دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

تست خرابی رادیاتور ماشین در پارکینگ منزل

خرابی رادیاتور ماشین

در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با تست خرابی درب و فشار و نشت و شلنگ های رادیاتور ماشین صحبت کنبم.در این مطلب همچنین در رابطه با هزینه ی تعمیر گرفتگی و تعویض رادیاتور ماشین بحث می کنیم.همچنین برای رفع مشکلاتی از قبیل گردش نکردن آب رادیاتور یا گرفتگی رادیاتور راه کارهایی ارائه می دهیم.می توانید در این سایت مطالب دیگری از قبیل زمان تعویض شلنگ های رادیاتور منتشر شده که بهتر است مطالعه کنید.

نشانه های خرابی رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین از اجزای اصلی خودرو برای خنک کردن موتور می باشد.این قطعه شامل چندین قطعه دیگر می شود.خرابی در هر یک از این قطعات باعث درست کا نکردن رادیاتور و بالا رفتن دمای موتور می شود.اگر به موقع رسیدگی نشود باعث می شود موتور خودرو بسوزد.نشانه اصلی خرابی رادیاتور ماشین بالا رفتن دمای آمپر آب می باشد.اما دلایل دیگری هم دارد که د رادامه بررسی می کنیم.

رادیاتور ماشین

انواع تست رادیاتور ماشین

برای پیدا کردن مشکل رادیاتور خودرو راه های زیادی وجود دارد.در این قسمت به توضیح چند مورد می پردازیم.تست های رادیاتور آب ماشین شامل تست فشار ,تست سرسیلندر ,تست جریان انسداد, تست جریان هوا یا فن خنک کن های رادیاتور می باشد.تمام این موارد باید تست شوند.به راحتی می توانید علت گرم شدن بیش از حد موتور را پیدا کنید.

تست فشار

تست فشار برای بررسی نشتی در سیستم خنک کننده یا رادیاتور و تست درپوش رادیاتور استفاده می شود. ما به آرامی تا محدوده سیستم یا محدوده نشان داده شده روی درپوش رادیاتور به سیستم فشار وارد می کنیم. این مقدار فشار روی درب رادیاتور قید شده.سیستم باید حداقل دو دقیقه فشار را حفظ کند. در غیر این صورت، نشتی در سیستم را بررسی کنید.

تست سرسیلندر

واشر سر سیلندر معیوب یا مشکل داخلی را بررسی کنید. جدی ترین مشکلات سیستم خنک کننده یا رادیاتور ماشین، مشکلات داخلی  قطعات موتور است. اینها معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که قسمت دیگری از سیستم خنک‌کننده یا رادیاتور از کار بیفتد و به موتور اجازه گرم شدن بیش از حد بدهد. تست سرسیلندر برای تشخیص وجود گازهای خروجی در سیستم خنک کننده موتور استفاده می شود که معمولاً به دلیل دمیده شدن واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی سرسیلندر یا بلوک سیلندر ایجاد می شود.

تست جریان انسداد

اگر جریان مناسبی در سراسر سیستم وجود نداشته باشد، یک وسیله نقلیه ممکن است بیش از حد گرم شود، با بررسی دمای قسمت‌های مختلف سیستم می‌توانیم تشخیص دهیم که آیا رادیاتور مسدود شده یا مشکل ترموستات دارید یا خیر. اگر سیستم خنک‌کننده شما مقداری هوا را نگه می‌دارد، می‌تواند هوا ایجاد کند. جیب هایی که از گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور جلوگیری می کنند، خارج کردن تمام هوا از سیستم خنک کننده پس از تعویض پمپ آب یا ترموستات می تواند واقعاً دشوار باشد.در تعمیرگاه های قدیمی به این کار سیخ زنی می گویند.این کار در خودروهایی با سن بالا انجام می شود که سالهاست از یک رادیاتور استفاده کرده اند.سیخ زنی راه حل دائمی نیست.اما می تواند برای مدتی مشکل شما را حل کند.

تست جریان هوا یا فن خنک کن رادیاتور

فن رادیاتور هوای خنک را از طریق رادیاتور خودرو می کشد. فن خنک کننده خراب که بین رادیاتور و موتور قرار دارد، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.
از نشانه های خرابی فن می توان به باله های بیرونی رادیاتور مسدود، خم شده یا آسیب دیده اشاره کرد.
رادیاتورها برای حداکثر خنک کننده طراحی شده اند. لوله های پره های نازک از جلوی رادیاتور عبور می کنند. این لوله ها مایع خنک کننده داغ را حمل می کنند. در حین رانندگی، فن رادیاتور هوای بیرون را به داخل و اطراف این پره‌ها فشار می‌دهد تا دمای مایع خنک‌کننده را قبل از بازگشت به موتور کاهش دهد. اگر این لوله‌ها توسط کثیفی، حشرات، برگ‌ها یا مواد دیگر مسدود شوند، جریان هوا مسدود می‌شود که اجازه نمی‌دهد خنک‌کننده به اندازه‌ای که نیاز دارد خنک شود.
علاوه بر گرفتگی به دلیل چسبیدن مواد خارجی به قسمت جلویی رادیاتور، جریان هوا نیز می تواند در صورت خم شدن یا آسیب دیدن باله های کافی مسدود شود. این باله ها بسیار ظریف هستند و برخورد یک تکه سنگ ریزه به آنها در حین رانندگی می تواند باعث آسیب شود.این موارد را به راحتی می توانید بررسی کنید و با کمترین هزینه ایراد را بر طرف کنید.البته در آخر باید مکانیک مجرب و معتبر نظر قطعی را بدهد.

رادیاتور ماشین

هزینه تعمیر رادیاتور

متوسط ​​هزینه تعمیر رادیاتور نشتی 400 تومان است که محدوده آن بین 200 تا 600 تومان است. هزینه کل شما به عوامل مختلفی مانند نوع تعمیر مورد نیاز، نوع رادیاتور و مواد مورد نیاز بستگی دارد.همچنین به این مبلغ باید هزینه کارگر و ایاب ذهاب با خودرو بر در صورت نیاز را اضافه کنید.این هزینه ها با توجه به شهر و یا کیفیت خدمات مکانیکی متفاوت است.

 

هزینه تعمیر رادیاتور ماشین چقدر است؟

بسته به میزان خرابی رادیاتور هزینه تعمیر متفاوت است.اگر شلنگ های رادیاتور خراب شده یا پوسیده باشد هزینه تعمیر بین 400 تا 600 هزار تومان است.البته این هزینه شامل خرید قطعه و دستمزد و اجرت تعمیرگاه می باشد.تعویض شلنگ ها کار سختی نیست ولی نیاز به تجربه و ابزار کافی دارد.

اگر مشکل از ترموستات باشد این موضوع به راحتی قابل حل است.این مشکل بین 400 تا 600 تومان هزینه دارد.البته بیشتر این مبلغ برای قطعه است.چون تعویض ترموستات به اندازه ای راحت است که خود شما هم می توانید انجام دهید.البته در برخی خودرو ها هوزینگ ترموستات و ترموستات باید با هم تعویض شود.که هزینه ای بین 1 تا دو میلیون تومانی دارد.برخی ترموستات ها هم برقی هستند که هزینه تعویض آن با اجرت از 3 میلیون شروع می شود.

اگر مشکل از ترک خوردگی رادیاتور ماشین باشد هزینه های تعمیر متفاوت است.اگر قسمت بالا و پایین پلاستیکی رادیاتور ترک خورده باشد مشکل اساسی تر است.چون در خودروهای وارداتی چینی و کره ای و ژاپنی این قطعه به صورت جدا وجود ندارد.فقط برخی خودروهای ایرانی این قطعه را تولید کرده اند و می توان یک بار تعویض کرد.برای بار دوم باید رادیاتور کامل تعویض شود.

اگر مشکل از درب رادیاتور باشد هزینه زیادی ندارید.درب رادیاتور را به راحتی خودتان در پارکینگ منزل تعویض کنید.این کار حدود 200 تا 300 تومان هزینه دارد.

البته باید بدانید برای پیداکردن مشکل اصلی باید تخصص کافی و تجربه داشته باشید.این کار گاهی با ابزار انجام می شود.اما اگر به اندازه ای تجربه داشته باشید که بتوانید درست تشخیص دهید و ابزار کافی داشته باشید می توانید با کمترین هزینه مشکل را برطرف کنید.در کل باید به این میزان از دانش فنی برسید که در هنگام خرابی خودرو اول بتوانید مشکل را درست تشخیص بدهید.در مرحله دوم باید بتوانبد با کمترین هزینه مشکل را برطرف کنید.

هزینه تعمیر رادیاتور در مقابل هزینه های تعویض

متاسفانه تمام مشکلات رادیاتور قابل رفع نیست. گاهی اوقات، به خصوص در مورد رادیاتور های بسیار قدیمی، مشکل خیلی شدید است یا به سادگی ارزش هزینه تعمیر را ندارد. هنگامی که یک رادیاتور نیاز به تعمیرات متعدد در مدت زمان کوتاهی دارد، اغلب بهتر است هزینه تعویض آن را صرف کنید تا در هزینه های تعمیر در طول زمان صرفه جویی کنید.

هزینه تعویض رادیاتور معمولا بین 1 تا 2 میلیون برای اجرت و نیروی کار است. قیمت در موارد نادر می تواند به 3 میلیون اجرت برسد. با این حال، اکثر مشتریان هزینه متوسط ​​حدود 1500 تومان برای تعویض می پردازند.

یک تقسیم هزینه معمولی برای تعویض رادیاتور شامل بین 500 تا 1 میلیون برای نیروی کار و 2 تا 5 میلیون برای قطعات و لوازم است. هزینه تعویض کل سیستم رادیاتور از 3 تا 10 میلیون تومان متغیر است.

این مبلغ بسته به مدل خودرو و کیفیت قطعه خریداری شده متفاوت است.قطعا کیفیت قطعات وارداتی با قطعات شرکتی و قطعات ایرانی متفاوت است.

نشتی رادیاتور همیشه اتفاق می افتد

ممکن است رادیاتور وسیله نقلیه شما به طور ناگهانی نشت کند و شما را در کنار جاده سرگردان کند. شایع‌ترین دلایل نشتی می‌تواند سوراخی در رادیاتور ناشی از زنگ‌زدگی، نقص ساخت و یا ترک‌هایی باشد که از داغ شدن بیش از حد موتور ایجاد می‌شود. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث نشتی رادیاتور شما شده است، هرگز عاقلانه نیست که ماشین خود را بعد از داغ شدن بیش از حد آن برانید. بنابراین، شما باید از آنچه می توانید برای آب بندی نشتی های رادیاتور استفاده کنید قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر آگاه باشید.

آسیب های احتمالی در اثر نشت رادیاتور ماشین

همانطور که ضد یخ در موتور به گردش در می‌آید، گرمای تولید شده از بین می‌رود و به موتور اجازه می‌دهد تا برای مدت طولانی با دورهای بسیار بالا کار کند. نیازی به گفتن نیست که خروجی حرارت زیادی وجود دارد. این باورنکردنی نیست که رادیاتور شما چه می کند. سیستم خنک کننده باید در بهترین شکل باشد تا بتواند آن را مدیریت کند.

اگر وسیله نقلیه شما بیش از حد گرم شود، پنجره جدیدی باز می شود، بسیاری از قسمت های خودرو از جمله موتور، واشر، ترموستات، سیستم خنک کننده و حتی رادیاتور ممکن است آسیب ببینند. این مهم است که بدانید چگونه نشت رادیاتور را قبل از داغ شدن بیش از حد ماشین برطرف کنید. از آنجایی که بسیار ایمن و راحت است،مایع های نشتی گیر بسیار مناسب است.

علل اصلی نشت رادیاتور

مهمترین و شایع ترین علت نشتی ترک خوردگی رادیاتور است. رادیاتورها، شیلنگ ها و اتصالات شیلنگ رسوب و زنگ زدگی را جمع آوری می کنند که می تواند به مرور زمان رادیاتور را سوراخ کند. در موارد معدودی، خنک کننده ضعیف می تواند دلیل داغ شدن بیش از حد باشد. روش‌های ضعیف سرویس نیز به رادیاتور آسیب می‌زند، اگرچه اگر توسط یک متخصص سرویس شود، این مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال، پر کردن بیش از حد رادیاتور می تواند باعث نشتی از افزایش فشار آب شود. یک ترموستات بد یا یک هسته بخاری نیز می تواند گرما و فشار بیش از حد بر روی رادیاتور ایجاد کند.

سطح رادیاتور و قدرت مایع خنک کننده خود را در ایستگاه خدمات بررسی کنید. همیشه وقتی موتور سرد است رادیاتور را چک کنید. هرگز وقتی گرم است وقتی در گاراژ هستید از مکانیک خودرو بخواهید که مایع را آزمایش کند. مکانیک ها به طور معمول هنگام تعویض روغن یا انجام کارهای مرتبط با موتور، نشتی رادیاتور را بررسی می کنند. اغلب، فاکتور دارای علامت هایی است که یک مکانیک به طور معمول روی خودرو انجام می دهد. اگر سوالی دارید با مکانیک صحبت کنید و در مورد رادیاتور بپرسید. آنها متخصص هستند و به محض اینکه مشکلی را ببینند آن را تشخیص خواهند داد. همچنین، هنگام خرید مایع خنک کننده، از چیزهای ارزان قیمت خودداری کنید.

وقتی نوبت به تعویض مایع رادیاتور می رسد، همیشه سیستم را شستشو دهید. زنگ زدگی و رسوب در راهروها و شیلنگ ها می تواند ایجاد شود و باعث ایجاد پلاگین شود. این می تواند باعث نشت رادیاتور و داغ شدن بیش از حد موتور شود. زنگ به معنای واقعی کلمه سوراخ های رادیاتور را می خورد.

نحوه رفع نشتی رادیاتور با مایع

از آنجایی که نشتی رادیاتور علت اصلی گرم شدن بیش از حد موتورها است، یافتن راه حلی برای رفع مشکل مهم است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مصرف‌کننده برای رفع نشتی رادیاتور، ریختن یک بطری از نشتی و حالت‌دهنده رادیاتور در رادیاتور ماشین است. این محصول درزگیر مایع یک راه راحت و ایمن برای رفع نشتی رادیاتور است. پنجره جدیدی باز می کند. می‌توانید در چند ثانیه از نشتی و حالت‌دهنده رادیاتور استفاده کنید و از زمان و هزینه‌های بازدید مکانیک صرفه‌جویی کنید.

صبر کنید تا موتور سرد شود، دستورالعمل های روی ظرف محصول را دنبال کنید و موتور را روشن کنید. گردش درزگیر به مایع اجازه می دهد تا نشتی رادیاتور را مسدود کند و مشکل را برطرف کند. مایع نشتی گیر نیز به صورت پودر برای حمل آن در حال حرکت موجود است.

رادیاتور ماشین

عوارض ریختن زردچوبه در رادیاتور

یکی از روش های قدیمی و منسوخ برای رفع نشتی رادیاتور استفاده از زردچوبه است.اگر در جاده گیر کردید و دستتان به هیچ جایی بند نبود می توانید از این روش استفاده کنید.اما بدانید که در اولین تعمیرگاه باید توقف کنید و رادیاتور را تعمیر یا تعویض کنید.این روش برای خودروهای قدیمی است.به هیچ عنوان برای خودروهای چینی و وارداتی از این روش استفاده نکنید.استفاده از مایع های نشتی گیر با کیفیت در بازار می تواند روش جایگزین بهتری باشد.توجه داشته باشید این آب در رادیاتور و واتر پمپ می چرخد.استفاده از روش های اصولی در تعمیر خودرو از اصول اصلی تعمیرات نگه داری می باشد.این روش اصلا پیشنهاد نمی شود.

علت گردش نکردن آب رادیاتور  یا گرفتگی رادیاتور

اگر مایع خنک کننده خودرو شما به درستی گردش نمی کند، ممکن است به دلیل چند مشکل احتمالی باشد: سطح پایین مایع خنک کننده، ترک خوردگی رادیاتور یا شیلنگ ها، معیوب بودن پمپ آب و خرابی ترموستات. همه این مشکلات می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و آسیب های شدید و پرهزینه شود.

نگهداری منظم و سرویس های دوره ای به موقع برای خودرو و مراقبت مناسب می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند. اگر مشکوک هستید که ممکن است هر یک از این مشکلات وجود داشته باشد، فوراً آنها را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

اگر رادیاتور ماشین سوراخ شود چه می شود؟

ترک خوردگی رادیاتور یک مسئله بسیار جدی است که می تواند اثرات فاجعه باری بر عملکرد و عملکرد کلی یک ماشین یا وسیله نقلیه دیگر داشته باشد. هنگامی که رادیاتور آسیب می بیند، می تواند گردش مایع خنک کننده در سراسر سیستم را مختل کند و منجر به تخریب موتور و در نهایت، خرابی کامل در موارد شدید شود. برای درک اینکه چرا چنین مشکلی وجود دارد، مهم است که بدانید خنک کننده چگونه در زمینه خودرو کار می کند.

رادیاتور ترک خورده با عدم جذب مقدار کافی گرما از سیستم در فرآیند گردش مایع خنک کننده اختلال ایجاد می کند و باعث می شود که گرمای بیشتری نسبت به حالت عادی در داخل باقی بماند. این منجر به گرم شدن بیش از حد قابل توجه موتور می شود که به نوبه خود منجر به آسیب های عمده از جمله تشنج یا حتی خرابی کامل می شود.

متأسفانه، رادیاتورهای ترک خورده تا زمانی که آسیب زیادی وارد نشده اند، به سختی قابل تشخیص هستند، و آنها را به ویژه خطرناک می کند، زیرا در صورتی که زودتر شناسایی می شدند، می شد از تعمیرات یا تعویض پرهزینه جلوگیری کرد.

علاوه بر این، زمانی که سیستم خنک‌کننده خودرو به دلیل خرابی رادیاتور یا موارد دیگر در بهترین حالت خود کار نمی‌کند، سایر اجزای متکی به روغن کاری مانند شیلنگ‌ها، شمع‌ها و تسمه‌ها نیز به دلیل افزایش اصطکاک بین قطعات آسیب می‌بینند.

علل

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا رادیاتور ممکن است در طول زمان ترک بخورد: فرسودگی و پارگی منظم. سن؛ خوردگی؛ آسیب ضربه ناشی از پرتاب سنگ در حین رانندگی؛ یا حتی تصادفات جزئی در حین بیرون از جاده.

جلوگیری

به منظور جلوگیری از ترک خوردن یا خرابی کامل رادیاتور به دلیل بی توجهی یا دلایل دیگر، چندین مرحله وجود دارد که باید به طور مرتب انجام دهید: مرتباً سطح مایع خنک کننده خود را چک کنید. بررسی هرگونه نشانه خوردگی؛ اطمینان حاصل کنید که همه اجزا به طور ایمن به هم بسته شده اند. هر شیلنگ فرسوده ای را تعویض کنید و در نهایت از گرم شدن بیش از حد ماشین خودداری کنید.

جوش دادن رادیاتور ماشین کار درستی است؟

گاهی در اثر یک سهل انگاری یا پوسیدگی جزیی رادیاتور سوراخ می شود.می توان رادیاتور را به وسیله ی یک شمش آلمینومی جوش داد.این کار بسیار راحت است.ابتدا باید محل سوراخ را پیدا کنید.یک تکه کوچک از شمش آلمینیوم خریداری کنید.با فندک مقداری زیر شمش بگیرد.وقتی کمی گرم شد شمش را در بالای سوراخ رادیاتور قطره های ذوب شده آلمینیوم دقیقا روی سوراخ یا پوسیدگی می افتد و به سرعت سفت می شود.دیگر اثری از سوراخ رادیاتور نیست.چسب سوراخ رادیاتور ماشین هم به همین صورت است.مقداری از چسب روی محل پوسیدگی قرار میگیرد و به سرعت سرد می شود و سوراخ بسته می شود.

درب رادیاتور ماشین چیست؟

درپوش رادیاتور بخش بسیار مهمی از سیستم خنک کننده است و هدف اصلی آن جلوگیری از نشت مایع خنک کننده به هنگام رسیدن به فشار معینی است. برای انجام این کار، درپوش حاوی یک دریچه فنری است که بسته به فشار اعمال شده باز و بسته می شود.

علائم خرابی درب رادیاتور ماشین

اگر درپوش به دلیل قدیمی بودن یا آسیب دیدگی معیوب شود، می تواند مشکلات شدیدی را در مورد سیستم خنک کننده خودرو و همچنین سایر قطعات مرتبط ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر شیر در فشارهای بالا باز نشود، مایع خنک کننده نمی تواند به درستی گردش کند و در عوض در سیستم محبوس می شود. این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد و خرابی موتور در صورت عدم کنترل شود.

علاوه بر این مشکلات واضح تر، درپوش معیوب رادیاتور نیز می تواند مشکلات ظریف تری ایجاد کند. از آنجایی که برای تنظیم میزان فشار در سیستم خنک‌کننده طراحی شده است، اگر کار خود را انجام ندهد، می‌تواند بر سایر قسمت‌های خودرو مانند شیلنگ‌ها و واشرها تأثیر بگذارد که برای عملکرد صحیح خود به سطح بهینه فشار متکی هستند. .

چگونه خرابی درب رادیاتور را رفع کنیم

به سادگی تعویض درب رادیاتور باید مشکل را برطرف کند. خوشبختانه تعویض درپوش معیوب رادیاتور یک کار نسبتا آسان و کم هزینه است. با این حال، مهم است که آن را به عنوان بخشی از روال تعمیر و نگهداری خودرو خود به طور منظم بررسی کنید تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود. قیمت یک کلاهک جدید رادیاتور بسته به نوع و مدل ماشین شما بین 100 تا 200 تومان است.

هواگیری در سیستم رادیاتور ماشین

هوای موجود در سیستم خنک کننده یکی دیگر از مواردی است که می تواند منجر به مشکلات جدی برای خودرو شما شود. زمانی اتفاق می‌افتد که هوا در رادیاتور یا سایر قسمت‌های سیستم به دام می‌افتد و از گردش مایع خنک‌کننده آن‌طور که باید جلوگیری می‌کند و منجر به تجمع گرما می‌شود. این می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب بالقوه فاجعه بار ناشی از خرابی پمپ آب شود.

علل

هنگام پر شدن مایع خنک کننده یا به دلیل ترک خوردگی شلنگ رادیاتور، هوا ممکن است در سیستم گیر کند. همچنین اگر سیستم پس از انجام هر گونه تعمیرات اساسی به درستی تخلیه نشود، ممکن است رخ دهد.همچنین اگر خودرو کمی گرم است و درب منبع انبساط را باز کنید هوا به سیستم رادیاتور وارد می شود.چراغ استوپ دائم روشن می شود و فن درست کار نمی کند.آمپر آب بالا می آید و مجبور به توقف خودرو هستید.

چگونه رفع کنیم

یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد: به سادگی هوا را با باز کردن درب رادیاتور و استفاده از یک فشار دهنده برای بازگرداندن مایع خنک کننده به داخل رادیاتور، از سیستم خارج کنید. این کار باید با خاموش بودن موتور انجام شود، زیرا به دلیل افزایش فشار ناشی از احتراق، کارکردن آن باعث می شود هوای بیشتری وارد سیستم شود.

یا می توانید به سادگی ماشین را روی یک شیب پارک کنید، درپوش رادیاتور رو به جلو باشد، سپس به سادگی دریچه تخلیه کننده را باز کرده و موتور خود را روشن کنید. به آهستگی شروع به اضافه کردن مایع خنک کننده کنید و به زودی شاهد خروج مایع خنک کننده از دریچه دمنده خواهید بود.

این کار تمام هوا را به بیرون رانده می‌کند و هنگامی که مایع خنک‌کننده کافی به سیستم اضافه کردید، موتور را خاموش کنید و درپوش را دوباره باز کنید.

ترموستات

ترموستات جزء ضروری سیستم کنترل آب و هوای خودرو است که وظیفه تنظیم دمای داخل کابین و موتور را بر عهده دارد. با نظارت و کنترل جریان مایع خنک کننده از طریق موتور و رادیاتور کار می کند.

هنگامی که خودرو در حال کار است، ترموستات زمانی باز می شود که حس کند موتور به دمای تنظیم شده خود رسیده است. این اجازه می دهد تا مایع خنک کننده داغ از طریق رادیاتور عبور کند و قبل از چرخش مجدد به موتور خنک شود.

علائم

هنگامی که یک ترموستات از کار بیفتد، می تواند مشکلات شدیدی برای عملکرد هر دو خودرو ایجاد کند. ترموستات معیوب ممکن است در صورت نیاز باز نشود و در نتیجه موتور بیش از حد گرم شود یا عملکرد گرمایش ضعیف در هوای سرد ایجاد شود. در موارد شدید که دما بیش از حد گرم می شود، این می تواند به اجزای داخلی مانند پیستون ها، واشرها، سوپاپ ها یا حتی کل موتور آسیب برساند.در مطلب دیگری در رابطه با ترموستات خودرو و علت خرابی ترموستات کاملا توضیح دادیم.

رادیاتور ماشین

حجم آب رادیاتور ماشین چقدر است؟

یک سوال اصلی وجود دارد که رادیاتور چه مقدار مایع لازم دارد.به طور تقریبی رادیاتور بیشتر خودروها حدود 2 لیتر مایع رادیاتور میگیرد.البته یک منبع انبساط  برای هر خودرویی قرار داده شده .نقش منبع انبساط در خودرو ذخیره آب اضافه رادیاتور است.البته روی منبع انبساط علامتی برای بیشترین میزان آب و کمترین میزان موجود قرار دارد.دیگر نیازی نیست درب رادیاتور را باز کنید.اگر میزان مایع موجود در منبع انبساط کمتر از خط min باشد باید وقتی ماشین سر است درب منبع انبساط را باز کنید.سپس تا خط max آب بریزید.همیشه برای چک کردن آب رادیاتور باید به آب موجود در منبع انبساط دقت کنید.

در رادیاتور چه مایعی بریزیم؟

مایع درون رادیاتور باید تز مقداری آب و مایع ضد یخ باشد.ضد یخ ها به رنگ آبی سبز یا قرمز می باشد.مایع ضد یخ فواید زیادی دارد.فقط مخصوص زمستان نیست.در تابستان هم از گرمای زیاد آب جلوگیری می کند.برخی درون آب رادیاتور محلول های متفرقه می ریزند.اصلا این کار را نکنید.این کار باعث گرفتگی شدید در رادیاتور می شود.تنها همین مایع ضد یخ برای شما کافی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *