دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

6 ایده جالب برای تشخیص و تست خرابی سیبک فرمان خودرو

تشخیص کیفیت لنت ترمز خودرو

نحوه تست تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو

احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید بفهمید که سیبک فرمان خراب شده است؟ خوب، چندین علامت بسیار قابل توجه وجود دارد که می توانید مراقب آنها باشید. در زیر برخی از علائم رایج از معیوب بودن سیبک فرمان آورده شده است. نحوه تشخیص خرابی سیبک فرمان خودرو یکی از راحت ترین کارها است.خود راننده با داشتن مقداری اطلاعات می توانید آن را عیب یابی کرده و آن را برطرف کند.نکته اصلی در تشخیص به موقع این ایرادات این است که اگر شما بتوانید فورا این نقص را برطرف کنید.از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوبندی جلوگیری کرده اید.در این مطلب قصد داریم تا به شما تست سیبک فرمان را آموزش دهیم. همچنبن می توانید آموزش تعویض سیبک فرمان را در این مطلب بخوانید.

مکانیزم سیبک فرمان

سیبک فرمان  برای رانندگی دقیق و مطمئن در همه وسایل نقلیه حیاتی هستند. سیبک فرمان سیستم تعلیق و فرمان را با چندین اتصال به چرخ های جلو روی زمین متصل می کند تا چرخ ها با چرخش فرمان به طور دقیق بچرخند. چنین سیستمی به راننده اجازه می دهد تا از حداقل نیرو برای چرخاندن وسیله نقلیه استفاده کند.اما مانند هر قطعه ای در یک وسیله نقلیه، سیبک فرمان با گذشت زمان فرسوده می‌شوند. همچنین اگر به طور منظم از روی دست اندازها یا جاده های ناهموار رانندگی کنید، سایش و آسیب سریع تری اتفاق می افتد. چنین شرایطی ممکن است باعث شود که سیبک فرمان در عرض چند ماه خراب شود، اما سایر قطعات در سایر وسایل نقلیه ممکن است سال‌ها بدون تعویض دوام بیاورند. نشانه خرابی سیبک فرمان می تواند خود را به طرق مختلفی نشان دهد.

تست خرابی سیبک فرمان خودرو

سیبک فرمان که از میله های داخلی و میله های اتصال بیرونی تشکیل شده اند، چرخ های جلو را به فرمان متصل می کنند. هر دو دارای مفاصل توپی گریس کاری شده در انتها هستند تا نیروهای چرخشی از طریق سیستم منتقل شوند. انتهای میله کراوات خارجی توسط یک گردگیر لاستیکی محافظت می شود تا گریس را داخل نگه دارد، اما این لاستیک با گذشت زمان ترک می خورد و اجازه می دهد رطوبت به داخل مفصل نفوذ کند و باعث خوردگی شود. در ادامه به 6 نشانه خرابی سیبک فرمان خودرو اشاره می کنیم.

شماره 1 – لرزش فرمان در حین رانندگی

میله اتصال اجزای سیستم تعلیق را محکم و محکم نگه می دارد. اگر انتهای میله کراوات خراب شود و شل شود، قطعات سیستم تعلیق نیز شل شده و باعث ایجاد لرزش و لرزش می شود که در هنگام حرکت خودرو در فرمان احساس می شود.

شماره 2 – گیج بودن خودرو در هنگام رانندگی

میله کراوات به حفظ تراز جلوی خودرو شما کمک می کند و انتهای میله بند آسیب دیده یا فرسوده باعث شل شدن قطعات می شود. این باعث می شود که قسمت جلویی نامرتب شود و ردیابی ضعیفی داشته باشد. این ناهماهنگی در هنگام رانندگی خودرو مشاهده می شود زیرا هنگامی که به سمت جلو باشد شروع به انحراف به چپ یا راست می کند. این به راحتی قابل مشاهده است که آیا هنگام رانندگی دستان خود را پس از هدایت مستقیم فرمان از روی فرمان جدا می کنید. یک وسیله نقلیه که به درستی تراز شده باشد باید مسیر مستقیم را حفظ کند.

شماره 3 – احساس شل بودن فرمان خودرو

بد بودن انتهای میله بند نیز می تواند باعث شود که فرمان شل شود یا بازی بیش از حد داشته باشد. این یک وضعیت خطرناک است، زیرا می تواند منجر به فقدان کامل فرمان شود. اگر متوجه شل شدن فرمان شدید، فوراً خودرو را به فروشگاه خودرو ببرید.

شماره 4 – شنیدن صدای غیر طبیعی از جلوبندی

هر گونه صدای جیرجیر یا جیغ در حین حرکت خودرو می تواند نشان دهنده تماس نامطلوب فلز با فلز باشد. صدای جیر جیر بلند هنگام رانندگی خودرو، به خصوص در اطراف گوشه ها، می تواند نشان دهنده چکمه لاستیکی انتهای میله باشد که ترک خورده است و باعث از بین رفتن روغن کاری می شود.از قسمت جلویی خودرو نیز می‌توان صدای تق تق یا تق تق شنیده شد. از آنجایی که صداهای عجیب و غریب به طور خودکار به معنی خرابی انتهای میله اتصال نیستند، باید ببینید آیا علائم دیگری در این صفحه وجود دارد یا خیر.

شماره 5 – ساییدگی غیر طبیعی تایر خودرو

سایش تایر یک اتفاق عادی است و باید در هر دو طرف یکنواخت باشد. سایش ناهموار یک یا چند لاستیک می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. سیبک فرمان خراب باعث می شود که لبه های داخلی یا خارجی تایر سریعتر از بقیه لاستیک فرسوده شود. می‌توانید با ایستادن در جلوی خودرو و نگاه کردن به لبه‌های داخلی و خارجی لاستیک‌های جلو، سایش غیرعادی لاستیک‌ها را بررسی کنید. ساییدگی ناهموار لاستیک همچنین می تواند دلایل دیگری مانند بالانس نبودن چرخ، فشار نامناسب باد لاستیک یا نامتعادل بودن لاستیک ها داشته باشد، بنابراین ایده خوبی است که به جلوبندی ساز خوب مراجعه کنید.

شماره 6 – لرزیدن خودرو در حال حرکت

هنگامی که تایرها شروع به فرسودگی نامنظم می کنند، کل وسیله نقلیه می تواند شروع به لرزیدن کند. این ارتعاشات با شتاب تشدید می شوند که رانندگی راحت را دشوار می کند. لرزش خودرو همچنین می تواند ناشی از خرابی هر قسمت جلوبندی باشد که وضعیت بسیار خطرناکی است. در این حالت لاستیک ها به خودی خود لق می شوند و می لرزند و ممکن است به کنترل خودرو را از دست بدهید. پس خودرو را فورا تعمیر کنید.

مشکل سیبک فرمان در خودرو

شاید این موضوع را زیاد شنیده باشید که خودرویی مثل پژو 206 خرج بالایی دارد.این خودرو جلوبندی ضعیفی دارد.با توجه به وضعیت بد راه های کشور جلو بندی این خودرو با مشکل مواجه می شود.اما اگر شما از رانندگان این خودرو بپرسید که سرویس خودروی خود را چگونه انجام میدهد,پاسخ مناسبی نمی شنوید.چون معمولا این افراد تنها زمانی به تعمیرگاه مراجعه می کنند که خودرو دیگر روشن نشود.خودروهای چینی هم به این صورت هستند و برای خیابان های نا هموار ایران طراحی نشده.برای همین موضوع است که اکثرا افراد با این خوردوها مشکل دارند.

تست سیبک فرمان

فرهنگ رانندگی درست!

شاید مهمترین مطلبی که بیشترین تاثیر را در پایین آوردن خرج خودرو و نگه داری از آن است نحوه ی صحیح رانندگی خودرو می باشد . در یک کلام اگر فرهنگ درست رانندگی را داشته باشیم می توانیم خرج لوازم مصرفی و هزینه ی جانبی تعمیرات را تا حد زیادی پایین بیاورید .فرهنگ خودرو فقط این نیست که جلوی درب بیمارستان بوق نزنید .بلکه باید به گونه ای رانندگی کنید که کمترین آسیب به خودرو برسد . مثلا اگر در مسیری سرعت مجاز 60 کیلومتر است ولی راه نا هموار است شما باید با سرعت پایین تر از حد مجاز حرکت کنید تا خودرو آسیب نبیند . این مسئله بسیار مهم است و اگر ادعا می کنید از کسانی هستید که فرهنگ رانندگی دارید به مدت یک هفته رانندگی خود را زیر نظر داشته باشید !

آشنایی با سیبک فرمان

سیبک فرمان قطعه ای در جلوبندی خودرو می باشد که در تمامی خودروها قرار دارد.شکل ظاهری این قطعه تقریبا در همه ی خودرو ها یکسان است و به راحتی میتوانید آن را تشخیص دهید.سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند.وظیفه شان به طور کلی،فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است.وظیفه سیبک فرمان،انتقال فرمان چرخش به چرخ ها و وظیفه سیبک سیستم تعلیق،فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است.برای آشنایی کامل با این قطعه مطلب نقش سیبک فرمان در خودرو را در همین سایت مطالعه کنید.

تست سیبک فرمان

چگونگی تست سیبک فرمان خودرو

برای تست سیبک فرمان باید به صدای جلوبندی دقت کنید.تایرهای جلو، به صورت غیر طبیعی ساییده می شوند.فرمان پذیری خودرو خوب نیست و از مسیر منحرف می شود.فرمان خودرو به شکل غیر طبیعی،به ویژه هنگام دور زدن می لرزد و به یک سمت می کشد.فرمان،اصطلاحاً خلاصی دارد.سگ دست ها به صدا می افتند.اگر این موارد را مشاهده کردید احتمالا سیبک فرمان ها به مشکل خورده.

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، ایده خوبی است که خودرو را توسط مکانیک بررسی کنید.با این حال، ابتدا می توانید با گرفتن چرخ جلو در طرفین و فشار دادن همزمان با یک دست و کشیدن با دست دیگر بررسی کنید که آیا سیبک ها شل شده اند یا خیر.سیبک فرمان را نیز می توان گرفت و تکان داد تا سستی آن را بررسی کرد. تحرک بیش از حد غیر طبیعی است و بلافاصله به تعمیرات نیاز خواهد بود.

هزینه تعویض سیبک فرمان خودرو چقدر است؟

به طور متوسط، هزینه تعویض سیبک فرمان خودروهای چینی از 500 تا 700 هزار تومان بسته به وسیله نقلیه، کیفیت قطعات استفاده شده و میزان سختی رسیدن به سیبک متغیر است.

برای هزینه قطعات، سیبک فرمان می تواند بین 150 تا 300 هزار تومان هزینه داشته باشد، البته با کیفیت ایرانی. نصب سیبک فرمان نسبتاً ساده است، بنابراین انتظار می رود حدود 100 تا 200 تومان برای اجرت بپردازید زیرا اکثر مکانیک ها حداقل یک ساعت زمان می گذارند.

این هزینه در نمایندگی ها خیلی بالا تر است. برای همین می توانید به یک جلوبندی ساز ماهر مراجعه کنید. البته باید سعی کنید یک مکانیک مجرب و معتبر پیدا کنید. این کار سختی نیست. به راحتی می توانید اعتبار مکانیکی را بسنجید. برخی مکانیک ها تجربه کافی ندارند. همچنین تمام کارهای خودرو را انجام می دهند. شما باید برای تعمیر هر قسمت به متخصص مراجعه کنید. مثلا برای تعمیر سیبک فرمان باید به جلوبندی ساز مراجعه کنید.

کیفیت سیبک فرمان

با مشاهده ی چند نکته میتوانید از تست سیبک فرمان را انجام دهید.جنس سیبک ها نکته ی بسیار مهمی می باشد که حتما باید مد نظر قرار بگیرد.اما نکته ی مهمتر از آن که قبلا هم به آن اشاره شد نحوه ی صحیح رانندگی می باشد.هنگام خرید سیبک به جای جوش محل اتصال کلگی سیبک به میله ی آن توجه کنید.جنس آلیاژ مهم است و گردگیر یبک باید سالم باشد. فروشگاه کارکیتس با ارائه ی محصولات با کیفیت قصد دارد تا رضایت مشتریان را جلب کند.در ادامه به تعدادی از سیبک های موجود اشاره می کنیم.شما می توانید برای مشاهده سایر کلیپهای آموزشی و فنی سایت کارکیتس در سایت آپارات و در کانال کارکیتس عضو شوید همچنین می توانید در فضای مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام carkits.ir عضو شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *