تقویت دسته موتور جلو ام وی ام 315
خودروی ام وی ام 315 یا همان چری a13 در چندین تیپ مختلف وارد بازار ایران شده.مدل هاچ بک این خودرو نسبت به مدل های صندوقدار بسیار پر فروش تر بود.همان طور که می دانید موتور و جلوبندی همه ی این مدل ها با هم یکسان می باشد.البته در آخرین مدلی که وارد ایران شده دارای گیربکس اتومات می باشد.برای همین دسته موتور سمت گیربکس متفاوت است.نقطه ضعف روی دسته موتور جلوی این خودرو می باشد.ما برای تقویت دسته موتور جلو ام وی ام 315 راه کاری داریم که در ادامه توضیح می دهیم.در ادامه به دلیل خرابی دسته موتور, نشانه خرابی دسته موتور, وظیفه دسته موتور صحبت می کنیم.
وظیفه ی دسته موتور چیست
دسته موتور یا همان Engine Anchor Mount وظیفه تحمل وزن موتور را دارد.البته این اتصال به معنی یک اتصال ساده و بدون خاصیت نیست و در کنار این ارتباط باید اهداف و انتظاراتی که مد نظر قرار دارد،تامین شود.خودرو برای تحمل وزن جعبه دنده نیز دارای اتصالاتی است که به آن دسته گیربکس یا به قول برخی مکانیکها دسته موتور گیربکس نیز گفته میشود.این دستهها در خودروهایی که جعبه دنده در پشت موتور و زیر دالان گاردان قرار دارد،بهراحتی قابل دیدن هستند و کارکرد مهمی نیز دارند.موتور در هنگام تولید نیرو، گاز خوردنهای ناگهانی، عبور از دستانداز،به واسطه لرزشهای ذاتی خود پیشرانه،تقههای ناشی از رها شدن کلاچ یا درگیری و خلاص شدن تایرها و … به خاطر حالت گردشی که دارد.از طرفی چون به بقیه قسمتها وصل شده است، علاقه زیادی به تکانهای جانبی پیدا میکند تا این انرژی را دفع کند.
دلیل خرابی دسته موتور
از آنجا که پیشرانه و جعبه دنده کاملا به هم متصل هستند،خرابی دستههای نگهدارندههای آنها میتواند بر کارکرد هر دو قسمت اثر منفی بگذارد.خرابی دسته موتورها جدا از اثراتی که در حین کارکرد پیشرانه دارند،با چشم نیز قابل تشخیص هستند.دسته موتورهای لاستیکی اگر پاره شوند،به راحتی میتوان خط برش را در قسمت لاستیکی آنها دید و از طرفی در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز میتوان با کمی بازی دادن به گیربکس و موتور،خرابی دسته موتور و دسته گیربکس را آزمایش کرد.
نشانه خرابی دسته موتور
نشانه خرابی دسته موتور به این صورت است.دسته موتورهای لاستیکی با پاره شدن از قسمت محل پیچ شدن خود، جدا میشوند و دسته موتورهای هیدرولیکی نیز در صورت معیوب شدن،دچار نشتی روغن خواهند شد و چون معمولا در بالای موتور قرار دارند،به راحتی قابل معاینه کردن هستند.اما آشکارترین و واضحترین عیبی که در صورت پارگی دسته موتور یا دسته گیربکس در خودرو بروز میکند،لرزشهای حین کار است که به کل اتاق منتقل میشود.
آزمایش سالم بودن دسته موتور
از این طریق می توانید آزمایش سالم بودن دسته موتور را انجام دهید.این لرزشها خصوصا در نواحی نزدیک به دور موتور بیشترین گشتاور،نمود بارزتری دارد.در این حالت با نگاه کردن به دسته دنده میتوان لرزش آن را مشاهده کرد.ضمن اینکه با رها کردن کلاچ، به خاطر اینکه لگد موتور به خوبی گرفته نمیشود به کل مجموعه ضربه و تکان وارد خواهد شد.همچنین اگر خرابی ناشی از دسته گیربکس باشد، لرزش کلاچ زیر پا کاملا مشهود خواهد بود.اما باید مراقب باشیم تا در خودروهای دارای گاردان، این لرزشها ناشی از تاب برداشتن گاردان و یا خرابی چهارشاخها نباشد،هر چند که هزینه و تعمیر دستههای نگهدارنده بهمراتب کمتر از هزینه تعمیر و تعویض گاردان و قطعات مربوط به آن است.
اصلاح مشکل خرابی:
آموزش های مرتبط
در ادامه می توانید برای آموزش های بیشتر سایر مطالب سایت را مطالعه نمایید.این مطالب در رابطه با دسته موتور خودرو می باشد.”نکاتی طلایی درباره ی خرید دسته موتور” و “چند واقعیت که درباره ضعف دسته موتور خودرو نمی دانید” و “چرا نباید با دسته موتور خراب رانندگی کنیم” مطالب مفیدی می باشند.