بهترین زمان تعویض میل موجگیر در خودروهای چینی از زبان کارشناس کارکیتس

وظیفه میل موجگیر در خودروهای چینی

در این مطلب قصد دایم به صورت تخصصی در رابطه با میل موجگیر در خودروهای چینی بحث کنیم. در این مطلب در رابطه با زمان تعویض میل موجگیر و نحوه تعویض میل موجگیر در خودروهای چینی بحث می شود. قبل آن درباره وظیفه میل موجگیر کمی بدانید. میل موگیر از خم شدن بیش از حد بدنه خودرو جلوگیری می کند و خودرو را در هنگام رانندگی در پیچ ثابت نگه می دارد. اکثر خودروها دارای یک میله موجگیر در جلو و یک میله نوسان جداگانه در سیستم تعلیق عقب هستند. برخی از خودروها فقط یک میل موجگیر در سیستم تعلیق جلو دارند. خودروهای اسپرت دارای میل های ضخیم تری برای پایداری بهتر در هنگام پیچیدن هستند.

مکانیزم میل موجگیر

پیوندهای میله چرخشی که به عنوانمیل موجگیر نیز شناخته می شوند، با اتصال میله نوسان که به عنوان تثبیت کننده یا میل ضد غلتش نیز شناخته می شود، به اجزای سیستم تعلیق به جلوگیری از خم شدن بیش از حد در حین پیچ ها کمک می کنند و خودرو را ثابت نگه می دارند. آنها چرخ های چپ و راست خودرو را از طریق میل های کوتاه به هم متصل می کنند، چرخش بدنه را در هنگام پیچیدن کاهش می دهند و ضربه های ناشی از چاله ها و سطوح ناهموار جاده را جذب می کنند. خرابی میل موجگیر می تواند باعث ایجاد فشار غیر ضروری به سایر قسمت های جلوبندی خودرو شود.

یک میل موجگیر از طریق بوش های لاستیکی به بدنه یا قاب خودرو در وسط متصل می شود. انتهای بیرونی میله نوسان به قسمت‌هایی از سیستم جلوبندی خودرو که چرخ را نگه می‌دارد (طبق ها) متصل می‌شود. قسمتی که انتهای بیرونی میله نوسان را به جزء تعلیق متصل می کند، میل موجگیر نامیده می شود. در اکثر خودروها، میل موجگیر دارای دو مفصل توپ کوچک در هر انتها است.

تعویض میل موجگیر

زمان تعویض میل موجگیر در خودروهای چینی

با گذشت زمان، اتصالات توپی میل موجگیر فرسوده می شود. اولین علامت خرابی میل موجگیر، صدای کوبیدن جلوبندی هنگام رانندگی آهسته روی دست اندازهای جاده است. در موارد نادر، اگر گریس داخل میل موجگیر خشک شود، ممکن است هنگامی که جلوبندی بالا و پایین می‌رود، صدای خش‌خش ایجاد کند.

اولین گام این است که یک مکانیک برای شنیدن آنچه راننده می شنود، در تست جاده با مشتری رانندگی کند. به هر گونه صدای تق تق، ترکیدن یا کوبیدن گوش دهید. پس از قرار دادن وسیله نقلیه بر روی چال مکانیکی یا بالابر، طبق را نگه دارید و آن را به سمت بالا و پایین و پهلو به پهلو حرکت دهید تا هرگونه شلی یا “بازی” در حرکت را آزمایش کنید، که نشانه های مطمئنی هستند که قطعه باید تعویض شود. می‌توانید از این فرصت برای بررسی بوش‌های طبق، سیبک طبق و یا سیبک فرمان برای هرگونه سایش یا آسیب در هنگام زیر خودرو استفاده کنید. حتما هر دو طرف سیستم جلوبندی را تست کنید و حتی اگر طرف مقابل مشکلی نداشته باشد، بهتر است اجزای جلوبندی را به صورت جفت تعویض کنید.

مکانیک شما می تواند در حین انجام یک سرویس معمولی با ماشین در روی چال، میل موجگیر را بررسی کند. یک میل موجگیر خراب وقتی به بالا یا پایین فشار داده شود، آزادانه بازی می کند. یک میل موجگیر شکسته به راحتی از جا کنده می شود. این باعث می شود ماشین شما در پیچ ها بیش از حد متمایل شود و در جاده احساس ثبات و امنیت کمتری کند. برای ایمن نگه داشتن وسیله نقلیه شما، حتما باید قطعات جلوبندی کاملا چک شود.

نحوه تعویض میل موجگیر خودروهای چینی

در این قسمت به صورت گام به گام شما را با نحوه تعویض میل موجگیر خودروهای چینی آشنا می کنیم. توجه داشته باشید برای انجام این کار باید ابزار کافی و تجربه این کار را داشته باشید. بعد از انجام این کار می توانید برای چک کلی به مکانیک مراجعه کنید.

مرحله اول ایمنی

در هنگام تعمیرات فرمان و سیستم تعلیق دقت و احتیاط را رعایت کنید.
از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.
ازجک گازی یا دستی سالم استفاده کنید و مطمئن شوید که خودرو را در برابر فشار پشتیبانی می کنند.
اگر نیاز به استفاده از گرما برای شل کردن یک مهره سرسخت دارید، یک دستگاه مانند سشوار صنعتی به عنوان ایمن‌ترین روش توصیه می‌شود.
اگر از مشعل استفاده می کنید، حتماً یک کپسول آتش نشانی در دست داشته باشید و از گرفتن بوش های لاستیکی در آتش خودداری کنید.

خودرو حتما بید روی یک سطح صاف باشد و باید خودرو را در دنده یک قرار دهید.

ابزارهای مورد نیاز

  • آچار شلاقی
  • پیچ گوشتی
  • آچار آلن (استاندارد ۶ نقطه اما می تواند متفاوت باشد)
  • آچار ۸ میلی متری
  • انبردست (باتری برای قفل کانال فک باریک)
  • روغن یا گریس
تعویض میل موجگیر

نکاتی قبل از شروع

اطمینان حاصل کنید که قطعه جدید شما حاوی روغن یا گریس است.
ارتفاع سواری را قبل از سرویس اندازه گیری کنید.
برای دسترسی بهتر، برداشتن چرخ توصیه می شود.
قبل از نصب قطعه، مطمئن شوید که ابعاد قطعات قدیمی و جدید مطابقت دارند.

مرحله دوم جداسازی میل موجگیر

دومین قدم این است که میل موجگیر را از میله نوسان و طبق جدا کنید. برخی از وسایل نقلیه دارای ابزارهای تخصصی برای نگه داشتن قطعات جلوبندی هستند که اتصال میله تعادل را به سیستم تعلیق متصل می کند، همانطور که در فیلم مشاهده می شود. در حالی که توپی چرخ را با یک جغجغه قفل شده محکم کنید، از یک آچار ۸ میلی متری برای شل کردن و برداشتن مهره استفاده کنید. این کار را در بالا و پایین محل نصب انجام دهید و پس از جدا شدن هر دو مهره، میل موجگیر را بردارید. حتماً میل موجگیر قدیمی را با نمونه جدید مقایسه کنید تا از ابعاد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

مرحله سوم نصب میل موجگیر جدید

برای نصب پیوند میله جدید، از یک آچار آلن برای نگه داشتن در انتهای پیوند میل موجگیر هنگام اضافه کردن مهره قفل جدید استفاده کنید. از مهره های قفلی استفاده مجدد نکنید. با استفاده از آچار، مهره قفلی جدید را نصب کنید، مطمئن شوید که آن را تا آخر آچار بزنید. ممکن است لازم باشد تعلیق را فشرده کنید تا مهره ها در موقعیت صحیح قرار گیرند. در حالی که پیوند میل موجگیر در موقعیت خود قرار دارد، مهره را با دست خود قرار دهید. هنگامی که مهره به مهره قفلی رسید، مهره را به مقدار گشتاور توصیه شده توسط سازنده خودرو محکم کنید و آچارها را در صورت نیاز برای جا دادن به مهره اتصال نوار نوسان جدید تعویض کنید.

مرحله چهارم آزمایش نصب

با نصب میل موجگیر جدید، لاستیک را نصب کرده و خودرو را روی زمین پایین بیاورید. همیشه قبل از رفتن به یک تست رانندگی مطمئن شوید که چرخ را روی زمین محکم نصب کردید. نکته مهمی که هنگام انجام هر کاری با سیستم تعلیق باید به خاطر داشته باشید، اندازه گیری ارتفاع سواری قبل و بعد از سرویس برای مقایسه است. هر تفاوت شدید ممکن است نشان دهنده این باشد که مشکلی در نصب رخ داده است و باید قبل از رفتن به تست رانندگی بررسی شود. خوشبختانه، با اتصال میل موجگیر جدید، نیازی به تراز نیست و خودرو بلافاصله آماده رانندگی است.

نکات مهم در هنگام تعویض میل موجگیر

در این قسمت به تعدادی از سوالت متداول شما پاسخ دادیم. اما می توانید سایر سوالات خود را در انتهای همین مطلب بیان کنید. تمامی سوالات شما را پاسخ می دهیم. در قسمت قبل شما را با نحوه تعویض میل موجگیر آشنا کردیم.

در صورت خرابی یک میل موجگیر باید هردو عوض شود؟

پاسخ مثبت است، با این حال مکانیک شما ممکن است توصیه کند که یکی از میل موجگیرها را تعویض کنید, ولی باید هر دو میله با هم عوض شود. میل موجگیر معمولاً با یک سرعت فرسوده می شوند و اگر یکی خراب باشد، دیگری ممکن است به زودی از بین برود.

آیا هر زمان که سایر قطعات جلوبندی تعویض می‌شوند، میل موجگیر باید تعویض شوند؟

نه، اما در بسیاری از خودروها، جدا کردن یک میل موجگیر قدیمی بدون آسیب رساندن به سایر قطعات بسیار دشوار است، زیرا ممکن است رزوه ها زنگ زده باشند. به همین دلیل، میل موجگیر اغلب هر زمان که یک قطعه (قطعات طبق) که پیوند به آن متصل است، جایگزین شود.

آیا میل موجگیرها باید در یک مسافت خاصی تعویض شوند؟

اگر به درستی کار می کند و فرسوده نشده است، نیازی به تعویض نیست. جایگزینیمیل موجگیر خیلی گران نیست. به طور معمول، هزینه آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان برای هر طرف در تعمیرگاه است.

اگر می‌خواهید میل موجگیررا خودتان جایگزین کنید، نخ را با روغن یا WD-40 خیس کنید، زیرا ممکن است مهره‌ها گرفته شده و بیرون آمدن آن بسیار سخت باشد. آیا هر زمان که پیوندهای میله نوسانی عوض می شوند، بوش های طبق باید تعویض شوند؟ خیر، بوش ها اقلام جداگانه ای هستند و هر زمان که فرسوده شدند و یا سر و صدا می شوند باید تعویض شوند.

خرید میل موجگیر اصلی

از نکات اصلی برای تعویض میل موجگیر خودروهای چینی خرید قطعات با کیفیت برای جایگزینی می باشد. کیفیت قطعات در بازار خیلی متنوع است. اما باید دقت کنید این قطعات را از هر جایی خریداری نکنید. حتما باید از فروشگاه معتبر قطعات خود را سفارش دهید. نکته مهم دوم مراجعه به مکانیک با تجربه است. حتما برای انجام تعمیرات جلوبندی به جلوبندی ساز مراجعه کنید. برخی افراد تمام کارهای خودرو را بدون تخصص انجام می دهند. بعد انجام کار اگر مشکلی هم باشد به گردن قطعه می اندازند. برای همین توصیه اکید ما مراجعه به تعمیرگاه متخصص و معتبر است. شما می توانید تمام قطعات جلوبندی خودروهای چینی را با بالا ترین کیفیت از فروشگاه لوازم یدکی کارکیتس خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *