دانستنیهای مفید خودرویی کارکیتس

چرا صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت باید شما را نگران کند؟

مکانیک 1

دلیل صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت چیست؟

چرا صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت باید شما را نگران کند؟ این می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی و بالقوه خطرناک باشد که در نهایت می‌توانند خسارات مالی قابل توجهی را برای شما به بار آورند. دانستن دلیل این صدای ناهنجار نه تنها به شما کمک می‌کند تا مشکل را سریع‌تر شناسایی کنید، بلکه امکان پیشگیری از بروز آسیب‌های جدی‌تر و هزینه‌بر را نیز فراهم می‌آورد. برخی از رایج‌ترین عواملی که ممکن است باعث ایجاد این صدا شوند عبارتند از:1- **مبدل کاتالیزور خراب یا شل**: مبدل کاتالیزور وظیفه تصفیه گازهای خروجی خودرو را بر عهده دارد و اگر دچار خرابی یا شل شدن شود، ممکن است صداهایی غیرعادی تولید کند. 2- **سینی زیر موتور**: این قطعه محافظت‌کننده ممکن است در اثر ضربه یا فرسودگی آسیب ببیند و منجر به ایجاد صدای تقه شود. 3- **شل بودن اگزوز**: اگر سیستم اگزوز به درستی بسته نشده باشد، ممکن است هنگام حرکت خودرو صدای ناهنجاری ایجاد کند. 4- **میل لنگ خراب**: میل لنگ نقش کلیدی در عملکرد موتور دارد و خرابی آن می‌تواند عواقب شدیدتری داشته باشد. 5- **کوبش پیستون**: کوبش پیستون یکی دیگر از علل رایج سر و صداهایی است که نشان‌دهنده مشکلات اساسی در موتور خودرو است. 6- **زنجیره تایم**: زنجیره تایم باید کاملاً محکم باشد تا زمان‌بندی دقیق سوختن مخلوط هوا و سوخت را تضمین کند؛ هرگونه اشکال در آن می‌تواند موجب سر و صدای غیر طبیعی شود. 7- **لوازم جانبی موتور**: قطعات اضافی نصب شده بر روی موتور نیز اگر محکم نباشند، موجب صدای تقه خواهند شد. 8- **دسته موتور خراب**: دسته موتور وظیفه نگهداری درست موتورها را دارد؛ خرابی آن باعث لرزش و صداهای ناپسند خواهد شد. 9- **اجزای داخلی شل**: اجزایی مانند بلبرینگ‌ها ممکن است با گذشت زمان سست شوند و باعث ایجاد صداهای ناخواسته شوند. 10- **اقلام شل در صندوق عقب**: اشیا موجود در صندوق عقب اگر به خوبی جاگذاری نشده باشند، هنگام حرکت زوزه کشیده یا تقه‌های ناگهانی تولید خواهند کرد. 11- **اجزای موجود در جا لیوانی**: حتی اقلام کوچک مانند بطری‌ها یا لیوان‌ها نیز قادرند صدایی مبهم صادر کنند که نشانه ای از عدم تعادل حساسیت‌پذیر خودرو باشد.در این مطلب ما قصد داریم جزئیات بیشتری درباره چگونگی تشخیص صداهای تق تق هنگام شتاب گیری خودروهای چینی ارائه دهیم. همچنین نحوه تشخیص هر یک از این مشکلات همراه با نشانه‌های صوتی خاص آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا شما بتوانید اقدامات لازم برای رفع آنها را انجام دهید.

در این مطلب علت چه مواردی بررسی می شود؟

  • صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت
  • صدای تق تق موتور در حالت درجا
  • صدای تق تق موتور در دور پایین
  • صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن
  • صدای تقه موتور سرد
  • صدای تق تق از سمت راست ماشین
  • صدای تقه از زیر پای راننده
  • صدای تق تق موتور هنگام روشن شدن
  • صدای تق تق موتور بعد از گرم شدن
  • صدای تقه از زیر ماشین بعد از خاموش شدن 

صدای تقه از زیر ماشین

دلیل صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن چیست؟

رانندگی با ماشین باید لذت بخش و راحت باشد، نه پر سر و صدا و ناخوشایند. وقتی هنگام شتاب گیری متوجه صدای تق تق موتور می شوید، هر سفری که می کنید می تواند به یک رانندگی پر استرس تبدیل شود. شنیدن صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن نسبتاً آسان است، اما تشخیص این مشکل می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر هیچ علامت دیگری در همان زمان ظاهر نشود. برای تجزیه و تحلیل علل احتمالی صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن خودروهای چینی، باید منشاء صدا را پیدا کنید. پیدا کردن دلیل ممکن است چالش برانگیز باشد، زیرا برای شنیدن صدای تق تق باید رانندگی کنید، اما می‌توانید چند کار برای کمک به آن انجام دهید.صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن باید فوری بررسی شود.

صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی و عمیق در خودرو باشد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. این صدا در خودروهای پراید و پژو 405 به طور معمول ناشی از نقص در سیستم احتراق یا مشکلات سوخت‌رسانی است که ممکن است به تدریج عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، خودروهای چینی مانند جک، لیفان، ام وی ام، چری و فونیکس نیز ممکن است با چنین مشکل مشابهی روبرو شوند که نشان‌دهنده‌ی اهمیت بررسی دقیق‌تر این صداها در همه نوع خودروهاست.یکی از دلایل شایع بروز صدای تق تق در موتور نقص در شمع‌ها است. شمع‌های معیوب می‌توانند منجر به عدم احتراق کامل سوخت شده و بنابراین قدرت موتور را کاهش دهند و مصرف سوخت را افزایش دهند. علاوه بر این، روغن‌کاری ناکافی و مشکلات مربوط به تسمه تایم نیز از دیگر عوامل مؤثر در ایجاد این صدا هستند؛ چراکه هرگونه اختلال در توازن یا عملکرد تسمه تایم می‌تواند باعث ایجاد تنش‌های اضافی بر روی اجزای موتور گردد.اگر شما با صدای غیرعادی تق تق مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا بتوانید از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری نمایید. بررسی‌های منظم و توجه به جزئیات کوچک می‌تواند نقش بسزایی در حفظ سلامت ماشین شما ایفا کند. توجه به این نکات نه تنها می‌تواند عمر مفید خودروی شما را افزایش دهد بلکه تجربه رانندگی‌تان را نیز لذت‌بخش‌تر خواهد کرد؛ زیرا خودروی سالم نه تنها ایمنی بیشتری برای شما فراهم می‌کند بلکه آرامش خاطر بیشتری هم برایتان خواهد داشت.

تشخیص دلیل صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن

یکی از راه‌های مؤثر برای تشخیص صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن خودروهای چینی، دعوت از یک دوست برای سواری است. شما می‌توانید او را در صندلی سرنشین جلو بنشانید و سپس خودتان روی صندلی‌های عقب قرار بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا دوستتان می‌تواند منشأ صدای تق تق را شناسایی کند یا خیر. اگر به هر دلیلی دوستی ندارید که بتواند به شما کمک کند، می‌توانید با پایین آوردن شیشه‌های خود و رانندگی در یک خیابان ساکت، تلاش کنید تا منبع این صدا را شناسایی نمایید. مهم است بدانید که اگر صدا از زیر خودرو، ناحیه موتور یا فضای داخلی آن شنیده شود، انجام این کار می‌تواند به کاهش سر و صدا کمک کند.صدای تق تق موتور هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن شاید دلایل مختلفی داشته باشد که تشخیص دقیق آن اهمیت زیادی دارد. برای خودروهایی مانند پراید و پژو 405، این صدا ممکن است ناشی از نقص در سیستم احتراق یا مشکلات سوخت‌رسانی باشد؛ عواملی که نه‌تنها بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارند بلکه ممکن است در طول زمان باعث بروز آسیب‌های جدی‌تر نیز شوند.در مورد خودروهای چینی مانند جک، لیفان، ام وی ام، چری و فونیکس نیز این مشکل ممکن است به دلیل عدم روغن‌کاری کافی یا نقص در شمع‌ها ایجاد شود. یکی از دلایل رایج صدای تق تق هم مشکلات تسمه تایم است که می‌تواند باعث ناهماهنگی در زمان‌بندی موتور گردد؛ موضوعی که نه تنها موجب اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد بلکه خطرناک نیز هست.تشخیص دقیق منبع صدای غیرعادی بسیار مهم است تا بتوانید اقدامات لازم را جهت رفع آن انجام دهید. بنابراین اگر با چنین صدایی مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا سلامت خودروی شما حفظ شود و از هزینه‌های احتمالی بیشتری جلوگیری گردد. با توجه به اهمیت نگهداری صحیح وسایل نقلیه، توجه کردن به نشانه‌ها و علائم غیرعادی همچون

صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت به چه دلیل است؟

صدای تقه‌ای که از زیر ماشین هنگام حرکت شما به گوش می‌رسد، مانند صدای زنگ فلزی است که نه تنها می‌تواند شنیده شود، بلکه ممکن است از طریق ارتعاشاتی که در کف پا احساس می‌کنید، نیز به شما منتقل شود. این صدا معمولاً زمانی که پنجره‌ها پایین هستند، بلندتر و واضح‌تر به گوش می‌رسد و ممکن است نگران‌کننده باشد. اما باید بدانید که این صداها تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارند و دلایل متعددی برای بروز آنها وجود دارد.در واقع، یکی از دلایل اصلی این صداها ممکن است خراب بودن مبدل کاتالیزور خودرو باشد. مبدل کاتالیزور وظیفه تصفیه گازهای خروجی را بر عهده دارد و هرگونه مشکل در آن می‌تواند منجر به تولید صداهای غیرعادی شود.دیگر دلیل رایج برای صدای تقه، شل شدن سینی زیر موتور است. اگر سینی زیر موتور در جای خود محکم نباشد یا دچار آسیب شده باشد، ممکن است با هر بار حرکت خودرو به زمین برخورد کرده و صدایی شبیه تق تق ایجاد کند.همچنین شل بودن منبع اگزوز خودرو نیز یکی دیگر از عللی است که می‌تواند باعث تولید چنین صداهایی شود. وقتی منبع اگزوز درست نصب نشده یا دچار زنگ‌زدگی شده باشد، ممکن است هنگام حرکت خودرو تحت فشار قرار گرفته و صدای مزاحم ایجاد کند.در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم علت دقیق بروز این صداها را یافته و اقدامات لازم برای رفع آنها را انجام دهیم. همچنین توجه داشته باشید که صدای تق تق از سمت چپ یا راست ماشین نیز می‌تواند ناشی از عواملی نظیر خرابی سیستم تعلیق یا مشکلات مکانیکی دیگر باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا هر گونه نشانه‌ای از چنین صداهایی جدی گرفته شده و بررسی دقیق‌تری انجام گیرد تا ایمنی سفر شما تضمین گردد. این مشکل بیشتر در خودروهای ایرانی مانند پراید یا 405 دیده می شود. اما اگر این مشکلات را در خودروهای چینی مانند جک لیفان ام وی ام جیلی یا فونیکس و کی ام سی دیدید نگران نباشید. فقط سریع عیب یابی کنید.

شماره 1. مبدل کاتالیزوری خراب است

اولین مشکلی که ممکن است باعث ایجاد صدای تقه‌ای آزاردهنده از زیر ماشین شما هنگام حرکت شود، خرابی مبدل کاتالیزور است. مبدل کاتالیزوری خودرو در راستای سیستم اگزوز قرار دارد و وظیفه حیاتی فیلتر کردن آلاینده‌های مضر موجود در گازهای خروجی را بر عهده دارد. این دستگاه به عنوان یک سپر محافظ برای محیط زیست عمل می‌کند و با کاهش میزان آلاینده‌ها، به بهبود کیفیت هوا کمک می‌نماید.در داخل کاتالیزور، ساختارهای پیچیده‌ای به شکل لانه زنبوری وجود دارند که فرآیند فیلتر کردن گازهای سمی را تسهیل می‌کنند. این ساختارها اهمیت بسزایی دارند؛ چراکه با ایجاد سطح بیشتر برای واکنش‌های شیمیایی، امکان تبدیل مواد زائد خطرناک مانند مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌ها به گازهایی کم‌خطرتر را فراهم می‌آورند. اما هنگامی که این ساختارها دچار آسیب یا تخریب شوند و از هم بپاشند، ذرات خراب‌شده درون مبدل کاتالیزوری به دام می‌افتند و همین مسئله موجب ایجاد صدای تق تق غیرطبیعی هنگام شتاب گیری خواهد شد.در مواردی شدیدتر، قطعات داخلی مبدل ممکن است شکسته شده و از طریق لوله اگزوز خارج شوند که در این صورت نه تنها صدای بیشتری تولید خواهند کرد بلکه عملکرد خودرو را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. هزینه تعویض یک مبدل کاتالیزوری جدید ممکن است بسیار بالا باشد؛ بنابراین حفظ و نگهداری صحیح آن با استفاده از تمیزکننده‌های مخصوص کاتالیزور نه تنها یک اقدام پیشگیرانه مؤثر محسوب می‌شود بلکه می‌تواند عمر مفید آن را افزایش داده و سلامت کلی سیستم اگزوز خودرو شما را تضمین کند.

صدای تقه از زیر ماشین

شماره 2. سینی زیر موتور شل شده

اکثر خودروها به طور استاندارد دارای سینی زیر موتور هستند که به طور خاص برای احاطه و محافظت از قطعات مختلف سیستم اگزوز طراحی شده است. این سینی‌ها نه تنها به عنوان سپرهای فلزی عمل می‌کنند، بلکه نقش حیاتی در حفاظت از اجزای حساس وسیله نقلیه شما در برابر گرمای شدید ناشی از فعالیت‌های موتور و سیستم اگزوز ایفا می‌کنند. این سینی‌ها معمولاً بر روی منیفولدهای اگزوز، قسمت زیرین خودرو و اجزای مختلف اگزوز نصب می‌شوند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند.با گذشت زمان و در نتیجه عوامل محیطی مانند برخورد با دست‌اندازها یا نوسانات جاده‌ای، ممکن است این سینی‌ها دچار آسیب یا زنگ‌زدگی شوند. سینی آسیب دیده نه تنها کارایی خود را از دست می‌دهد، بلکه می‌تواند صدای ناامیدکننده‌ای نیز تولید کند که به صورت تق تق فلز شنیده می‌شود. این صدا زمانی ایجاد می‌شود که سینی راه خود را شل کرده و با اجزای سیستم اگزوز یا بدنه خودرو تماس پیدا کند.بستن مجدد سینی یکی از راهکارهای مؤثری است که می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. بنابراین، اگر هنگام حرکت صدای تقه‌ای را زیر ماشین خود شنیدید، احتمالاً نشانه‌ای از خرابی یا شل شدن سینی زیر موتور است. بررسی دقیق و تعمیر سریع آن نه تنها موجب کاهش صدا خواهد شد بلکه امنیت و عملکرد بهتر وسیله نقلیه شما را نیز تضمین خواهد کرد.

شماره 3. منبع اگزوز شل یا سوراخ شده

مانند سینی زیر موتور، اگزوز یا صدا خفه کن وسیله نقلیه شما می‌تواند به مرور زمان شل شود و این موضوع به یکی از نگرانی‌های رایج در نگهداری خودرو تبدیل شده است. برای مناطقی که نمک جاده اغلب استفاده می‌شود، اگزوزهای بسیاری از وسایل نقلیه زنگ زده و شروع به پوسیدن می‌کنند که این وضعیت ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود، اما در واقع می‌تواند عواقب جدی‌تری داشته باشد. یک سیستم اگزوز آسیب دیده نه تنها کارایی خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه هم هنگام دور آرام و هم هنگام گاز دادن صداهایی تولید می‌کند که نشانه‌ای از مشکل است.وجود یک اگزوز شل معمولاً ناشی از شکست محل بست‌ها یا اتصالات آن است که منجر به ایجاد صدای ناهنجار و آزاردهنده‌ای می‌شود. وقتی شما پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، هوای بیشتری در سیستم اگزوز شما جریان پیدا می‌کند و این امر باعث لرزش و ارتعاشات بیشتری در بخش‌های آسیب‌دیده خواهد شد. این وضعیت ممکن است علاوه بر صدای نامطلوب، مشکلات آلایندگی نیز ایجاد کند؛ بنابراین ممکن است متوجه چراغ چک موتور نیز شوید که روشن شده است.صدای تق تق یا ضربه‌ای که از زیر خودرو هنگام حرکت شنیده می‌شود، بسته به محل شل بودن قطعه ممکن است از قسمت موتور، زیر خودرو یا نزدیک عقب آن ناشی شود. اگرچه ممکن است ابتدا این صداها ناچیز به نظر برسند، اما هر گونه نشانه‌ای مبنی بر وجود مشکل باید جدی گرفته شود تا از بروز خسارات بیشتر جلوگیری گردد. بنابراین توصیه اکید ما این است که اگر با چنین صداهایی مواجه شدید، هر چه سریع‌تر وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا اقدامات لازم برای تعمیر انجام پذیرد و ایمنی سفر شما تضمین گردد.

دلیل صدای تق تق موتور هنگام استارت زدن چیست؟

با توجه به تعداد بسیار زیاد قطعات موجود در محفظه موتور خودروی شما، به راحتی می‌توان تصور کرد که بسیاری از این اقلام با گذر زمان ممکن است دچار لرزش و اختلال شوند. این مشکلات می‌تواند از یک بلبرینگ شل در تسمه آغاز شود و تا صدای ناخوشایند ناشی از سیبک فرمان خراب، جلوبندی معیوب یا حتی بالابرهای موتور ادامه یابد. وقتی که این صداها شروع به بروز می‌کنند، نه تنها تجربه رانندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلکه همچنین ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشند که نیاز به توجه فوری دارند. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از مشکلات رایج‌تری بیاندازیم که باعث ایجاد صداهای تق تق و لرزش‌های نگران‌کننده از داخل محفظه موتور شما می‌شوند. شناسایی زودهنگام این مسائل نه تنها می‌تواند هزینه‌های تعمیرات آینده را کاهش دهد بلکه ایمنی خودرو و راننده را نیز تضمین خواهد کرد.

شماره 1. صدای تقه شاتون

اگر متوجه شدید که صدای تقه‌ای ناگهانی از زیر موتور ماشین شما به گوش می‌رسد و این صدا با شتاب گرفتن خودرو به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، باید بدانید که ممکن است با مشکل جدی‌تری به نام کوبش میل لنگ مواجه شده باشید. ضربه‌ای که توسط میله‌های اتصال ایجاد می‌شود، معمولاً ناشی از وجود فاصله بیش از حد در یاتاقان‌های شاتون است. این فاصله اضافی موجب می‌شود که یاتاقان‌ها نتوانند به طور صحیح و محکم در جای خود باقی بمانند و در نتیجه، حرکت غیرقابل کنترلی را تجربه کنند که منجر به برخورد آنها با میل لنگ خواهد شد.به عبارت دیگر، تصور کنید که یک سازنده موسیقی برای ایجاد یک ملودی زیبا نیاز دارد تا نت‌ها را به صورت مرتب و هماهنگ قرار دهد. اگر یکی از نت‌ها خارج از نظم باشد، تمام آوای موسیقی دچار اختلال خواهد شد. همین اصل در مورد موتور خودرو نیز صدق می‌کند؛ اجزای داخلی موتور شما با افزایش سرعت شروع به چرخش سریع‌تر می‌کنند و این چرخش ناهمگون باعث تشدید صدای تق تق خواهد شد.این وضعیت نه تنها نشانه‌ای از یک مشکل مکانیکی جدی است بلکه اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به آسیب‌های بزرگ‌تر و پرهزینه‌تری شود. بنابراین اگر مشکوک هستید که موتور خودروی شما دچار کوبش میل لنگ شده است، لازم است هرچه سریع‌تر اقدام کنید. بهتر است وسیله نقلیه خود را برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص مشکلات احتمالی به یک تعمیرگاه حرفه‌ای خودرو ببرید تا اطمینان حاصل شود که مشکل برطرف شده و عملکرد موتور شما دوباره به حالت عادی بازگردد.

شماره 2. ضربه پیستون به میل لنگ

کوبش پیستون یکی دیگر از مشکلات جدی و حائز اهمیت در موتورهای درون‌سوز است که می‌تواند باعث ایجاد صدای تق تق یا صدای نامطبوع دیگری از محفظه موتور خودرو شما شود. این پدیده به معنای ضربه زدن پیستون به دیواره سیلندر است، زمانی که فاصله بین پیستون و دیواره سیلندر به طور غیرطبیعی افزایش یافته باشد. در یک موتور سالم و کارآمد، پیستون‌ها با حرکتی روان و هماهنگ بالا و پایین می‌روند تا میل لنگ موتور را بچرخانند و انرژی لازم برای حرکت خودرو را تأمین کنند.با این حال، عوامل مختلفی می‌توانند عملکرد صحیح این اجزا را مختل کنند. علائم رایج مانند کهولت سن موتور، کمبود روغن موتور که نقش حیاتی در روانکاری اجزا دارد، سطح پایین مایعات دیگر نظیر خنک‌کننده، و همچنین یاتاقان‌های فرسوده می‌تواند باعث شود تا پیستون کمی به جلو و عقب حرکت کند. همین حرکات ناخواسته نه تنها باعث کاهش کارایی کلی موتور می‌شود بلکه با ایجاد کوبش پیستون ممکن است آسیب‌های جدی‌تری را نیز متوجه سایر اجزای داخلی کند. بنابراین، تشخیص زودهنگام این مشکل و اقدام سریع برای رفع آن می‌تواند به حفظ سلامت کلی خودرو شما کمک کند تا از بروز هزینه‌های سنگین تعمیرات جلوگیری شود.

صدای تقه از زیر ماشین

شماره 3. صدای زنجیر تایم خودرو

اگر متوجه شدید صدایی غیرعادی و شبیه به تق تق یا صدای سیلی از جلو یا کناره موتور شما به گوش می‌رسد، ممکن است علت این مشکل زنجیر تایم یا تسمه تایم خودرو باشد. زنجیر تایم، که نقش حیاتی در عملکرد موتور ایفا می‌کند، مشابه تسمه محرک لوازم جانبی عمل می‌کند و برای هماهنگ‌سازی چرخش میل بادامک با میل لنگ موتور طراحی شده است. همانطور که زمان می‌گذرد و خودرو مسافت بیشتری را طی می‌کند، معمولاً بعد از پیمودن حدود 200 هزار کیلومتر، این زنجیر ممکن است دچار فرسودگی شود یا کمی کشیده گردد.این فرسودگی می‌تواند منجر به شلی زنجیر شود که در نتیجه آن زنجیر شروع به تماس با پوشش محافظ خود خواهد کرد؛ حالتی که نه تنها باعث ایجاد صداهای نگران‌کننده در موتور می‌شود بلکه اگر نادیده گرفته شود، ممکن است مشکلات جدی‌تری را برای عملکرد کلی موتور ایجاد کند. از آنجایی که سلامت و کارایی موتور ارتباط مستقیمی با کیفیت رانندگی شما دارد، اگر شک دارید که زنجیره زمان‌بندی شما ممکن است مقصر بروز این صداها باشد، ضروری است تا هر چه سریع‌تر آن را توسط یک متخصص مجرب مورد بررسی قرار دهید تا مشکل شناسایی و تأیید شود. انجام این اقدام پیشگیرانه ضمن حفظ کارآیی خودرو شما، از هزینه‌های بالاتر تعمیرات در آینده نیز جلوگیری خواهد کرد.

شماره 4. قطعات مربوط موتور

یکی دیگر از منابع لرزش در محفظه موتور شما، خرابی لوازم جانبی موتور است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کلی وسیله نقلیه شما بگذارد. در جلوی موتور خود، بلبرینگ تسمه‌های مختلفی وجود دارد که به اجزای حیاتی مانند میل لنگ، دینام، پمپ آب، پمپ فرمان برقی و کمپرسور تهویه مطبوع متصل می‌شوند. این بلبرینگ‌ها به عنوان نقاط کلیدی در انتقال نیروی موتور عمل می‌کنند و اگر دچار مشکل شوند، می‌توانند نه تنها لرزش‌های آزاردهنده‌ای ایجاد کنند بلکه باعث کاهش کارایی سیستم‌های مرتبط نیز شوند.با گذشت زمان و استفاده مکرر از وسیله نقلیه، این بلبرینگ‌ها ممکن است تحت تأثیر فرسودگی قرار گیرند. نشانه‌هایی چون جیر جیر کردن یا صدای لیز خوردن تسمه شما می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری باشند. اگر صدای تق تق غیرعادی از یکی از بلبرینگ‌های خود را تجربه می‌کنید، این امر باید جدی گرفته شود؛ زیرا ممکن است نشانه‌ای از خرابی آن بلبرینگ باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به سایر قسمت‌ها یا کاهش کارایی موتور، باید بررسی کنید که آیا امکان تعویض خود بلبرینگ وجود دارد یا اینکه نیاز به تعویض کل قطعات جانبی دارید. با تشخیص به موقع و انجام تعمیرات لازم، نه تنها هزینه‌های آینده را کاهش خواهید داد بلکه عمر مفید خودرو را نیز افزایش خواهید داد.

شماره 5. خرابی دسته موتور ها

دسته موتور یکی دیگر از دلایل متداول و مهم ایجاد صدا در وسایل نقلیه پرمسیر به شمار می‌رود. این قطعه حیاتی، که شامل پایه‌های فلزی با بوش‌های لاستیکی می‌باشد، تنها هدفش جذب و کاهش ارتعاشات ناشی از فرآیند احتراق داخلی موتور خودروی شماست. به عبارتی دیگر، دسته موتور مانند یک سپر عمل می‌کند که از انتقال نویز و لرزش‌های ناخواسته به بدنه خودرو جلوگیری می‌کند.علاوه بر این، برخی از دسته موتورها حتی در تحمل وزن موتور خودروی شما نیز نقش دارند و به ثبات آن کمک می‌کنند. هنگامی که بوش‌های لاستیکی این دسته‌ها تحلیل بروند یا دچار آسیب شوند، موتور خودرو شروع به لرزش بیشتر کرده و این مشکل به وضوح در سرعت‌های بالاتر مشهود است.در فرآیند تشخیص مشکل نیز، شما معمولاً می‌توانید با چرخاندن دور موتور در حین پارک کردن و توجه به تکان‌های غیرمعمول یا بیش از حد موتور، پایه موتور آسیب دیده را شناسایی کنید. تشخیص زودهنگام این عیب نه تنها از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کند بلکه هزینه‌های تعمیرات آینده را نیز کاهش خواهد داد. خوشبختانه، یک دسته موتور خراب را معمولاً می‌توان با تعویض آن با یک دسته موتوری جدید و سالم برطرف کرد؛ عملی که نه تنها عملکرد خودرو را بهبود خواهد بخشید بلکه تجربه رانندگی شما را نیز راحت‌تر و مطمئن‌تر خواهد کرد.

صدای تق تق موتور در حالت درجا

—دای تق تق موتور در حالت درجا می‌تواند به وضوح نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی و بالقوه خطرناک در خودرو باشد. این صداهای غیرطبیعی، که ممکن است در ابتدا ناچیز به نظر برسند، معمولاً ناشی از خرابی‌های مکانیکی یا نقص‌های جدی در سیستم احتراق خودرو هستند. برای مثال، مشکلات سوخت‌رسانی به عنوان یکی از دلایل محتمل این صداها شناخته می‌شوند؛ زمانی که سوخت به طور کافی یا به شکل مناسب به موتور نرسد، عملکرد آن دچار اختلال شده و صدای نامتعارفی ایجاد می‌کند. همچنین، نقص در یاتاقان‌ها نیز می‌تواند منجر به صدای تق تق شود که نشان‌دهنده فرسودگی یا آسیب دیدگی این قطعات حساس است.خودروهایی مانند پراید، پژو 405 و همچنین خودروهای چینی نظیر جک، لیفان، ام وی ام، چری و فونیکس ممکن است با این نوع مشکل مواجه شوند. این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا برخی از این برندها به دلیل طراحی خاص‌شان ممکن است بیشتر مستعد بروز چنین مشکلاتی باشند. علاوه بر این، کمبود روغن موتور یا وجود قطعات معیوب نیز می‌تواند شدت و تکرار این صداها را افزایش دهد؛ چرا که روغن موتور نقش حیاتی در روانکاری قطعات داخل موتور دارد و هرگونه نقص در آن می‌تواند منجر به اصطکاک بیش‌ازحد و آسیب‌های جدی گردد.توجه دقیق به نشانه‌ها و صداهای غیرعادی خودرو بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا عدم رسیدگی سریع به مشکلات موجود نه تنها می‌تواند هزینه‌های تعمیرات را چندین برابر کند بلکه ایمنی راننده و سرنشینان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین اگر با صدای تق تق موتور مواجه شدید، توصیه اکید ما این است که هر چه سریع‌تر خودرو را مورد بررسی قرار داده و از یک کارشناس متخصص کمک بگیرید تا با شناسایی زودهنگام مشکل و انجام اقدامات لازم بتوانید از بروز خرابی‌های جدی‌تر جلوگیری کنید. بی‌توجهی نسبت به چنین نشانه‌هایی ممکن است عواقب سنگینی همراه داشته باشد که هم برای خودروی شما و هم برای ایمنی جان شما بسیار خطرناک خواهد بود.

دلیل صدای تقه از داخل اتاق ماشین می آید چیست ؟

در نهایت، صداهای تق تق که ممکن است از داخل خودرو شما به گوش برسد، می‌تواند ناشی از اجزای مختلفی باشد که به طور طبیعی در فضای داخلی خودرو وجود دارند. این صداها معمولاً ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسائلی هستند که می‌توانند پیش بیایند و خوشبختانه، بسیاری از آنها را می‌توانید خودتان شناسایی و حل کنید. در این قسمت، به بررسی دقیق دلایل ایجاد صدای تقه از داخل اتاق خودرو خواهیم پرداخت. ما نگاهی خواهیم انداخت به اینکه آیا این صداها ناشی از قطعات شل شده هستند یا شاید هم ممکن است مربوط به سیستم تعلیق یا حتی اجزای دیگر مانند داشبورد و کنسول مرکزی باشد. با شناخت بهتر این عوامل، نه تنها می‌توانید هزینه‌های تعمیر را کاهش دهید بلکه تجربه رانندگی خود را نیز بهبود بخشید. بنابراین بیایید با دقت بیشتری به تجزیه و تحلیل علل احتمالی این صداها بپردازیم تا بتوانید راهکارهای مناسبی برای رفع آنها پیدا کنید.

شماره 1. شل شدن تزئینات داخلی

اگر تا به حال تزئینات داخلی خودرو شما برای تعمیر یا نصب لوازم جانبی از جای خود خارج شده باشد، احتمالاً این نگرانی برای شما پیش آمده است که آیا آن اجزا دوباره به درستی نصب شده‌اند یا خیر. واقعیت این است که تزئینات داخلی شل یا آسیب‌دیده می‌توانند منجر به ایجاد مشکلاتی در هنگام رانندگی شوند. برای مثال، پانل‌های درها، صفحات خراشیده درها و پوشش بلندگوها ممکن است صداهای ناپسندی تولید کنند و این صداها به ویژه زمانی که خودرو گاز می‌خورد یا به سرعت خاصی می‌رسد، بیشتر شنیده می‌شوند.این صداهای جیر جیر نه تنها تجربه رانندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلکه ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی‌تر نیز باشند. بنابراین، اگر متوجه شدید که صدای جیر جیری از داخل کابین خودرو شنیده می‌شود، مهم است که بررسی کنید آیا اجزای داخلی در شرایط مناسبی قرار دارند و آیا آنها به طور صحیح و اصولی نصب شده‌اند. با دقت به جزئیاتی مانند اتصالات و پیچ‌ها توجه کنید؛ حتی یک پیچی که شل شده باشد نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای آزاردهنده‌ای شود.خوشبختانه، ممکن است با یک راه حل ساده بتوانید مشکلات مربوط به صدای تقه را برطرف کنید. گاهی اوقات تنها نیاز دارید تا قطعات را مجدداً بررسی کرده و آنها را محکم کنید یا از مواد عایق صدا استفاده کنید که علاوه بر کاهش سر و صدا، کیفیت کلی داخل خودرو را نیز افزایش دهد. بنابراین قبل از اینکه نگران هزینه‌های بالای تعمیرات باشید، ابتدا سعی کنید راهکارهای ساده‌تر را امتحان کنید؛ شاید با همین اقدامات جزئی بتوانید آرامش بیشتری را هنگام رانندگی تجربه نمایید.

شماره 2. صندوق عقب خود را بررسی کنید

با کمال تعجب، بسیاری از شکایاتی که افراد درباره سر و صدا در خودرو دارند، در نهایت به یک قطعه‌ای تبدیل می‌شوند که شخصی آن را در صندوق عقب خود فراموش کرده است. این وضعیت نه تنها می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت‌های آزاردهنده شود، بلکه ممکن است رانندگان را به اشتباه به فکر تعمیرات غیرضروری بیندازد. اگر صدای تقه یا هر گونه سر و صدای ناآشنا از داخل اتاق خودرو شنیده می‌شود، اولین قدم باید بررسی دقیق اطراف باشد تا مطمئن شوید هیچ چیز به آرامی به اطراف نمی‌چرخد.به همین دلیل، حتماً محفظه لاستیک زاپاس خود را مورد بررسی قرار دهید. این قسمت از خودرو می‌تواند محل مناسبی برای جمع‌آوری اقلام کوچک باشد که به طرز غیرمنتظره‌ای ممکن است درون آن بیفتند و با حرکات خودرو، در برابر بدنه فلزی آن صدا ایجاد کنند. برای مثال، یک جعبه ابزار کوچک یا حتی برخی وسایل شخصی می‌توانند منبع اصلی صداهای آزاردهنده باشند که گاهی اوقات موجب نگرانی رانندگان می‌شود. بنابراین با بررسی سیستماتیک و منظم اجزای مختلف خودروی خود، نه تنها آرامش خاطر بیشتری پیدا خواهید کرد بلکه از بروز مشکلات بزرگ‌تر و هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهید کرد.

شماره 3. وجود یک شی در جا لیوانی یا جا سکه ای

ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین راه‌حلی که ممکن است بعد از فهمیدن آن کمی احساس حماقت کنید، استفاده از سکه‌های موجود در جا لیوانی خودرو است. تصور کنید که تنها با قرار دادن چند سکه در این فضا، چه تغییرات شگرفی می‌تواند در کاهش صداهای مزاحم ایجاد شود. شما به راحتی می‌توانید متوجه شوید که میزان صدایی که برخی از تغییرات یدکی می‌توانند در جا لیوانی شما ایجاد کنند، واقعاً شگفت‌انگیز است.برای مثال، اگر یک قوطی خالی یا یک آیتم فلزی دیگر را به مخلوط اضافه کنید، ممکن است با صدای تق تق‌هایی مواجه شوید که به نوعی یادآور سر و صدای هلی‌کوپتر باشد. این صداهای ناخواسته نه تنها می‌توانند تجربه رانندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند بلکه ممکن است باعث حواس‌پرتی شما نیز شوند.صدای تقه‌ای که از داخل اتاق ماشین شنیده می‌شود ممکن است ناشی از حرکت سکه‌ها و اجسام فلزی دیگر باشد که به دقت در جالیوانی قرار گرفته‌اند و بر اثر حرکات خودرو به حالت ناپایداری درمی‌آید. بنابراین، توجه به جزئیات کوچکی مانند سکه‌ها می‌تواند راهکاری ساده اما بسیار مؤثر برای کاهش مزاحمت‌های صوتی غیرضروری باشد و آرامش بیشتری را هنگام رانندگی برای شما فراهم کند.

رفع صدای تق تق در دور موتور پایین 

صدای تق تق موتور در دور پایین، یکی از مشکلات بسیار رایج و نگران‌کننده‌ای است که ممکن است صاحبان خودروها با آن مواجه شوند، به ویژه در مدل‌های ماشین‌های چینی نظیر جک، لیفان، ام وی ام و جیلی. این صدا معمولاً به‌عنوان نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی در سیستم موتور خودرو شناخته می‌شود که می‌تواند ناشی از عواملی مختلفی مانند میل لنگ، شاتون یا یاتاقان باشد.اگر شما نیز صدای تقه‌ای را از زیر ماشین خودروی پراید یا هر یک از مدل‌های چینی خود شنیده‌اید، باید این مسئله را بسیار جدی تلقی کنید. شاتون زدن نه تنها ممکن است تجربه رانندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد بلکه می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های جبران‌ناپذیری به موتور وارد کند و هزینه‌های تعمیر را به طور قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین شناسایی سریع منبع این صدا و انجام بررسی دقیق توسط یک مکانیک مجرب و کارآزموده اهمیت ویژه‌ای دارد.در نهایت، توجه به علائم اولیه مانند صدای تق تق موتور در دور پایین می‌تواند نقش کلیدی در پیشگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر ایفا کند و عمر مفید خودرو شما را افزایش دهد. با دقت نظر و مراقبت مناسب نسبت به خودروی خود، شما خواهید توانست اطمینان حاصل کنید که آن همیشه در بهترین وضعیت عملکرد قرار دارد؛ زیرا پیشگیری بهتر از درمان است و مراقبت مستمر می‌تواند هزینه‌ها و نگرانی‌ها را کاهش دهد.

فرض کنید که پس از تلاش برای حل مشکلات و استفاده از راه‌حل‌های ذکر شده در بالا، همچنان صدای تق تق را تجربه می‌کنید. در این شرایط، احتمالاً به کمک یک مکانیک مورد اعتماد و با تجربه نیاز خواهید داشت تا بتواند مشکل را به طور مؤثر شناسایی و برطرف کند. اگر صدا در دور موتور پایین شنیده می‌شود، باید سریعا وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید. زیرا مشکلات مرتبط با موتور مانند انفجار، شل شدن سوپاپ‌های موتور، خرابی پمپ هیدرولیک و زمان‌بندی ضعیف احتراق می‌تواند باعث آسیب‌های جدی و حتی فاجعه‌بار به موتور شما گردد.هرگونه تماس غیرضروری فلزی ناشی از این مشکلات می‌تواند براده‌های فلزی خطرناک را به داخل روغن موتور شما وارد کند. این امر باعث می‌شود که سیستم روغن‌کاری شما مانند کاغذ سنباده عمل کرده و سطح حساس موتورتان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، بی‌توجهی به این صداها ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامت وسیله نقلیه‌تان داشته باشد.هنگامی که تصمیم دارید صدای تق تق ماشین خود را برای مکانیک توضیح دهید، سعی کنید تا حد امکان جزئیات دقیقی ارائه دهید. اگر مشکوک هستید که منبع صدا ممکن است از قسمت‌هایی مانند موتور، سیستم تعلیق یا حتی داخل خودرو باشد یا اینکه آیا صدای مذکور مربوط به زیر شاسی بلند است یا خیر، حتماً این اطلاعات را با او در میان بگذارید. ارائه چنین جزئیاتی کمک می‌کند تا مکانیک بتواند مشکل شما را بهتر تشخیص دهد و بداند کجا باید جستجو کند.توصیف دقیق نوع صدایی که شنیده‌اید نیز بسیار مفید خواهد بود؛ مثلاً شما می‌توانید آن را به عنوان صدای جغجغه‌ای، جیغی، جیرجیر یا صدای تیک تیک توصیف کنید. هرچه مشخص‌تر باشید و جزئیات بیشتری ارائه دهید، نه تنها روند تعمیر سریع‌تر پیش خواهد رفت بلکه احتمال صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا تشخیص زودهنگام مشکل همیشه بهترین راه برای جلوگیری از بروز آسیب‌های بزرگ‌تر است.

صدای تق تق زیر پای راننده

صدای تق تق زیر پای راننده می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی در خودرو باشد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. این صدا معمولاً به دلیل خرابی بلبرینگ‌ها یا مشکلات سیستم تعلیق ایجاد می‌شود، مسائلی که اگر نادیده گرفته شوند، می‌توانند منجر به بروز خطرات جدی‌تری گردند. برای مثال، بلبرینگ‌های خراب نه تنها صدای آزاردهنده‌ای تولید می‌کنند، بلکه ممکن است بر روی عملکرد کلی خودرو تأثیر منفی بگذارند و در نهایت حتی ایمنی شما را نیز تحت‌الشعاع قرار دهند.اگر شما هم صدای تقه از زیر ماشین پراید یا هر یک از ماشین‌های چینی خود شنیده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیرات خودرو اقدام کنید. بی‌شک هیچ کس نمی‌خواهد در وسط جاده با یک مشکل ناگهانی مواجه شود که بتواند جان او را به خطر بیاندازد یا هزینه‌های گزافی برای تعمیرات به بار آورد. همچنین، فراموش نکنید که سیستم انتقال قدرت و شفت متحرک نیز می‌توانند نقش مهمی در ایجاد این صدا داشته باشند؛ بنابراین لازم است تا تمامی جنبه‌های فنی خودرو مورد بررسی قرار گیرد.در نهایت، غفلت از این صداها ممکن است منجر به آسیب‌های جدی‌تری شود که هزینه‌هایی بیشتر برای شما به همراه خواهد داشت. پس همیشه مراقب صدای تق تق زیر پای راننده باشید و در صورت مشاهده آن، اقدامات لازم را انجام دهید. با این کار نه تنها آرامش خاطر خواهید داشت بلکه اطمینان حاصل می‌کنید که خودروی شما در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد و توانایی سرویس‌دهی مطلوب را خواهد داشت.

علل متداول صدای تق تق از سمت راست ماشین چیست؟

صدای تق تق که از سمت راست ماشین شنیده می‌شود، می‌تواند به‌عنوان یک هشدار جدی در مورد وجود مشکلات اساسی در سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو تلقی شود. این صدا، که ممکن است در ابتدا بی‌اهمیت به نظر برسد، در واقع می‌تواند نشانه‌ای از خرابی بلبرینگ چرخ باشد. بلبرینگ‌های آسیب‌دیده نه تنها صدای ناهنجاری تولید می‌کنند بلکه می‌توانند ایمنی رانندگی را به شدت تحت تأثیر قرار دهند و خطرات جدی برای راننده و سرنشینان ایجاد کنند.علاوه بر بلبرینگ‌ها، آسیب به لاستیک‌ها نیز یکی دیگر از علل متداول این صدای مزاحم است. لاستیک‌های خراب یا نامناسب می‌توانند موجب بروز ناپایداری در خودرو شوند و حس کنترل را از راننده سلب کنند. اگر شما هم با صدای تقه‌ای آزاردهنده از زیر ماشین پراید یا دیگر خودروهای چینی همچون لیفان، ام وی ام، جیلی، کی ام سی و فونیکس مواجه شده‌اید، باید نسبت به بررسی دقیق سیستم جلوبندی خودروی خود اقدام کنید.سیبک فرمان و سیبک طبق جزءهای حیاتی این سیستم هستند که نقش کلیدی در هدایت و کنترل خودرو ایفا می‌کنند. خرابی هر یک از این اجزا ممکن است منجر به ایجاد صداهای غیرطبیعی شده و کیفیت سفر شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین پلوس نیز یکی دیگر از عوامل مهمی است که ممکن است باعث بروز چنین مشکلاتی گردد. این قطعه ارتباط بین موتور و چرخ‌ها را برقرار کرده و هر گونه نقص در آن می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد.اگر با استفاده از جک نتوانستید منبع مشکل را شناسایی کنید، توصیه اکید ما این است که حتماً به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. او با تجربه خود قادر خواهد بود تمامی اجزا را به دقت بررسی کند و هرگونه مشکل احتمالی را رفع نماید. توجه دقیق به جزئیات کوچک اما مهم مانند صدای تق تق ماشین نه تنها می‌تواند شما را از هزینه‌های تعمیرات بالاتر در آینده نجات دهد بلکه ایمنی سفرهای شما را نیز تضمین خواهد کرد. پس مراقبت از خودروی خود را جدی بگیرید تا سفری امن‌تر برای خودتان رقم بزنید!

تعمیر صدای تق تق در هنگام گاز دادن چقدر هزینه دارد؟

صدای تقه‌ای که از زیر ماشین هنگام گاز دادن به گوش می‌رسد، می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده و جدی از وجود مشکلات عمیق در سیستم خودرو باشد. این صدا، که معمولاً به علت معیوب بودن سیستم انتقال قدرت، مشکلات جلوبندی یا حتی خرابی دیفرانسیل بروز می‌کند، ممکن است بر عملکرد کلی خودرو تأثیر منفی بگذارد و رانندگی را به یک تجربه پرخطر تبدیل کند.برای مثال، در خودروهایی مانند پراید، اگر این صدای تقه را هنگام حرکت حس کنید، احتمالاً با اشکالات فنی مواجه هستید که نیازمند توجه فوری هستند. این مشکل نه تنها ممکن است به مرور زمان بدتر شود بلکه می‌تواند ایمنی شما و سرنشینان را نیز به خطر بیندازد. همچنین باید توجه داشت که این نوع صداها ممکن است در سایر خودروهای چینی شامل برندهایی نظیر جک، لیفان، ام وی ام، جیلی و فونیکس نیز شنیده شوند.به همین دلیل است که اگر با چنین صدایی مواجه شدید باید فوراً اقدام کنید و به یک تعمیرکار معتبر مراجعه نمایید. او می‌تواند علت دقیق مشکل را شناسایی کند و راهکارهای لازم را برای رفع آن ارائه دهد. عدم توجه به این نشانه‌ها نه تنها منجر به آسیب‌های بیشتر خواهد شد بلکه هزینه‌های بالاتری برای تعمیرات آتی شما متحمل خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر دست به کار شوید تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید.

هزینه تعمیر وسیله نقلیه ای که هنگام گاز دادن صدای تق تق می دهد بسته به اینکه کدام قطعه باعث ایجاد مشکل می شود متفاوت است. برای مشکلات ساده ای مانند یک سینی زیر موتور شل است، می توانید انتظار پرداخت حدود 100 تا 200 تومان را داشته باشید. اگر پرونده شما گسترده تر است، مانند خرابی میل لنگ یا پیستون یا سوپاپ، می توانید انتظار داشته باشید که بیش از 5 میلیون بپردازید. بهترین راه برای دریافت قیمت دقیق این است که به مکانیک مجاز محلی خود مراجعه کنید و از آنها بخواهید مشکل را به درستی تشخیص دهند. آنها تعیین می کنند که چه چیزی باید جایگزین شود و چه مدت طول می کشد و به شما اطلاع می دهد که دقیقاً چه چیزی باید بپردازید.

آیا می توانم ماشینی را با صدای تق تق رانندگی کنم ؟

اینکه آیا می‌توانید خودرویی که از آن صدای تق تق به گوش می‌رسد را برانید یا خیر، در نهایت بستگی به نوع و منبع صدای تولید شده دارد. برخی از صداها ممکن است جزئی و بی‌اهمیت به نظر برسند، اما در عین حال می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات کوچک‌تر باشند که در طول زمان می‌توانند تبدیل به مسائلی جدی‌تر شوند. بنابراین، اگر متوجه شوید که صدای تق تق ناشی از یک قطعه غیر حیاتی مانند سیستم تهویه یا صندوق عقب است، شاید بتوانید با خیال راحت به رانندگی ادامه دهید. اما اگر این صدا نگران‌کننده است یا احساس می‌کنید منشا آن از قسمت موتور خودروست، بهتر است جهت ایمنی خود و دیگران فوراً رانندگی را متوقف کنید و وسیله نقلیه را به یک متخصص مجرب بسپارید تا تشخیص دقیق‌تری انجام دهد. این کار نه تنها سلامت خودرو شما را تضمین می‌کند، بلکه جان شما و سایر رانندگان جاده را نیز حفظ خواهد کرد.

اگر تق تق در دور موتور پایین در خودرو را برطرف نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک قطعه را تعمیر نکنید، ممکن است به تدریج به مشکلات جدی‌تر و پرهزینه‌تری منجر شود که نه تنها به خود خودرو آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند ایمنی شما و سایرین را نیز تهدید کند. این مشکلات ممکن است از افتادن سینی زیر موتور که می‌تواند باعث نشت روغن یا دیگر مایعات حیاتی شود، تا منفجر شدن لاستیک‌ها و ایجاد خطرات جدی در حین رانندگی متغیر باشد. همچنین، بدتر شدن ضربه موتور می‌تواند به تخریب کلی موتور شما منتهی شود که هزینه‌های تعمیر آن بسیار بالا خواهد بود.به عنوان یک قاعده کلی، همیشه باید خودروی خود را در اسرع وقت پس از شنیدن صدای تق تق غیرمعمول از موتور در دور پایین بررسی کنید. این اقدام نه تنها به حفظ سلامت وسیله نقلیه شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که ماشین شما برای خودتان و سایر رانندگان در جاده ایمن است. با اتخاذ چنین رویکردی پیشگیرانه‌ای، می‌توانید از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کنید و تجربه‌ای امن‌تر و مطمئن‌تر را برای خود و دیگران فراهم آورید.

خرید لوازم خودروهای چینی 

اگر به دلایل فوق به تعمیرگاه مراجعه کردید و نیاز به لوازم یدکی خودروی خود داشتید، اصلاً جای نگرانی نیست. شما می‌توانید با خیال راحت تمام قطعاتی که مکانیک از شما خواسته را از کارکیتس سفارش دهید. این فرایند ساده و سریع است؛ کافیست به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید. در صورتی که نتوانستید قطعه مورد نظر را پیدا کنید، هیچ مشکلی نیست! می‌توانید در ساعات کاری با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید و از مشاوره‌های تخصصی آنها بهره‌مند شوید. همچنین اگر در ساعات غیرکاری سوال یا نیاز خاصی دارید، می‌توانید به راحتی از طریق چت آنلاین سایت با ما در ارتباط باشید. ما همواره آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم و اطمینان حاصل کنیم که نیازهای شما برآورده می‌شود. اعتماد کنید که کارکیتس همیشه همراه شماست تا بهترین خدمات را ارائه دهد و تجربه‌ای راحت و مطمئن برایتان فراهم کند.

38 دیدگاه در “چرا صدای تقه از زیر ماشین هنگام حرکت باید شما را نگران کند؟

  1. ناشناس گفت:

    ماشینم من تو دنده ۴ صدای چک کش زدن ب اهن رو میده تو سرعت ۶۰ تا ۸۰ .ماشین مزدا کارا موتور پیکان

    1. alinaderi گفت:

      این مشکل چن دلیل داره.اگر در هر دنده ای با سرعت 60 تا 80 صدا میاد احتمال داره از سفت کن تایم یا زنجیر تایم باشه.امکان داره یه سینی زیر یا یه قطعه بدنه شل شده باشه اما اگر فقط تو دنده 4 این صدا میاد احتمالا از قطعات داخل گیربکس و دنده 4 باشه.

  2. سعید فرسادنیا گفت:

    با سلام و احترام.

    ام وی ام ۳۱۵ اسپرت دارم.
    تو دنده یک و دو، در مواقع گرفتن کلاچ، رها کردن کلاچ، نیم کلاچ کردن، حتی گاها، کاهش سرعت ماشین در ترافیک با رها کردن پدال گاز( بدون فشردن کلاچ)،
    معمولا بسته به تناسب گاز و فشرده شدن کلاچ یا رها کردنش،

    ۱ تا بعضا حتی ۶-۷ مورد، صدای تق تق از زیر ماشین، نواحی مرکزیش شنیده میشه، چیزی شبیه به برخورد دو قطعه بهم…

    قابل ذکر هست تو شروع حرکت و نیم کلاچ بودن و دنده یک، تعداد تق تق بیشتر و صدا بلند تر هست معمولا

    ممنون میشم، در صورت امکان راه نمایی بفرمایید.

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت
      به احتمال زیاد و در بهترین حالت ایراد از بلبرینگ کلاچ خودروی شما خراب شده.فوری به گیربکس کار مراجعه کنید حتما روغن گیربکس رو چک کنید و گردگیر پلوس ها سمت گیربکس هم چک بشه.در بد ترین حالت امکان داره دنده برنجی 1 و 2 به مشکل خورده باشه که در این صورت باید فوری تعویض بشه .درغیر این صورت تمام دنده ها هم آسیب می بینه.البته این نظر با توجه به فرمایشات شماست و نظر قطعی رو باید مکانیک بده

  3. علی گفت:

    خودرو من اریزو ۵ توربو است هنگامی که ماشین سرد است صدای ناک میدهد با گرم شدن ماشین صدا از بین میرود بیشتر در فصل زمستان اتفاق میافتد لطفا راهنمایی کنید

    1. alinaderi گفت:

      سلام
      خودروی آریزو دارای مکانیزم زنجیر تایم است.از معایب زنجیر تایم ایجاد سر صدا در هنگامی است که خودرو سرد است.این سر و صدا در روزهای سرد بیشتر می شود.اما پس از مدتی از بین می رود.این مشکل می تواند از دنده vvt یا سفت من زنجیر تایم باشد.خودروهایی که مکانیزم زنجیر تایم دارند اگر چه نیاز به تعویز کیت تایم ندارند.اما بعد از مدتی باید دنده vvt را تعویض کنید.البته امکان دارد با تعویض سفت کن زنجیر تایم هم مشکل حل شود.ولی درکل بهتر است طبق جدول سرویس های دوره ای دنده vvt تعویض شود.اگر دوستان نظر دیگری دارند با ما هم به اشتراک بگذارید ممنون

  4. ابوالفضل گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه سمندef7 دارم که 220تا کار کرده الان نزدیک به2 سال میشه که موقع شتاب گیری ماشین صدای تق تق میده وقتی دور موتور از 3 هزار رد میشه صدا کلا نیفته این صدا او تو دنده 2-3-4-5- هستش تو دنده 1 اصلأ صدا نداره بعضی وقتا که درجا گاز میدم یه صدای تق میزنه بعد قطع میشه ماشین آب کم نمی‌کنه روغن هم که بعد از 4 هزار شروع به بخار کردن می‌کنه

    1. alinaderi گفت:

      سلام بخار شدن روغن رو این موتور عادی هست البته اگر از روغن موتور با کیفیت که توان دمای بالا رو داره استاده کنید هم این اتفاق نمیوفته به نظر میاد مشکل از موتور ماشین نباشه.احتمالا یک پیچی جایی شل شده یا تسنه دینام به جایی گیر داره. وقتی ماشین در حالت درجاست کاپوت رو بالا برنید و دور موتور رو بالا ببرید ببینید ایراد از کجاست. به نظر میاد مشکل خاصی نباشه

  5. شهیر گفت:

    با سلام یه خودروی ۳۱۵ مدل ۹۳ دارم تو دنده ۳ که کاز میدم یه صدای تلق تلق میاد وقتی میندازم دنده ۴ و کاز میدم بیشتر میشه و دنده دیگه قطع نمیشه و وقتی پام رو از رو گاز برمیدارم صدا نمیاد فقط تو این حالت صدا میده گیربکس باز کردم مشکلی نداشت دسته موتور عوض کردم بازم صدا همچنان هست نمیدونم دیگه مشکل از کجاست بهترین مکانیکم بردم ولی نتیجه نگرفتم

    1. alinaderi گفت:

      سلام این مدل صدایی که میگید به احتمال زیاد ار همون گیربکس ماشینه .حتما روغن گیربکس رو چک کنید و به یک مکانیک گیربکس کار مراجعه کنید. کسی که تخصص تعمیر موتور ماشین رو داره قطعا نمی تونه راجع به گیربکس ماشین نظر بده.می تونه صدای بلبرینگ کلاچ باشه.اگر مشکلتون حل شده بفرمایید ما هم تجربه کسب کنبم. ممنون

  6. زمانی گفت:

    سلام وقت بخیر. پراید ۱۳۲ مدل ۹۰ وقتی گاز زیاد میدی و دور موتور میره بالا در هنگام افت دور موتور صدایی شبیه تیک تیک میده و قطع میشه بعدش . بنظر علت چیه

    1. alinaderi گفت:

      این مشکل بیشتر در خودروهای دوگانه سوز مشاهده شده. به نظر میاد دلیل این صدا استفاده از گاز و بنزینه.باز اگر تجربه جدیدی دارید یا اطلاعات بهتری دارید به ما هم اطلاع بدید ممنون

    2. محسن گفت:

      سلام من یه ام وی ام ۵۳۰ دارم که جدیدا وقتی سرعت ماشین از سرعت ۶۰ بالا میره از جلوی ماشین به شدت صدای تلق تلق میاد و جالب تر اینکه حتی وقتی پامو از گاز هم برمیدارم بازم صدا میا و این صدا حتی در حالت اینکه تو سرعت‌ ۶۰ به بالا ماشین رو خلاص میکنم بازم میاد و با پایین آمدن سرعت صدا نیز قطع میشه شما میدونین دلیلش چی میتونه باشد.

      1. alinaderi گفت:

        سلام
        با توجه به اطلاعاتی که دادید ظاهرا مشکل از جلوبندی و توپی چرخ ماشین است. می تونید به جلوبندی ساز مراجعه کنید. در ضمن مطلب رفع کوبش خودروهای ام وی ام رو مطالعه کنید. برای اورهال اساسی جلوبندی و رفع کوبش ها می تونه براتون مفید باشه

  7. علیرضا گفت:

    سلام تیبا خشک دارم در هنگام سرد بودن خوب کار میکنه بعد از حدودا ۱۰دقیقه در هنگام درجاکار کردن صدای تق تق میده با گاز دادن حل میشه ولی هنگام برگشت گاز اون صدا گاها میاد روغنشو عوض کردم اون صدا بیشتر شد هرجا هم بردم گفتن باید موتور بازشه تا بفهمیم مشکل چیه !میشه از کوبش پیستونا باشه ؟

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت این مشکل احتمالا از موتور نیست باید بگردید ببینید در جایی بست یا پیچی شل شده یا دوتا قطعه با هم درگیرند. البته این تجربه شخصیه باز باید مکانیک ماهر نظر بده. دوستان دیگه اگر به این مشکل برخورد کردند و راه حل دارند ممنون میشم راهنمایی کنند.

  8. علیرضا گفت:

    سلام تیبا خشک دارم وقتی موتور سرد هست عین ساعت کار میکنه حدودا بعد از ده دقیقه کارکردن در هنگام درجاصدای تق تق گاها شنیده میشه با گازدادن صدا رفع میشه و توی برگشت گاز اون صدا هست هرجا هم بردم سر درنیاوردن میشه از یاتاقان باشه یا پیستوناش؟

  9. علیرضا گفت:

    سلام تیگو۵ دارم هنگامی که گاز میدهم و موتور دور میگیرد صدای قرقر میدهد ‌ اگزوز چک کردم مشکلی نداشت

    1. alinaderi گفت:

      سلام
      متاسفانه موتور ماشین به تعمیر اساسی نیاز داره خیلی فوری به تعمیرگاه مراجعه کنید

  10. عارف گفت:

    سلام.ساینا دارم وقتی ماشین سرده صدا نداره بعد از گرم شدن از قسمت بالای تسمه تایم وقتی دور موتور رو ۲۰۰۰میره صدای تق تق میده وتا سرعت ۴۰تا شنیده میشه ولی سرعتای بالاتر صدا نداره

    1. alinaderi گفت:

      این مشکل می تونه از سفت کن تایم یا بلبرینگ تایم باشه احتمالا زمان تعویض تسمه تایم به جای کیت تایم تسمه تکی تعویض کردید می تونه خطرناک باشه باز باید مکانیک نظر فنی بده

  11. سید محمود محمودی گفت:

    باسلام وقت بخیر ماشین من رنو سیناد هست از امروز ماشینم در همه دنده ها تو سرعت پایین موتور صدای تق تق میکنه ولی وقتی سرعتم زیاد میکنم صداش تموم میشه از چیه ممنون

    1. alinaderi گفت:

      سلام به احتمال زیاد اگر ماشین دود نمی کنه شاید این صدا از بلبرینگ کلاچ باشه. البته باید خیلی زود به مکانیک ماهر نشون بدید تا بیشتر به خرج نیوفته

  12. حمید گفت:

    با سلام بنده ماشینم جیلی هست و زنجیر تایم داره .حین استارت زدن یه صدای کر کر میاد که بعدروشن شدن دیگه صدا قطع میشه.دنده وی وی تی تعویض کنم یا کیت کامل زنجیر تایم ؟در ضمن شما حرفه ای هستید بنده مکانیک دیزل هستم و خیلی شما کار بلدی از توضیحاتی که دادید

    1. alinaderi گفت:

      ممنون از لطف شما
      تو ماشین هایی زنجیر تایم دارند اگرچه نیازی به تعویض در کیلومتر مشخص ندارند. اما بعد از مدتی باید دنده vvt و مکانیزم تایم کامل تعویض شه. البته این مشکل شما بیشتر از همون دنده وی وی تی هست وقتی ماشین سرده و استارت میزنید صدای کشیده شدن زنجیر میاد ولی بعد از مدتی درست میشه.اما باید سفت کن زبجیر تایم و قاب تایم هم چک کنید.

  13. مهدی گفت:

    سلام.
    بنده جک s3 دارم .هنگام حرکت اولیه صدای ناک ناک میاد.نمایندگی گفت از بنزینه

    1. alinaderi گفت:

      سلام
      یک مدت از بنزین سوپر استفاده کنید. اگر به بنزین سوپر دسترسی ندارید. می تونید از مکمل های بنرین استفاده کنید. اگر صدا از بین نرفت احتمالا باید زنجیر تایم و سفت کن زنجیر تایم رو چک کنید.

  14. حمید شیراز گفت:

    سلام من پارس سال دارم الان حدودا ۳ماهی میشه ک ماشینم تو حرکت با دنده ۲_۳_۴_۵دور موتور از ۲/۵تا ۳/۵متغیر صدای تق تق میده خلاص میکنم ول میشه معمولا تو سرعت ۵۰تا ۹۰ از چی می‌تونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. alinaderi گفت:

      سلا ارادت احتمالا صدا از خرابی بلبرینگ کلاچ باشه اما باید مکانیک ماهر نظر بده می تونید توی سایت مطلب مربوط به خرابی بلبرینگ کلاچ را مطالعه کنید.

  15. محمد رضا گفت:

    سلام ساینا اس ۱۰۰۰۰کارکرد دارم حالت در جا سرگاز که میدی تو دور پایین صدای تق تق میاد و میره بالا صدا میوفته ودر حال حرکت هم همینطور هست سر گاز که میدی صدا میده ودر حالت سرد بودن موتور اصلا صدا نمیده و وقتی گرم میکنه دور موتور پایین صدای تق تق میاد اونم حالت سرگاز حالت عادی صدا نمیده

    1. alinaderi گفت:

      سلام ارادت این مشکل ظاهرا تو ماشین ساینا زیاد مشاهده شده. تحقیقات زیادی انجام شده. اکثر موارد مشخص شده ایراد از روغن موتوریه که برای ماشین استفاده کردید. موتور ساینا به روغن بی کیفیت حساسه ظاهرا. توی سرویس هزارتا از روغن موتور مناسب استفاده کنید. به احتمال زیاد مشکل حل میشه

  16. حمید گفت:

    سلام و عرض ادب، ام وی ام x22 مدل ۹۹ دارم، الان دوروزه از سمت چپ خودرو (سمت راننده) سمت تق تق میاد ماشین رو نگه داشتم صدا قطع شد ولی یه لحظه از چرخ جلو سمت راننده یه صدای جیغ اومد و قطع شد، دوباره موقع حرکت صدای تق تق میاد و با سرعت بیشتر صدا زیاد میشه، درضمن از داخل ماشین کاپوت ماشین سمت چپ دیده میشه کامل ولی سمت شاگرد پایینتره، موقع دور زدن ماشین هم احساس میکنم لرزش داره، ممنون کمکم کنین.

    1. alinaderi گفت:

      سلام به احتمال زیاد ماشین از سمت چپ از دست انداز یا چاله خیلی شدید افتاده. برای همین چند مورد اتفاق افتاده. البته این پاسخ بر اساس اطلاعات شما داده شده. احتمال زیاد ضربه شدید به کمک آسیب زده و کمی خالی کرده. اگر فرمان در هنگام دور زدن صدا میده باید پلوس و جعبه فرمان چک بشه. حتما وقتی ماشین برای مدتی در پارکینگ است قبل از حرکت چک کنید که روغن ریزی نداشته باشه. چون امکان داره اگر پلوس خراب شده باشه روغن گیربکس خالیه بشه. خیلی زود به یک جلوبندی ساز مراجعه کنید تا مشکل رو بررسی کنید. مطلب خطرات ناشی از رانندگی با پلوس خراب رو هم داخل سایت مطالعه کنید.

      1. حمید گفت:

        ممنون ازینکه سریع جواب میدین، خواستم بگم موقع دور زدن صدا نمیده ولی فرمان لرزش داره، موقع دور زدن دور میدان احساس میکنم ماشین سر میخوره و چپ میکنم ولی اینجوری نیس فقط لرزش داره، یکی میگفت باید بالانس بشه ولی صدای که از سمت چپ میاد فکر میکنم مشکل جایی دیگه باشه

        1. حمید گفت:

          سلام، الان از جای جلوبندی ساز ماشین رو روی یه سطح صاف برد و رانندگی کرد ماشین مشکلی نداشت فرمان رو ول کرد صاف خود ماشین میرفت و منحرف نمیشد، فرمان را چپ و راست کرد گفت مشکل خاصی نداره، ماشین ۴۵۰۰۰ کار کرده و گفت زیاد حساس نباش چیز خاصی نیست امیدوارم که درست گفته باشه

  17. علی گفت:

    سلام من سمند سورن با موتور جدید گرفتم یا همون موتور 405 روشه
    ماشین در حالت حرکت صدای تق تق میاد از جلو و وقتی گاز میدم این صدای تق تق هست و وقتی پام از روی گاز بر میدارم صدای تق تق قطع میشه
    و همچنین وقتی کلاج میگیرم صدای تق تق قطع میشه
    به نظر شما مشکل از چی می‌تونه باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. mhmdkh گفت:

    سلام وقت بخیر
    خودرو 207 هنگام حرکت صدای یک تق از زیر پا سمت راننده می آید و دیگر صدایی نیست تا هنگام ترمز گرفتن و در هنگام توقف این صدا می آید.جز در این موارد صدای دیگری شنیده نمی شود. لازم به ذکر است فرمان هم چند وقتی است سفت شده اما این صدای تق کمی قبلتر از مشکل فرمان هم شنیده میشد. لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. alinaderi گفت:

      سلام و احترام، با توجه به توضیحات شما، به نظر می‌رسد که خودرو در قسمت زیر بندی دچار مشکل شده است. توصیه می‌کنم حتماً با مراجعه به یک جلوبندی‌ساز متخصص و مجرب این موضوع را بررسی کنید. اهمیت این موضوع در این است که عدم رسیدگی به مشکلات جلوبندی می‌تواند بر عملکرد کلی خودرو تأثیر منفی بگذارد و حتی ایمنی رانندگی را تحت الشعاع قرار دهد. پیشنهاد می‌شود که در صورت مشاهده خرابی یا فرسودگی هر قسمتی از قطعات جلوبندی، برای اطمینان از عملکرد هماهنگ و جلوگیری از مشکلات آینده، قطعات سمت مخالف نیز همزمان تعویض شوند. این کار نه تنها باعث افزایش طول عمر سیستم تعلیق خواهد شد بلکه آرامش خاطر بیشتری هنگام رانندگی فراهم می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید