دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

آشنایی کامل با مکانیزم کیت تسمه تایم در خودروهای چینی

کیت تسمه تایم خودرو چیست؟

تسمه تایم چیست ؟ در این مطلب با مکانیزم کیت تسمه تایم در خودروهای چینی آشنا می شویم. تسمه‌های تایم که به نام‌های بادامک یا زنجیر تایم نیز شناخته می‌شوند (اگرچه سیستم دوم از نظر فنی نوع متفاوتی از سیستم است، همانطور که خواهیم دید)، دستگاه‌هایی هستند که معمولاً بر روی مکانیسم‌های چرخشی یک سیستم انتقال قدرت نصب می‌شوند.

آنها اغلب نقش بسیار مهمی را در کارکرد نرم موتورهای احتراق داخلی ایفا می کنند، جایی که میل لنگ را به میل بادامک وصل می کنند تا زمان بندی بین این دو جزء کلیدی را در حالی که با چرخش متفاوت – اما ثابت، حفظ کنند.

جنس تسمه تایم خودرو

تقریباً در تمام موتورهای تولید شده قبل از 20+ سال گذشته، تسمه‌های تایم به طور یکنواخت از تسمه‌های ضخیم از لاستیک سخت و انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند. تا به امروز، مواد لاستیکی سخت‌گیر به‌منظور حفظ تنش بین قطعات متحرک حیاتی در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، از نظر عملکردی یک راه‌حل ایده‌آل باقی مانده‌اند.

با این حال، در دوره های طولانی تر، ترکیبات لاستیکی از طریق قرار گرفتن مداوم در معرض گرمای بیش از حد موتور و تماس با مواد تهاجمی مانند روغن موتور مستعد تخریب هستند. نتیجه این قرار گرفتن در معرض طولانی مدت معمولاً از دست دادن کشش بهینه است که به نوبه خود تأثیر منفی بر زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور دارد. این امر نیاز به تعویض نهایی یک کامبلت را به منظور بازگرداندن عملکرد متزلزل موتور به اوج قبلی خود دیکته می کند.

همانطور که در ادامه این مطلب خواهیم دید، برخی از انواع مدرن تسمه‌های تایم را می‌توان از انواع مواد پیشرفته‌تر ساخت، که هر یک طیفی از ویژگی‌ها و ویژگی‌های متفاوت را برای در نظر گرفتن هنگام برنامه‌ریزی جایگزین‌های آینده به همراه دارند.

کیت تسمه تایم خودروهای چینی

تفاوت زنجیر تایم با تسمه تایم

توجه داشته باشید که زنجیر زمان‌بندی دقیقاً همان است – یک زنجیر به هم پیوسته فیزیکی، بسیار شبیه زنجیر دوچرخه – برخلاف حلقه‌ای از مواد لاستیکی که معمولاً در یک کامبلت استاندارد یافت می‌شود. هر پیکربندی دارای نکات مثبت و منفی است.

مزیت اصلی زنجیر تایم این است که ساختار فلزی آن را بسیار سخت‌تر می‌کند و نسبت به تسمه‌های متریال کمتر مستعد نیاز به تعویض دوره‌ای است. معایب زنجیر تایم این است که برای عملکرد صحیح به روانکاری مداوم نیاز دارند، صدای آنها نسبت به تسمه های لاستیکی یا پارچه ای بسیار بلندتر است و در موارد نادری که به طور فاجعه بار از کار می افتند می توانند آسیب های بسیار شدیدتر و گسترده تری ایجاد کنند. .

علاوه بر این، کشنده‌های زنجیر زمان‌بندی توسط فشار روغن موتور کنترل می‌شوند، به این معنی که حفظ این فشار در سطح صحیح میله همیشه ضروری‌تر می‌شود. در مقابل، فشار پمپ آب معمولاً چیزی است که عملکرد مناسب کشنده‌های کمبل را تعیین می‌کند، به همین دلیل است که اغلب توصیه می‌شود پمپ آب خود را همزمان با نصب تسمه تایم جدید تعویض کنید.

کمربندها و تسمه های تایم طیفی از عملکردهای مرتبط را در انواع دیگر سیستم های انتقال نیرو علاوه بر موتورهای احتراق داخلی ارائه می دهند. نمونه‌های رایجی که در فرآیندهای تولیدی و صنعتی روزمره دیده می‌شود شامل تسمه‌های انتقال و تسمه‌های تعیین موقعیت خطی است.

کدام یک از خودروهای چینی زنجیر تایم دارد ؟

تا به اینجا کامل با مکانیزم تسمه تایم و زنجیر تایم آشنا شدیم. اما سوال اصلی اینجاست که زمان تعویض تسمه تایم چه زمانی است؟ البته ما به این سوال در مطلب دیگری کامل جواب دادیم. اما باید بدانیم کدام خودروهای چینی زنجیر تایم دارد. و آیا زنجیر تایم نیاز به تعویض دارد. باید بگوییم 90 درصد خودروهای چینی دارای کیت تسمه تایم در موتور می باشد. در خودروهایی مانند لیفان x60, 620, جیلی شاسی بلند از مکانیزم زنجیر تایم استفاده می کند. زنجیر تایم عموما نیاز به تعویض ندارد. اما گاهی سفت کن زنجیر تایم مستهلک شده و صدایی ایجاد می کند. باید این قطعه تعویض شود.

در حال حاضر تعدادی از خودروهای چینی موجود در ایران از مکانیزم زنجیر تایم در موتور خود استفاده می کنند.خودروهای چینی دارای زنجیر تایم در ایران عبارتند از :

  • ام وی ام 110 اس 
  • لیفان x60
  • لیفان 620
  • لیفان 820
  • آریزو 5 
  • آریزو 6
  • تیگو 7

امکان دارد خودروهای بیشتری با مکانیزم زنجیر تایم ساخته شود.اما باید بدانید مکانیزم زنجیر تایم مزایا و معایب خود را دارد.باید ببینیم این مکانیزم روی موتور خودروهای چینی درست ج.واب می دهد یا نه.اما بزرگترین مزیت کیت زنجیر تایم خودروهای چینی این است که دیگر مشکل پاره شدن ندارد و نیازی به تعویض زنجیز تایم در سرویس های دوره ای نیست.اما در تعمیر موتور اساسی باید کیت تایم کامل تعویض شود که هزینه زیادی دارد.

موارد استفاده تسمه تایم در صنعت

پیکربندی های مختلفی از تسمه های تایم در طیف گسترده ای از محصولات و فرآیندها استفاده می شود. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ماشین آلات اداری
تجهیزات پردازش داده های الکترونیکی (EDP)
ماشین آلات نساجی
ماشین آلات پردازش چوب
ابزارهای ماشینی
کمپرسورها
ماشین آلات چاپ
پمپ های دنده هیدرولیک
ماشین آلات ساختمانی

مکانیزم تسمه تایم در خودرو

ما می دانیم که کمبلت جزء مهمی در موتورهای احتراق داخلی است – اما تسمه تایم دقیقاً چه کاری انجام می دهد و چگونه انواع مختلف تسمه تایم نقش های حیاتی مشابهی در انواع سیستم ها و مکانیسم های دیگر ایفا می کنند؟

تسمه‌های تایم معمولاً با محیطی از «دندان‌های» لاستیکی بیرون زده برآمدگی دارند، و در موتور، این دندانه‌ها هستند که حلقه مواد تسمه تایم را قادر می‌سازند تا میل‌بادامک‌ها را از طریق میل لنگ بچرخانند، زیرا قطعات مختلف با نسبت ثابتی از سرعت می‌چرخند. بنابراین، این اجزا با هم مسئول باز و بسته کردن دریچه های ورودی و خروجی در موتور هستند.

هنگامی که یک کامبلت در وضعیت مناسبی قرار دارد و به درستی کار می‌کند، باز و بسته شدن این سوپاپ‌ها با ریتم بهینه حفظ می‌شود تا با حرکت بالا و پایین پیستون‌ها در داخل سیلندرهای موتور مطابقت داشته باشد و امکان عملکرد روان و کارآمد کل دستگاه را فراهم کند. هنگامی که موتور در هر یک از «سکته‌های» مختلف خود (معمولاً ورودی، تراکم، قدرت و اگزوز) چرخش می‌کند.

بعد از پاره شدن تسمه تایم چه اتفاقی می افتد؟

در صورت شکستگی یا از کار افتادن تسمه تایم، ممکن است سوپاپ‌های موتور در حالت باز گیر کنند، که در صورت امکان ضربه‌های مکرر به مکانیسم به اصطلاح «موتورهای تداخلی» آسیب جدی وارد می‌کند. توسط پیستون ها موتورهای بدون تداخل با محصور نگه داشتن سوپاپ ها و پیستون ها به طور جداگانه از این عارضه جلوگیری می کنند، اما موتور همچنان به طور موثر بدون نصب کامبلت کارکرده بی حرکت می شود.

از آنجایی که تسمه‌های تایم دور یک سری قرقره حلقه می‌شوند تا تمام اجزای موتور مربوطه را به ترتیب به هم وصل کنند، آنها تمایل دارند به تعدادی کشنده متصل شوند تا کشش ایده‌آل روی تسمه را در تمام طول آن حفظ کنند. اینها معمولاً باید همراه با کمبل‌های جدید جایگزین شوند، زیرا تقریباً همیشه هم سن تسمه‌های اصلی هستند و معمولاً عمر مورد انتظار مشابهی دارند.

کیت تسمه تایم خودروهای چینی

کیت تسمه تایم خودروهای چینی از چه موادی ساخته شده

مواد متعددی در طراحی و ساخت تسمه‌های تایم در طول سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، و تحقیقات به‌طور مستمر برای توسعه جایگزین‌های جدید، مستحکم‌تر، کم مصرف‌تر و پر سر و صدای کمتر ادامه دارد.

تسمه تایم – لاستیک


تسمه های تایم لاستیکی استاندارد سنتی هستند که به طور گسترده در بسیاری از محیط ها و کاربردها استفاده می شود. اکثر کمبل‌های موتور احتراق داخلی، مانند آنهایی که در اکثر خودروها استفاده می‌شوند (و مطمئناً هر کدام که بیش از یک دهه پیش ساخته شده‌اند) از تسمه تایم ساخته شده از لاستیک استفاده می‌کنند.

امروزه این یک راه حل بسیار رایج است، اگرچه انواع مدرن تر تمایل دارند انواع مختلفی از ترکیبات لاستیکی مقاوم در برابر دما را برای طول عمر بهتر و مقاومت در برابر اعوجاج شامل شوند. سایر ویژگی‌هایی که ممکن است در تسمه‌های تایم لاستیکی با کارایی بالاتر مشاهده کنید می‌تواند شامل ترکیبات با استحکام بالا برای محافظت در برابر برش دندان‌ها و الیاف تقویت‌کننده برای بهبود استحکام کششی و کشش باشد.

تسمه تایم – پلی اورتان


تسمه های تایم پلی یورتان به عنوان وسیله ای برای انتقال نیرو، راه حلی طولانی مدت و کم مصرف برای طیف وسیعی از کاربردهای مختلف در بخش ها و صنایع مختلف ارائه می دهند. آنها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لاستیک دارند و نسبت به تنظیمات دما و مقاومت بنزین متفاوت رتبه بندی می شوند.

تسمه های تایم ساخته شده از پلی اورتان همچنین دارای ظرفیت بارگذاری بالا و مقاومت کششی بالا هستند. آنها در برابر روغن، مواد شیمیایی و سایش مقاوم هستند، و تمیز کردن و نگهداری آنها آسان است، و آنها را به گزینه ای محبوب برای بسیاری از انواع انتقال قدرت و سیستم های نوار نقاله غلتکی، مانند نوار نقاله های شفت خطی تبدیل می کند.

تسمه تایم – پارچه


تسمه‌های تایم فابریک معمولاً برای تنظیمات و کاربردهای با کارایی بالا، که درایوهایی با نیروهای شتاب بسیار بالا نیاز دارند، و همچنین برای انتقال گشتاور بالا در سرعت‌های پایین، مورد علاقه هستند.

تسمه‌های تایم ساخته شده از پارچه معمولاً از مواد مختلفی استفاده می‌کنند که در ترکیب‌های خاصی استفاده می‌شوند، می‌توانند استحکام کششی فوق‌العاده‌ای و مقاومت پارگی بالایی برای کاربرد در محیط‌های شدیدتر ارائه دهند. ترکیبات پارچه‌ای با ضریب اصطکاک پایین و مقاومت در برابر دمای بسیار بالا/پایین به طور فزاینده‌ای در بازار امروز رایج هستند.

سایز تسمه تایم خودرو


به دلیل نقش خاصی که تسمه‌های تایم در همگام‌سازی سرعت چرخش دو شفت با اندازه‌های متفاوت بازی می‌کنند، متغیرهای زیادی وجود دارد که باید هنگام ارزیابی اندازه صحیح تسمه برای برنامه و سیستم مورد نیاز در نظر گرفته شود.

فاکتورهای کلیدی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از عرض بادامک، جنس و تعداد دندانه‌ها یا «پیچ» – رتبه‌بندی‌های رایج گام تسمه تایم شامل 3 میلی‌متر، 5 میلی‌متر و 8 میلی‌متر است، اما انتخاب صحیح کاملاً به مشخصات سیستم یا پروژه شما بستگی دارد. همچنین الزامات کلی انتقال نیرو و سرعت های مختلف شفت در مکانیزمی که بر روی آن نصب شده است.

هم محیطی که تسمه تایم برای کار در آن نصب می شود و هم مناسب بودن انتخاب مواد، تأثیر عمیقی بر اندازه دقیق و پیکربندی بهترین تسمه تایم برای نیازهای شما خواهد داشت.

کیت تسمه تایم خودروهای چینی

موارد استفاده از تسمه تایم


همانطور که در بالا ذکر شد، تسمه های تایم نیز اجزای مهمی در انواع دیگر سیستم های مکانیکی و صنعتی هستند. سه مورد از کاربردهای رایج تر به شرح زیر است:

تسمه‌های نقاله –

تسمه‌های تایم در سیستم‌های انتقال نیز معمولاً دندانه‌دار یا رج‌دار هستند و هنگامی که در ترکیب با یک قرقره نوار نقاله دندانه‌دار استفاده می‌شوند، امکان کنترل حرکت و کشش دقیق و پاسخ‌گوی تسمه را فراهم می‌کنند. برای مجموعه‌ای از صنایع از جمله بسته‌بندی، تولید خودرو، توزیع و بسیاری موارد دیگر، این توانایی برای مانور دادن و موقعیت‌یابی دقیق محصولات و قطعات کلیدی برای اجرای روان عملیات کلی است.
تسمه های انتقال نیرو


همه تسمه‌های تایم اساساً تسمه‌های انتقال نیرو هستند، تا جایی که قدرت را از طریق حرکت چرخشی یک یا چند جزء از یک قسمت ماشین به قسمت دیگر منتقل می‌کنند. تسمه‌های تخصصی انتقال نیرو را می‌توان تا سطوح کارایی بسیار بالا برای نصب در طیف گسترده‌ای از کاربردهای خاص، مانند پردازش صنعتی همیشه روشن و ماشین‌آلات کشاورزی سنگین، تولید کرد.

تسمه های تعیین موقعیت خطی


تسمه های تعیین موقعیت خطی در کاربردهایی یافت می شوند که دقت بالایی برای مانور دادن و قرار دادن اجزا یا قطعات مورد نیاز است. تسمه‌های تایم پلی اورتان اغلب در این نوع محیط مورد علاقه هستند، زیرا در مقایسه با کمبل‌های استاندارد نئوپرن، کشش نسبتا کمی دارند. این به این معنی است که احتمال لغزش یا انحراف دندان کمتر است – این در موقعیت‌یابی خطی و نقش‌های انتقال مهم است، جایی که تسمه‌ها در معرض الگوهای بار بسیار متفاوتی نسبت به تسمه‌های زمان‌بندی حرکت چرخشی و انتقال نیرو قرار می‌گیرند.

دندانه های تسمه تایم

همانطور که در بالا ذکر شد، متغیرهای اندازه زیادی وجود دارد – از جمله عرض، سرعت چرخش، گام و موارد دیگر – که در مجموع تعیین می‌کنند که چه نوع محدوده محصول بهترین یا مناسب‌ترین انتخاب بادامک را برای هر کاربرد معین ارائه می‌کند. یکی دیگر از عوامل کلیدی که همیشه باید در نظر گرفته شود، پروفیل های دندانه های تسمه تایم است.

بسته به کاربرد مورد نظر و محیطی که قرار است تسمه در آن مستقر شود، دندانه های تسمه تایم را می توان در پیکربندی های مختلفی مرتب کرد. رایج ترین آنها به شرح زیر است:

تسمه ذوزنقه ای شکل –

این نوع چینش دندان دارای یک سری برجستگی های مربع شکل با سطح صاف است. این شاید متداول ترین نوع تسمه تایم در بسیاری از کاربردها باشد و معمولاً انتخاب اصلی برای تسمه های تعیین موقعیت خطی و سایر نقش های انتقال دقیق است. دندان‌های ذوزنقه‌ای در انتقال نیرو بسیار موثر هستند، اما در گشتاورها یا سرعت‌های بالاتر، به دلیل تمرکز بیشتر نیروهای استرس روی دندان‌های این شکل، می‌توانند تمایل به سایش سریع‌تر نشان دهند.

تسمه منحنی شکل –

اینها دارای شکل دندانی صاف تر و گردتر هستند، معمولاً با برجستگی های عمیق تر بین دندان ها نسبت به تسمه های ذوزنقه ای شکل. مشخصه اخیر خطر از دست دادن کشش (جغجغه تسمه) را کاهش می دهد، در حالی که شکل کمی اصلاح شده دندان های منحنی به کاهش تمرکز بیشتر نیروهای استرس متحمل شده توسط دندان های ذوزنقه ای تحت افزایش سرعت و تقاضای گشتاور کمک می کند. نقطه ضعف پروفیل های تسمه منحنی درجه کمی بیشتر از واکنش است – میزان “بازی” بین دندانه های تسمه و شیارهای قرقره – که معمولاً منجر به موقعیت یابی دقیق تر می شود.

تسمه منحنی اصلاح شده –

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این یک اصلاح بیشتر از نوع تسمه فوق است که تلاش می کند بین نقاط قوت پروفیل دندان منحنی و ذوزنقه ای سازش ایجاد کند. عمق دندان کم‌تر با دندان‌های شیب‌دار (زوایای کناری) جبران می‌شود، به این معنی که می‌تواند نیرو را با سرعت و گشتاور بسیار بالاتری نسبت به دو نوع پروفیل دیگر منتقل کند و در عین حال از خطر جغجغه شدن تا حد زیادی جلوگیری کند. این امر باعث می‌شود تسمه‌های منحنی اصلاح‌شده به گزینه‌ای پیشرو در بسیاری از کاربردهای صنعتی با تقاضای بالا تبدیل شوند.

 

خرید کیت تایم اصلی خودروهای چینی


حالا که با اهمیت کیت تسمه تایم در خودروهای چینی آشنا شدید, باید بدانید دونکته در این باره بسیار اساسی است.نکته اول انجام به موقع تعویض کیت تایم و استفاده از کیت تایم اصلی برای خودرو, دومی تعویض کیت تایم در تعمیرگاه مجاز و معتبر. این دو به یک اندازه اهمیت دارد. برخی کیت تسمه تایم اصلی را خریداری می کنند و به تعمیرکار بی تجربه می دهند. همین امر باعث پاره شدن تسمه تایم می شود. تعمیرکار هم مسئولیت قبول نمی کند و هزینه سنگینی روی دست صاحب خودرو می گذارد. برای خرید کیت تایم های اصلی خودروهای چینی به فروشگاه کارکیتس مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *