت داخلی به یک منبع سوخت نیاز دارند. این سوخت در بیشتر خودروها بنزین است. اما برخی خودروها با گاز cng یا گازوییل کار می کنند.البته بحث خودروهای برقی جداست.در این مطلب خودروهای با سوخت بنزینی مد نظر است. مطلب در رابطه با قطعه اصلی سوخت رسانی به موتور است.پمپ بنزین ماشین این وظیفه را به عهده دارد. پمپ بنزین ماشن از تعدادی قطعه شاخته شده. تما این قطعات باید درست کار کند. در صورت خرابی در هر قسمت سوخت رسانی به موتور به مشکل می خورد. برخی دلایل روشن نشدن خودرو هم همین است. پمپ بنزین باید در سرویس های دوره ای بازدید شود. باید از بنزین با کیفیت برای خودرو استفاده شود. اگر بنزین معمولی می زنید سعی کنید هر دو بک در میان از مکمل سوختی استفاده کنید. در ادامه به بررسی ساختار پمپ بنزین ماشین می پردازیم. همچنین در رابطه با تست و نشانه خرابی پمپ بنزین و علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین صحبت می کنیم.

انواع پمپ بنزین

در خودروهای بنزینی دو مدل پمپ بنزین داریم. مدل اول داخل باک و مدل دوم بیرون باک طراحی شده. به نظر می رسد اگر پمپ بنزین داخل باک باشد بهتر است. دلیل قرار دادن پمپ داخل باک چند دلیل دارد.اما مهمترین دلیل آن یکی ایجاد فشار مستقیم از داخل باک برای پمپاژ بهتر بنزین و دلیل دیگر جنک شدن پمپ بنزین در حال کار است. البته این طراحی معایبی هم دارد.یکی ازین معایب سختی تعویض آن است. پمپ بنزین های بیرون باک یا روی سیلندر طراحی می شوند یا در نزدیک ترین محل به موتور .البته این مدل کمی منسوخ شده.در قدیم ماشین های کابراتوری یا سوخت دیزلی پمپ بنزین را در بیرون باک طراحی می کردند.

کاربراتورها معمولاً با یک پمپ سوخت مکانیکی (پمپ دیافراگمی) مجهز می شوند. این نوع پمپ سوخت توسط میل بادامک یا شفت توزیع کننده هدایت می شود. همچنین سوخت را از مخزن می کشد و به محفظه شناور کاربراتور منتقل می کند. فشار عرضه تقریباً 0.2 تا 0.3 بار است.

ساختار پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین در مخزن سوخت قرار دارد و به گونه ای طراحی شده است که مقدار سوخت مورد نیاز را با فشار لازم از باک به موتور منتقل کند. هدف پمپ بنزین خودرو انتقال مقدار مورد نیاز سوخت از باک به موتور با فشار لازم است. پمپ بنزین شامل چند قطعه می شود. این قطعات باید به درستی کار کند تا بنزین به درستی داخل سوپاپ ها برود.فشار پمپ بنزین بین 4 تا 6 بار است.اگر این فشار کمتر شود بنزین به خوبی پمپاژ نمی شود. در نتیجه خودرو ریپ می زند یا درست روشن نمی شود. در برخی مواقع خودرو کار نمی کند. اجزای پمپ بنزین شامل :

نشانه خرابی پمپ بنزین

محفظه بیرونی

این شامل اتصالات الکتریکی، یک سوپاپ برگشت (برای جلوگیری از فرار از سیستم سوخت) و یک خروجی هیدرولیک است. محفظه معمولاً حاوی برس‌های کربنی برای عملکرد موتور محرک کموتاتور و عناصر مهارکننده تداخل (سلف‌ها و در صورت وجود خازن‌ها) است.

موتور الکتریکی

موتور الکتریکی حاوی آرمیچر و آهنرباهای دائمی است. یک کموتاتور مسی استاندارد است. کموتاتورهای کربن برای کاربردهای خاص و سیستم های دیزلی استفاده می شوند.

بخش پمپ

بخش پمپ یا یک پمپ جابجایی مثبت یا یک پمپ از نوع جریان است. بین پمپ های سوخت الکتریکی از نوع جریان و جابجایی مثبت می توان تمایز گسترده ای قائل شد.

پمپ های جریان

پمپ های جریان بی صدا هستند زیرا فشار به طور مداوم و تقریباً بدون ضربان افزایش می یابد. با این حال، از نظر کارایی و حداکثر فشار ایجاد شده، در مقایسه با پمپ های جابجایی مثبت در مضیقه هستند و اغلب به عنوان مرحله مقدماتی در ترکیب با آنها استفاده می شوند.

پمپ بنزین مکانیکی

پمپ های جابجایی مثبت برای محیط های بسیار چسبناک مانند سوخت دیزل سرد مفید هستند. بسته به جزئیات طراحی و موقعیت نصب، ضربان‌های فشار اجتناب‌ناپذیر می‌توانند باعث ایجاد نویز شوند. برای عملکرد کلاسیک پمپ های سوخت الکتریکی در سیستم های تزریق الکترونیکی بنزین، پمپ جابجایی مثبت تا حد زیادی با پمپ جریان جایگزین شده است. پمپ جابجایی مثبت با افزایش قابل توجه فشار مورد نیاز و دامنه ویسکوزیته خود، زمینه جدیدی از کاربرد را در پیش از تحویل برای سیستم های رایج دیزل باز می کند. فشار سیستم تا 6.5 بار با پمپ های جابجایی مثبت قابل دستیابی است. در روزهای اولیه تزریق سوخت الکترونیکی، پمپ های سوخت الکتریکی منحصراً در خارج از مخزن (در خط) قرار داشتند. اما امروزه نصب تانک غالب است. پمپ سوخت الکتریکی بخشی از یک ماژول تحویل سوخت است که می تواند شامل عناصر بیشتری باشد. این عناصر شامل سنسور سطح مخزن یا فیلتر مکش برای محافظت از پمپ هستند.

پمپ بنزین الکتریکی

ورود سیستم های تزریق سوخت در موتورهای مدرن، استفاده از پمپ های سوخت الکتریکی را ضروری کرد. یک پمپ سوخت الکتریکی سوخت را با فشار معینی به انژکتورها می رساند. انژکتورها سوخت را به منیفولد ورودی (پاشش منیفولد) یا مستقیماً به محفظه احتراق (پاشش مستقیم بنزین) می پاشند. با تزریق منیفولد، پمپ سوخت الکتریکی، سوخت را از مخزن به انژکتورها منتقل می کند. با تزریق مستقیم بنزین، سوخت به همین ترتیب توسط یک پمپ سوخت الکتریکی به خارج از باک منتقل می شود و سپس قبل از عرضه به انژکتورهای فشار بالا، توسط یک پمپ فشار بالا به فشار بالاتری فشرده می شود. صرف نظر از سرد یا گرم بودن موتور، پمپ سوخت الکتریکی (EFP) وظیفه زیر را دارد: تامین سوخت کافی موتور در فشار مورد نیاز برای تزریق.

در ادامه به معایب و مزایای پمپ بنزین الکتریکی اشاره می کنیم.

ایمنی

اگر پمپ بنزین برقی به درستی کار نکند، این امر می تواند تأثیر مخربی بر ایمنی و راحتی داشته باشد. اگر مقدار ناکافی سوخت عرضه شود، این می تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور، مثلاً شلیک نادرست و کمانش شود.

استهلاک

اگر پمپ بنزین الکتریکی از کار بیفتد یا به درستی کار نکند معمولاً تعمیرات گران قیمت مورد نیاز است. بنابراین یک پمپ سوخت الکتریکی کاملاً کاربردی به حفظ ارزش خودرو به عنوان یک کل کمک می کند.

حفاظت از محیط زیست

یکی از مزیت‌های اصلی پمپ سوخت الکتریکی مصرف سوخت کمتر است، زیرا نه نیروی محرکه مکانیکی دارد و نه مقاومت مرتبط با آن. جدا کردن پمپ بنزین از سیستم مکانیکی موتور نیز کنترل سوخت رسانی به مراتب کارآمدتر را ممکن می سازد. برای مثال می توان پیش از تحویل را برای راه اندازی سریع موتور اجرا کرد. این امر به ویژه در مورد سیستم های استاپ استارت بسیار مهم است.

نشانه خرابی پمپ بنزین

تست خرابی پمپ بنزین

تشخیص علائم خرابی پمپ بنزین همیشه ساده نیست. اغلب، علائم می تواند ظریف باشد و به راحتی با سایر مشکلات خودرو اشتباه گرفته شود. در اینجا 11 شایع ترین نشانه های خرابی پمپ بنزین که باید از آنها آگاه باشید آورده شده است:

 

1. درجه حرارت بالا.

یکی از اولین نشانه های خرابی پمپ بنزین، افزایش دمای موتور است. اگر آمپر دمای وسیله نقلیه شما مرتباً بالاتر از حد معمول باشد، ممکن است نشان دهنده مشکل در پمپ بنزین باشد.

2. ریپ زدن موتور.

اگر موتور شما در حین سرعت‌های بالا پرتاب می‌کند یا تکان می‌خورد، این می‌تواند نشانه‌ای از جریان ناهماهنگ سوخت به موتور باشد که اغلب ناشی از خرابی پمپ بنزین است.این مورد هم از نشانه خرابی پمپ بنزین است.

3. نوسانات برقی

پمپ بنزین معیوب ممکن است باعث شود خودروی شما در حین شتاب گرفتن برق از دست بدهد. دلیل این امر ناتوانی پمپ بنزین در تامین نیازهای موتور در سرعت های بالاتر است.

4. ماشین روشن نمی شود.

در حالی که ممکن است دلایل زیادی برای روشن نشدن ماشین شما وجود داشته باشد، پمپ بنزین خراب می تواند یکی از آنها باشد. اگر پمپ نتواند سوخت را به موتور برساند، خودرو روشن نمی شود.

5. سر و صدا در مخزن سوخت.

صدای ناله غیرمعمول بلندی که از باک بنزین می آید یکی دیگر از نشانه های بد بودن پمپ بنزین است. این صدا اغلب بلندتر می شود زیرا پمپ برای تحویل سوخت سخت تر کار می کند.این مورد هم نشانه خرابی پمپ بنزین حساب می شود.

6. بهره وری ضعیف سوخت.

اگر متوجه شدید که راندمان سوخت خودرو شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، این می تواند نشانه ای از خرابی پمپ بنزین باشد. هنگامی که پمپ به درستی کار نمی کند، ممکن است انرژی بیشتری مصرف کند و در نتیجه راندمان سوخت کاهش یابد.

نشانه خرابی پمپ بنزین

7. اشتباه موتور.

هنگامی که پمپ بنزین نمی تواند سوخت کافی را به موتور برساند می تواند باعث احتراق ناقص شود و باعث شود که یک یا چند موتور خیلی دیر آتش بزنند یا اصلاً خاموش شوند. این می تواند منجر به یک دور آرام یا مشکل در راه اندازی ماشین شود.

8. توقف در دماهای بالا.

پمپ بنزین بد ممکن است باعث شود وسیله نقلیه شما در هنگام داغ شدن از کار بیفتد. این به این دلیل اتفاق می افتد که یک پمپ معیوب ممکن است در شرایط دمای بالا برای تامین سوخت کافی به موتور دچار مشکل شود.

9. افزایش ناگهانی خودرو.

یکی دیگر از علائم پمپ بنزین مشکل ساز زمانی است که وسیله نقلیه شما بدون هیچ دلیل مشخصی به سمت جلو حرکت می کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که پمپ گهگاه سوخت زیادی را تحویل می‌دهد و باعث می‌شود خودرو به سمت جلو حرکت کند و سپس سرعتش کاهش یابد.

10. مسائل شتاب.

اگر در شتاب خودرو با مشکل مواجه شدید، ممکن است به دلیل خرابی پمپ بنزین باشد. هنگامی که پمپ قادر به رساندن مقدار لازم سوخت نباشد، ممکن است وسیله نقلیه برای شتاب گیری آنطور که باید تلاش کند.

11. عدم رعایت استانداردهای انتشار.

در نهایت، اگر وسیله نقلیه شما در تست آلایندگی رد شد، ممکن است نشانه خرابی پمپ بنزین باشد. پمپ خراب می‌تواند باعث شود که موتور به کار بیفتد (سوخت بیش از حد نسبت به هوا)، که منجر به سطوح بالاتری از آلاینده‌های مضر می‌شود.

پمپ بنزین بد می تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد و تشخیص این علائم می تواند شما را از تعمیرات بالقوه پرهزینه یا حتی موقعیت های خطرناک نجات دهد. توجه به هرگونه تغییر در عملکرد وسیله نقلیه شما ضروری است، مانند افزایش دمای موتور، کندوپاش در سرعت های بالا، افت قدرت، صداهای غیرمعمول و بهره وری ضعیف سوخت.

علاوه بر این، علائم شدیدتر مانند روشن نشدن خودرو، روشن نشدن موتور، توقف در دمای بالا، افزایش ناگهانی، مشکلات شتاب و عدم رعایت استانداردهای آلایندگی را نباید نادیده گرفت. اگر متوجه هر یک از این علائم بد پمپ بنزین شدید، توصیه می شود فوراً با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید.

به یاد داشته باشید، پمپ بنزین وسیله نقلیه شما مانند قلب آن است و درست مانند قلب، زمانی که به درستی کار نمی کند، کل سیستم آسیب می بیند. تعمیر و نگهداری منظم و توجه سریع به مشکلات احتمالی باعث می شود وسیله نقلیه شما سالم بماند و سواری مطمئن و ایمن را برای شما فراهم کند.

نشانه خرابی پمپ بنزین

تعمیر و تعویض پمپ بنزین خراب

هنگامی که تشخیص دادید وسیله نقلیه شما علائم بد پمپ بنزین را نشان می دهد، وقت آن است که گزینه های تعمیر را بررسی کنید. بسته به شدت آسیب، چند مسیر وجود دارد که می توانید انتخاب کنید:

1. تعویض پمپ سوخت:

رایج ترین راه حل برای پمپ سوخت بد، تعویض آن است. این معمولا زمانی توصیه می شود که پمپ به شدت آسیب دیده یا فرسوده شده باشد. در حالی که این گزینه ممکن است در ابتدا پرهزینه به نظر برسد، اما می تواند از خرابی های آینده و آسیب احتمالی به سایر اجزای ماشین شما جلوگیری کند. شایان ذکر است که بیشتر پمپ‌های سوخت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط عادی از 100000 مایل گذشته است.

2. تعمیر پمپ بنزین:

در برخی موارد اگر آسیب پمپ بنزین شدید نباشد، امکان تعمیر آن وجود دارد. این می تواند شامل تعویض قطعات معیوب پمپ باشد. با این حال، این معمولاً تنها یک راه حل موقت است و ممکن است مشکل اساسی را حل نکند.

3. تمیز کردن سیستم سوخت:

تمیز کردن سیستم سوخت برای حفظ کارایی و عملکرد وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. با گذشت زمان، رسوبات کربن و سایر باقیمانده‌ها می‌توانند در سیستم سوخت انباشته شوند که منجر به کاهش قدرت و عملکرد، مصرف سوخت ضعیف و حتی آسیب احتمالی به موتور می‌شود.تمیز کردن منظم سیستم سوخت می تواند با اطمینان از اینکه اجزای سیستم سوخت، مانند انژکتورهای سوخت و پمپ سوخت، عاری از انسداد هستند و عملکرد بهینه دارند، از این مشکلات جلوگیری می کند. اغلب توصیه می شود که هر 15000 مایل، بسته به پیکربندی انژکتورهای خود، تمیز کردن سیستم سوخت را انجام دهید تا حداکثر عملکرد موتور را حفظ کنید.

4. تعمیر و نگهداری منظم:

برای جلوگیری از مشکلات آینده، تعمیر و نگهداری منظم پمپ بنزین و کل سیستم سوخت بسیار مهم است. این شامل بازرسی منظم، تمیز کردن و تعویض به موقع قطعات فرسوده می شود.

پاسخ به سوالات متداول

در این قسمت به تمام سوالات متداول شما در رابطه با پمپ بنزین پاسخ می دهیم. در صورتی که پاسخ سوال خود را در پیدا نکردید می توانید در انتهای همین مطلب بیان کنید.

قدرت پمپ بنزین چند بار است؟

در پمپ بنین های برقی بنزین با فشار 4 تا 6 بار به داخل موتور پمپاژ می شود.این عدد در پمپ های مکانیکی خیلی پایین تر است.برای همین مصرف سوخت بیشتری را شاهد هستیم.

کار مغزی پمپ بنزین چیست؟

مغزی پمپ بنزین یک قطعه برقی است که فشار لازم برای پمپ بنزین و انتقال بنزین را تامین می کند. این قطعه داخل محفظه پلاستیکی پمپ قرار دارد.در اثر استهلاک امکان دارد این قطعه نیم سوز شود.در این صورت باید آن را تعویض کنید.

علائم نیم سوز شدن مغزی پمپ بنزین چیست؟

با نیم سوز شدن مغزی پمپ بنزین فشار لازم برای پمپاژ بنزین تامین نمی شود. برای همین بنزین به موتور نمی رسد. گاهی بنزین به صورت متناوب به موتور می رسد.برای همین خودرو ریپ می زند.یا در کل روشن نمی شود.اما این موضوع باید توسط مکانیک چک شود.

علت داغ شدن پمپ بنزین چیست؟

داغ شدن پمپ بنزین دو دلیل اصلی دارد.اولین دلیل رانندگی با بنزین خیلی کم است. دوم رانندگی طولانی با سرعت کم است. این دو دلیل باعث داغ شدن و سوختن پمپ بنزین می شود.

علت گرفتگی پمپ بنزین و راه های رفع گرفتگی

داخل پمپ بنزین فیلترهایی و جود دارد.این فیلتر ها در زمانی که با بنزین کم رانندگی می کنید یا بنزین بی کیفیت کی زنید کثیف می شود.کثیف شدن آن باعث گرفتگی در پمپ می شود. استفاده از بنزین سوپر یا مکمل سوخت می تواند این گرفتگی را رفع کند.برای رفع کامل باید فیلتر های پمپ بنزین تعویض شود.

هزینه تعویض پمپ بنزین

بسته به مکانیکی که مراجعه می کنید و قطعه ای که می خرید و محل قرار گرفتن پمپ بنزین اجرت تعویض متفاوت است.اما اجرت تعویض یک پمپ بنزین داخل باک معمولی از 300 هزار تومن تا 1 میلیون متفاوت است.

نحوه تعویض پمپ بنزین

تعویض پمپ بنزین ماشین بسته به محل قرار گرفتن آن و مدل آن متفاوت است.تعویض پمپ بنزین داخل باک برقی کمی سخت است و نیاز به ابزار و تجربه دارد.

نشانه خرابی پمپ بنزین

چرا صدای پمپ بنزین نمیاد؟

وقتی می خواهید به خودرو استارت بزنید وقتی سوییچ را می چرخانید ابتدا باید کمی صبر کنید.یک صدایی به گوش شما میرسد.این صدای پمپ بنزین است.پس اگر این صدا نیامد و خودرو روشن نشد یا پمپ بنزین سوخته یا فیوز مربوط به پمپ بنزین خراب شده.در هر دو صورت به راحتی می توان مشکل را حل کرد.

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین ماشین

علت نرسیدن برق به پمپ بنزین یک دلیل اصلی دارد. خراب شدن فیوز مربوط به آن دلیل اصلی است. اگر تجربه کافی دارید به رحتی می توانید آن را تعویض کنید.اگر نه به یک باطری ساز مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *