مقایسه خودروها

معایب فیدلیتی پرایم و مقایسه با مدل پرستیژ

آشنایی با فیدلیتی

خودروی فیدلیتی در چین با نام تجاری جتور ایکس۷۰ شناخته می شود.کمپانی جنتور زیر مجموعه چری می باشد.گروه خودروسازی بهمن با هدف مونتاژ و ایجاد خط تولید جتور ایکس۷۰ را با نام فیدلیتی پرایم وارد بازار ایران کرد.فروش فیدلیتی پرایم هم زمان با افزایش ناگهانی قیمت خودرو در ایران همراه شد.تا آنجا که این خودرو با قیمت زیر 1 میلیارد در شرکت اعلام شد.اما در بازار آزاد تا یک میلیارد و 800 بالا رفت.اما به مرور و با ورود شورای رقابت و تعذیرات قیمت این خودرو پایین آمد.در حال حاضر نمونه فیس لیفت این خودرو با نام تجاری فیدلیتی پرستیژ در راه ایران است.لازم دانستیم مطلبی در رابطه با معایب فیدلیتی پرایم و پرستیژ جدید و مشخصات فنی این خودرو ارائه دهیم.اگر تجربه خرید یا رانندگی با این خودرو را دارید در انتهای این مطلب با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم

خودروی فیدلیتی پرایم در دو تیپ 5 نفره با نام تیپ 1 و 7 نفره و با نام تیپ 2 وارد بازار شد.این دو تیپ از نظر فنی یکسان می باشد.اما در تیپ 2 یک ردیف صندلی اضافه قرار دارد.برای همین تیپ 2 را به مدل 7 نفره می شناسند.تیپ 1 هم ظرفیت 5 نفر را دارد.پیشرانه نصب شده روی فیدلیتی پرایم از نوع چهر سیلندر 1.5 لیتر توربو شارژ می باشد.پیشرانه با توان 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 230 نیوتون متر در محدوده 1750 الی 4000 دور در دقیقه بهره می برد که نیروی خود را به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک دبل کلاج خشک منتقل می کند.فیدلیتی شتاب صفر تا صد را در محدوده 11 ثانیه ثبت می کند و حداکثر سرعت اعلامی آن نیز 180 کیلومتر بر ساعت می باشد.مصرف سوخت فیدلیتی تیپ 1 به طور ترکیبی و میانگین 8 لیتر و در تیپ 2 تا 10 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.اما این مصرف در جاده ها به 5 لیتر و در ترافیک و مسیر های شهری تا 15 لیتر هم میرسد.

سیستم ترمز این خودرو در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی است که توسط سیستم های کمکی ABS و EBD و BA نیز حمایت می شوند. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و با وجود وزن سنگین 1575 کیلوگرمی مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در 100 کیلومتر را به ثبت می رساند.

معایب موتور فیدلیتی پرایم

پیشرانه نصب شده 1.5 لیتر توربو می باشد.دقیقا همان موتوری که روی تیگو 7 پرو نصب شده.همان طور که می دانید خودروهای توربو هزینه نگهداری بالایی دارد.در سرویس های دوره ای تمام قطعات مصرفی و فیلتر و روغن های باید تعویض شود.همچنین رادیاتور خنک کن موتور و توربو از قطعات مصرفی است.در صورتی که این سرویس ها انجام نشود موتور و توربو به مشکل می خورد.قیمت لوازم موتوری و توربو شارژ فیدلیتی خیلی بالاست.برای همین ارزش ریسک ندارد و بهتر است هر 5 هزارتا سرویس دوره ای انجام شود.

معایب فیدلیتی

معایب گیربکس فیدلیتی پرایم

گیربکس نصب شده روی فیدلبتی پرایم از نوع دو کلاچه خشک می باشد.این گیربکس کمی تاخیر دارد.به عیارت دیگر با موتور هم خوانی ندارد.از دیگر ایراداتی که گیربکس دارد افزایش دمای گیربکس در ترافیک است.در ترافیک های سنگین گیربکس این خودرو داغ می کند.رادیاتور خنک کن گیربکس و لوازم گیربکس در این خودرو خیلی مصرفی است.هزینه تعمیر گیربکس هم خیلی بالاست.پیشنهاد می شود روغن گیربکس این خودرو را رود تر از موعد و از بهترین کیفیت استفاده کنید.

معایب جلوبندی فیدلیتی پرایم

سیستم جلوبندی نصب شده روی فیدلیتی از نوع مک فرسون می باشد.فیدلیتی تک دف جلو می باشد.برای همین بیشتر به این خودرو یک کراس اوور شهری می گویند.نمی توان گفت فیدلیتی خیلی قدرت مند است.ضعف در جلوبندی و کمک ها به شدت احساس می شود.صدای کوبش در داخل اتاق خیلی آزار دهنده است.البته این ایراد قابل رفع است.می توانید مطلب رفع کوبش خودروهای چینی را مطالعه کنید.

معایب فیدلیتی

طراحی ظاهری فیدلیتی پرایم

شاید بتوان گفت یکی از زیباترین کپی کاری های چینی همین مدل فیدلیتی می باشد.این خودرو ما را یاد سانتافه 2017 می اندازد.گروه خودروسازی بهمن از محبوبیت سانتافه در ایران استفاده کرد.فیدلیتی را وارد کرد.حتی می توان گفت طراحی فیدلیتی کمی زیباتر است.این خودرو در جلو نمای زیبایی دارد.جلوپنجره کهکشانی نشانه طراحی به روز و اروپایی است.طراحی چراغ عقب و قسمت عقب به زیبایی انجام شده.فضای داخلی این خودرو بسیار جادار است.به قول معروف با بیل در این خودرو آپشن ریخته اند.چینی ها هرچه داشتند در فیدلیتی رو کرده اند.دیگر نمی توان از کیفیت قطعات ساخت داخلی در این خودروی چینی ایرادی گرفت.به طور کلی اگر دنبال یک suv جوان پسند و خوش فروش هستید می توانید فیدلیتی بخرید.

آپشن های فیدلیتی پرایم

فیدلیتی به 4 ایربگ مجهز است که برای راننده، سرنشین جلو و جانبی های جلو نصب شده اند. این خودرو در تست های تصادف شرکت نکرده و ایمنی آن در تصادفات در هاله ای از ابهام است اما انبوهی از سیستم های کمک رانندگی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، اتوهلد، رادار نقطه کور، رادار هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل، دوربین 360 درجه و سنسور های پارک را در اختیار راننده قرار می دهد. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و استارت دکمه ای و ورود و خروج بدون کلید نیز به امنیت بیشتر خودرو و راحتی راننده کمک می کنند.

معایب فیدلیتی

مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ

گروه بهمن با توجه به استقبالی که از مدل فیدلیتی پرایم شد تصمیم به واردات نمونه فیس لیفت این خودرو با نام پرستیژ گرفت.مدیر جدید گروه بهمن این خبر را در نمایشگاه خودرو در 1401 اعلام کرد.نمونه فیس لیفت و یا به عبارت دیگر فیدلیتی پرستیژ روی ضعف های مدل قبلی کار کرده.ایراداتی از گیربکس رفع کرده.تغییرات ظاهری و تعدادی آپشن جدید هم در این مدل قرار گرفته.پیشرانه نصب شده روی مدل پرستیژ یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با سیستم سوخت رسانی GDi ساخت کمپانی AVL کشور اتریش است. این موتور توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 2000 تا 4000 دور در دقیقه را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل شده تا فیدلتی پرستیژ را در حدود 9 ثانیه از سرعت 0 به 100 بر ساعت برسانند. همچنین قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس این خودرو به طور کامل با فونیکس تیگو 8 پرو یکسان هستند.

معایب موتور فیدلیتی پرستیژ

همان طور که می دانید خودروهای چینی بیشتر از پیشرانه های مجهز به توربو استفاده می کنند.به نظر میرسد توان موتور اعلام شده در واقعیت کمی متفاوت است.اگر به خاطر داشته باشید گوشی های چینی مدتی در بازار زیاد شد.کیفیت این دوربین ها با خساسیت پیکسل بالا معرفی می شد.اما در عمل این چنین نبود.موتور و گیربکس خودروهای چینی یک توان ثبتی دارند که با آن معرفی می شوند.اما در واقعیت این اعداد کمتر است.در کل موتور های مجهز به توربو زیاد هم خوب نیست.شما باید دائم از بنزین با اتان بالا استفاده کنید.حتما باید هر 5 هزارتا از روغن خیلی با کیفیت استفاده کنید که قیمت بالایی دارد.و در کل می توان گفت سرویس های دوره ای این خودرو ها خیلی هزینه بر است.قیمت لوازم موتور و توربوی خودروهای چینی هم بسیار بالاست.اما این موضوع دلیل بر بد بودن نیست.کلا سیاست خودروسازی دنیا به این سمت می رود.خودرو را با قیمت پایین به شما بفروشند.اما در سرویس های دوره ای پول خوب از شما بگیرند.البته در ایران هم خودرو قیمت بالایی دارد هم سرویس ها.پس در انتخاب خودرو خیلی دقت کنید.

معایب فیدلیتی

معایب گیربکس فیدلیتی پرستیژ

همان طور که گفتیم پرستیژ دارای یک گیربکس دو کلاچه اتومات به اصطلاح تر می باشد.این گیربکس ارتقا یافته و کمتر داغ می کند.اما هنوز مشکل تاخیر در تعویض دنده و شتابگیری دارد.خنک کن گیربکس یک قطعه مصرفی در این خودرو می باشد.این مورد از معایب گیربکس فیدلیتی می باشد.باید این قطعه را به موقع تعویض کنید.در غیر این صورت گیربکس داغ می کند و می سوزد.

معایب جلوبندی فیدلیتی پرستیژ

جلوبندی فیدلیتی پرستیژ از سیستم مکرفرسون است و در قسمت عقب از قطعات ترکیبی استفاده شده.پلتفرم این خودرو ارتفاع کمی تا زمین دارد.به دلیل کیفیت پایین کمک ها فشار زیادی روی جلوبندی است.برای همین صدای کوبس در داخل اتاق حس می شود.البته راهکار این مسئله استفاده از کمک های اصلاح شده گازی روغنی می باشد.می توانید در رابطه با کمک های اصلاح شده در سایت کارکیتس بیشتر بخوانید.از معایب جلوبندی فیدلیتی پرستیژ همین موضوع است.

مزایای فیدلیتی

خودروهای چینی در کنار تمام معایبی که دارد مزایایی هم دارد.سیاست خودروسازان چینی به این صورت است.ابتدا خودرویی را مشابه محبوب ترین خودروی دنیا می زنند.اگر استقبال عمومی صورت بگیرد نمونه فیس لیفت آن را تولید می کنند.در حال حاضر خودروی فیدلیتی به همین صورت است.نسل اول این خودرو شبیه سانتافه بود اما در نمونه فیس لیفت هیچ شباهتی نمی بینید.البته سعی شده در نمونه فیس لیفت یا فیدلیتی پرستیژ این نقص ها بر طرف شود.تا حدودی هم موفق بوده.شما با دریایی از آپشن در این خودرو مواجه می شوید.اما باید بدانید اگر اهل انجام سرویس دوره ای منظم نیستید این خودرو را اصلا نخرید.چون جز هزینه چیزی برای شما ندارد.طراحی زیبا ایمنی بالا موتور بی صدا بازار دسته دوم خوب و قیمت منطقی از جمله مزایای فیدلیتی می باشد.

نظرات در رابطه با فیدلیتی

در ادامه نظر چند نفر از کسانی که تجزبه رانندگی با فیدلیتی دارند را جویا شدیم.شما هم اگر تجربه ای دارید با ما در انتهای همین مطلب به اشتراک بگذارید.

  • فیدلیتی درمسیری که حتی کمی شیب داشته باشه وهمزمان ترافیک بشه سیستم انتقال قدرت دمایش بالا می رود و اخطار میدهد
    و در صفحه نمایش می نویسد که در مکان امنی توقف کنید وکمی بعد اتومبیل فیدلیتی از حرکت باز می ایستد.
  • سلام به نظر من ماشین عالی هست.ظاهر روبرویی ماشین عالی شده جلو پنجره و فرم چراغ ها عوض شده در عقب هم طراحی اش خوبه در داخ تریم دو رنگ سفید و کرم عالی شده خیلی بهتر از نسخه قبلی اش شده به یک حس جالب بودن میده و من از خودرو هایی که داخل انها روشن هستن خوشم می یاد و همه ی چیز هاش هم عاله از جمله موتور.
  • سلام ماشین خوبی ولی قیافه خیلی بد شده 100 رحمت به مدل پرایم فیدلیتی داخلش با تریم دو رنگ بهتر شده. ولی ماشین خیلی شلوغ شده داخلش. اگر که تیگو 9 دیده باشین یکم از تیگو 9 الهام گرفته ولی من از تریم دو رنگش خوشم امده.
  • بنظر ماشین خوبی میاد ولی خدمات پس از فروش بهمن موتور اصلا” خوب نیست من تجربه مزدا نیو3 رو دارم ، اصلا” معنی گارانتی یعنی هیچ ! تازه اون مزدا با اون کیفیت که 10 سال حداقل نیاز به تعمیر نداره چه برسد به این چینیهای یبار مصرف
    نمیدونم چی به سر مشتریای بدبخت و مطلوم و کم درآمد مثل من میاد

جدیدترین مدل فیدلیتی

ظاهرا فیدلیتی یک مدل هیبریدی از این خودرو تولید کرده.این خودرو xb1 نام دارد.این خودرو یک مدل مفهومی است.ظاهر آن ما را یاد فونیکس fx می اندازد.با توجه به اینکه جتور زیر مجموعه چری است بعید نیست از پلتفرم fx استفاده شده باشد.این خودرو هیبریدی  در چین با سه تیپ تولید شده.مدل 1.5 لیتری توربو و مدل 1.6 لیتری توربو و 1.5 لیتری هیبریدی که به احتمال زیاد مدل هیبریدی به بازار ایران بیاید.به احتمال زیاد بهمن موتور این خودرو را با پیشرانه 1.6 لیتری که با محصولات چری یکسان است به بازار عرضه می کند؛ این موتور توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 290 نیوتن متر گشتاور از 1500 تا 4000 دور در در دقیقه را دارد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل می کند.

رقبای فیدلیتی در بازار ایران

بیشتر رقبای فیدلیتی در ایران از همان کمپانی چری می باشد.تیگو 7 و تیگو 8 پرو از جمله انتخاب های دیگر می باشد.همچنین محصول دیگر گروه بهمن یعنی دیگنیتی هم می توانید بخرید.از کرمان موتور هم می توانید کی ام سی k7 را انتخاب کنید.این مدل ها با پشتوانه است.پیشنهاد می کنیم قبل از خرید خودروی چینی در رابطه با شرکت عرضه کننده آن تحقیق کنید.برخی شرکت ها تعدادی خودروی چینی را بدون پشتوانه وارد می کنند.بعد از مدتی نه خبری از قطعات مصرفی است نه خدمات پس از فروش.شما می مانید با یک خودروی چینی خراب که یک عمر قرار است با شما بماند.

تجربه رانندگی با فیدلیتی

در هنگامی که کولر روشن است افت پیشرانه نداریم.به نظر میرسه کمپرسور کولر تقویت شده.چون هم پرتاب باد بیشتری داره هم قدرتش رو از موتور نمیگیره.در سربالایی ها به راحتی میشه با کولر روشن رانندگی کرد.

در رابطه با متریال استفاده شده می توان نمره قبولی به این خودرو داد.البته الان برای تست کیفیت چرم زود است.باید چند سال بگذرد.اما در نگاه اول می توان گفت کیفیت ساخت خوبی دارد.

وقتی از زیر به خودرو نگاه کردم تمام اجزا و قطعات به طرز عجیبی معلوم بود.این اجزا و قطعات بدون مجافظ است.باید یک سینی زیر موتور تهیه و نصب شود.در غیر این صورت کمپرسور کولر و سایر قطعات به شدت آسیب می بیند.

درب صندوق با سنسور باز میشه و اگر پای خودتون رو زیر سپر عقب بکشید درب باز میه.البته این جدید نیست ولی روی بیشتر خودروهای کره ای و ژاپنی موجود در ایران وجود نداره.

لوازم یدکی فیدلیتی

لوازم یدکی فیدلیتی در بازار ایران موجود است.شما برای لوازم موتوری می توانید از لوازم خودروی تیگو 7 و تیگو 8 پرو استفاده کنید.لوازم بدنه این خودرو در بازار کم و بیشموجود می باشد.لوازم مصرفی این خودرو هم موجود شده.برای سفارش قطعات و لوازم یدکی فیدلیتی می توانید با فروشگاه تماس بگیرید.کیفیت لوازم موجود اصلی می باشد.

سرویس دوره ای فیدلیتی

خودروهای چینی قیمت پایین تری دارند.اما این یک سیاست کاری است.شما باید سرویس دوره ای منظم برای خودروی خود داشته باشید.خودروی فیدلیتی از جمله خودروهای چینی حساس می باشد.به دلیل وجود توربو شارژ در موتور این خودرو باید از روغن و بنزین با کیفیت استفاده کنید.بیشترین مسافتی که با یک بار تعویض روغن و فیلترجات می توانید طی کنید 5 هزار کیلومتر است.بیشتر از این مسافت خطر خرابی شدید در موتور دارد.هزینه تعمیر موتور فیدلیتی بسیار بالاست.پس اصلا ریسک نکنید.حتما از بنزین سوپر و یا مکمل بنزین با کیفیت در این خودرو استفاده کنید.به هیچ عنوان ین خودرو به درد آفرود نمی خورد.اما در تست های فنی جاده های نسبتا سخت را پیموده.در کل می توان گفت اگر نگهداری از ماشین چینی را نمی تواندی انجام دهید به هیچ عنوان این خودرو را نخرید.برخی مکانیک ها با این خودروها آشنایی ندارند.مثلا وقتی می گویید فیلتر روغن را تعویض کن جواب می دهند این فیلتر سالم است و هنوز کار می کند.عدم تعویض فیلتر برای شما نزدیک به 50 میلیون تومن هزینه تعمیر دارد.پس اصلا به این حرف ها گوش نکنید.ماشین چینی باید هر 5 هزار تا به سوریس دوره ای برود.در مطلب دیگر در رابطه با تمام سرویس ها صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *